Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

De mindere kant van een huwelijk: Het eind

Elpisto

Elpisto

15-06-2026 om 10:29 Topicstarter

tsjor schreef op 12-06-2026 om 08:48:

Info over systeemtherapie: https://www.nvrg.nl/clienten/wat-is-systeemtherapie
Alles wordt erbij betrokken.
Ik zou eerst de vraag stellen: welk probleem denkt maatschappelijk werk hiermee op te lossen. Herken je dat probleem? Wat zou jouw oplossing zijn? Welke hulp zou je daar eventueel bij willen, als dat nodig is? Is er iemand 'neutraal' die je kan adviseren, zoals de huisarts bijvoorbeeld?
Mijn inschatting is dat jij goed in de gaten hebt hoe alles loopt, waar iedereen me bezig is en wat de beste aanpak is om enerzijds conflicten te voorkomen en anderzijds niet verward te raken in een web. Jij hebt oog voor je kinderen, weet waar ze mee bezig zijn. Vertrouw op jezelf.
In mijn ogen hoeft niet elke vervelende ervaring met therapie 'opgelost' te worden. Veel dingen moeten een plaats krijgen en daar is het leven voor. Alleen als je merkt dat iemand echt blokkeert, vastloopt in zijn of haar ontwikkeling, geen verandering meer laat zien, dan zou ik kijken naar een vorm van therapie.

Ik denk dat maatschappelijk werk überhaupt niet de instantie is die hier bij betrokken moet worden. Dochter heeft gewoon erg veel moeite met alles wat er gebeurd is gedurende die scheiding. Maatschappelijk werk gaat vooral uit van die 50-50 verdeling in de zin van: We hebben een vader en een moeder met co-ouderschap. Die doen niet aan waarheidsbevinding. 

Wat natuurlijk ook gewoon lastig is met een narcist. Het verhaal zit wel vrij goed in elkaar, zo ook dat laatste gesprek. Komt er een heel fijn verhaal uit, met precies tranen op het juiste moment, over haar pijn, mijn pijn, de pijn van de kinderen. Hoe dat soms in de weg staat, blablabla. 

Het is gewoon best simpel: Mijn dochter heeft ongelooflijk veel last van de eerste maanden na de scheiding. Van het moeten horen dat papa en mama gaan scheiden, naar 3 dagen later op pad moeten met mama en haar nieuwe vriend ( Inclusief kids van nieuwe vriend), er over moeten liegen tegen mij van mama ( Immers stond er in het ouderschapsplan dat dit niet mocht), mama die vooral alleen maar huilde en zielig deed en vertelde over hoe papa haar slecht behandeld had, dat ze later maar moesten uit kijken met wie ze kinderen kregen. 

Mijn meiden doen niks anders dan sorry zeggen, om de meest kleine dingen. Dames willen jullie je jas even ophangen? Sorry papa. Ik hoor me zelf dagelijks gesprekken met ze hebben dat dat echt nergens voor nodig is. Uiteindelijk kwam daar uit: Papa we voelen ons schuldig omdat we tegen je hebben gelogen. En hoe vaak ik ze ook uitleg dat ik dat begrijp, dat ik begrijp dat mama dit van hun gevraagd heeft en dat ze hier echt 0,0 schuld aan hebben, blijven ze sorry zeggen. Een van de meiden begint zichzelf inmiddels te krabben als ze ruzie heeft op school, omdat ze denkt dat alles haar schuld is. 

En dat zijn nog maar de 1e 2 maanden na de scheiding. 

Dus ja, wat is de oplossing. Die is er niet. Ik heb in elk geval weer een telefonische afspraak staan met maatschappelijk werk over dochter en ik ga daarin heel duidelijk stellen wat ik vind dat er aan de hand is en dat ze geen baat heeft bij die therapie, maar misschien aan een psycholoog of iets in die richting. Ja de oplossing is dat moeder hulp krijgt, maar op zich ben ik daar het vertrouwen wel in kwijt. Die heeft EMDR gedaan en psycholoog gehad, waarna er dingen uit kwam als: "ja na zon relatie snappen we wel dat je vreemdging met je ex, dat is toch vertrouwd".

Ik heb er zelf weinig vertrouwen in dat dit gaat veranderen eerlijk gezegd. Ex blijft heen en weer gaan in gedrag, het ene moment is alles goed, het andere moment is het weer drama en zijn de kids de dupe er van. En ik zit zo af en toe een beetje met de handen in mijn haar wat ik er aan kan doen.

Het probleem ligt buiten jou, dus daar kun je niks aan doen. Je kunt alleen maar zelf er wel zijn voor je kinderen en de zo stabiel mogelijke vader zijn. En ga die psycholoog voor je dochter regelen, automutilatie (want dat is dat krabben) is een grote rode vlag.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.