Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Boekentips narcisme gevraagd

Even kort uitleggen, vriendin is gescheiden van haar narcist. Alleen komt nu alles bij haar naar boven. Psychische hulp is ingezet, maar wachtlijsten en hoge kosten. Nu wil ik haar graag een boek geven waar ze zelf mee aan de slag kan. Iemand tips? Zijn geen kinderen bij betrokken, gaat echt om haar, zodat ze de zonnige kanten van het leven weer kan zien.

MRI

MRI

21-03-2023 om 14:48

Ze kan alle video's van Little Shaman op youtube kijken. Klinkt zweverig, is het juist niet. Heel gedegen en doorwrocht. Ik heb er heel veel aan gehad om te begrijpen wat er tussen mijn narcistische ex en mij gebeurd was:


https://www.youtube.com/watch?v=inyPth93w0c&list=PLpENOrDRZDwlspVjfPewwoXlpu7GsIOeM
Een goede Nederlands therapeut is Petra van Deijl. 
Als boek heb ik veel gehad aan Jan Storms: Destructieve relaties op de schop. 

Het is logisch dat al het verwerken nu pas komt: als je in de storm zit, kan je de schade niet overzien. Ik wens haar veel sterkte. Fijn dat ze een vriendin heeft die haar gelooft. 

Ik vond het boek het gaslight effect van Robin Stern heel goed omdat het laat zien dat je zelf een rol kunt spelen door op te houden naar overeenstemming te streven. Het is belangrijk verschil van mening of inzicht te leren accepteren want als je dat niet kunt, zal een dwingend persoon je daar altijd mee bespelen door je bevestiging te onthouden. Het liet voor mij zien: het is niet jouw schuld dat de ander zich dwingend gedraagt, maar je kunt wel leren het bij die ander te laten. Het gedrag blijft destructief maar van binnen blijf je heel en dat maakt dat je helderder beslissingen kunt nemen over wat je wil doen aan de situatie. 
Een helder boek over hoe je gemanipuleerd kan worden vond ik ook emotionele chantage van Susan Forward. Voor mij was het destijds een eye opener; al die dingen waarover je twijfelt, lees je terug en je denkt: zie je wel! Het gaf mij veel duidelijkheid over grenzen die ik mocht/moest gaan stellen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.