Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

E

E

09-09-2019 om 09:25

Beschuldigingen uit wraak


Dossier opvragen

Je kunt wel het dossier opvragen bij de jeugdbescherming, je kunt het inzien en als je een copie wil kunnen ze dat eventueel tegen copieerkosten geven. Maar ze zullen er dingen uithalen, omdat die ove de moeder gaan en jij geen recht hebt op informatie die betrekking heeft op de moeder. Het is dus de vraag of het veel zin heeft.
Zelf een verslag maken van een bespreking, dat verslag opsturen met de mededeling dat, mochten er geen wijzigingen komen binnen 14 dagen je het verslag als vaststaand beschouwt, dat kan wel en dat is ook wel verstandig.

' Nu dat de Jeugdbescherming bemiddeld (OTS) zeggen ze dat de begeleidende omgang moet in ieder geval blijven tot de moeder een veiliger gevoel krijgt wanneer de dochter met papa is.'
Dit is een boterzacht criterium, wat geen recht doen aan het ouderlijk gezag dat jij ook hebt. De jeugdbeschermer zal moeder moeten begeleiden met het gegeven dat zij een onterechte beschuldiging heeft gedaan en dat ze daarvoor geen gehoor heeft gevonden bij de rechter; en dat het kind dus bij vader veilig is. Zij zal dat moeten leren accepteren en daarmee om moeten leren gaan. Dat is de taak van de jeugdbeschermer, die voor de belangen van het kind (niet van de moeder) op moet komen.
Je kunt het eerst proberen bij de jeugdbescherming zelf: ga het gesprek aan, eventueel met ondersteuning van een clientenondersteuner (zoals het AKJ, of een vergelijkbare instelling als zorgbelang).
Mocht dat om allerlei redenen niets oplossen, dan kun je het altijd nog via de rechter proberen.
Jeugdbescherming zit hier echt fout, maar ja, voordat zij een andere kant uit bewegen.... daar kan zelfs de rechtsstaat niet tegenop, helaas.

Tsjor

Lente

Lente

18-02-2020 om 11:02

En een praktisch advies: laat het verslag door iemand nakijken

In wat je schrijft komt de inhoud goed naar voren, maar er zitten wel taalfoutjes in.
Die zou ik eruit laten halen, voordat je het opstuurt. En dat geldt dan ook voor de mail/brief waarmee je het verslag opstuurt.

E

E

18-02-2020 om 11:03

Bedankt

@ Tsjor

bedankt voor je commentaar/advies.
Het lijkt dat je goed kennis van dingen hebt.

MvG,

E.

"totdat moeder een veilig gevoel heeft"

Als het inderdaad zo is dat de jeugdbeschermer heeft gezegd dat de omgang onder begeleiding moet totdat moeder het idee heeft dat het veilig is, dan is dat inderdaad hartstikke fout. Het stimuleert moeder bovendien om te blijven roepen dat het niet veilig is.

Ik weet niet wat er op papier is gezet. Maar ik zou tegen die jeugdbeschermer aangeven (schriftelijk) dat jij van mening bent dat de begeleide omgang nog enige tijd kan doorgaan zodat moeder aan het idee van omgang kan wennen of wat dan ook, maar dat, als nergens uit blijkt dat omgang met jou onveilig is, moeder op een gegeven moment gewoon zal moeten accepteren dat de omgang onbegeleid gaat plaatsvinden. Bespreek met die jeugdbeschermingsmedewerker wat voor tijdsplanning ze voor ogen hebben.

Als de jeugdbeschermer inderdaad zegt en blijft zeggen dat het allemaal alleen maar van moeders gevoel van veiligheid afhangt, dan zou ik of je advocaat vragen dit aan te kaarten, of advies vragen bij het AKJ (dat laatste ligt het meest voor de hand denk ik).

Ik zou inderdaad iemand laten meelezen, niet alleen met wat jij schrijft, maar ook met wat de jeugdbeschermer etc schrijft, zodat je zeker weet dat je alles goed begrijpt.

Sterkte ermee

Groeten,

Temet

E

E

19-02-2020 om 12:49

Ouderschap Blijft Traject

Hallo,

Heeft iemand ervaring/ kennis over deze traject?

We zijn aangemeld om in deze traject mee te doen en hoop ik dat ik daar mijn dochter meer steun gaat krijgen daar in haar zin om vader te zien.

In de GOM rapport van de RvdK in de interview met dochter ze zegt " ik mis papa en wil papa meer zien" en staat op in het rapport ook "vertelt ze uit zichzelf". I alle andere zeggingen van mijn dochter staat ernaast het woord "desgevraagd".

Ik hoop dat in dit traject meer aan haar gaan luisteren want de jeugdbeschermer lijkt maar moeder te luisteren allen.

MvG,

Vangelis

Dit traject wordt ontzettend vaak ingezet in situaties waarin de omgang is vastgelopen bijvoorbeeld omdat moeder aangeeft vader niet te vertrouwen vanwege wat ook maar.

Ik heb geen persoonlijke ervaring met het traject, maar weet wel dat het veel wordt ingezet. Het doel van dit traject is om uiteindelijk een goed lopende omgangsregeling te bereiken. En 'goed' betekent in het algemeen ook: onbegeleide omgang.

Het is erg belangrijk dat je goed meewerkt en op afspraken komt (en als je verhinderd bent, altijd op tijd doorgeven). Het kan wel een kwestie van de lange adem zijn en dat is dan vervelend, maar de grootste kans op een uiteindelijk succes is er toch als je hiermee maar netjes meedoet (ook al vind je misschien niet alles even zinvol). Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je geen vragen zou mogen stellen.

Meer informatie kan je hier vinden: https://www.ouderschapblijft.nl/ouders-en-kinderen/wat-is-ouderschap-blijft

Is al bekend wanneer het traject start?

Groeten,

Temet

E

E

20-02-2020 om 10:49

Ouderschap Blijft Traject

Bedankt voor je advies Temet.

De aanvraag bij Ouderschaap Blijft is bij hun binnen op 24 januari en ze hebben paar maanden wachtlijst (2-4 maanden). Ik hoop dat het z.s.m. gaat beginnen.

Ken je ook een instantie di Intermezzo heet waar mijn dochter is ook aangemeld (Den Haag)?

MvG,

Vangelis

Ken ik niet

Ik ken Intermezzo niet, maar kan het zijn dat dit de hulpverleningsorganisatie is die Ouderschap Blijft uitvoert? Dat traject wordt op meerdere plaatsen aangeboden, door verschillende aanbieders. In Amsterdam door Altra, kan het zijn dat het bij jou Intermezzo is?

Groeten,

Temet

Of het kan een club zijn die jeugdhulp aanbiedt, ik besef nu dat je zegt dat je dochter daar is aangemeld, ik neem dan aan dat dat op advies van die jeugdbeschermer is gebeurd. Dan zouden ze je ook verteld moeten hebben om wat voor soort hulp het gaat.

Groeten,

Temet

Succes

' Het lijkt dat je goed kennis van dingen hebt. ' Helaas heb ik met sommige dingen teveel ervaring. Maar ik heb geen ervaring met ' Ouderschap blijft.' Zoals Temet het omschrijft klinkt het wel goed, het lijkt jou precies te brengen waar je naar zoekt.
Mijn advies: richt je vanaf nu niet meer op je ex en op wat zij doet of nalaat. Richt je op jezelf: hoe gaat het met jou, hoe gaat het met je kind en hoe gaat het met jullie samen.
Verspil niet teveel woorden aan je ex. De toekomst is belangrijk en die toekomst duurt hopelijk nog heel erg lang.

Tsjor

E

E

24-02-2020 om 13:38

Bedankt

Bedankt aan beide (Temet, Tsjor),

Ik ga zeker nu op de toekomst van mijn dochter en mezelf focussen.

Intermetzo (zo is geschreven) is voortaan Pluryn Polikliniek Haaglanden en ze beiden psychologische hulp aan minderjarige die in problemen zitten. We hebben al afspraken daar met moeder samen en jeugdbeschermer en met ons dochter ("speelobservatie"). Ik hoop ook dat ons dochter ook zelf andere afspraken heeft om haar stress te kunnen uitspreken.

www.pluryn.nl

Beste,

Vangelis

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.