Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Echtscheiding en regeling kind

Beste Forumleden

Graag zou ik wat (juridisch)advies willen.
Mijn "partner" (hierna te noemen mijn ex) en ik zitten momenteel helaas in een echtscheiding. Wij hebben een dochter van 5 maanden oud. De echtscheiding zal in eerste instantie via een mediator gaan.  

Nu lees ik veel over co-ouderschap. Echter werk ik zelf fulltime (40 uur per week) en wil ik om het weekend mijn dochter bij mij hebben. Ik ben zelf niet thuis in de beste regelingen en de voor of nadelen hiervan. Mijn belastingadviseur had het over co-ouderschap, echter mijn ex zegt dat dit geen optie is omdat mijn dochter dan de helft van de tijd bij mij is en de helft bij haar. 

Kan iemand mij advies geven of het mogelijk is om toch voor co-ouderschap te gaan maar dat ik mijn dochter dan om het weekend bij me heb of is een omgangsregeling beter?

Onze dochter is tijdens ons huwelijk geboren. 

Met vriendelijke groet,
Patrick


Je dochter om het weekend bij je hebben is geen co-ouderschap. Idee van co-ouderschap is dat je de zorg verdeelt en allebei ongeveer evenveel tijd met de kinderen doorbrengt. 

bij co oudersschap verdeel je de zorg 50/50. Dus de helft van de tijd bij jou en de helft van de tijd bij je exvrouw. Veel gescheiden ouders kiezen voor week op week af, dus de ene week is het kind de hele week bij jou en de andere week de hele week bij je ex. Zo verdeel je eerlijk de zorgtaken. Je zegt dat je fulltime werkt, je ex zal ook werken / moeten gaan werken neem ik aan.
Wellicht is een dag minder gaan werken ook een optie.
Je hebt samen voor een kind gekozen dus is het ook logisch om na een scheiding de zorg te verdelen. 1x per 2 weken een weekend, dan zie je, je kind wel erg weinig. En is dat voor je exvrouw te doen in combi met haar werk?

Corzilla

Corzilla

22-05-2022 om 11:30 Topicstarter

Dank voor de reacties.

Mijn ex werkt parttime (18 uur per week) met daarbij een aanvullende uitkering. Als mijn ex aan het werk is dan pas haar moeder op. Omdat ze in de zorg werkt zijn dit onregelmatige tijden. Om het weekend is ze vrij. Vandaar ook de keuze dat ik mijn dochter dan om het weekend bij me heb van vrijdagavond t/m zondagavond.

Een dag minder werken is voor mij helaas geen optie (heb hier wel naar gekeken).

Mijn ex geeft ook aan geen co-ouderschap te willen omdat dat niet haalbaar is met mijn werk. 

Corzilla schreef op 22-05-2022 om 11:30:

Dank voor de reacties.

Mijn ex werkt parttime (18 uur per week) met daarbij een aanvullende uitkering. Als mijn ex aan het werk is dan pas haar moeder op. Omdat ze in de zorg werkt zijn dit onregelmatige tijden. Om het weekend is ze vrij. Vandaar ook de keuze dat ik mijn dochter dan om het weekend bij me heb van vrijdagavond t/m zondagavond.

Een dag minder werken is voor mij helaas geen optie (heb hier wel naar gekeken).

Mijn ex geeft ook aan geen co-ouderschap te willen omdat dat niet haalbaar is met mijn werk.

Het is wellicht ook verstandig om bij een scheiding verder te kijken dan alleen " wat mogelijk is i.v.m. werk". Je kind maar 2 weekenden per maand zien en misschien een schoolvakantie hier en daar is erg weinig. Je maakt dan maar een klein deel van het leven van je kind mee. Is dat leuk voor jou maar vooral ook is dat fijn voor je kind een vader die ze zo weinig ziet? 

Ik zou toch echt voor Co ouderschap gaan. En dan vaste dagen. De dagen dat jij werkt , zou er dan opvang geregeld moeten worden. 
Zo is het meest eerlijk verdeeld en kan je ex ook meer werken en een eigen leven opbouwen. En jij meer tijd besteden aan je kind

Je ex zal toch ook niet eeuwig van een aanvullende uitkering kunnen leven lijkt mij.
Als je kind bij jou is kun je opvang regelen en bv bij een ander bedrijf gaan werken waar je wel in de week dat dochter bij je is minder kunt werken. En dan meer werken in de week dat je dochter bij je ex is. Je kind is belangrijker dan je werk lijkt mij. Nu ga je de omgang met je dochter aanpassen voor je werk. Het zou mijn inziens andersom moeten zijn; je past je werk aan op het leven van je dochter.

Ely

Ely

22-05-2022 om 11:52

Misschien helpt het om een paar dingen in je hoofd te onderzoeken voordat je deze beslissing neemt. Om even ‘uit je vast denk trant te komen’
- hoe had je het opgelost als de moeder tijdens jullie huwelijk was overleden? Hoe had je dan de zorg voor je kind geregeld?
- hoe wil je dat de band is tussen jou en je kind over 10 jaar? Over 20 jaar? Waar had je bij willen zijn? Wat zou je willen dat ze over jou als vader zegt?
- wat wil je absoluut niet en /of kan absoluut niet? Is dat echt zo? (Vandaar de vraag mbt overlijden)

ik zeg dit omdat ik een paar vaders ken die spijt hebben van een weekendregeling omdat ze te weinig hebben kunnen opbouwen met hun kind(eren) en in de puberteit rap degradeerden tot ‘af en toe logeren omdat het moet’. 
het hoeft niet hè, misschien werkt het voor jullie perfect. Maar vader zijn van dit meisje kan je maar één keer doen dus ik zou als uitgangspunt dat nemen, hoe wil je invulling geven aan dit vaderschap? 

Corzilla

Corzilla

22-05-2022 om 12:04 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties. Hier kan ik wat mee.
Co-Ouderschap lijkt mij in dit geval toch de beste optie. 

Volgende week hebben we een afspraak bij de advocaat (mediation) dan ga ik co-ouderschap voorleggen. 

Corzilla schreef op 22-05-2022 om 12:04:

Bedankt voor alle reacties. Hier kan ik wat mee.
Co-Ouderschap lijkt mij in dit geval toch de beste optie.

Volgende week hebben we een afspraak bij de advocaat (mediation) dan ga ik co-ouderschap voorleggen.

Ik zou dan ook meteen bedenken hoe je dat denkt te combineren met je werk. Aangezien je aanstaande ex aangeeft dat ze het niet ziet zitten omdat je het niet zou kunnen combineren met je werk (volgens haar dan). 

Corzilla

Corzilla

22-05-2022 om 14:06 Topicstarter

A12345 schreef op 22-05-2022 om 13:32:

[..]

Ik zou dan ook meteen bedenken hoe je dat denkt te combineren met je werk. Aangezien je aanstaande ex aangeeft dat ze het niet ziet zitten omdat je het niet zou kunnen combineren met je werk (volgens haar dan).

Dat ga ik ook zeker doen. 

Juist in die eerste jaren maakt het qua zorg niet uit of je een kind in het weekend of door de week hebt. Je kind is 5 maanden dus de komende 3,5 jaar kun je gewoon je kind elk weekend hebben eventueel kan het kind in overleg af en toe ook in het weekend bij moeder zodat zij met het kind bepaalde bezoeken kan maken aan familie ofzo. 

Je kunt de omgangsregeling ook opbouwen, bijvoorbeeld het eerste jaar een weekend en een dag, daarna twee dagen en daarna 2,5. Vijf maanden vind ik wel erg jong voor een week om week regeling. Als je ex een dag meer gaat werken en jij een dag minder kunnen jullie de zorg beter verdelen. Maar ook met een fulltime baan kun je gewoon de helft van de tijd voor je dochter zorgen als ze naar de opvang gaat.

Ik zou zelf niet voor week op, week af gaan. Juist omdat je dan een hele week moet opvangen.
Als jij op maandag en dinsdag haar hebt (en woensdag de wisseldag en weekend om en om.
Dan zou je haar op maandag en dinsdag gehele dag naar de opvang brengen. Dus dan heb je vaste dagen. Misschien zou je met je werkgever kunnen overleggen om die dagen iets later te beginnen en/of eerder eindigen. En dat je op de andere dagen langer doorwerkt.
ken ook een vader die  4x9 doet. Die werkt dan maar 36 uur. 
Maar ook mensen die 2x 6. 3x 8 en dan om de week (als kind er niet is) gehele zaterdag.Dan kom je ook op 40 uur. 
Ik zou zeggen ga in gesprek met je werkgever. En overweeg om anders een halve dag minder te werken. 

Krijgt het kindje (nog) borstvoeding? Zo ja, is dat iets om rekening mee te houden gezien jij dat niet kunt geven tenzij moeder gekolfde melk meegeeft.
Verder is de vraag: 
- kun jij minder werken?
- kan moeder meer werken?
- heeft moeder vaste werk- en vrije dagen?
Ik vind om het weekend ook niet veel. Maar een kind vijf dagen per week naar de opvang brengen terwijl de moeder veel thuis is, zou ook niet per se mijn voorkeur hebben. Dan zou ik eerder voor halve weken kiezen met vaste opvangdagen zoals al gesuggereerd is. 

Decembermamma schreef op 22-05-2022 om 14:06:

Juist in die eerste jaren maakt het qua zorg niet uit of je een kind in het weekend of door de week hebt. Je kind is 5 maanden dus de komende 3,5 jaar kun je gewoon je kind elk weekend hebben eventueel kan het kind in overleg af en toe ook in het weekend bij moeder zodat zij met het kind bepaalde bezoeken kan maken aan familie ofzo.

Je zult dat dan wel goed af moeten spreken en vast moeten leggen. Voor je het weet krijg je praat als "ze is nu hier gewend", etc. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.