Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ervaringen raadsonderzoek (bij andere ouder)

Hallo allemaal,

Ik heb behoefte aan advies en ervaringen van anderen. Het hof heeft in mijn zaak een tussenuitspraak gedaan en een raadsonderzoek door de Raad voor de Kinderbescherming gelast. Het onderzoek moet onder andere de thuissituatie bij vader onderzoeken, inclusief politie-antecedenten en alcoholgebruik.

Mijn zoontje is 2 jaar en helaas zijn er al meerdere ernstige incidenten geweest met vader: 

• Mijn zoontje heeft al meerdere keren slokken sterke drank geconsumeerd
  • Mijn zoontje heeft meerdere keren in de auto gezeten terwijl vader onder invloed was.
  • Er was een situatie waarbij vader bijna van een brug reed met ons zoontje in de auto.
  • Mijn zoontje speelt tussen hennepplanten thuis.
  • Mijn zoontje heeft rondgelopen met geopende flessen whisky.
  • Hij was aanwezig bij een aanhouding van vader, waarbij de politie mijn zoontje heeft meegenomen.
  • Vader is meerdere keren opgepakt vanwege openbaar dronkenschap en zware mishandeling

Deze gebeurtenissen hebben geleid tot het hofbesluit voor een onafhankelijk onderzoek, vooral omdat vader alles ontkent en zegt dat ik psychische problemen zou hebben en hierdoor alles verzin.

Ik voel veel spanning bij het idee van de Raad voor de Kinderbescherming en hoor dat vaak een onderzoek bij beide ouders wordt gedaan, terwijl in mijn situatie de focus vooral ligt op de situatie bij vader.

Daarom mijn vragen aan jullie die ervaring hebben: 

• Hoe verloopt zo’n raadsonderzoek in de praktijk?
  • Wat kan ik verwachten van gesprekken, huisbezoeken of observaties?
  • Werden jullie zorgen serieus genomen?
  • Hoe waren de raadsonderzoekers?
  • Herkennen anderen de angst dat de zorgen mogelijk worden weggewuifd?

Ik zoek vooral ervaringsverhalen, zodat ik een idee krijg wat mij en mijn zoontje te wachten staat
Alvast dank voor het lezen en delen 🌱

Als er in het algemeen iets over te zeggen valt kun je het beste bij algemene informatie kijken, zoals hier: https://www.kinderbescherming.nl/voor-kind-en-ouder/hoe-verloopt-een-raadsonderzoek. Ik zou dit even doorkijken. 

Persoonlijke verhalen zullen sterk gekleurd zijn door de persoonlijke situaties. Mijn ervaring is dan: klungelig. Maar dat zegt hopelijk niets over jouw situatie. 

Wat ik wel kan zeggen is dat een raadsonderzoek niet zozeer naar het verleden kijkt als wel naar het heden en de toekomst. Jouw ervaringen zijn wel van belang, omdat die een bepaalde richting aangeven van wat het probleem voor de toekomst mogelijk kan zijn, maar het is geen strafzaak. Dus er komt geen veroordeling uit op basis van wat er in het verleden is gebeurd. 

Hoe komt het dat het in twee jaar tijd zo mis is gegaan? 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.