Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

als een rechtbank bij een scheiding een notaris benoemd

Ik heb net de beschikking gekregen van onze scheiding. Tot mijn verbazing staat daarin dat de rechtbank een notaris benoemd die betrokken zal worden bij de verdeling van de gemeenschap. De scheiding is uiteindelijk door de advocaat van mijn man/ex aangevraagd, hoewel ik eerder het in gang had gezet. Het slaat helemaal nergens op dat wij een notaris nodig zouden hebben. Zoveel hebben we niet en ook geen eigen huis. Ik ga ook niet moeilijk doen.

Er staat dat tenzij partijen binnen veertien dagen nadat de echtscheiding is ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand een andere notaris kunnen kiezen.

Ik heb het over het hoofd gezien bij het indienen van een formulier dat ik geen bezwaar had tegen de aanvraag.

Mijn man geeft geen antwoord op de vraag of het zijn wens was dat er een notaris zou worden aangegeven.

Mijn vraag is eigenlijk, ben je verplicht om het nu via een notaris te regelen of kun je daar nog makkelijk vanaf?

Thera

Ik zit niet meer zo goed in het scheidingsrecht maar volgens mij is dit zo'n standaarddingetje dat dan gevraagd is omdat de advocaat een model heeft gebruikt. Ik begrijp dat het verzoek uiteindelijk door je man (zijn advocaat) is ingediend en dat jij een referteverklaring hebt getekend, zodat ik ervan uitga dat jij geen advocaat meer hebt. Als jij wel nog een advocaat hebt moet je die even bellen, als je inderdaad geen advocaat meer hebt moet je man zijn advocaat even bellen.

Ik heb het idee dat je e.e.a. gemakkelijk onderling kunt regelen zonder notaris (mits jullie het eens zijn), maar ik ben er niet helemaal zeker van, dus vandaar dat ik toch de advocaat er even in zou betrekken.

Ik snap alleen niet zo goed, als het zo simpel is, waarom de boedelverdeling nog niet rond is, want dat had dan met de echtscheiding meegenomen kunnen worden. Maar goed, later kan altijd nog, de vraag is nu dus of die notaris daarbij per se noodzakelijk is.

Groeten,

Temet

Boedelverdeling

moest bij ons inderdaad via een notaris. Was wel een eigen huis bij. Maar het moest allemaal vastgelegd worden. De notaris, dat vond ik duur geld. Bijna net zoveel als de advocaat, zonder dat je het idee had dat ze veel meer hebben moeten doen dan overschrijven wat er al opgeschreven was.

Tsjor

Flavia

Flavia

26-05-2020 om 15:57

verdeling idd

Ik kwam er pas geleden achter dat bij ons dat laatste stukje met die notaris niet goed gedaan was. Niemand had dat ons verteld, dus dat moest 2 weken geleden 13 jaar na de scheiding nog even met spoed geregeld worden omdat ik 3 dagen later een ander huis zou kopen waar een overbruggingshypotheek op zit.

Gelukkig heb ik een goede relatie met mijn ex en een notaris die er vaart achter zette.

Als er geen koophuis bij betrokken is dan hoeft het niet maar de eigendoms overdracht van huizen moet nu eenmaal via de notaris.

Thera

Thera

26-05-2020 om 19:10 Topicstarter

Temet

"Ik begrijp dat het verzoek uiteindelijk door je man (zijn advocaat) is ingediend en dat jij een referteverklaring hebt getekend, zodat ik ervan uitga dat jij geen advocaat meer hebt. Als jij wel nog een advocaat hebt moet je die even bellen, als je inderdaad geen advocaat meer hebt moet je man zijn advocaat even bellen."

Ik heb nog wel een advocaat. Hij mailde me vandaag over het verdere verloop maar niet hierover. Ik heb gelijk mijn vraag teruggemaild.
Eigenlijk zou mijn advocaat het verzoek indienen, maar ineens begon de advocaat van mijn ex er al mee. Twee weken geleden heb ik op advies van mijn advocaat de referteverklaring getekend om de zaak wat te bespoedigen. We waren het over alles eens. Beetje stom dat ik toen wel iets zag staan over die notaris, maar toch heb getekend. Het gaat me er nu om of je dan verplicht bent. Of dat je er makkelijk vanaf kunt. Of met een truc, dat je aangeeft dat je zelf een andere notaris hebt, maar daar nooit wat mee doet.

"Ik heb het idee dat je e.e.a. gemakkelijk onderling kunt regelen zonder notaris (mits jullie het eens zijn), maar ik ben er niet helemaal zeker van, dus vandaar dat ik toch de advocaat er even in zou betrekken."

Ik heb zeker ook het idee dat wij het gemakkelijk onderling kunnen regelen. M'n ex komt er dan wat beter af dan ik, maar dat maakt me helemaal niets uit. Waarschijnlijk blijft hij nog een tijd hier, want hij hoeft niet op straat komen te staan van mij, hij mag blijven tot hij geschikte woonruimte heeft. Dat hij van mij van alles mee mag, is een soort bemoediging om te gaan. Natuurlijk (voor iemand bezorgd is daarover) zorg ik wel dat ik het goed red en wij niet tekort komen.

"Ik snap alleen niet zo goed, als het zo simpel is, waarom de boedelverdeling nog niet rond is, want dat had dan met de echtscheiding meegenomen kunnen worden. Maar goed, later kan altijd nog, de vraag is nu dus of die notaris daarbij per se noodzakelijk is."
Mijn advocaat liet steeds merken dat wij dat zelf moeten regelen en heeft er nooit iets over gezegd dat wij dat dan wel moeten indienen.

Thera

Thera

26-05-2020 om 19:30 Topicstarter

Al antwoord van mijn advocaat

Volgens hem kan ik het gewoon negeren. Als we gebeld zouden worden door een notaris, dan kan ik gewoon aangeven dat ik geen gebruik maak van zijn diensten.

Flavia

Flavia

26-05-2020 om 20:02

Koopwoning

De verdeling van een koopwoning moet via de notaris ingeschreven worden als onderdeel van de boedelscheiding, anders moet de expartner mee tekenen bij eventuele verkoop of vestiging nieuwe of overbruggingshypotheek. Ook als bij het kadaster slechts 1 eigenaar staat en de hypotheek maar op 1 naam.
Wij hadden de verdeling in de scheidingsstukken staan, ik kocht na rechtbankbesluit maar 2 dagen voor inschrijving bij gemeente. Mijn huis viel daarmee nog in de gezamenlijke boedel. En daarvoor was een gang naar de notaris alsnog noodzakelijk na 13 jaar.

Lente

Lente

26-05-2020 om 20:28

Dat is vreemd Flavia

Ik kocht ook na rechtbankbesluit. En ruim voor inschrijving bij gemeente.
Volgens onze adviseur viel alles na rechtbankbesluit buiten de gezamenlijke boedel.
Dat gold zowel voor inkomen als voor uitgaven en aankopen, inclusief aankoop huis van een van ons. Verkoop gezamenlijk huis viel uiteraard wel binnen de gezamenlijke boedel, want was onderdeel van de verdeling van de boedel.
In het echtscheidingsconvenant stond opgenomen per welke datum de boedel verdeeld was. Misschien maakt dat nog verschil.

Flavia

Flavia

26-05-2020 om 21:36

Lente

Precies, dat dachten wij ook maar bleek dus niet te kloppen en daar kwamen we bij de vestiging van de overbruggingshypotheek van mijn nieuwe woning achter want die hypotheek komt op je oude huis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.