Echtscheiding en erna

Weedz
21-09-2015 om 13:14
Co ouderschap en kinderopvangtoeslag
Hallo
Mijn vrouw en ik staan op het punt te gaan scheiden, geen ruzie (of weinig iig) maar de liefde is gewoon over. De meeste punten komen we ook gewoon simpel uit.
We gaan voor co-ouderschap ma di wo bij mij do vrij za zo haar ma di bij mij wo do vrij haar za zo bij mij. getypt lijkt het ingewikkeld maar gewoon elk de helft. 1 dametje wordt bij mij in geschreven en 1tj bij haar
Nu waren we bezig om te kijken naar alle toeslagen waar ze recht op heeft. zij verdiend aanzienlijk minder dan ik omdat ze ook partime werkt. Ze heeft dus recht op een hoop bijval van de regering.
Maar nu lopen we tegen het punt dat de kinderopvangtoeslag een beetje raar lijkt in de proef bereking. ma en di moeten de kinderen de hele dag naar de opvang, op mijn dagen dus. omdat mijn ex minder werkt kan zij op donderdag en vrij halve dagen doen. Op woensdag zijn ze bij oma.
Nu is het dus zo en ik heb het nagevraagd bij de belasting telefoon dat mijn vrouw dus de complete rekening van de kinderopvang voor zich kan nemen ook op mijn dagen (scheelt ook weer registratie kosten etc) dus voor 24 uur in de week.
Dan krijgt ze dus veel meer kinderopvangtoeslag terug dan in het geval dat we elk appart doen ik zou 150 euro terugkrijgen van 400 euro en zij 360 van 400 oid. We zouden ons dus in de vingers snijden als we dat niet doen, dan betaal ik haar gewoon de helft van de overgebleven rekening of ik betaal em helemaal aangezien zij dan bijna alles terug krijgt.
Het voelt een beetje als frauderen maar ik heb nu 2 keer gebeld met de belasting dienst en beide keren vertelde ze hetzelfde.
Toch ben ik nog onzeker wat denk je hiervan?

Noet
21-09-2015 om 13:36
klopt wat de belastingdienst zegt
Wij hebben het ook jaren zo gedaan.
Ik verdien het minst ik had het contract met de opvangorganisatie, ik ontving de toeslag, en volgens een vaststaande verhouding betaalde mijn ex een toeslag op de alimentatie.
Ik kon strict genomen ook met 1 dag minder omdat ze dan naar haar vader gaat, maar dit was de handigste regeling mbt ook tot regelmaat en duidelijkheid.
Want zoals onze advocaat het uitlegde: "opvang is in het belang van de ouders en geen kind kost, dus hoort ook niet van de alimentatie betaald te worden. Daarbij is het gunstig dat uw ex partner werkt, want dat scheelt u weer in de partneralimentatie."
En als ik dan na het jaar nog een na betaling of wat terug kreeg werd dat ook weer verrekend.
Er staat nergens in de wet dat je niet de voor jullie zo gunstig mogelijke optie mag gebruiken. Dit is geen fraude.

Katniss
21-09-2015 om 13:49
Verschil
Volgens mij is er een speciale co-ouderschapsregeling. Vroeger werden de kinderen meestal op een adres ingeschreven en bij die ouder kwam dan ook de kinderbijslag en het contract van de kinderopvang. In dit geval is er dus een kind wat dan niet bij de toeslagaanvrager (en contracthouder kinderopvang) ingeschreven staat.
Meestal worden die dingen wel goed uitgelegd op de website van Toeslagen. Heb je daar al gekeken?

Katniss
21-09-2015 om 13:52
Hier
Zoals ik het lees maakt het dus niet uit waar een kind staat ingeschreven. Is het niet handiger dan om beide kinderen bij de minstverdienende in te schrijven? Dan krijgt zij vermoedelijk ook meer kindgebonden budget. Alleen de combinatiekorting mis je dan (denk ik).

Weedz
21-09-2015 om 14:04
fraude?
Ik had het al wel gelezen inderdaad maar het blijft soms een beetje onduidelijk.
Zij krijgt door haar lage loon dus erg veel terug iets wat mij scheelt... Het kindgebonden budget is dan weer ongunstig om 2 kinderen op 1 naam te zetten. ze krijgt dan maar een fractie meer van 350 naar 410 oid. En als ik 1 kind bij mij inschrijf krijg ik 150 euro oid.
Maar het voelt een beetje als frauderen op 1 of andere manier. omdat zij dan de hele kinderopvang betaald terwijl het wel op mijn dagen valt....
belasting dienst:
Co-ouders kunnen allebei kinderopvangtoeslag krijgen. Ieder voor het eigen deel van de kosten. Als co-ouders kunt u samen kinderopvangtoeslag krijgen voor maximaal 230 uur per kind per maand.
Staat de kinderopvangtoeslag op naam van uw ex-partner? Dan kunt u voor uw deel van de kosten kinderopvangtoeslag aanvragen.
Staat de toeslag op uw naam? Geef dan uw deel van de opvanguren aan ons door. En eventuele andere veranderingen, bijvoorbeeld als uw kind naar een andere opvang gaat. Lees meer bij Er verandert iets in de kinderopvang.
wat ik hier dan niet van snap is het deel van van de onkosten. Als de opvang op haar naam staat hoe kan ik dan voor mijn deel nog aanvragen? zij krijgt dan toch alle toeslag?
iig valt de rekening dan super laag uit en vraag je je af of het niet goedkoper is voor veel stellen om op papier dan maar te scheiden. ze krijtg u zon 1500 euro aan toeslagen hoe kan het toch dat sommige mensen klagen over geld als ze gaan scheiden? Er is door het wegvallen van een gezamelijk loon gewoon veel toeslag....

Katniss
21-09-2015 om 14:18
Nou
Er moeten wel ineens twee huizen bekostigd worden, dat om mee te beginnen. Plus dat je bijv. de kinderopvangtoeslag niet krijgt voor nop, daar staan hogere kosten tegenover.

Dees
21-09-2015 om 14:58
maas in de wet
Hier kan ik me wel echt heel kwaad over maken. Net zoals de situatie waarbij huiseigenaren meer toeslagen krijgen door hun HRA. Het voelt als frauderen dat kan ik heel erg goed begrijpen, dit is zo'n maas in de wet, als je samen kinderen hebt betaal je samen de kosten dus moeten de toeslagen ook voor jullie samen gelden. Ik hoop dat ze die maas snel dichten.

Weedz
21-09-2015 om 14:59
veel
Ja dat klopt wel natuurlijk je hebt extra kosten en het zal niet in elk geval zo zijn dat het gunstiger uitvalt dan men van te voren dacht. Maar door mijn hoge loon kregen we beide geen zorg toeslag en geen kindgebonden budget alleen zij kreeg de combinatie korting, en maar weinig kinderopvang toeslag .
Dit krijgen we nu allemaal wel ik durf te zeggen dat we er financieel op vooruit gaan. Alleen de combinatie korting (die ik nu dan ook krijg a 2000) is al 3000 op jaarbasis + 6000 aan kindgebonden budget (ik 1800 en zij 4200) is al bijna 10000 euro!!! kinder opvang kost nu nog maar (volgens de proefberekening) 100 per maand, 780 euri en 700 euro vergoed, hiervoor betaalden we 780 en kregen we 350 terug is ook weer 400 per maand weer 4800 op jaar basis.
dus in totaal een kleine 14k! we dachten dat we het zwaar zouden krijgen na de scheiding (en dat komt vast ook wel maar niet door geld zorgen)
Of zie ik nu iets over het hoofd

Dees
21-09-2015 om 15:02
Katniss
Er staan geen hogere kosten voor hoor!
Ik heb een collega die werkte voor haar scheiding 28 uur, haar toenmalige man 32 uur. Nu hebben ze ieder om de week de kinderen.
Ze hadden 1,5 dag opvang nodig (oma paste 1 dag op), nu heeft ex man 2 dagen opvang nodig maar zij heeft 1 dag opvang nodig. Samen dus 1,5 dag.
En ja er moeten 2 huishoudens bekostigd worden, maar 210 euro extra aan opvangtoeslag van de staat ontvangen alleen omdat je uit elkaar gaat. En totaal 1500 euro ontvangen aan toeslagen....wat betaal je dan nog zelf?

Noet
21-09-2015 om 15:05
Ach Dees
jij zult wel weer gebruik maken van andere mazen in andere wetten. Je klinkt vooral jaloers.
Ik krijg in mijn eentje ook geen zorgtoeslag, hypotheekrenteaftrek wordt ook steeds minder en die combinatiekorting is ook maar tot je kind 12 wordt. (fijn want dan worden ze pas echt duur)
Maar 2 huishoudens onderhouden is gewoon een stuk duurder dan 1.
2x hypotheek/huur, 2x woonbelastingen, 2x energie, dubbele inrichting (en vervanging ervan), 2x vervoer, en dan de extra reiskosten van de kinderen. Want daar rijd je ook extra km voor. Er is bij elkaar misschien meer geld maar het gaat er ook net zo hard ook weer dubbel uit.
Het is echt niet zo dat alle alleenstaande ouders er financieel zwak voor staan. Alleen de kans dat dat wel zo is is groter.

Katniss
21-09-2015 om 15:39
Nooit zo gezien
Ik heb me er wel eens over verbaasd, vooral dat door mijn hypotheekrente-aftrek mijn verzamelinkomen (als basis voor toeslagen) een slordige 12000 euro per jaar lager is. Dat heeft me inderdaad wel wat voordeel opgeleverd. Aan de andere kant betaal je ook al weer extra belasting over je 'inkomen uit' eigen woning, en is huren natuurlijk vele malen gunstiger qua onderhoudskosten.
Ach ja, zo heeft iedereen zijn eigen voordeeltjes, tenzij je alleenwonende alleenverdiener met bovenmodaal inkomen en een goede gezondheid bent. Dan mag je alleen maar betalen voor anderen

Ginny Twijfelvuur
21-09-2015 om 16:00
Zelfs dan Katniss
Behalve als die alleenwonende bovenmodale alleenverdiener in een huurhuis woont.
Tja het lijkt een maasje te zijn maar ach om daar nou voor te gaan scheiden....

Dees
21-09-2015 om 19:24
Nou noet
Mijn uitgangspunt is altijd "je moet zelf zoveel mogelijk voorkomen dat anderen voor je moeten werken." Met andere woorden ik zorg ervoor dat ik zo min mogelijk mijn hand ophoud.

Dees
21-09-2015 om 19:29
Katniss
Je betaald geen cent belansting over inkomen uit eigen woning want dat wordt verrekend met je hypotheekrenteaftrek, als je dat niet hebt wordt het verrekend met je korting in verband met geen of geringe woningschuld. Je betaald per saldo geen cent ib over je eigen woning. Huren is gunstiger qua onderhoudskosten maar je betaald netto al snel zo'n 400 euro per maand meer aan maandelijkse lasten voor vergelijkbare woningen. En veel mensen die huren hebben de mogelijkheid tot kopen niet, en dan wordt je dubbel gepakt, hogere woonlasten en hogere kinderopvang kosten. Ik ken situaties waarbij leidinggevenden (met een hoger inkomen) een groter huis hebben als hun ondergeschikten maar lagere woonlasten en daarbij ook nog eens lagere netto kinderopvang lasten.

Katniss
21-09-2015 om 19:40
Gepakt nog wel
Tja, als je er zo naar kijkt valt er nog weinig aan te halen om het mooier te maken.

Dees
21-09-2015 om 19:45
Ja gepakt
Ja gepakt! Vaak lagere inkomens een hogere lasten dan hou je weinig over. Mijn situatie is dat niet maar ik ken tweeverdieners die krom moeten liggen om rond te komen terwijl alleenstaanden in verder dezelfde situatie die jaarlijks makkelijk op vakantie kunnen.

Katniss
21-09-2015 om 20:09
Concluderend
Ik vind het dus niet erg als je gebruik maakt van de regelingen die er zijn op een manier die voor jou het gunstigst is. Zo vind ik het bijvoorbeeld wel twijfelachtig als mensen de kinderen over twee adressen 'verdelen' terwijl een van de ouders maar 2/14 zorgt. Daar is die regeling niet voor bedoeld. Maar in dit geval, nee geen enkel probleem. Ik vond het ook altijd wel leuk om bij sommige mensen (van die zure types) rond te bazuinen hoeveel geld ik van de overheid kreeg. In mijn topjaren had ik 1500 euro kinderopvangkosten waarvan ik 1250 terug kreeg. Elke maand, dus dan gaat het om serieus geld. Doordat alle toeslagen toen nog heffingskortingen waren betaalde ik ook geen IB, sterker nog ik had heffingskorting over aan het eind van mijn belasting.
Is lang geleden, inmiddels ben ik alweer jaren een keurige belastingbetaler

Weedz
22-09-2015 om 09:02
Hey Dees ik neem het er van
Ik heb dus een hele tijd in die situatie gezeten dat ik krom moest liggen voor mn huis en de rest terwijl we gewoon 2 verdieners waren. Dus ik kan het niet anders dan met je eens zijn.
Maar nu de situatie zo is neem ik het er wel van!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.