Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Donderslag bij heldere hemel

Hoi,

Tsja, waar moet je beginnen, de titel zegt eigenlijk alles. Via mijn kinderen (tieners) te horen gekregen dat partner vreemd gaat. Hem hiermee geconfronteerd en inderdaad hij was vreemd gegaan, en wilde al een tijdje de scheiding aankondigen maar vond er geen geschikt moment voor. Heeft dus niet eens het lef gehad om het zelf te vertellen. Voor mij kwam dit nieuws als donderslag bij heldere hemel. Niet zien aankomen. Alsof hij een dubbel leven heeft geleid, zo apart.
Was echt van slag en totaal van de wereld. De hel gezien en in een donker gat terecht gekomen. Het huis verlaten op verzoek van de kinderen aangezien het niet te doen meer was om met partner samen te wonen.
Partner blijft in het huis wonen, en ik zoek nu woonruimte. Verblijf tijdelijk bij vrienden op de bank samen met 1 van mijn kinderen.
Dat mijn leven zo een wending heeft gekregen is iets wat ik niet begrijp en moeilijk kan accepteren. Wat ik vooral lastig vind is het gevoel ingeruild te zijn. Weg gezet bij grof vuil voor een Poolse dame die amper tot geen Nederlands spreekt.
Inmiddels ex partner gaat helemaal op in zijn nieuwe vriendin, geeft de kinderen weinig tot geen aandacht. Wij hebben 2 tieners, de oudste zit hoofdzakelijk alleen thuis en de jongste is bijna altijd bij mij. Vind het onbegrijpelijk dat hij zo omgaat met de kinderen en zich helemaal bind aan zijn "nieuwe gezin".  Voel mij ingeruild en weggezet. 
Inmiddels is het 7 maanden geleden en is het contact te verwaarlozen. Alleen contact over de kinderen maar dat is minimaal.
Wij hadden samen een hond maar ook die wil ex niet meer. Die is nu full time bij mij. Hij kijkt er niet naar om. De hond is wel mijn redding geweest, anders wat ik echt wel in een depressie geraakt.
Een toekomst is lastig voor te stellen, zie het leven even niet meer zitten. Mijn toekomst plannen zijn in een klap uitgevaagd, alleen verder is lastiger dan gedacht.

Waarom heeft je partner het huis niet verlaten?

Vreselijk wat er gebeurd is trouwens!

Hoe zit het met het eigendom van het huis? Kan jouw ex je er zomaar uit zetten? 
Is er een gerechtelijke uitspraak geweest hierover?
Indien het een huurhuis betreft zou je voorlopige voorzieningen kunnen aanvragen. Aangezien jij zo ongeveer de volledige zorg voor de kinderen op je neemt omdat hij er nooit is, lijkt me de kans redelijk dat je dat toegewezen krijgt.
Indien het een koophuis is, zal hij jou moeten uitkopen of jij hem, tenzij het huis enkel van hem is.
Heb jij zelf een inkomen? Sta je ingeschreven bij woningbouw? 
Is de scheiding al formeel aangevraagd? Zo nee, dan kun jij dat ook doen.

En verder wens ik je sterkte in deze moeilijke tijd.

Truusje250

Truusje250

22-04-2023 om 19:34 Topicstarter

Vlak voor de zomervakantie heeft dit plaatsgevonden. Beide kinderen hadden aangegeven in het huis te willen blijven. Het betreft een koopwoning en ik kan ex niet uitkopen. Daarbij weigerde ex het huis te verlaten en de spanningen liepen zo hoog op dat ik geen andere uitweg zag dan weggaan. Kon het niet meer, geen antwoorden op vragen, alleen maar sorry. Achteraf is het makkelijk praten en weet ik dat het een onjuiste keuze is geweest. Kon ook niet weten dat hij zijn gezin zo aan de kant zou zetten, en de kinderen niet de stabiliteit geeft die ze nodig hebben. Hierdoor heeft jongste ervoor gekozen om ook het huis te verlaten. Voor de oudste is het studentenleven 2.0. Zelfstandig wonen in eigen huis, dit gaat wel ten kosten van school. Sporten en uitgaan is veel leuker. 
Op afstand ben ik er wel voor de oudste en ze belt mij regelmatig voor hulp. 
Ze wil het huis niet verlaten omdat haar vader dan helemaal geen reden meer heeft om naar huis te komen. Kinderen zijn trouw, dat blijkt nu wel weer.
Het betreft een koopwoning en ex koopt mij uit. Ik heb een baan en eigen inkomen.
Maar een eigen woning vinden is lastig, zit aan de onderkant van de markt waar heel veel vraag naar is. Sta ingeschreven bij de woningbouw, maar voorrang op een woning is niet aan de orde.
Inmiddels ligt de scheiding bij de rechtbank en wachten we op de definitieve uitspraak.

Allereerst, echt heel naar dit te moeten meemaken. Dikke knuffel voor je. Vreemdgaan is een traumatische ervaring en als je vent zich dan ook nog zo gedraagt ... Pffff 

Wat ik heb geleerd van alles rondom vreemdgaan (ook door eigen ervaring) is dat het niets over jou en mij zegt. Je wordt niet ingeruild. Je man is de man die hij wil zijn bij die Poolse (en geloof mij deze man kan hij niet blijven want als minnaar is het altijd zondag maar nu niet meer). Het is ook midlife crises gedrag. Denkt niet meer helder. Gaat voor zichzelf. Egoïstisch. Onthoudt goed dat er niks mis is met jou! 

Misschien kun je op een vakantiepark tijdelijk wonen of anti kraak gaan wonen? Daar is ook vaak betaalbaar én meerdere slaapkamers. Ook voor jou goed om een vaste eigen plek te hebben.  

Ik heb niet helemaal helder wat je vraag is, waar kunnen we je mee helpen? 

Truusje250

Truusje250

22-04-2023 om 23:39 Topicstarter

Heb een tijdje op een vakantiepark gezeten. Alleen was dat niet meer te betalen.
Slaap nu bij vrienden, maar ga tijdelijk weer bij mijn ouders intrekken. Niet ideaal maar die vinden het fijn als ik er voor ze ben. En een stukje mantelzorg voor ze. Dus 2 vliegen in een klap. 
Ex betaald geen cent mee, en partner alimentatie hoeft hij niet te betalen. Geen draagkracht voor. Ben ik het niet mee eens, maar goed kan er niets aan doen.
Moet het echt helemaal zelf doen zonder enige steun van ex, daar ben ik op zich wel trots op. Zelfstandig zijn.
Heb niet echt een vraag, meer even van mij afschrijven en lezen dat ik zeker niet de enige ben die dit overkomt. Probeer weer naar de toekomst te kijken maar dat valt niet mee.  Hoe verder, geen idee leef met de dag. Het diepste dal heb ik inmiddels achter mij en probeer weer plezier in het leven terug te krijgen.

Truusje250 schreef op 22-04-2023 om 19:34:


Op afstand ben ik er wel voor de oudste en ze belt mij regelmatig voor hulp.
Ze wil het huis niet verlaten omdat haar vader dan helemaal geen reden meer heeft om naar huis te komen. Kinderen zijn trouw, dat blijkt nu wel weer.
Het betreft een koopwoning en ex koopt mij uit.

Allereerst, sterkte in deze moeilijke situatie en ja, het tekort aan huizen maakt het helaas een stuk lastiger.


Maar begrijp ik het goed dat jouw ex grotendeels bij zijn nieuwe vriendin verblijft? Waarom kun jij dan niet zo lang in jullie koophuis blijven wonen totdat de scheiding officieel rond is? Wie betaalt de hypotheek al die tijd bijvoorbeeld, hij alleen of ook jij deels?

Truusje250

Truusje250

23-04-2023 om 13:00 Topicstarter

Ex verblijft inderdaad het grootste gedeelte van de week bij zijn nieuwe vriendin. 
Het voelt voor mij alsof ik ben ingeruild voor iemand anders. Hij verlaat "ons" gezin en trekt zowat bij haar in. Is nagenoeg niet meer thuis voor zijn eigen kinderen. 
Die snappen er ook niets van en begrijpen zijn keuze niet helemaal. Voelen zich vaak op de tweede plek gezet. Ex geeft regelmatig aan al andere plannen te hebben waardoor hij geen tijd heeft voor zijn eigen kinderen. Heel frustrerend om dat aan te horen.
Maar goed, hij gooit zijn eigen glazen in, maar ziet dit zelf niet in.
Ik betaal al maanden helemaal niets voor het huis/hypotheek of andere bijkomende kosten die te maken hebben met de woning. Ook geen verzekeringen ofzo, helemaal niets.
Ben niet graag meer in "oude woning" er zit te veel verdriet voelt niet meer als mijn thuis.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.