Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Advies ivm vto raad van kinderbescherming

hoi   ik hoop dat Ik hier advies kan krijgen en of mensen die iets soortgelijks hebben meegemaakt. Ik ben sinds april uit elkaar en we waren niet getrouwd maar hadden een samenlevingscontract, een huis en een kind, nu 5 jaar. Ex heeft mij meermaals geslagen, aangifte gedaan, daardoor ook veilig thuis. Ex werkt met niks mee en na heel veel moeite is hij nu wel het huis uit,  alleen werkt hij niet mee aan overname huis, en ook schoolwissel zoontje houdt hij tegen. Voor beide komen er nu rechtzaken. Nu werkt hij ook niet mee in het vrijwillige kader en is er  onlangs het gesprek geweest met de beschermtafel. Omdat ex mij beschuldigd van teveel prestratiedruk wat hij dan kindermishandeling noemt en het feit dat mijn zoontje op 2 clubjes zit. Het komt erop neer dat hoe vaak de mevrouw ook aangaf dat een onderzoek niet in het belang was van zoontje etc.. hij weigert mee te werken. Hoe moet ik hier nu mee omgaan want er komt nu toch een onderzoek.  Ik heb al na een maand dat we uit elkaar gingen een advocaat in de arm genomen, maar goed hier kan mijn advocaat nog niks mee doen.

Hij heeft dus gezag over jullie kind? 

En is hij “vrijwillig” vertrokken of ging het via een voorlopige voorziening via de rechtbank? 

Alles verzamelen en zelf goed meewerken aan het onderzoek. Leg een verzameling aan van alles wat hij tegenwerkt. Als het echt te ver gaat kan je alleen het gezag aanvragen. Maar dat is heel erg lastig. Een veroordeling voor geweld helpt natuurlijk ook mee om hem op afstand te houden. En geef aan dat je begeleide omgang wilt. 

Hou rekening met nog vele jaren van ellende tot je kind 12 is en zelf zeggenschap krijgt. 

Er loopt dus al een rechtszaak over de overdracht van de woning.
Er loopt al een rechtszaak over de schoolwissel van je kind. 
Veilig thuis is erbij betrokken vanwege de aangifte die je gedaan hebt over zijn mishandeling. 

Ik begrijp dan deze zin niet: 'Het komt erop neer dat hoe vaak de mevrouw ook aangaf dat een onderzoek niet in het belang was van zoontje etc.. hij weigert mee te werken.'

Bedoel je dat Veilig Thuis in het kader van vrijwilligheid wil interveniëren, maar dat je ex een onderzoek door de raad van kinderbescherming wil? Wat wil hij daarmee bereiken?  

De raad kijkt primair naar de veiligheid van het kind. Wat Izza zegt is belangrijk: verzamel dingen. Maar het is geen strafrecht, dus de raad gaat geen 'schuldige' aanwijzen. En er is altijd al een probleem met 'waarheidsvinding' van de raad. Mensen verwachten dat wel, maar dat is niet het primaire doel. 

Wacht de gesprekken rustig af. Mijn advies zou wel zijn om een logboek bij te houden: met wie heb je een gesprek, wanneer, zijn er bepaalde afspraken gemaakt? 
Mocht er een rapport van de raad komen, lees het dan goed door en laat het ook iemand anders lezen die niet teveel emotioneel betrokken is. Dan kun je eventueel samen een weerwoord geven als dat nodig is. Houd dat dan beknopt en feitelijk. Maar zover is het nog niet. 

De raad zal een onafhankelijk onderzoek instellen en zal, indien nodig, zeker wel een conclusie trekken naar aanleiding van hun onderzoek. Op basis van dit onderzoek wordt juist advies gegeven richting de rechter. En dat kan zeker wel betekenen dat het gedrag van vader wordt beoordeeld en veroordeeld. Overigens geldt dat ook voor de moeder, als daar sprake van is. 

Als er nu geen onderzoek komt, dan kan het zijn dat de rechter de raad opdracht geeft onderzoek te doen. Dat kan wel heel lang duren helaas. Ik zou nu dus ook vrijwillig meewerken aan een onderzoek. 

Ik begrijp dat je advocaat nog geen verzoekschrift heeft ingediend? Zit er urgentie achter de schoolwissel? Want dan wordt het mogelijk een kort geding. Anders een verzoek tot vervangende toestemming. In beide gevallen raad ik je aan om nu al zoveel mogelijk informatie te verzamelen, waaruit blijkt dat je ex moeilijk doet. Printscreens van Whatsapp bijvoorbeeld. 

Ik ga er dan wel even vanuit dat er gezamenlijk gezag is. Jullie kind is van voor 2023, dus dit hebben jullie destijds zelf doorgegeven. Voor 1 januari 2023 betekende erkenning niet automatisch gezag (in een relatie waar geen sprake was van een huwelijk of partnerschap). Je kunt eventueel even kijken wat er in het gezagsregister staat. Dit uittreksel kun je opvragen bij de rechtbank. 

Wat is er overigens gebeurd met de aangifte tegen je ex? Of loopt dat nog? Heb je echt aangifte gedaan of heb je een melding gedaan? 

Lala0404

Lala0404

15-09-2025 om 21:20 Topicstarter

dat loopt nog, loopt een onderzoek naar hem. Ik heb echt aangifte gedaan, de eerste keer melding en toen het nog een keer gebeurde aangifte

Lala0404

Lala0404

15-09-2025 om 21:23 Topicstarter

Dweedledee schreef op 15-09-2025 om 20:49:

De raad zal een onafhankelijk onderzoek instellen en zal, indien nodig, zeker wel een conclusie trekken naar aanleiding van hun onderzoek. Op basis van dit onderzoek wordt juist advies gegeven richting de rechter. En dat kan zeker wel betekenen dat het gedrag van vader wordt beoordeeld en veroordeeld. Overigens geldt dat ook voor de moeder, als daar sprake van is.

Als er nu geen onderzoek komt, dan kan het zijn dat de rechter de raad opdracht geeft onderzoek te doen. Dat kan wel heel lang duren helaas. Ik zou nu dus ook vrijwillig meewerken aan een onderzoek.

Ik begrijp dat je advocaat nog geen verzoekschrift heeft ingediend? Zit er urgentie achter de schoolwissel? Want dan wordt het mogelijk een kort geding. Anders een verzoek tot vervangende toestemming. In beide gevallen raad ik je aan om nu al zoveel mogelijk informatie te verzamelen, waaruit blijkt dat je ex moeilijk doet. Printscreens van Whatsapp bijvoorbeeld.

Ik ga er dan wel even vanuit dat er gezamenlijk gezag is. Jullie kind is van voor 2023, dus dit hebben jullie destijds zelf doorgegeven. Voor 1 januari 2023 betekende erkenning niet automatisch gezag (in een relatie waar geen sprake was van een huwelijk of partnerschap). Je kunt eventueel even kijken wat er in het gezagsregister staat. Dit uittreksel kun je opvragen bij de rechtbank.

Hoi, ja gezamelijk gezag helaas en het verzoekschrift is ingediend voor vervangende toestemming in kort geding zaak, dus met spoed. Omdat ik het verschrikkelijk vindt dat mijn zoontje het nieuwe schooljaar niet naar nieuwe school kan. Ik werk zelf als leerkracht dus heb dit goed kunnen onderbouwen, ook omdat school onlangs heel zwak advies van inspectie  heeft gehad. Maar goed angst blijft dat rechter dit af kan wijzen vanwege lopende scheiding die ex zo lang mogelijk probeert te rekken.

Lala0404

Lala0404

15-09-2025 om 21:30 Topicstarter

tsjor schreef op 15-09-2025 om 19:59:

Er loopt dus al een rechtszaak over de overdracht van de woning.
Er loopt al een rechtszaak over de schoolwissel van je kind.
Veilig thuis is erbij betrokken vanwege de aangifte die je gedaan hebt over zijn mishandeling.

Ik begrijp dan deze zin niet: 'Het komt erop neer dat hoe vaak de mevrouw ook aangaf dat een onderzoek niet in het belang was van zoontje etc.. hij weigert mee te werken.'

Bedoel je dat Veilig Thuis in het kader van vrijwilligheid wil interveniëren, maar dat je ex een onderzoek door de raad van kinderbescherming wil? Wat wil hij daarmee bereiken?

De raad kijkt primair naar de veiligheid van het kind. Wat Izza zegt is belangrijk: verzamel dingen. Maar het is geen strafrecht, dus de raad gaat geen 'schuldige' aanwijzen. En er is altijd al een probleem met 'waarheidsvinding' van de raad. Mensen verwachten dat wel, maar dat is niet het primaire doel.

Wacht de gesprekken rustig af. Mijn advies zou wel zijn om een logboek bij te houden: met wie heb je een gesprek, wanneer, zijn er bepaalde afspraken gemaakt?
Mocht er een rapport van de raad komen, lees het dan goed door en laat het ook iemand anders lezen die niet teveel emotioneel betrokken is. Dan kun je eventueel samen een weerwoord geven als dat nodig is. Houd dat dan beknopt en feitelijk. Maar zover is het nog niet.

Dank voor je advies, hij wil mij alleen zwart maken en zijn hulpverleners schijnt gezegd te hebben dat bij ruzie ots de oplossing is. Mevrouw Van de raad was hier ook zeer duidelijk over en deed er nog best wel moeite voor om het onderzoek niet te hoeven doen, maar ex weigert mee te werken, zogenaamd zou ik mijn zoontje mishandelen door hem te veel te laten doen. ( ik ben zelf leerkracht echt zo'n onzin) hij doet er alles maar dan ook alles aan om Mij het leven zuur te maken. Betaald geen hypotheek meer, niks voor mijn zoontje. En ook tijdelijke regeling over omgang is nu waardeloos verdeeld, maar weigert hij mee te werken , dus ik heb mijn zoontje de hele week doordeweeks en zaterdag ochtend breng ik zoontje naar zwemles en daarna einde ochtend haalt hij hem op en dan heeft hij hem onder toezicht van zijn ouders ( in verband met zijn alcoholverslaving en psychische toestanden) de rest van de zaterdag tot en met zondag avond 19.00.  Ik heb dus nooit een dag dat ik iets leuks kan doen met mijn zoontje behalve de vakanties. Krijg dit nu niet gewisseld en gemeenten en veilig thuis doen niks. Nu ook maar advocaat gevraagd wat ze voor mij kan betekenen  maar wil niet nog een derde rechtzaak aanspannen, wordt echt te veel.

Lala0404

Lala0404

15-09-2025 om 21:31 Topicstarter

Izza schreef op 15-09-2025 om 18:46:

Alles verzamelen en zelf goed meewerken aan het onderzoek. Leg een verzameling aan van alles wat hij tegenwerkt. Als het echt te ver gaat kan je alleen het gezag aanvragen. Maar dat is heel erg lastig. Een veroordeling voor geweld helpt natuurlijk ook mee om hem op afstand te houden. En geef aan dat je begeleide omgang wilt.

Hou rekening met nog vele jaren van ellende tot je kind 12 is en zelf zeggenschap krijgt.

Oh echt, pfff wat een drama. Ik wil gewoon simpel weg uit elkaar en normaal zaken regelen. Maar helaas met een gek gaat dat blijkelijk niet.

Lala0404

Lala0404

15-09-2025 om 21:33 Topicstarter

Dweedledee schreef op 15-09-2025 om 18:40:

Hij heeft dus gezag over jullie kind?

En is hij “vrijwillig” vertrokken of ging het via een voorlopige voorziening via de rechtbank?

Hij is na heel veel weken en  dwang van veilig thuis na een aantal escalatie zelf vertrokken. Maar het blijft wel mijn angst want zolang hij nog op de hypotheek staat, mag ik geen sloten wisselen. Ik kan hem uitkopen, maar daar doet hij dus ook al moeilijk over  vandaar die rechtzaak. Hij doet overal moeilijk over dat is het probleem.

Lala0404 schreef op 15-09-2025 om 21:23:

[..]

Hoi, ja gezamelijk gezag helaas en het verzoekschrift is ingediend voor vervangende toestemming in kort geding zaak, dus met spoed. Omdat ik het verschrikkelijk vindt dat mijn zoontje het nieuwe schooljaar niet naar nieuwe school kan. Ik werk zelf als leerkracht dus heb dit goed kunnen onderbouwen, ook omdat school onlangs heel zwak advies van inspectie heeft gehad. Maar goed angst blijft dat rechter dit af kan wijzen vanwege lopende scheiding die ex zo lang mogelijk probeert te rekken.

Fijn dat het een kort geding is. Dan komt het gelukkig zeer snel op zitting. Is er al een datum bekend? Bij een verzoek tot vervangende toestemming wordt er puur gekeken naar de situatie waar jij vervangende toestemming voor vraagt. Als jij zwaarwegende redenen hebt, zal de rechter dit beoordelen. Ik neem aan dat de school wel in de buurt zit? Dat is vaak wel een belangrijk punt voor een rechter. 

En waarschijnlijk heeft je advocaat je ook al aangeraden om alles bij te houden, maar noteer alles. Wanneer hij de laatste keer hypotheek heeft betaald (nu even waardeloos, maar het maakt je zaak wel sterker), alle appjes, mailtjes en telefoontjes. Alle afspraken die hij niet nakomt. Alle nare dingen die hij zegt of roept. Ik snap haar keuze om nu geen derde zaak aan te spannen, je moet nu even volhouden, hoe moeilijk ook. En maak je nu niet teveel druk over een OTS. Dit gebeurt niet zomaar en jij zult je altijd mogen verweren voor de rechter. 

Maar hoe meer hij het nu laat afweten, hoe groter de kans dat jij uiteindelijk aan het langste eind trekt. Ook die aangifte en de eventuele veroordeling die daar uit voort kan komen, zal in jouw voordeel zijn. 
Weet je of hij nu zelf ook al een advocaat heeft? 

Is de procedure voor de woning ook al gestart? Aangezien jullie niet getrouwd zijn en ook geen geregistreerd partner zijn, kun je geen beroep doen op een voorlopige voorziening bij de familierechter. De familierechter zal wel in het kort geding omtrent de school beslissen. Ik neem aan dat jouw advocaat wel jullie samenlevingscontract heeft bekeken? Of daar een bepaling in is opgenomen over de woning? 

Lala0404

Lala0404

15-09-2025 om 22:41 Topicstarter

Dweedledee schreef op 15-09-2025 om 22:15:

Is de procedure voor de woning ook al gestart? Aangezien jullie niet getrouwd zijn en ook geen geregistreerd partner zijn, kun je geen beroep doen op een voorlopige voorziening bij de familierechter. De familierechter zal wel in het kort geding omtrent de school beslissen. Ik neem aan dat jouw advocaat wel jullie samenlevingscontract heeft bekeken? Of daar een bepaling in is opgenomen over de woning?

Nee de dagvaarding gaat er ik verwacht met een week uit. Maar gaat inderdaad even duren vrees ik. Dat is het probleem.ze heeft het samenlevingscontract bekeken. En is alleen van toepassing als er nood is, maar nu niet. Dus moet wen bodemprocedure worden helaas.

Lala0404

Lala0404

15-09-2025 om 22:43 Topicstarter

Dweedledee schreef op 15-09-2025 om 21:58:

En waarschijnlijk heeft je advocaat je ook al aangeraden om alles bij te houden, maar noteer alles. Wanneer hij de laatste keer hypotheek heeft betaald (nu even waardeloos, maar het maakt je zaak wel sterker), alle appjes, mailtjes en telefoontjes. Alle afspraken die hij niet nakomt. Alle nare dingen die hij zegt of roept. Ik snap haar keuze om nu geen derde zaak aan te spannen, je moet nu even volhouden, hoe moeilijk ook. En maak je nu niet teveel druk over een OTS. Dit gebeurt niet zomaar en jij zult je altijd mogen verweren voor de rechter.

Maar hoe meer hij het nu laat afweten, hoe groter de kans dat jij uiteindelijk aan het langste eind trekt. Ook die aangifte en de eventuele veroordeling die daar uit voort kan komen, zal in jouw voordeel zijn.
Weet je of hij nu zelf ook al een advocaat heeft?

Ja hij heeft sinds kort zelf een advocaat, daarvoor was het helemaal drama.  Maar als hij nou niet blijft meewerken ondanks dat uit het onderzoek weinig uit gaat komen, tenslotte heeft veilig thuis zo'n zelfde soort onderzoek al een keer gedaan, ik verwacht er niet veel meer van. Kan er dan toch ots worden gegeven als hij niet blijft meewerken?

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.