Echtscheiding en erna
Herber
27-01-2026 om 08:42
Co ouderschap financiën herberekenen
Hallo ,
Wie kan helpen bij deze lastige materie?
Situatie:
3 kinderen 13 17 en 18 jaar
50/50 zorgverdeling door co- ouderschap.
Vader en ik stiefouder (we hebben geregistreerd partnerschap dus ik ben ook onderhoudsplichtig) zijn 12 jaar samen .
Moeder langdurig samenwonend. 4 jaar samen
Contact altijd goed en open.
Kinderen staan ingeschreven bij moeder.
Vraag 1 gaat over Co ouderschap en de te verdelen kosten.
Aantal jaren geleden hebben we een alimentatieberekening laten doen op basis van onze 3 inkomens Vader, ik en moeder ( was toen alleen) Hieruit kwam een bedrag dat we hebben verdeeld aan alimentatie aan de moeder op haar rekening, nameijk 200 euro, plus een bedrag naar ratio voor op een kinderrekening voor de verblijfsoverstijgende kosten. Zakgeld , abbonnement sport etc. ( moeder stort hierop 145 , vader 175)
Kinderbijslag is 50 / 50 verdeeld.
Kindgebonden budget is er nu niet, was er toen wel en ging naar moeder.
Is het niet zo dat bij die berekening al rekening wordt gehouden met de extra kosten en dat die kinderalimentatie ook ( deels ) gebruikt moet worden voor die extrs kosten zoals zak/ kleedgeld etc? Betalen we hier nu niet ergens dubbel( via de kinderalimentatie en via kinderrekening)?
Belangrijk om te vermelden ,alles gaat altijd goed in overleg hoor! Ik regel altijd dit soort dingen omdat mijn man altijd alles goed vind ( goedzak en dat is ook fijn voor beide partijen)zolang er maar liever geen hommeles is. Moeder is altijd goed op de hoogte van regels etc, wij wat minder, en het initiatief voor afspraken over financiën komt meestal vanuit haar.
Dan nog een vraag.
Nu is inmiddels bij beide kanten de financiële situatie langdurig stabiel. Wel met flink netto inkomensverschil ( moeder en nieuwe partner hebben een veel hoger gezamenlijk inkomen dan Vader met partner( ik) maar wij zijn wel "getrouwd" dus mijn inkomen word meegenomen in de berekening ).
Nu denk ik erover na om de alimentatie te laten herberekenen, in overleg met de moeder, maar dan op alleen de inkomens van de ouders zelf, partners niet meeberekend. Dit omdat de letterlijke financiële verschillen nu zo groot zijn en onze bijdrage getoetst is mede op het geregistreerd partnerschap dat zij niet hebben. Misschien willen we zelfs wel geregistreerde partnerschap laten ontbinden en om laten zetten in een samenlevingscontract mocht moeder hier niet in mee willen werken, wat ook haar goed recht is, om zo de maandelijke kosten voor ons te verlagen. Het voelt nu gewoon scheef dat wij veel minder geld hebben te besteden, maar meer aan de kindkosten betalen,ook al klopt het wettelijk gezien natuurlijk wel.
Heb deze gedachtes al eerlijk gedeeld met moeder.
Moeder denkt dat we bij een nieuwe berekening nu misschien zelfs wel meer moeten betalen dan nu, omdat ze geen kgb meer krijgt en geen 1ouderkorting, en dat de kosten na een paar jaar ook gestegen zijn,en ook is de Kinderbijslag inmiddels minder omdat 1 van de kinderen 18 is geworden. Haar voorstel is om de situatie in 1e instantie houden zoals ie is, maar ze ons wel met een bedrag van 35 euro netto per maand tegemoet wil komen vanwege de financiële verschillen.
Als we toch besluiten om een nieuwe berekening te laten maken, dan willen wij ook alles op een kinderrekening te laten storten , Kinderbijslag en alimentatie op de kinderrekening naar ratio van draagkracht verdeeld. Om overzicht zo het duidelijkst te houden.
Zal een nieuwe berekening ons veel geld kunnen schelen? Iemand enig idee of mijn denkrichting een beetje logisch is?
Geschatte netto gezamenlijk maandinkomen vóór de nieuwe berekening
Vader plus partner 4750
Moeder 2150
Geschat netto maandinkomen nieuwe berekening
Vader 2600
Moeder 2150
Een heel verhaal maar heeft een nieuwe berekening zin of schiet ik er niet veel mee op? Is er iemand hier die hier verstand van heeft of ervaring mee? Wil het goed doen voor de kinderen en ook voor onszelf blijven opkomen in deze dure tijden.
War ik bang voor ben is dat ik mijn poot stijf hou, ga scheiden voor lagere alimentatie , een heel gedoe in gang zet, met extra kosten, en we uiteindelijk toch op een hogere bijdrage uitkom maar dat weet je is als je het berekent!
Help!
tsjor
29-01-2026 om 08:40
En het probleem is blijkbaar dat daar bovenop extra dingen in rekening worden gebracht.
Anoniemvoornu
29-01-2026 om 09:25
Ysenda schreef op 29-01-2026 om 08:38:
[..]
De bijdrage is hoger, de kinderen zijn 50% daar, dit is voor de verblijfplaats overstijgen kosten.
Het is geen klassieke weekend regeling met klassieke alimentatie.
Nergens zei ik dat het een klasieke regeling is.
Moeder draagt ook bij aan die overstijgende kosten en wilt hun tegemoetkomen door 35 euro van het bedrag te halen.
Dweedledee
29-01-2026 om 10:58
Anoniemvoornu schreef op 29-01-2026 om 08:09:
Misschien willen we zelfs wel geregistreerde partnerschap laten ontbinden en om laten zetten in een samenlevingscontract mocht moeder hier niet in mee willen werken
Dit heeft niets meer te maken met herberekenen. Best wel heftig dat een zogenaamde goedzak zo ver wilt gaan om geld te besparen terwijl jullie maandelijkse bijdrage per kind zo'n 125 euro is..
Anders lees je gewoon even beter, ipv weer ongegronde sneren de wereld in te slingeren. Het siert je weer eens niet.
Yeps
29-01-2026 om 23:00
Misschien ben ik wel de enige die t zo doet, maar ik ben ook gescheiden. Heb n nieuwe partner waarmee ik een samengesteld gezin vorm. Mijn ex woont alleen. Kinderen gaan 50/50 naar ons beiden. Maar wij hebben in de berekening van inleg rekening voor de kinderen / alimentatie nooit het inkomen van een evt partner meegerekend. Dit altijd gedaan op basis van de ouders van de kinderen. Je hoeft volgens mij ook niet perse je gezamelijk inkomen met je nieuwe partner mee te rekenen , want als die ook weer kinderen heeft en de partner van je ex evt ook, dan blijf je doorrekenen...
En eens met veel reacties: hoe goed je relatie met zijn ex ook is, hoe erg hij een goedzak is...hij moet dit echt zelf regelen. (en goedzak maakt in die zin niet uit, zijn ook gewoon vastgestelde regels)
Ysenda
30-01-2026 om 08:10
Yeps schreef op 29-01-2026 om 23:00:
En eens met veel reacties: hoe goed je relatie met zijn ex ook is, hoe erg hij een goedzak is...hij moet dit echt zelf regelen. (en goedzak maakt in die zin niet uit, zijn ook gewoon vastgestelde regels)
Welke regel is dat? Waar is het vastgelegd? Hij moet zijn handtekening zetten onder een accoord maar wie onderhandeld maakt niet uit. Dat kunnen ook advocaten zijn of willekeurig iemand anders als hij dat goed vindt.
tsjor
30-01-2026 om 08:42
'Je hoeft volgens mij ook niet perse je gezamelijk inkomen met je nieuwe partner mee te rekenen ,' Daar zijn wel wettelijke regels voor. Maar als je er in onderlinge overeenstemming van af wil wijken is dat altijd mogelijk.
Ysenda
30-01-2026 om 08:50
tsjor schreef op 30-01-2026 om 08:42:
'Je hoeft volgens mij ook niet perse je gezamelijk inkomen met je nieuwe partner mee te rekenen ,' Daar zijn wel wettelijke regels voor. Maar als je er in onderlinge overeenstemming van af wil wijken is dat altijd mogelijk.
Net zoals je niet de tremanormen hoeft te volgen. Als er een conflict is is dat de vastgestelde manier van berekenen maar zonder conflict kun je zelf bedenken wat je wil.
Als je het maar formeel beschrijft in je convenant want het is wel een verplicht onderdeel.
MMcGonagall
30-01-2026 om 20:08
Als je niet getrouwd bent, heb je geen onderhoudsplicht naar elkaar toe. Hoe weet je of de ex wel mee profiteert van het hoge inkomen van haar partner? Ik ga straks ook niet meeliften op het inkomen van de partner met wie ik ga samenwonen. We betalen de huishouding naar rato en alle eigen kosten voor eigen rekening. In de praktijk zal hij wel wat vaker de uitjes of een vakantie betalen, maar daar koop ik geen kinderkleren voor (of in mijn geval, een kattenbak).
tsjor
31-01-2026 om 08:24
'We betalen de huishouding naar rato' Hierin zit dat 'meeliften'. Verder maakt het voor de berekeningen niets uit wie de eigen sokken betaalt.
Herber
13-02-2026 om 07:55
Hallo,
Nog even hoe het af is gelopen.
Ik heb hier wat vragen gesteld en door verschillende invalshoeken geleerd dat je echt niet voor een ander kunt denken of moet invullen. Heb geleerd dat je soms moet accepteren dat bij echtscheiding en nieuwe partners, iedereen op zijn eigen manier omgaat met de financiën. Voor mij is het altijd geweest, je bent samen , dus als betaal en deel je samen. In ons geval wil de moeder financiën altijd apart houden van partner. Omdat ik dat niet begreep , voelde het soms scheef en kon het in mijn ogen niet anders zijn dan van haar kant op geld gericht. Denk daar nu anders over. Zij wil financieel zoveel mogelijk onafhankelijk zijn van een partner. Helemaal gerechtvaardigd. Ik had gewoon denk ik een soort van jaloezie naar het grote financiële verschil van dit moment.
Toch een mooie oplossing gevonden samen waardoor wij het financieel iets lichter krijgen. Moeder heeft geen recht meer op kgb vanwege gezamenlijk inkomen. ( bedacht ineens dat wij daar misschien wel voir in aanmerking komen komen)Wij gaan nu de Kinderbijslag op naam van vader zetten zodat we hier zelf kgb kunnen aanvragen, en hier delen we dan moeder ook weer in met een afgesproken percentage in mee . Voor beide dus alleen maar winst op deze manier. Ouders kunnen dan ook gewoon ingeschreven blijven bij moeder dus de veranderingen zijn niet te groot.
Ook wel een intense uitdaging om hier een weg in te vinden, maar als je maar open en eerlijk blijft met respect voor jezelf en elkaar kun je ver komen.
Dit forum was fijn om te delen!
Dweedledee
13-02-2026 om 17:03
Fijne update TO! Wat goed dat jullie eruit zijn gekomen met z’n allen 
tsjor
14-02-2026 om 10:08
Ja, doet me ook goed om dit te lezen. Als je allebei mee wil denken en mee wil werken komen er toch wel weer werkbare oplossingen uit. En dit is een oplossing die reglementair is, dus niet gebaseerd op jaloezie of aannames of verwijten. Heel mooi.