Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Dreigen en na scheiding is er mogelijk verhuizen binnen de EU?

Hallo,

Hebben jullie ervaring met dreigen.....

Mijn man vind leuk of gebruik vaak dreigen met alles wat staat gepland in de toekomst ..huwelijk als eerste, kind naar buiten neenenen, weg gaan als ik moest werken en hij had kind voor om te zorgen....scheiden..

Nog andere vraag, hoe is dat met scheiden en verhuizen binnen de EU?

Ik heb gehoord dat er regel is van rechter dat ouders moeten bij het kind blijven.

En hoe moeijk is huis te vinden na de scheiden.Wij hebben koop woning 3 jaar geleden gekocht maar voor sociaal hour woning ben ik alleen 1 jaar nu geregisteed - omgewing Kaag en Braassem.

Hebben jullie efvaring mee?

Ik hoor het graag.

Tja, de socialehuurwoningen zijn heel, heeeeeeel, heeeeel erg schaars en scheiden geeft bij veel gemeentes niet zomaar voorrang op alle andere mensen die ook een woning willen. De enige die je kan helpen is de gemeente. 

Blijkbaar, volgens een krantenartikel over regio Utrecht dan, zijn er ook best veel huurwoningen met een sociale huur prijs die door particuliere beleggers verhuurd worden en daarvoor gelden niet zulke wachtlijsten. Hoe je daar achter moet komen is mij nog niet duidelijk (vastgoedbeleggers bellen? Huur makelaar in de arm nemen?) maar ik vond het wel interessant.

Je man klinkt trouwens niet als een erg leuk iemand. Misschien kun je eens beginnen bij je huisarts om erover te praten, die kan je ook wel de weg wijzen naar meer hulp.

Ouders moeten voor een kind zorgen en daarvoor een plan maken, een ouderschapsplan. Dat wil niet zeggen dat zij bij het kind moeten blijven. Op dit moment wordt de zorg meestal 50/50 verdeeld: dus 50% van de tijd zorgt de moeder en 50% van de tijd zorgt de vader. Maar ouders moeten daar zelf afspraken over maken. Het plan wordt door de rechter goedgekeurd.
Er moeten ook afspraken gemaakt worden over de woning en over het geld.
Jullie hebben een koopwoning. staat de koopwoning op beider naam? Dan moet degene die erin blijft wonen de hypotheek over kunnen nemen. De bank moet daar toestemming voor geven.
De woning moet getaxeerd worden, is er overwaarde dan wordt die gedeeld: ieder krijgt de helft. Zo ook de inboedel, maar dat kan ook in goederen. Een goede afspraak vind ik, dat degene die weg gaat als eerste mag kiezen wat hij/zij meeneemt. Alleen de spullen van de kinderen blijven in tact.
Dan moeten er afspraken gemaakt worden over alimentatie. Dat kan het beste via een boekhouder.
Maar hieraan vooraf gaat een grote stap en dat is dat je duidelijk aangeeft dat wat jou betreft de relatie op is, dat jij wil scheiden. Als hij dreigt met scheiding, wil jij dan ook scheiden? Of ben je bang om alleen te komen staan? Misschien kun je eerst contact zoeken met maatschappelijk werk of sociaal werk, zodat je iemand hebt met wie je kunt praten. Eventueel kan dat ook via de huisarts en de praktijkondersteuner van de huisarts.
Als je zelf uit het buitenland komt vind je hier misschien meer informatie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/vraag-en-antwoord/kan-ik-in-nederland-scheiden-van-mijn-buitenlandse-partner

Tsjor

Zuzan

Zuzan

27-02-2023 om 20:56 Topicstarter

Hallo Tsjor,
Yes euj hebben samen huis gekocht dus onze namen staan op het kontrakt.

Ook geld hier Nederlanse wet van toepasing als wij gaan scheiden omdat wij zijn in Nederland officieel getrouwd.

Ik weet niet how is dat aks je al in scheiding process ben, mag je nog land uit of niet, naar oma & opa als situatie word slecht of sls dat was al gepland? Als hij zou tegen zijn, dat kan ik waarschanlijk niet met mijn dochter toch?

Kan het zijn dat ouders niet akkord kunnen gaan over oudersplan? War dan?
Alvast bedankt.

Zuzan schreef op 27-02-2023 om 20:56:

Hallo Tsjor,
Yes euj hebben samen huis gekocht dus onze namen staan op het kontrakt.

Ook geld hier Nederlanse wet van toepasing als wij gaan scheiden omdat wij zijn in Nederland officieel getrouwd.

Ik weet niet how is dat aks je al in scheiding process ben, mag je nog land uit of niet, naar oma & opa als situatie word slecht of sls dat was al gepland? Als hij zou tegen zijn, dat kan ik waarschanlijk niet met mijn dochter toch?

Kan het zijn dat ouders niet akkord kunnen gaan over oudersplan? War dan?
Alvast bedankt.

Je mag natuurlijk wel op familiebezoek gaan tijdens en na je scheiding. Je mag zelfs in het buitenland gaan wonen, maar je mag niet zomaar je kinderen laten meeverhuizen. Als je ex daar geen toestemming voor geeft, moet een rechter er uitspraak over doen. En dan is het meestal zo dat de kinderen in hun vertrouwde omgeving moeten blijven, dus grotendeels bij vader. Er zijn uitzonderingen mogelijk, maar dat is zeldzaam. Dus als jij naar je vaderland terugverhuist, zal dat waarschijnlijk zonder je kinderen zijn. Ze kunnen dan wel in schoolvakanties naar je toe komen.

IMI-x2 schreef op 27-02-2023 om 21:53:

[..]

Je mag natuurlijk wel op familiebezoek gaan tijdens en na je scheiding. Je mag zelfs in het buitenland gaan wonen, maar je mag niet zomaar je kinderen laten meeverhuizen. Als je ex daar geen toestemming voor geeft, moet een rechter er uitspraak over doen. En dan is het meestal zo dat de kinderen in hun vertrouwde omgeving moeten blijven, dus grotendeels bij vader. Er zijn uitzonderingen mogelijk, maar dat is zeldzaam. Dus als jij naar je vaderland terugverhuist, zal dat waarschijnlijk zonder je kinderen zijn. Ze kunnen dan wel in schoolvakanties naar je toe komen.

Je hebt toch toestemming van de andere ouder nodig om met de kinderen Nederland uit te gaan? (Ook voor familiebezoek).

Inderdaad. Zuzan kan in haar eentje zonder problemen naar het buitenland. Voor reizen met kinderen miet vader toestemming geven. Maar als vader zonder zwaarwegende reden geen toestemming geeft voor vakantie/familiebezoek met kinderen, kan de rechter wel plaatsvervangende toestemming geven. 
Een onwillige ex kan het je dus wel lastig maken. De vraag is dan of je voor elke vakantie door die juridische molen wilt gaan.

Zuzan, het kan zijn dat de regels van het land waar jullie nu wonen geldig zijn voor een echtscheiding. Dus ik weet niet zeker of de regels van Nederland geldig zijn, ook al zijn jullie in Nederland getrouwd. Het ligt eraan waar jullie nu wonen en hoe daar de regels zijn.
Als beide ouders het niet eens zijn over het ouderschapsplan zal de rechter dat moeten beslissen. Maar de rechter wil het liefste dat jullie het eens worden. Dus de rechter zal dan eerst een mediationtraject adviseren: jullie moeten er samen over praten.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.