Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Bedreigd door ex en partner, wat nu?

I.v.m. herkenning wil ik er inhoudelijk niets over vertellen.
Wat kan je doen wanneer een ex en partner bedreigingen uiten naar jou en je huidige partner? Waardoor je je weer veilig voelt?
Ik neem het serieus aangezien ze zich in het verleden al hebben laten gaan.
Voel me niet meer veilig in onze huizen. Er is melding gedaan bij de politie. Konden niets voor ons doen. Ze hebben dit keer verder (nog) niets gedaan.

Verzamelen

een logboek aanleggen kan helpen om bij een volgend 'groot' incident je aangifte wat meer kracht bij te zetten.
Een logboek kan bevatten:
- een schrift met data en tijden en wat er is gebeurd;
- emails etc.
- foto's/video's
- geluidsopname van je telefoon.

Andere mogelijkheden: mediation, buurtbemiddelaar, etc.

En als je vindt dat de politie ten onrechte een aangifte niet serieus neemt kun je je wenden tot de officier van justitie (dacht ik).

Ik hoop dat andere mensen meer tips hebben.

Tsjor

Geluidopnames?

Kun je op de ene of ander manier geluidsopnames maken? Ik weet niet of het rechtsgeldig is bij een eventuele rechtszaak maar misschien voldoende om de politie te overtuigen dat ze echt in actie moeten komen. Met een smartphone kun je altijd een (gratis) app downloaden en vervolgens de telefoon in broekzak of BH dragen en opnemen wat er gezegd wordt?
Sterkte

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Van de radio

Ik hoorde een berichtje hierover op de radio. Op internet vond ik in elk geval één link, maar mogelijk zijn er meerdere opties. Bijvoorbeeld deze:

http://www.gntel.nl/nl/diensten/telefonie/gesprekken-opnemen/?gclid=CMfkjPvilbkCFfIPtAodIWUAnw

Handig voor lastige gesprekken of zakelijke gesprekken.

Tsjor

Pisa

Pisa

24-08-2013 om 12:15 Topicstarter

Snelle reacties

Bedankt! Net gelijk schriftjes gekocht. Dat hadden we nog niet. Wel hebben we de e-mailtjes bewaard.
Politie kon niets doen zeiden ze omdat er op dat moment alleen gedreigd werd. "Wanneer ze het pas echt gaan doen kunt u gelijk 112 bellen". Tja...
@Tsjor: bedankt voor je link.
Wanneer er meer tips zijn lees ik ze graag.
Pisa

Ava

Ava

24-08-2013 om 17:51

Aangifte

Heb je geen aangifte gedaan? Of was het niet genoeg voor een aangifte?

Voor wat het waard is: hou je (smart)phone in de buurt (in je zak bijvoorbeeld) zodat je het op kan nemen. En voor de rest, waar ben je bang voor: dat zij opeens in je huis staan, spullen meenemen, jou of de kinderen lichamelijk iets aan doen?

Pisa

Pisa

26-08-2013 om 09:02 Topicstarter

@ava

Aangifte was niet mogelijk. Hebben alleen melding kunnen maken.
Nogmaals, zoals in OP geschreven, je niet meer veilig voelen in je eigen huis. En ja, ze zullen nergens voor terugdeinzen.

Die melding is niet waardeloos

Op zichzelf lijkt het me wat apart dat er geen aangifte gedaan zou kunnen worden, want bedreiging is een strafbaar feit. Maar goed, dat even daargelaten.

Die melding is niet waardeloos. Mocht zich weer zoiets voordoen: weer een melding maken. Die dingen zitten in het politiesysteem en als er dan een keer wat is nemen ze de boel direct veel serieuzer als die eerdere meldingen in het systeem zitten. Laat ik het zo zeggen: als ex voor de deur staat te schreeuwen en je belt de politie dan rijdt de wagen vermoedelijk een heel stuk sneller voor als die meldingen op het scherm verschijnen zodra ze je adres intikken.

Sterkte ermee

Temet

Melden: doen

Allereerst veel sterkte voor jou Pisa.
Meldingen hebben wel degelijk zin. Vriendin had pas interventie van politie na zoveelste "iets", ook in kader bedreigingen. Agent zei, maar er staat nergens een incident vermeld in onze systemen. Dan is dit formeel het eerste incident. Hij heeft vriendin dringend geadviseerd om van alles melding te maken. Hij raadde ook aan eens met de wijkagent een gesprek te hebben om alle incidenten uit het verleden door te nemen. Ook de zaken die nog niet gemeld waren.
groetjes,
An

Fiorucci

Fiorucci

26-08-2013 om 14:29

Klopt

Een melding heeft inderdaad wel degelijk zin. Sterker nog: een aangifte kan geseponeerd worden, bijvoorbeeld wegens gebrek aan bewijs, en is nooit meer terug te vinden in het systeem in dat geval. Een melding wordt nooit geschrapt. Bij meerdere meldingen wordt er sneller actie ondernomen als het mis gaat, en die meldingen worden ook meegenomen in een eventuele strafzaak.

Pisa

Pisa

29-08-2013 om 10:52 Topicstarter

Update

Rust is teruggekeerd. Gelukkig. Nu hopen dat dit ook zo blijft.
Er is melding gemaakt van het incident. En de teksten zijn hierin opgenomen.
De opmerking van AN46 om samen met de wijkagent de incidenten uit het verleden door te nemen is ook een goeie.
Nogmaals bedankt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.