Echtscheiding en erna

Mairin
21-09-2016 om 13:04
Co-ouderschap en omgangsregeling
Hi,
2 weken geleden heeft mijn (ex)-man aangegeven te willen scheiden. We zaten middenin een traject van relatietherapie, dus ik moet nu schakelen van "werken aan de relatie" naar "werken aan loskomen van elkaar". Wat best lastig is, want ik voel nog zoveel, van boosheid tot angst en verdriet en alles wat daartussen zit. We hebben 2 kindjes van 4 en 2. De jongste heeft Downsyndroom. Ze doet het heel goed en heeft vooralsnog geen extra zorg nodig. Maar, zoals elk kind, is juist zij extra gebaat bij structuur, vanwege de voorspelbaarheid.
Mijn (ex)-man wil een gelijke "verdeling" van de kinderen; doordeweeks 2 dagen bij hem, 2 dagen bij mij en in het weekend 3 dagen bij hem en het weekend daarop 3 dagen bij mij. Om de week zou ik ze dus 5 dagen niet zien. Ik maak me zorgen of, m.n. de jongste, dit trekt. Er wordt dan best veel gewisseld doordeweeks, wanneer ze ook naar school en de peuteropvang gaan. Rust en regelmaat lijkt me juist dan het belangrijkst. Ik werk 28 uur, mijn (ex)-man werkt heel veel en vaak ook in de avonduren en in het weekend.
Ik ben daarom benieuwd naar jullie omgangsregelingen, en ervaringen.
Alvast dank!!
Groetjes,
Mairin

Vesper Lynd
21-09-2016 om 13:11
Zelfde
Wij hebben dezelfde verdeling, al vanaf dat de kinderen klein waren. Dat ging en gaat prima. Je kunt het ook een paar maanden uitproberen en daarna een evaluatiemoment afspreken.

Niki73
21-09-2016 om 14:38
Kan best
Wij hebben het aanvankelijk ook min of meer zo gedaan. De kinderen vonden het prima. Pas later vroegen ze zelf of we niet op een week-weekregeling konden overgaan, inderdaad vanwege het grote aantal wisselmomenten.
Afspreken na een x aantal maanden te evalueren lijkt me een goed plan. Je kunt eventueel ook in het ouderschapsplan opnemen dat jullie op termijn naar week op, week af streven.
Ook gescheiden ouderschap betekent overleggen en compromissen sluiten. Blijf praten, blijf de kinderen op de eerste plaats zetten en blijf elkaar wat gunnen. Ga ook je licht eens opsteken op de website van Villa Pinedo.

filalu
21-09-2016 om 16:17
bijna zelfde
Onze verdeling is bijna hetzelfde alleen zijn ze 1 dag meer bij mij: door de week 2 dagen bij vader 3 bij mij en weekend 2 dagen om en om.
Onze kinderen zijn nu ouder maar vinden dit nog steeds een fijne regeling. Zij willen niet naar een week om week.
Ik begrijp wel dat je je zorgen maakt om structuur. En dat is inderdaad ook belangrijk. Maar voor een kind is het nog belangrijker dat het vader en moeder beiden kan blijven zien. En van beiden mag houden ook al houden vader en moeder niet meer van elkaar.

Fani8308
21-09-2016 om 19:16
Hier
verdeling van de ene week 5 dagen bij mij en 2 bij ex en de andere week 4 dagen bij mij en 3 bij ex.
Ik woon dichterbij school en werk minder.

Beertje
23-09-2016 om 10:40
Bij ons
Wij hebben al heel lang co-ouderschap maar sinds kort een nieuwe regeling. In de rechtbank streven ze er naar dat de kinderen als het kan in iedere week beide ouders kunnen zien. Week op week af vinden ze voor kinderen niet zo positief. Jullie zullen wel hele goede afspraken moeten maken want ik kan me voorstellen dat een kindje met Down syndroom wat extra duidelijkheid en rust nodig heeft. Voor mijn vriend zijn kinderen was het ook zo schakelen en moeilijk te begrijpen wanneer gaan we naar wie.... En wie haalt ons op van school?? Papa, mama of BSO...
Heel veel sterkte!

Moederdochter6
23-09-2016 om 13:51
Wij hadden een 50/50 regeleling week op week af.
Nu is mijn ex met zijn vriendin ook weer uit elkaar en komt mijn dochter in zijn week bij ons op woe en do extra!
Aan het begin is het natuurlijk wennen boor kinderen ook mijn dochter had er aan het begin erg veel moeite mee maar das ook niet gek.
Nu is ze niet anders gewend.

Taruh
23-09-2016 om 14:11
bijna co-ouderschap
wij zijn om praktische redenen op 60-40 uitgekomen maar in commitment op 100-100.
Dochter gaat al sinds ze 11 maanden is 1 weekdag naar haar vader en de weekenden van vrijdag tot maandag om en om.
Eerst werd ze dan maandag aan het eind van de dag naar mij gebracht en ging woensdag vanuit het kdv naar papa die haar donderdag bij mij bracht. Koffertje mee = naar papa (nog een keer een krijzende peuter mee mogen nemen want koffertje mee, maar papa helaas naar de SEH)
Sinds ze naar school gaat brengt hij haar op maandag naar school en haalde haar eerst op bij de bso en nu bij mij en brengt haar dan naar school.
vakanties zijn 50/50 verdeeld.
en dan wordt er vrolijk heen en weer geschoven voor toernooien (ik zit meer in haar sport dan haar vader) feestjes en partijen. Maar altijd in overleg en naar wens dochter.
We evalueren 1x per jaar of het ons nog past en ons is dan dochter, ex en ik. En ex spreekt dan voor zijn nieuwe gezin.
doen we nu 10 jaar zo en bevalt goed.

Spitst
23-09-2016 om 17:26
Taruh offtopic
Even voor de duidelijkheid, wat voor jullie ouders heel duidelijk en normaal is, is voor mij vaak Abracadabra: ,jij hebt haar 40 en je ex 60?
Als ik de verdelingen vaak lees beginnen de duizelingen te komen.
Of wisselt dat de week erna en heb jij dan 60? Heb je dan geen tussen werk nodig het rechtte trekken?
Hier gescheiden met grote kinderen dus mis die ervaring.

Taruh
23-09-2016 om 20:47
nee
ik heb haar 60% van de tijd, haar vader 40%.
Wij trekken helemaal niets recht. Co-ouderschap is niets anders als een uitgebreide omgangsregeling. Het hoeft niet 50-50 te zijn.
Voor we gingen scheiden zorgden we ook ongeveer zo. Ex nam om en om de maandag vrij om thuis te zijn met onze dochter en dat is zo gebleven na de scheiding tot ze naar school ging. Gewoon een beetje harder werken op de andere dagen.
En dus 1 door de weekse avond, mijn sportavond.

Spitst
23-09-2016 om 22:28
Ah oké
Ik dacht door de week een dag en van vrijdag tot maandag, dus vier dagen. De week rechttrekken kwam ik op omdat je om en om zei. Ik dacht jij de week erna de weekdag en van maandag tot vrijdag
Je ziet ik ben er slecht in dank je voor de uitleg, mijn vriendin worstelt nog steeds met haar ex over een goede verdeling. Hij verandert altijd graag het een en ander. Meisje heeft dat af en toe wel wat last van de wisselingen van vader

Kandelaar4
24-09-2016 om 00:13
slag om de arm houden
Mairin, ex en ik hebben net zo'n verdeling (ene week heb ik de kinderen 2 dagen en in de andere week 5 dagen...en mijn ex dus andersom) en dat werkt eigenlijk heel erg goed. Ik zou niet in het ouderschaps plan laten opnemen dat je naar een week-op/ week-af regeling wil gaan werken maar inderdaad wel erin opnemen dat het nu zus en zo verdeeld is en dat het, na evaluatie/ in overleg met ex, naar behoefte van de kinderen aangepast kan worden. Anders leg je je misschien weer vast aan die week-op/ week-af regeling terwijl iets anders misschien beter werkt. Er moet wat ruimte zijn in het plan om te kunnen schuiven.
sterkte trouwens met het schakelen in je gevoelens...... Heftig allemaal!

Taruh
24-09-2016 om 07:38
evalueren en aanpassen
dat heb ik hier van het forum meegekregen, een 4 jarige heeft andere dingen nodig dan een dreumes van 11 maanden, en een 12 jarige middelbare scholier is weer anders, wij moeten volgend jaar dus ook weer gaan kijken of er dingen aangepast moeten worden.
Kinderen moeten ook steeds meer inspraak krijgen wat mij betreft.

Mairin
24-09-2016 om 08:40
Dank jullie wel!
Dank jullie wel! Evalueren zal inderdaad erg belangrijk zijn. Ik merk dat ik het soms erg lastig vind om er goed over na te denken... De paniek slaat soms toe. Het voelt zo naar om te bedenken dat ik mijn kids straks niet meer elke dag zie, alsof ik dan maar een halve moeder zal zijn. Hoe gaan jullie daarmee om, of ben ik gewoon nog "te gevoelig"?

Taruh
24-09-2016 om 08:50
went en is fijn
het went en het is ook best wel heel fijn.
Ik weet ruim van te voren wanneer ik zonder oppas te regelen weg kan.
Je kunt rustig naar dat museum waar de kinderen geen r.k aan vinden.
Uitslapen, rommelen, die vakantie doen waar de kinderen al helemaal geen r.k aan vinden (ben naar Moskou en St Petersburg geweest, wandelvakantie) Even gewoon heerlijk met een zak chips, voeten op tafel heel foute tv programma's kijken zonder dat ze binnen kunnen komen vallen.
Tot heeeeeel laat met je vriendinnen in de kroeg hangen (die je dan de volgende dag appen dat de kinderen zo vroeg wakker waren haha)
Een huis dat meer dan een uur gewoon opgeruimd blijft.
Ja, ik raad het soms wel eens aan als mijn collega's weer eens over van alles klagen.
Maar het valt of staat met de inspanningen van je ex. Die van mij houd zich aan alle afspraken en is dol op zijn dochter dus daar zijn geen zorgen over. En even zonder bijna puber met evenredige puberbuien is ook wel eens fijn.

Kandelaar4
24-09-2016 om 10:12
Zelfde als Taruh
Ik vind het ook een fijne omgangsregeling en was eigenlijk meteen gewend. Je kan inderdaad weer even met je vriendinnen bijkletsen of een filmpje pakken, uit je werk komen en niet haasten om je kinderen ergens op te halen.
En hier ook: Mijn ex houdt zich strikt aan alle afspraken.

Niki73
26-09-2016 om 14:43
Het went!
Natuurlijk is het wennen! Je bent het nu anders gewend. Maar ikzelf zou eigenlijk niet meer anders willen. Je krijgt meer tijd voor jezelf en dat is stiekem heel prettig! Je krijgt tijd om op te laden en in de dagen mét kinderen een leukere moeder te zijn.
Op het moment dat je nog volop rouwt om je verbroken relatie is het niet fijn, maar als het allemaal een beetje loopt en je na het overleven weer een beetje kunt gaan leven, dan zul je zien dat er naast nadelen, zeker ook voordelen aan gescheiden ouderschap zitten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.