Echtscheiding en erna

Marins
26-06-2016 om 19:06
Ervaringen gezocht: halfbroer of -zus
Ik zou graag eens ervaringen willen lezen van mensen die nu volwassen zijn, en die in hun jeugd een halfbroer of -zus hebben gekregen.
De reden dat ik dit vraag, is dat ik al een tijdje enorm twijfel of ik nog een kind zou willen krijgen, mocht mij dat gegeven zijn. Ik ben een paar jaar geleden gescheiden (wat ik niet wilde, maar mijn ex wel). Mijn dochter was toen nog een peuter. Inmiddels is ze 8 jaar. Ik heb daarna een hele lieve man leren kennen, waar ik inmiddels een paar jaar mee samenwoon. Hij is dol op mijn dochter en zij ook op hem. Het contact met mijn ex is inmiddels weer prima. Hij heeft ook een nieuwe partner. Mijn dochter heeft daar inmiddels een halfbroertje, en ook een stiefbroer en -zus. Ze gaat er één keer per week door de week, en één keer per twee weken een weekend naartoe, en geniet daarvan.
Bij mij is haar 'thuis', en ze vindt het heerlijk als ze na het weekend bij haar vader weer bij mij is.
Mijn partner heeft zelf geen kinderen, en zou dit best graag willen. Al geeft hij aan ook heel gelukkig te zijn met zijn drietjes, en het geen probleem te vinden als dit zo blijft.
Ikzelf heb weinig familie, en de familie die ik heb is niet hecht, of gaat door ruzie niet meer met elkaar om. Ik mis soms een netwerk; dat ik op iemand kan terugvallen bij problemen. Ik heb een zus, maar heb daar nauwelijks contact mee. Mijn eigen ouders zijn ook gescheiden.
Ik zou heel graag 'een familie' willen. Het voelt op dit moment nog niet compleet voor mij. Het lijkt mij ook prachtig om de interactie tussen twee kinderen van mijzelf te zien.
Ik weet alleen niet of ik dit mijn kind kan aandoen. Hoe zal zij het ervaren dat zij wel heen en weer moet pendelen tussen haar vader en mij, en dat het andere kind altijd bij papa en mama is? En zal mijn vriend, die gek is op mijn dochter, niet toch ineens veranderen als hij een eigen kind heeft, en onderscheid gaan maken? Want van je eigen kinderen houd je toch het meest. Dit is iets dat hij nu misschien nog niet helemaal beseft, omdat hij nog geen eigen kind heeft. Maar ik heb dat wel, en ik zou nooit evenveel van een stiefkind kunnen houden als van mijn eigen kind.
En dan het leeftijdsverschil. Kan er überhaupt nog een band ontstaan tussen twee kinderen met dit leeftijdsverschil? Kunnen zij nog iets aan elkaar hebben als we bijvoorbeeld op vakantie gaan? Niet de eerste jaren, maar bijvoorbeeld als ze 4 en 12/13 zijn?
Ik vind mijn dochter vaak zo 'alleen' tijdens schoolvakanties en in het weekend. We ondernemen veel leuke dingen, maar ze zit toch altijd met twee volwassenen aan tafel. Zou het een aanvulling op haar leven zijn als er nog een kleintje bij komt, ook al is er dan een groot leeftijdsverschil?
Ik heb het mijn dochter wel eens gevraagd wat ze ervan zou vinden als... haar antwoord: dat zou best leuk zijn, maar het hoeft niet. Ze heeft dus geen uitgesproken voorkeur of afkeer voor nog een broer of zus. Is wel stapelgek op haar halfbroertje overigens, en heeft het elke dag over hem.
Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die zelf op jonge leeftijd een halfbroer of -zus hebben gekregen, en hoe zij dit ervaren hebben. Voelde je dat er onderscheid werd gemaakt door je stiefouder, al dan niet bewust? Hoe was het om in twee gezinnen met kinderen op te groeien, wetende dat jij steeds de enige bent die heen en weer pendelde?
Dit zijn argumenten die volwassenen vaak aandragen om niet aan nog een kind met een nieuwe partner te beginnen, maar ik zou graag eens willen weten of mensen die dit in hun jeugd hebben meegemaakt, dit ook echt zo ervaren hebben.

Emine
29-06-2016 om 12:48
Wat een lieve vraag
.......alleen je vraag verschilt niet zo heel veel van de 'gewone' vraag voor nog een kindje of niet.
Weet je, ieder voordeel heeft zijn nadeel. Enig kind zijn is leuk omdat je alle aandacht hebt, de middelen maar over 1 kind verdeeld moeten worden etc. Maar het is wel stil. Met twee is het dat minder, maar dan is weer minder leuk omdat je inderdaad moet delen, er ruzie kan zijn tussen de kinderen, de kleinste andere dingen leuk vind dan de oudste. Linksom of rechtsom zit er aan allebij voor -en nadelen.
Ik denk dat met dit leeftijdsverschil er niet echt meer sprake kan zijn van speelkameraadschap, maar kinderen kunnen natuurlijk wel degelijk met elkaar op stap gaan. Met je grote zus even naar de kinderboerderij ofzo. En die grote genieten ook wel van de kleintjes, zolang je ze ook maar hun eigen ding laat doen.

Steef
29-06-2016 om 13:48
Niet zelf
Maar ik wil wel graag mijn ervaring met je delen. Ik ben stiefmoeder en moeder. Er zit acht jaar tussen de kinderen. Mijn stief ken ik vanaf baby tijd en is nu een puber. Is de helft van de tijd hier. Ik zal niet durven zeggen dat ik echt meer hou van mijn bio dan van mijn stief. Wel ánders. Maar van meer of minder is bij mij echt geen sprake, eerlijk niet.
De kinderen hebben onderling een hele leuke band, dollen en dansen met elkaar. Muziek, lachen en sport verbinden. Spelen idd minder.
Ik had heel graag een gezin gehad met meer kindjes in dezelfde leeftijd maar het was me niet gegeven. Maar ik heb geen seconde spijt of rotgevoel over wat mijn gezin nu is, het voelt ook echt als gezin, zeker nu jongste groter wordt. Oudste vindt het ook geweldig en gezellig zo. Natuurlijk is er wel eens gedoe maar niet meer of anders dan wat ik bij anderen zie. Nou ja natuurlijk ruziet het leeftijdsverschil anders maar t zal je verbazen hoe goed ze kunnen bakkelijen alsof ze even oud zijn haha.
Ik weet niet hoe de kinderen erop terug kijken straks maar voor nu: wij zijn heel blij en tevreden zo, de kinderen ook.

Leen13
29-06-2016 om 13:53
Je leuk hoor
Ik kreeg, jong samenwonend, nog weleens jongere broers of zussen van verkering, te logeren in de vakantie. Ook een jonger pleegzusje van mijzelf kwam logeren of mee dagjes uit of naar de film of het museum, zwemmen of schaatsen. Dat was gewoon heel gezellig. Mijn kinderen, vooral mijn dochter, heeft ook een goed contact met veel oudere nichten. Soms juist beter dan met leeftijdgenoten waar meer concurrentie mee is.

Vesper Lynd
29-06-2016 om 16:12
Dubbel
Mijn oudste is dol op haar kleine zusjes maar ze vindt het wel vervelend dat daar het leven gewoon doordraait als zij er niet is. Ook sommige stieffamilieleden maken onderscheid en willen dan bijv een gezinsfoto met vier in plaats van vijf personen. 10+ jaar leeftijdsverschil werkt dan niet in het voordeel.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.