Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Kelly

Kelly

02-12-2014 om 18:44

Broer moeite met nieuwe partner

Beste allemaal,

Zoals de titel al zegt, mijn broer heeft moeite met mijn nieuwe partner. Hij heeft hem nog nooit gezien, maar het gaat meer om het feit dat ik een nieuwe partner heb. Hij vindt het te snel (ben sinds januari gescheiden) en is bang dat ik mijn kinderen verdriet doe. Dat ik mezelf verlies etc etc.
Heb proberen uit te leggen dat ik veel geleerd heb van mijn vorige huwelijk (heb 3 jaar therapie gehad) en dat ik echt mezelf ben en niet verlies.
Hij voelt zich ook "ingeruild", dus goed genoeg voor alle problemen aan te horen de afgelopen jaren maar nu her beter gaat heb ik hem niet meer nodig.
Hij wil de feestdagen mijn nieuwe partner niet zien, terwijl mijn kinderen er geen moeite mee hebben.
Ik voel me hier echt heel vervelend bij en overschaduwt mijn geluk. Wie herkent dit? Of wie heeft tips?

Alvast bedankt, Kelly

Katniss

Katniss

02-12-2014 om 18:50

Jammer

Je kunt hem niet veranderen maar het is een beetje jammer dat hij er zo naar kijkt. Of hij gelijk heeft zal de tijd leren, maar jij bent oud en wijs genoeg om je eigen beslissingen te nemen.

Kelly

Kelly

02-12-2014 om 19:34

.....

Ik weet het, maar heb er toch enorm last van. Gek, maar het beïnvloed me wel. Voel me helaas niet meer zo gelukkig

Anno

Anno

02-12-2014 om 20:52

Als

Als je je broer normaal in het dagelijks leven niet veel opzoekt/spreekt en de afgelopen jaren alleen in het negatieve en nu je een relatie hebt is het contact ineens opvallend veel veranderd, kan ik me zijn inruilgevoel wel voorstellen.
Ik heb jarenlang een vriendin gehad, geholpen, geluisterd, opgevangen enz. En van het moment dat ze een vriend heeft, heb ik niks meer van haar gehoord, behalve een kaartje: we zijn getrouwd.

Over het andere stukje: je broer heeft je jezelf zien verliezen en wil dit niet meer voor je. Logisch, jijzelf ook niet.
Ik ben ook een klein jaar alleen en moet er eerlijk gezegd nog niet aan denken en ben nog aan het verwerken en kom buiten dat geen mannen tegen lijkt wel. Maar dat is voor iedereen anders. Hij beschermt je, omdat hij van je houdt, omdat dat blijkbaar in het verleden niet gebeurd is door de man die dat hoorde te doen.
Ik zou een beetje geduldig zijn met je broer en beseffen dat het lastig is voor jou, maar begrijpelijk vanuit zijn positie. Komt vast op zn tijd weer goed

Ik vind het niet lief

Ik vind het niet lief van die broer hoor. Ik vind het behoorlijk bezitterig gedrag. Wat wil hij dan? Bepalen over jouw leven en omdat hij je 'geholpen' heeft moet je nu naar zijn pijpen dansen? Dat dacht ik dus niet. Je broer moet zich schamen.

Ik denk dat ik toch zou vragen het gewoon leuk voor je te vinden. Dat je idd niet weet hoe het gaat lopen, maar dat je toch echt je lief gaat zien met de kerst.

Mijntje

Mijntje

03-12-2014 om 07:58

gekwetst

Het is jammer dat hij zo doet. Maar ik denk wel dat hij zo doet omdat hij bang is dat jij weer gekwetst wordt. Misschien kan je dat eens zo uitspreken en zeg hem dat hij daar niet bang voor moet zijn, dat hij jou niet hoeft te behoeden. Jij wil gewoon verder met je leven en je weet nooit van te voren of je weer gekwetst wordt.

Kelly

Kelly

03-12-2014 om 09:43

Heb al gesproken met hem...

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb al een paar keer een gesprek met hem gehad. Hij blijft bij zijn standpunt dat hij zich aan de kant voelt gezet. Dat er iemand tussen ons in is gekomen.
Ik heb wel gevraagd of hij dan verwacht dat ik altijd alleen blijf, maar dat is het ook niet.
Hij is ook heel erg bang dat mijn kinderen worden gekwetst. Alsof ik totaal los ga met mijn nieuwe partner.
Ik weet dat het bezorgdheid is, maar ik kan er heel slecht mee omgaan. En hoe doe ik dat nou met kerst??? HELP

hmm..

Klinkt wel wat overdreven, hoe je broer reageert. Heeft hij zelf een relatie?

Ik zou Kerst gewoon bij jou thuis vieren. Nodig iedereen die je er bij wilt hebben uit (je vriend, je broer, eventueel nog andere mensen), en dan is het aan een ieder zelf om te beslissen of ze komen of niet. Ik zou me daar niet al te veel van aan trekken verder.

Mijntje

Mijntje

03-12-2014 om 11:33

waarom

Heb je hem gezegd dat het wel lijkt of je met hem bent getrouwd??
Waarom moet hij zich gekwetst voelen, jammer dat hij niet blij kan zijn voor jou.

Kelly

Kelly

03-12-2014 om 11:34

Verdrietg.....

Ja hoor hij heeft zelf een relatie, al bijna 30 jaar getrouwd.
En Kerst is bij hem thuis, dat is al lang geleden zo afgesproken.
Hij zegt nu ook, als dit tussen ons in blijft staan, dat hij meer afstand neemt naar mij toe.
Dat maakt me echt verdrietig.

Hij is bang dat het niet gezellig wordt met iemand 'nieuws' erbij. En de opmerking kwam 'vorig jaar je man met Kerst en nu zit er al weer iemand anders aan tafel'.

Mijntje

Mijntje

03-12-2014 om 11:36

nou

dat is idd erg verdrietig voor je. Maar het lijkt dus wel of je met je broer bent getrouwd??
Dan moet je idd helaas maar kerst bij hem overslaan. Hopelijk trekt hij op den duur bij als hij ziet dat je gelukkig bent met je nieuwe relatie.

Paddington

Paddington

03-12-2014 om 11:55

Moeilijk

lijkt mij dat..

Ik begrijp beide kanten. Je broer heeft hier moeite mee, dat kan ik mij goed voorstellen. Iemand die hij niet kent, meteen met Kerstmis in je huis halen, lijkt mij een hele stap.

Wellicht dat je met je broer kunt bespreken dat de mannen elkaar eerder zien dan Kerstmis en dat jouw vriend kan laten zien dat hij een heel ander persoon is dan jouw ex? Bij mij hielp dat heel erg. Mijn familie was ook erg bang dat ik weer dezelfde fout zou begaan. Op het moment dat ze mijn vriend leerde kennen zagen ze in dat ik dit keer een heel ander persoon had gevonden. Iemand die juist wil dat ik mezelf ben.

Verder lijkt het mij, dat als jouw broer zo stellig is dat jij een keuze moet maken. Als jij met Kerstmis niet naar je broer gaat dan heeft hij het gevoel dat je hem aan de kant zet. Misschien kun je het aan de je vriend uitleggen en de tijd met Kerstmis een beetje verdelen. Bijvoorbeeld, ontbijten met je vriend en later op de dag naar je broer.

Sterkte ermee!

Angela67

Angela67

03-12-2014 om 11:59

waarom kerst meteen met jouw nieuwe liefde?

je kunt toch gewoon de afspraak laten staan zoals die stond?
Kerst bestaat uit meerdere dagen en ik denk dat als gebaar naar je broer toe het prima kan. Dus alleen naar de kerstafspraak met je broer en familie. Volgend jaar is vroeg genoeg om mogelijk wat mensen bij elkaar te brengen die jou dierbaar zijn.En dit hoef je niet te zien als capituleren voor je broer, je kunt het hem zelfs zeggen dat je graag met hem kerst viert en dat je dit in alle harmonie wilt doen. En dat je geen olie op het vuurt wilt gooien door je nieuwe liefde mee te vragen.
Voor mij is het feit dat kerst bij hem gevierd wordt, en hij het kennelijk belangrijk vindt, voldoende reden om niet per se kerst met je nieuwe liefde erbij te vieren. Misschien kun je een nieuwjaars'borrel' organiseren thuis op 1 januari en iedereen uitnodigen, ook je broer en je nieuwe liefde en dan kan je broer zelf besluiten of hij hem wil ontmoeten.
gr Angela

Moni

Moni

03-12-2014 om 12:19

Eens met Angela67

Gewoon meeveren op Kerstdag.
En verder rustig je eigen gang gaan. Je broer draait wel bij.
Hij heeft tijd nodig.

Hier laatst een andere situatie met nieuwe partner. Schoonzus gescheiden, komt met nieuwe partner aan op familiefeestje. Wij hebben hem hartelijk ontvangen maar eigenlijk vonden we het helemaal niets. Ook niet na kennismaking. Wij misten ex! Die hoorde er echt bij voor ons en dan zit daar plotseling iemand anders. Dat moet gewoon slijten.

Jaina

Jaina

03-12-2014 om 13:10

Wel begrijpelijk

Ik snap je broer wel. Hij heeft je blijkbaar heel veel steun verleent de afgelopen jaren en is dus zeer emotioneel bij jou betrokken. Dat is mooi. Het is fijn om een broer te hebben die zoveel voor je wil en kan doen. Je bent nog niet zo lang gescheiden en nu is er al gelijk een nieuwe partner en die moet ook al gelijk de kerst meevieren. Inderdaad vorig jaar op dit tijdstip was je man er nog gewoon en nu is er opeens een andere partner. Dat gaat best snel. Hij moet daar ook gewoon aan wennen. Het gaat voor jou sneller dan voor hem. Hij zit waarschijnlijk nog in gedachte bij al het gedoe van het huwelijk en scheiding terwijl je al weer veel verder bent. Ik kan me voorstellen dat hij kerst liever samen wil vieren. Ik zou gewoon dus kerst vieren met je broer zoals is afgesproken en daarnaast een dag samen met vriend doorbrengen. Volgend jaar is de situatie al weer helemaal anders en dan is een gezamelijke viering misschien wel mogelijk.
Je vriend en jij zijn ook nog niet zo heel lang samen. Zelfs onder andere omstandigheden is het helemaal niet raar dat je de kerst nu nog deels apart doorbrengt.

Nou.....

....ik krijg eerlijk gezegd bij dit verhaal meer het idee dat de broer CLAIMT veel voor zus gedaan te hebben en daar nu in de vorm van zeggenschap iets voor terug eist. En dat vind ik ontoelaatbaar.

Als je iemand helpt dan hoeft dat niet terugbetaalt te worden middels regie over iemands leven. Krijg hier meer het idee dat broer die zelf met zijn gat in de boter is gevallen eens even denkt te kunnen vertellen hoe een ander -die minder geluk heeft gehad- het moet doen. Zusje dient alleen te blijven omdat broer nog moet wennen aan het idee? Kom op zeg!

En het zusje stelt zich wat mij betreft veel te veel op als een afhankelijk klein meisje richting broer.

Kelly

Kelly

03-12-2014 om 17:20

Toch te snel

Mmmm ik krijg door de reacties hier een beetje het idee dat het te snel zou zijn om met kerst mijn vriend mee te nemen. Daar ga ik toch door twijfelen, aan de andere kant heeft mijn ex me zoveel pijn gedaan de afgelopen jaren, dat ik gevoelsmatig al lang gescheiden was. Mijn broer heeft een hekel aan mijn ex.
En inderdaad, hij is stukken ouder rn een beetje mijn 2e vader geweest (en nog soms) dus ik stel me wel afhankelijk op naar hem , dat besef ik nu ook.

Aan de andere kant hebben mijn kids, mijn ex geen problemen met mijn vriend. Maar heb zo'n hekel aan ruzie, kan ik niet tegen en zeker niet met hem.
Ik kan helaas geen andere kerstdag bij mijn vriend zijn, want dan heb ik al andere afspraken.
Het blijft toch een innerlijk gevecht,

Niet mijn tekst maar....

.....van iemand die het na mijn scheiding tegen mij zei:

'Meisje, kies nou eens voor jezelf'

Paddington

Paddington

04-12-2014 om 08:02

Maar

@Emine, maar teveel voor je jezelf kiezen kan ook dingen kapot maken die je koestert. Zo heb ik een nichtje die heel erg op familie is als ze alleenstaand is, maar als ze een vriend heeft dan zie of hoor je haar niet. Op een gegeven moment is de familie dat zat. Dan kun je wel lekker voor jezelf kiezen, maar dan sta je op een gegeven moment misschien wel helemaal alleen.

@Kelly, je zegt dat je andere afspraken hebt staan voor de andere dagen. Vind jij die afspraken belangrijker dan je broer en/of je vriend? Ik weet het natuurlijk niet, maar het lijkt mij een vraag die jij aan jezelf kunt stellen. Natuurlijk begrijp ik dat in een ideale wereld jij eerste kerstdag kunt vieren met broer en vriend. Maar in die wereld was je ook nooit gescheiden. Kortom de perfecte wereld bestaat niet.

Heel veel sterkte met het maken van je keuze.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-12-2014 om 08:04

mwah

Ik begrijp uit je verhaal dat je vriend nog geen kennis heeft gemaakt met je familie? Ik vind kerst daar geen goed moment voor. Dat is echt zoiets van onder ons zijn, oude tradities en herinneringen waar jouw vriend nog geen deel van is.
Losjes kennismaken is meer iets voor verjaardagen lijkt me.

Dus ik zou zelf gewoon de afspraak met broer door laten gaan en er niet zo'n punt van maken. Volgend jaar rond deze tijd heeft jouw familie kans gehad je nieuwe partner te leren kennen en dan is het vast heel anders.

je broer was wellicht gesteld op je ex?

dan is een nieuwe man zo ineens wel een hele verandering, zeker als ze elkaar nog nauwelijks hebben gezien.

Kelly

Kelly

04-12-2014 om 13:36

Reactie

Nee, mijn broer heeft een ongelooflijke hekel aan mijn ex. Dus dat is het ook niet.
En ik had al voorgesteld om langs te komen met mijn vriend (wil hij zelf namelijk ook graag) maar daar krijg ik dan geen reactie op.

Ik snap gewoon niet dat hij zo doet.....

Klopt

...dat als je teveel voor jezelf kiest je alleen komt te staan. Maar ik heb een beetje het idee dat heir vooral broer tevreden gesteld wil worden en zusje maar moet schikken. Dat vind ik lullig. Ze vergeet broer niet, dat blijkt ook uit hoe erg ze ermee zit, ze wil alleen graag die eerste kerst vriend erbij. Ik zie echt niet waar broer moeilijk over doet. Broer, die wel fijn zijn partner bij hem heeft.....

Wennen

We zijn niet allemaal sociaal tolerant en deze broer moet nog even wennen. Ik zou hem gewoon de kans geven. Maar, als dat nodig is, het bezoek met Kerst beperken om tijd te hebben voor je nieuwe liefde.
En dan op een ander moment, veel later, het contact proberen op te bouwen. Ik zou het even laten rusten.
Niet teveel drama van maken. Dat komt ook tussen broer en nieuwe liefde in te staan. Accepteren en meer tijd nemen.

+ Brunette +

+ Brunette +

04-12-2014 om 21:00

Heb geduld.

Net als een voorgangster schrijft, vind ik het een beetje patsboem om een nieuwe partner naar de kerstdis mee te nemen terwijl niemand hem nog kent. Hoe lang is het al aan tussen jullie? Vanaf februari of speelt deze relatie eigenlijk nog maar een half jaar ofzo? Dan zou je nieuwe vriend er begrip voor moeten opbrengen dat hij er nog even niet bij hoort. Gaat vriend erg steigeren, dan zou je je kunnen afvragen of hij wel zo ideaal is als hij lijkt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.