Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

MKB

MKB

29-08-2021 om 11:53

Afhankelijkheid en rechten bij scheiding

Hallo iedereen,

Ik ben 57 jr getrouwd met een buitenlandse vrouw die 10 jr jonger is dan mij. Zij heeft een vaste baan en werkt 40 uur. Ik heb een tijdelijk contract en werk 32 uur. We hebben een zoon die dit jaar naar de middelbare school gaat. Enkele jaren geleden ben ik ingestort en ben voor 65% afgekeurd op psychische redenen. Kan niet meer tegen stress, zelfs niet een klein beetje. Wanneer je de relatie traditioneel bekijkt ben ik altijd de moeder geweest. Niet dat mijn vrouw de man speelde maar toch.

Onze relatie is voorbij en we willen nu scheiden.

Momenteel, zoals te verwachten, zit ik onder de stress en zal ik op mijn werk niet kunnen functioneren. Kans is dus dat ik in de ziektewet beland. Resultaat zal dan uiteindelijk zijn dat mijn werkgever mijn contract niet zal verlengen.

Mijn vrouw wil alles ten gelde maken en opdelen. Maar ik wil in ons huis blijven, zij staat erop dat we dit moeten verkopen. Ik heb al aangegeven haar gewoon haar deel te geven naar de werkelijke waarde van deze markt, plus nog evt. bijdragen aan transactiekosten e.d. Ze wil hier niet van horen. Hiervoor moet ik een hypotheek op ons huis nemen. Maar een ander huis kopen zal niet goedkoper zijn, dus…

Daarnaast speelt ook nog mijn huidige en toekomstige financiële situatie. Wanneer ik zonder werk kom te zitten val ik in een diep gat. Dan zou ik dus om niet te verdrinken, alimentatie moeten vragen. Maar deze situatie wil ik ten zeerste vermijden.

Ook geeft ze aan dat wanneer ik het haar "moeilijk" maak dat ze haar boeltje pakt en terug naar haar land gaat. Of ze dit meent is nog maar de vraag.

En het belangrijkste als laatste, ons kind. Wanneer wij er niet gezamenlijk en in vrede uit kunnen komen zal dit zijn weerslag hebben op hem. In hoeverre is nog de vraag, maar zijn school en sociale contacten zullen eronder lijden. Wat weer effect heeft naar zijn toekomst toe. En dit is voor mij nog het allerbelangrijkste om goed te regelen.

Heeft er iemand soortgelijke ervaringen? Kan iemand mij vertellen wat mijn rechten zijn; mbt. Kind, huis en situatie? Of weet iemand die mij hierover kan adviseren zonder dat ik geld uit moet geven dat ik later nog goed kan gebruiken.

Hoor het graag.

MKB


Hoe wil je een hypotheek krijgen als je een tijdelijke baan hebt? Het overnemen van jullie huis door jou tegen de marktwaarde is dat echt realistisch? Ik zou geen ruzie maken over dingen die je toch niet waar kunt maken.

De hypotheekmarkt biedt nu meer mogelijkheden dan voorheen. Ook voor tijdelijke banen, met een uitkering en alimentatie. Men zal bijvoorbeeld kijken naar wat je pensioenrechten zijn.
Je echtgenote krijgt in principe evenveel (de helft van de overwaarde) als jullie het huis verkopen dan wanneer jij haar uitkoopt. Dus financieel gezien kan haar bezwaar daar niet op zitten. Al jij het huis kunt overkopen en je zoon kan voor een belangrijk deel van de tijd bij jou blijven wonen is dat voor je zoon rustiger. Maar wat daglichtlamp zegt: je moet dus wel eerst weten of dit een serieuze optie is, dus dan moet je naar de bank.
Boedel zou ik gewoon verdelen, als zij haar deel te gelde wil maken is dat prima, maar dat hoeft ze niet voor jou te beslissen.
Alimentatie zou ik gewoon laten uitrekenen. Ga daar niet om emotionele redenen van af zien, want het kan zijn dat jij, en je zoon, het geld straks nodig hebben.
Belangrijkste is dat je eerst eens wordt over de wijze waarop de afspraken tot stand komen. Ga je dat nu al vechtend en met inzet van pressiemiddelen doen, of zoeken jullie samen een advocaat/mediator en maak je bij hem/haar de afspraken. Mijn advies zou zijn om dat laatste te doen, omdat een advocaat/mediator overzicht heeft over alles wat er geregeld moet worden. Die kent ook het beste je rechten en plichten. Dat kost geld, maar het beschermt je tegen ondoordachte stapen die je (later) nog veel meer geld kunnen kosten.

Tsjor

MKB

MKB

29-08-2021 om 18:44 Topicstarter

hallo Tsjor en daglichtlamp,
Het huis is nu hypotheek vrij, dus er is overwaarde. Daarnaast krijg ik, volgens mij, met een intentieverklaring dat mijn contract verlengd gaat worden een hypotheek. Maar ik ga dit even dubbelchecken, dus dank voor het advies.

Wanneer iemand ook nog advies kan geven mbt de overige vragen, dan zou ik daar erg dankbaar voor zijn.

gr,
MKB

Maar je schrijft dat je door de stress misschien in de ziektewet gaat en dat de kans dan groot is dat je contract niet verlengd wordt. Kun je het dan allemaal nog betalen? Partneralimentatie is voor maximaal vijf jaar tegenwoordig. 

Wat betreft verhuizen naar een ander land; ze heeft een kind hier. Het kan niet zomaar en als ze het wel doet, zal ze haar kind niet veel meer zien. 

Ik weet niet goed op welke vragen je nog meer antwoord wil krijgen.

Als het gaat om je kind: er moet een ouderschapsplan komen. Voorbeelden daarvan kun je vinden op internet. Ga er niet van uit dat je kind heel erg zal lijden onder de scheiding, want dan ga je op voorhand al compenseren, wat ondoordachte acties kan opleveren. Bijvoorbeeld dat je op voorhand de school al gaat inlichten, waardoor zij hem als een kind-in-problemen gaan zien, waardoor hij ook daadwerkelijk een kind-in-problemen wordt. Ga ervan uit dat je kind het aankan, als jullie het op een goede manier regelen en elkaar in de ogen kunnen blijven kijken. Of je kind er straks wel of niet ergens last van krijgt zal dan blijken en dan kun je gerichte dingen aanpakken.
Ter voorbereiding: kijk om je heen, er zullen meer kinderen zijn met gescheiden ouders. Welke problemen zie je bij hen en wat kun je eventueel voorkomen?

Je vroeg: 'Of weet iemand die mij hierover kan adviseren zonder dat ik geld uit moet geven dat ik later nog goed kan gebruiken.' Dat is volgens mij geen goed uitgangspunt. Ik weet dat een advocaat en vooral ook een notaris (heb je ook nodig) geld kosten en dat dat vervelend is. Maar geloof mij: dit is een belangrijke kwestie, die de levens van jou, je vrouw en je kind gaan bepalen; de afspraken die je nu gaat maken zijn daarvoor bepalend; je hebt er zelf geen verstand van (zoals ik) en geen ervaring mee; dus zorg dat je een goede basis hebt om samen het proces aan te gaan. Ik ben een hartstochtelijke voorstander van een advocaat/mediator, (o.a. te vinden bij de VFAS), dat is wel gebaseerd op eigen ervaring. Als het conflict te groot wordt kun je altijd nog overstappen op twee advocaten, zoals Temet vaak bepleit.
Op internet zijn diverse aanbiedingen voor een snelle scheiding-on-line, maar ik zou zeker ervoor zorgen dat er een mogelijkheid is tot gesprek en beoordeling door een goede advocaat. Dat vind ik in jouw situatie extra belangrijk, omdat je zelf het gevoel hebt dat je niet sterk bent op dit moment (stress) en je echtgenote lijkt te gaan afdwingen (... dan pak ik mijn boeltje en ga terug naar mijn land). Ik zie aanbiedingen langs komen van scheiding voor 450 euro. Dat kan. Dan moet je wel veel zelf al doen en samen invullen. Als jullie daartoe in staat zijn, dan zou ik dat overwegen.
Maar zorg dat er iemand meekijkt. Iemand die jullie beiden beschermt tegen op emotie gebaseerde beslissingen (ik wil alles verkopen, versus: ik hoef geen alimentatie).
Je zult ook de woning moeten laten taxeren, dat kost ook geld.

Tsjor

MKB schreef op 29-08-2021 om 18:44:

hallo Tsjor en daglichtlamp,
Het huis is nu hypotheek vrij, dus er is overwaarde. Daarnaast krijg ik, volgens mij, met een intentieverklaring dat mijn contract verlengd gaat worden een hypotheek. Maar ik ga dit even dubbelchecken, dus dank voor het advies.

Wanneer iemand ook nog advies kan geven mbt de overige vragen, dan zou ik daar erg dankbaar voor zijn.

gr,
MKB

Als het hypotheekvrij is en je wilt financieren voor haar uitkoop, dan financier je ook voor de helft. Dat zou toch moeten lukken. Lijkt me verder redelijk dat je haar de helft van de waarde geeft. Er is geen noodzaak om het te verkopen als jij dat gewoon waar kunt maken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.