Echtscheiding en erna

MamaVan
28-12-2016 om 17:57
Elkaar als oppas
Ik las ergens dat een stel had afgesproken elkaar op te laten passen. Dus als ze bij mij zijn en ik heb oppas nodig, dat ik dan eerst ex vraag of hij kan. Is dat niet veel te onduidelijk voor de kinderen (5 en 7 jaar)? Dat ze op mijn vrijdag toch bij papa zijn? Of dat papa dan in het huis van mama is? Het is natuurlijk wel lekker vertrouwd en goedkoop, maar is het goed voor de kinderen?
Wij zitten nog midden in het proces van uit elkaar gaan. Alles gaat goed, er is geen vechtscheiding en we overleggen veel. Er zijn veel vragen en op sommige vinden we niet zomaar een antwoord.

Helena
28-12-2016 om 18:29
anders ruzie
Ik zie hier toch wel af en toe berichten van gescheiden ouders die boos zijn dat de andere ouder weg was en iemand anders (vaak de nieuwe partner) op de kinderen liet passen en dat dan de ene ouder daar boos over werd en liever de kinderen bij hem/haar had gehad.
Dus ik denk dat het juist goed is als jullie dit afspreken, maar dan moet je er wel goed bij afspreken dat degene aan wie het gevraagd wordt ook nee kan zeggen. Anders krijg je daar weer ruzie om.
Ik denk niet dat zulke kleine kinderen al zo'n besef van dagen hebben.

Vesper Lynd
28-12-2016 om 18:36
Niet in mijn huis
Wij vragen ook vaak de andere ouder maar een alternatieve oppas is ook prima. We gaan in ieder geval nooit in elkaars huis oppassen, dat zou ik echt niet willen.

Taruh
28-12-2016 om 18:45
ja, dat hebben wij
maar oppassen betekend dan wel een dag wisselen.
Als ik op een dinsdag een hele avond weg wil, dan vraag ik of dochter bij haar vader kan zijn. Dan kan het idd ook zijn dat haar stiefmoeder haar ophaalt omdat ex in het buitenland zit. En dan slaapt ze de nacht daar. Of er wordt nee gezegd en dan zoek ik iemand anders.
Hetzelfde voor mij: als ex op donderdag wil dat dochter bij mij is kan ik ook nee zeggen en zal hij wat anders moeten bedenken.
In sommige gevallen is mijn ex bij mij in huis bv als hij dochter dan op vrijdag mee naar de training moet nemen. Dan eten ze daarvoor bij mij thuis en dan gaan ze na de training naar zijn huis.
Maar wij zijn er niet heel strikt meer in inmiddels. Dochter is 11, kan ook wel even alleen thuis zijn. Toen wij gingen scheiden was ze 11maanden, dat vraagt andere zorg.

MamaVan
28-12-2016 om 18:56
Ook weer wisselen?
Fijn om te horen dat het blijkbaar redelijk normaal is om dit te doen.
Dat wisselen, daar twijfel ik nog over. Een indeling vinden is al zo'n gedoe en dan ga je die ook nog regelmatig omgooien. Dat lijkt me voor de kids niet heel duidelijk.
Aanvullend: is het raar dat als ex oppas nodig heeft op zijn dag, hij dan bijvoorbeeld mijn ouders vraagt als zijn ouders niet kunnen?
Er is nog zoveel onduidelijk voor ons, wat zijn nu de 'regels'? We hebben niet veel gescheiden vrienden in onze omgeving...

Taruh
28-12-2016 om 19:09
regels
regels zijn er niet. Jullie moeten samen iets vinden wat voor jullie goed werkt.
Dat is geen statisch gegeven maar een groeiend en veranderend concept afhankelijk van de leeftijd en behoeften van je kind.
Denk dat wij nu in 10 jaar al aan variant 6 bezig zijn.
Je hebt het over regelmatig omgooien. Ik denk dat ik hoog uit 6x per jaar een oppas nodig heb omdat ik er niet kan zijn. Zelfde voor mijn ex. Wisselen kan om vele redenen plaatsvinden: familiefeest, schoolactiviteit, feestje van vriendinnetje in het weekend, toernooi, of andere activiteit van dochter zelf.
Die duidelijkheid hebben ze heel snel door. Mijn dochter was 2 en toen wist ze al: koffertje mee naar kdv is naar papa. Gillen toen ik haar een keer op kwam halen, vader kon echt niet, die was net met spoed in het ziekenhuis opgenomen, want ze had haar koffer mee.
Wij bespraken de week altijd voor met dochter, en we hadden een planner aan de muur.
Als je ex goed contact heeft met jouw ouders en jij hebt er geen bezwaar tegen dat hij dat verzoek bij jouw ouders legt en je ouders ook niet dan is dat gewoon een afspraak tussen jullie en daar heeft de buitenwereld behalve de berokkenen niets mee te maken.
Ik vraag mijn ex schoonouders ook wel.

MamaVan
28-12-2016 om 19:26
Zoals je het zelf wil
Fijn om te horen dat ze hier dus eigenlijk geen last van hebben en dat we het dus zo in kunnen richten zoals we zelf willen.
@Vesper: in elkaars huis oppassen lijkt mij ook raar, ook al blijft ex hopelijk in ons huidige huis wonen. Dus die mogelijkheid schrappen we weer, ha ha!

Taruh
28-12-2016 om 20:17
Tips die ik 10 jaar geleden hier kreeg:
Ik heb hier 10 jaar geleden ook advies gevraagd en gekregen. Advies waar ik nu nog steeds heel blij mee ben. En die tips ga ik je nu gewoon ongevraagd geven. Doe er mee wat je wil. ☺
Door de weekse avond en lang weekend:
Als ze een vaste avond in de week bij hun vader zijn zijn ze daar in het nieuwe gezin (ook met z'n 3-en zijn ze een gezin net als bij jou) veel meer thuis dan alleen om en om het weekend. Laat het weekend van vrijdag tot maandag lopen zodat jullie beiden ze naar school brengen en ophalen bij de bso. Dat is goed voor de contacten daar.
Voordeel van de door de weekse avond is dat jij dan ook op een sport of club kan of iets afspreken met vrienden buiten het weekend.
Laat 1 persoon aan het eind van het jaar een schema voor het volgende jaar in elkaar zetten. Daar zet je dan de vakanties voorlopig in en ga dan overleggen. (ik gebruik daar een kalender van Tuxx.nl voor) We hebben elk onze eigen kleur en speciale gelegenheden (competitie, toernooien, afwijkende vakanties van haar zusjes) zet ik er in.
Laat je weekendschema over de jaren gewoon doorlopen, dus niet even/oneven weken benoemen. Elke zoveel jaar heeft een jaar 53 weken en dan heb je gedoe.
Gun elkaar contact met de kinderen en houd ook echt rekening met de kinderen: om de dag wisselen zodat je allebei een kerstdag hebt: denk er goed over na. De een kerst en de ander oud en nieuw kan ook bv. (Wij doen al jaren: hij kerst en ik oud en nieuw) als dat handig uitkomt.
Tip van mijn dochter: blijf 'gezins'foto's maken waar jullie met zijn 4-en op staan. Die zijn haar heel dierbaar want wij zijn haar ouders. Hoe lief haar stiefmoeder ook is, het is niet haar moeder (en ze noemt haar nog wel mama+voornaam)
Probeer een traditie te maken met hun verjaardagen en andere speciale dagen. Wij gaan op haar verjaardag met zijn allen uit eten. En Sinterklaas vieren we samen. Dat zijn voor mijn dochter heel belangrijke momenten in het jaar.

MamaVan
28-12-2016 om 23:33
Dank je
Dank je, Taruh.
We willen co-ouderschap, dus vrije avonden genoeg. Mijn ex is een leuke vader, die ik mijn kinderen gun. Kinderen hebben hun moeder én vader nodig.
Het kerst en oud&nieuw vraagstuk hebben we ook al mee geworsteld, daar zijn we nog niet uit. Ze hebben een aan de kant van mijn ex ook altijd een verjaardag in die periode. En daar mogen ze gewoon naar toe, dus daar moeten we rekening mee houden.
Bedoel je gezinsfoto's als in studiofoto's? Want dat zou ik wel raar vinden. Misschien dat we foto's kunnen maken tijdens Sinterklaas of andere gezamenlijke bezigheden (diplomazwemmen, voetbalwedstrijden), want dat willen we inderdaad wel met z'n allen doen.
Goede overige tips, die zal ik meenemen!

Taruh
28-12-2016 om 23:41
kiekjes
nee geen studiofoto's, gewone leuke groepsfoto bij een verjaardag of ander uitje.
Dochter heeft die graag naast haar bed.

monique_01
30-12-2016 om 16:19
Juist wel goed
Wij zitten ook in het oroces van scheiden, wonen nu nog bij elkaar. Zowel samen als met de kinderen hebben we ook de afspraak om voor elkaar in te springen. Het lijkt me dat ze later kunnen zeggen dat beide ouders altijd voor eljaar klaar zijn blijven staan een goed voorbeeld is hoe scheiden ook kan. Gern liefde meer tussen de partners maar alle liefde en zorg voor de kinderen...
Mijn ex to be moet voor zijn werk regelmatig ver het land in, dan eten ze een keer extra bij mij. Qua kosten gaat dat bij ons sam sam, ik ben weer vaker een weekend weg en dan slapen ze keer extra bij papa..

Alkes
30-12-2016 om 20:25
Het ideale nahuwelijk
Monique " Het lijkt me dat ze later kunnen zeggen dat beide ouders altijd voor eljaar klaar zijn blijven staan een goed voorbeeld is hoe scheiden ook kan. "
Ook als ouders eigen oppas zoeken, kunnen zij een goede manier van scheiden hebben gekozen.
Mijn kinderen vonden de hele scheiding juist lastiger te snappen als beide ouders voor elkaar klaar blijven staan of gezamenlijke gezinsfoto's maakten zoals Taruh "waarom blijven jullie niet bij elkaar?"
Wat mij betreft bestaat een goede scheiding uit dat je je altijd realiseert dat die ander voor je kinderen de meest belangrijke persoon in hun leven is naast jouzelf.
Dus je bijt op je tong, slikt dingen in, ziet je eigen aandeel in de scheiding, zegt niks lelijks over de ander. Maar je hoeft niet meer te doen alsof je als partners nog voor elkaar blijft staan.

Waterlief
30-12-2016 om 20:30
Denk er goed over na
Deze afspraak hadden wij vanaf het begin maar het begint nu, na plm. 3 jaar te knellen en ik denk er aan de afspraak te laten vervallen en als ik het goed inschat denkt mijn ex-partner er ook zo over. In het begin, de kinderen waren nog klein, kwam hij gewoon hier in huis daar had ik geen moeite mee, ik zorgde er wel voor dat er geen persoonlijke informatie van mij rondslingerde. Het was ook noodzaak want ik had de eerste jaren geen geld voor een oppas. Gebeurde eens per week als ik ging sporten en na een paar maanden zo eens per 2 maanden. Was erg fijn voor de kinderen. Na een tijd vonden wij het beiden niet prettig dat hij hier in huis was: hij voelde zich er niet prettig en ik vond het niet fijn dat hij alleen in mijn huis zat. Het kwam voor dat hij dingen zonder overleg meenam. Het was ook zo dat hij een nieuw leven begon waar ik niets van mocht weten of zien, prima, maar het voelde wel krom dat hij heel veel van mij wist en ik niets van hem. Toen hebben we afgesproken dat de kinderen bij hem zouden zijn als ik weg moest maar in de praktijk zijn dat 3 of 4 nachten per jaar en dan op zondag aansluitend aan "zijn" weekend. Een en ander veranderde toen hij een nieuwe partner kreeg die zo ook haar mening erover had en waardoor hij vaker een beroep op mij deed, en daar heb ik moeite mee omdat de kinderen al het grootste deel van de tijd bij mij zijn en natuurlijk heb ik liever dat de kinderen bij mij zijn ipv dat ze bij derden ondergebracht worden maar het zit me niet lekker hoe makkelijk hij er mee om gaat.

Ff zo
01-01-2017 om 11:11
Narcis
"en waardoor hij vaker een beroep op mij deed, en daar heb ik moeite mee omdat de kinderen al het grootste deel van de tijd bij mij zijn en natuurlijk heb ik liever dat de kinderen bij mij zijn ipv dat ze bij derden ondergebracht worden maar het zit me niet lekker hoe makkelijk hij er mee om gaat."
Maar je kunt dus wel nee zeggen als hij het vraagt?
Begrijp ik dat je het moeilijk vindt omdat je je dan naar je kinderen "verplicht" voelt om bij te springen omdat ze anders een vreemde oppas krijgen?
Misschien daar wat minder moeilijk over doen? Gaat vast goed. En dan las je het wat meer de verantwoordelijkheid van je ex. Misschien gaat hij er dan zelfs wat minder makkelijk mee om. Nu denkt hij misschien dat jij al zijn uitjes wel oplost.

Waterlief
01-01-2017 om 23:20
Reactie op Ff zo
Op alle drie jouw vragen moet ik ja antwoorden. Ik vind het zo sneu dat ze dan elke morgen vroeg weggebracht worden en dan weer laat thuis zijn, terwijl ze in de korte vakanties (of een deel er van) juist zo lekker moeten kunnen aanrommelen en zelf hun tijd en bezigheden moeten kunnen bepalen. Even uit die ratrace. Bovendien heb ik er last van dat mijn ex zo weinig tijd voor hen inplant en andere prioriteiten stelt. Beide aspecten zijn inderdaad mijn "ding" en die moet ik meer loslaten en dat kost me veel moeite.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.