Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

SKampen

SKampen

28-10-2015 om 11:03

Alimentatie voor studerend kind, wie betaalt wat?

Ik zit met de volgende case. Ik ben gescheiden en heb een dochter van bijna 18 die studeert. Op dit moment woont ze bij haar moeder, maar binnenkort (als ze 18 is) gaat ze op kamers. Ik betaal nu een fors bedrag aan kinderalimentatie aan mijn ex (geen partneralimentatie!). Natuurlijk wil ik een bijdrage doen in de kosten voor mijn dochter. Ik verwacht echter van mijn ex dat zij ook een bijdrage doet, dat lijkt me niet meer dan normaal. Mijn ex verwacht nu dat ik hele bedrag aan kinderalimentatie blijf betalen (bijna € 500 per maand)aan mijn dochter en dat zij niets hoeft bij te dragen in de kosten voor mijn dochter (ze heeft zelf overigens, samen met haar nieuwe partner een prima inkomen). Ik kan nergens terug vinden wat de wetgever hiervoor bedacht heeft. Kan iemand mij raad geven?

Dees

Dees

28-10-2015 om 11:06

alimentatie

De wetgever heeft daarvoor de aanvullende studiebeurs bedacht, waarbij het er vaak op neerkomt dat er geen aanvullende beurs is maar een lening. Daarbij wordt ook de ouderbijdrage berekend.

Noet

Noet

28-10-2015 om 11:14

als

je dochter op kamers gaat wordt jij geacht het alimentatie bedrag te blijven betalen maar nu aan je dochter, en dat je ex ook een bijdrage gaat leveren. Dat kan financieel zijn, maar ook in natura zoals nu. Je hoeft echter niet meer te gaan betalen dan je huidige alimentatie. Het bedrag dat duo berekend is onderdeel van de alimentatie en komt er niet bovenop.

alimentatie

Loopt gewoon door tot de 21e verjaardag. Alleen betaal je het vanaf de 18e verjaardag niet meer aan de andere ouder, maar rechtstreeks aan het kind zelf.

Dees

Dees

28-10-2015 om 11:36

nou

Nou als het duo berekend dat jouw ouderbijdrage 400 euro is en die van moeder 300 euro dan zou ik dus echt geen 500 euro meer betalen. Ik zou wel nagaan of je dochter ermee uit komt trouwens lukt dat niet dan zou ik de ouderbijdrage in verhouding verhogen. Dus als ze dan aan 700 euro samen met een redelijke bijbaan niet genoeg heeft (voor levensonderhoud en studie)en ze heeft bijvoorbeeld 100 euro meer nodig dan zou ik dus wel in verhouding die 100 euro meer betalen dus 400/700e van die 100 euro.

Noet

Noet

28-10-2015 om 11:38

Dees

het zijn gescheiden ouders, je bent als alimentatieplichtige ouder VERPLICHT de alimentatie gewoon door te betalen, ook als het duo bedrag lager is.

Je kind mag als jij minder betaald een rechtzaak tegen je aanspannen om de rest van de alimentatie ook uit betaald te krijgen en dat zullen ze dan winnen.

dees

Je mag het bedrag aan alimentatie niet zomaar verlagen, wat duo ook berekend. Om het te verlagen moet je het a) samen eens zijn (in dit geval moet dochter er dus mee instemmen) of b) je moet een herziening aanvragen via de rechter (wat een kostbare grap is)
Maar zomaar eenzijdig verlagen, dan mag dus nooit.

Katniss

Katniss

28-10-2015 om 11:43

Duo

Volgens mij berekent DUO maximaal zo'n 250 euro. Alimentatiebedragen zijn vaak een stuk hoger.

Egel

Egel

28-10-2015 om 11:57

Inmiddels nog twee reacties:

Via http://www.ouders.nl/artikelen/onderhoudsplicht-voor-jongmeerderjarigen-18-21-jr was deze vraag ook al gesteld. Reactie van de redactie van OO:
"Gebruikelijk is dat de kinderalimentatie op hetzelfde bedrag gehandhaafd blijft, en vanaf de 18e verjaardag rechtstreeks op de bankrekening van het kind wordt gestort.
Zie ook: http://www.ouders.nl/artikelen/help-mijn-kind-wordt-18"

En ik had deze reactie:
Hallo SKampen, volgens mij hoef je je in het geheel niet bezig te houden met wat je ex wel en niet betaalt aan je dochter. Dat is tussen haar en haar moeder. Als de kinderalimentatie is opgelegd door de rechter, dan dien je dit inderdaad door te betalen tot (in ieder geval) de 21e verjaardag. Aan dochter.
Ik zou over al dit soort zaken volstrekt niet in discussie gaan met de moeder van je dochter (tenzij er iets aan de hand is met haar waardoor zij niet als een gemiddelde 'net-volwassene' kan worden gezien). Je ex is hierin geen partij meer. Dochter moet dus voor zichzelf opkomen. Als de alimentatie destijds op een nette manier is berekend, is het bedrag van 500 euro kennelijk normaal. Als de situatie is veranderd, kun je uiteraard om een herberekening vragen, ofwel dit doen in overleg met je dochter.
Wat de partner van je ex verdient doet niet ter zake (afgezien dat de partner waarschijnlijk meebetaalt aan hun huisvesting, daar wordt wel naar gekeken in de berekeningen). Het is vreemd als de moeder niets meer wil bijdragen aan het levensonderhoud van haar dochter, maar nogmaals: dat zijn jouw zaken dan niet meer.
Hopelijk kan je dochter gewoon verder studeren zonder zorgen.

Yura

Yura

29-10-2015 om 11:34

Voordeel

In principe heb je als kind van gescheiden ouders nu eindelijk eens een voordeel. De alimentatie-plichtige ouder is namelijk verplicht tot 21 de alimentatie zoals eerder vast gesteld te blijven betalen, vanaf 18 aan het kind zelf. Nog gehuwde ouders kunnen niet verplicht worden om te betalen voor de studie, kind moet dan of lenen of heel veel erbij werken. Ik ken een meisje dat het LBIO bij haar vader langs heeft gestuurd, omdat hij vond dat hij niet meer hoefde te betalen en er dus mee stopte.
De enige manier om hiervan af te komen is via de rechter. Je kunt ook de gok nemen, de meeste kinderen zullen niet het lef hebben om het LBIO op hun vader af te sturen, omdat ze toch bang zijn de relatie ernstig te verstoren. In dit geval was dat toch al gebeurd.

Hortensia

Hortensia

29-10-2015 om 11:53

Yura heeft gelijk

Alimentatie is door de rechter vastgesteld. Meestal tot het 21e jaar, maar dat kun je bij de scheiding zelf bepalen, ik weet mensen die erin hebben opgenomen dat dat ook nog langer kan als het volwassen kind studeert. Wil je de alimentatie veranderen, dan zul je eerst met een goed verhaal naar de rechter moeten gaan.

Hier ook een volwassen kind dat het LBIO ingeschakeld heeft. Er was inderdaad al het één en ander aan de hand, om het maar voorzichtig uit te drukken.

Het LBIO kan weinig doen, maar de zaak loopt nog steeds. Vader wordt door het DUO ook niet meer meegerekend. Daar hebben we nog flink over moeten corresponderen om e.e.a. te bewijzen, maar de zaak was voor hen ook al gauw duidelijk: uit pa's hoek hoeven we niets te verwachten.

Nou hebben we via-via gehoord dat pa een auto heeft gekocht (de goeie god mag weten waarvan). Kind vraagt zich nu af of het LBIO hier beslag op kan laten leggen (zoals ik al zei, er was e.e.a. aan de hand, een kind zegt dat niet zomaar).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.