Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ex draagt minder bij


MevrouwKrul schreef op 29-04-2022 om 15:24:

Pfff, ik ben zo moe van al dit gedoe. Zijn pesterijen kosten me echt zo veel energie. Mijn hoofd is nooit eens leeg. Ik ben serieus in staat om maar gewoon bij alle leveranciers het rekeningnummer vanwaar ze afschrijven om te zetten in zijn rekeningnummer, en dan gewoon de helft aan hem over te maken. Dan ben ik van het gedoe af en betalen we ieder de helft.

Dat zou ik maar niet doen. Voor hetzelfde geld laat hij het erop aankomen of zegt hij op. En als dat diensten zijn die je kan opzeggen, kun je dat ook zelf doen. Ik zou liever zelf controle houden over basale zaken als huur, energie, autoverzekering of -wegenbelasting. Als het in de soep loopt, ben je zelf de sjaak. En met een beetje pech vertrekt hij met de noorderzon.

Kun je voor nu een plan B op de achtergrond klaarzetten: meer werken of toch je ouders om hulp vragen? Het is een eindige situatie. Dat is het voordeel ervan. Je kan vrij goed uitrekenen hoeveel je tekort komt in het worst case scenario, toch? Probeer het dan ‘voor te financieren’. En het dan alsnog via de rechter regelen. Maar dan wel het liefst nadat hij vertrokken is! Nogmaals: overleg met je advocaat.

Ik snap dat het grote druk op jou legt! Hou vol en zorg goed voor jezelf. Het wordt echt gemakkelijker als hij weg is. Dit is gewoon een hele taaie tijd. 

"Maar ik moet straks ook spullen aanschaffen en ik heb door dit gedoe letterlijk 0 euro aan buffer, en hij inmiddels honderden euro's."

Eigenlijk hebben jullie op dit ogenblik dus beide geen reserves. Als je partner 31 Augustus het huis verlaat hoeveel zou je dan van hem moeten ontvangen? Wat Tsjor ook zegt, is het al deze ruzie en zorgen waard? 
Ik begrijp dat je geen geldboom hebt en dat het erg oneerlijk voelt. Maar is het niet beter om met iemand in je omgeving te praten? Je zorgen uitspreken en misschien hulp krijgen? Budgethulp van de gemeente, familie, vrienden? 
Je tijd uitzitten tot Augustus en je eigen financiën op orde krijgen?

MevrouwKrul

MevrouwKrul

29-04-2022 om 19:38 Topicstarter

wil40 schreef op 29-04-2022 om 16:17:

"Maar ik moet straks ook spullen aanschaffen en ik heb door dit gedoe letterlijk 0 euro aan buffer, en hij inmiddels honderden euro's."

Eigenlijk hebben jullie op dit ogenblik dus beide geen reserves. Als je partner 31 Augustus het huis verlaat hoeveel zou je dan van hem moeten ontvangen? Wat Tsjor ook zegt, is het al deze ruzie en zorgen waard?
Ik begrijp dat je geen geldboom hebt en dat het erg oneerlijk voelt. Maar is het niet beter om met iemand in je omgeving te praten? Je zorgen uitspreken en misschien hulp krijgen? Budgethulp van de gemeente, familie, vrienden?
Je tijd uitzitten tot Augustus en je eigen financiën op orde krijgen?

Ja het was al een slechte tijd om te gaan scheiden, maar de huidige wereldproblemen hebben het er niet makkelijker op gemaakt. Als we ieder onze eigen woning hebben, krijgen we wat meer lucht vanwege de toeslagen. Ik hoef ook echt niet tot op het gaatje alles te krijgen, maar ik wil ook niet in de financiële problemen komen als alles al steeds op het randje is.

Maar inmiddels weet ik hoe ik uit de strijd blijf maar me toch geen zorgen hoef te maken om zijn deel. Los van het geld dat ik hem nog zou moeten terugbetalen, krijgen we ook nog de inkomensafhankelijke combinatiekorting van de Belastingdienst terug. Die verdelen we maar komt op mijn rekeningnummer binnen. Dus als hij zich zo op blijft stellen, en ik word daar financieel door gedupeerd, dan kan ik daar compensatie vandaan halen. 

MevrouwKrul schreef op 29-04-2022 om 19:38:

[..]


Maar inmiddels weet ik hoe ik uit de strijd blijf maar me toch geen zorgen hoef te maken om zijn deel. Los van het geld dat ik hem nog zou moeten terugbetalen, krijgen we ook nog de inkomensafhankelijke combinatiekorting van de Belastingdienst terug. Die verdelen we maar komt op mijn rekeningnummer binnen. Dus als hij zich zo op blijft stellen, en ik word daar financieel door gedupeerd, dan kan ik daar compensatie vandaan halen.

Mooi! Dat is een hele geruststelling! Dan hoef je het ook wat minder hard te spelen. Het lost zich toch op. Het lijkt me heel reeel om die gezamenlijke kosten daarmee te verrekenen. Dat is dus een probleem minder. Scheiden levert toch al meer dan genoeg problemen op. 

MevrouwKrul schreef op 29-04-2022 om 13:04:

Nou, ik heb een plan. Ik wacht even af wat mijn advocaat zegt. En als het klopt dat ik tot een jaar na dato mag terugvorderen, maak ik een berekening van wat ik de afgelopen twaalf maanden teveel heb betaald. Vervolgens geef ik hem de keuze: of hij betaald alsnog het tekort van de afgelopen drie maanden en vanaf nu de helft van de vaste lasten. Óf ik eis via de rechter al het teveel betaalde van de laatste 12 maanden terug plus de helft van de vaste lasten tot eind augustus. Dan is het geheel aan hem of hij er echt slecht vanaf wil komen, of beperkt.

Maar dan moet je nog die laatste maanden overbruggen. Wat kun je nu doen om de financiële problemen aan te pakken? Straks zit je in hetzelfde schuitje, tenzij je je eigen gaten wil oplossen met zijn alimentatie.

Tsjor

MevrouwKrul

MevrouwKrul

30-04-2022 om 15:05 Topicstarter

tsjor schreef op 30-04-2022 om 14:27:

[..]

Maar dan moet je nog die laatste maanden overbruggen. Wat kun je nu doen om de financiële problemen aan te pakken? Straks zit je in hetzelfde schuitje, tenzij je je eigen gaten wil oplossen met zijn alimentatie.

Tsjor

Als ik weet dat ik het later weer terug kan krijgen, is de drempel om te lenen wat lager. Dan zijn die schulden maar tijdelijk. 

Mevrouw Krul, ik adviseer je wel om de deadline van 1 jaar in de gaten te houden en dus toch voor die datum wel hetgeen te vorderen waar je recht op hebt. Zou ik even aan je advocaat vragen met de zinsneden uit je huwelijkse voorwaarden.
Omdat je anders het recht verliest op dat geld. En dat is misschien niet wat je wilt.
Hangt er ook vanaf wanneer je dat dan moet gaan 'vorderen' en om hoeveel geld het (per maand) gaat.
Ik neem aan dat een mail richting hem dat je nog recht hebt op X euro, eventueel met een berekening erbij, voldoende is.
Je hoeft er behalve dat mailtje dan verder nu niet achterheen te gaan, omdat je het dan later kunt verrekenen met de combinatiekorting. Dat is fijn.
En zouden je ouders je eventueel iets kunnen voorschieten? Dat is wel een schuld maar als dat net even adem geeft? Rente is nul, dus je krijgt er sowieso geen rentekosten van bij je ouders, toch?
Een klein voorschotje van je ouders kan je dan straks met alle toeslagen toch wel in relatief korte tijd weer in etappes terugbetalen? Oh, ik lees al dat je je daar gelukkig wat minder zorgen om maakt.

MevrouwKrul

MevrouwKrul

01-05-2022 om 06:52 Topicstarter

ArianneH schreef op 30-04-2022 om 20:36:

Mevrouw Krul, ik adviseer je wel om de deadline van 1 jaar in de gaten te houden en dus toch voor die datum wel hetgeen te vorderen waar je recht op hebt. Zou ik even aan je advocaat vragen met de zinsneden uit je huwelijkse voorwaarden.
Omdat je anders het recht verliest op dat geld. En dat is misschien niet wat je wilt.
Hangt er ook vanaf wanneer je dat dan moet gaan 'vorderen' en om hoeveel geld het (per maand) gaat.
Ik neem aan dat een mail richting hem dat je nog recht hebt op X euro, eventueel met een berekening erbij, voldoende is.
Je hoeft er behalve dat mailtje dan verder nu niet achterheen te gaan, omdat je het dan later kunt verrekenen met de combinatiekorting. Dat is fijn.
En zouden je ouders je eventueel iets kunnen voorschieten? Dat is wel een schuld maar als dat net even adem geeft? Rente is nul, dus je krijgt er sowieso geen rentekosten van bij je ouders, toch?
Een klein voorschotje van je ouders kan je dan straks met alle toeslagen toch wel in relatief korte tijd weer in etappes terugbetalen? Oh, ik lees al dat je je daar gelukkig wat minder zorgen om maakt.

Ik hoef niet zonodig alles tot een jaar geleden terug. We waren getrouwd, ik maakte een berekening en heb me blijkbaar vergist. Het is wat het is, en zoals Tsjor al zei: ik heb ook geen zin om overal strijd van te maken.

Ik wil alleen dat hij zijn deel blijft betalen, en daar is hij recentelijk mee gestopt. En als we daar niet uit komen, dan kan ik ervoor kiezen om meer terug te gaan vorderen. Maar het liefst houd ik dat alleen achter de hand als extra middel om hem nu gewoon weer zo ver te krijgen dat hij de helft van de rekeningen betaalt. 

ik zou het makkelijker doen. Zodra ex terug komt even weekje laten bekomen en dan de berekening laten zien. Dit zijn gezamelijke kosten, dit is de verdeelsleutel en dit is bij elkaar geteld wat jij hebt betaald en wat ik heb betaald en dan dat je de lening bij wat hij heeft betaald en dan stel je voor om tussendoor te vereffenen en bereken je zijn maandelijkse en jouw maandelijkse bijdrage opnieuw tot en met augustus en je stelt voor dat samen op de gezamelijke rekening te storten. 

Vervolgens maak je dus afspraken over hoe jjullie de verhuizing gaan betalen. Loopt hij alle materialen en nieuwe spullen voor zijn huis zelf en levert hij de bonnen in zodat jij met jouw verdeelsleutel jouw aandeel aan hem gaat betalen of neemt hij de helft van de spullen mee en declareert hij (volgens verdeelsleutel) alleen de kosten van behang/verf/vloerbedekking en dergelijken. Het is wel fijn dat de combinatiekorting en vakantiegeld in de komende maand uitgekeerd worden. 

Ik zou eerst even met de advocaat overleggen wat naar haar ervaring een handige manier is om dit aan te pakken. 

MevrouwKrul

MevrouwKrul

01-05-2022 om 11:20 Topicstarter

Decembermamma schreef op 01-05-2022 om 08:42:

ik zou het makkelijker doen. Zodra ex terug komt even weekje laten bekomen en dan de berekening laten zien. Dit zijn gezamelijke kosten, dit is de verdeelsleutel en dit is bij elkaar geteld wat jij hebt betaald en wat ik heb betaald en dan dat je de lening bij wat hij heeft betaald en dan stel je voor om tussendoor te vereffenen en bereken je zijn maandelijkse en jouw maandelijkse bijdrage opnieuw tot en met augustus en je stelt voor dat samen op de gezamelijke rekening te storten.

Vervolgens maak je dus afspraken over hoe jjullie de verhuizing gaan betalen. Loopt hij alle materialen en nieuwe spullen voor zijn huis zelf en levert hij de bonnen in zodat jij met jouw verdeelsleutel jouw aandeel aan hem gaat betalen of neemt hij de helft van de spullen mee en declareert hij (volgens verdeelsleutel) alleen de kosten van behang/verf/vloerbedekking en dergelijken. Het is wel fijn dat de combinatiekorting en vakantiegeld in de komende maand uitgekeerd worden.

Dat eerste stuk: helaas gaat hij daar niet aan meewerken. Hij kent de berekening en de verdeelsleutel al heel lang, maar weigert er naar te kijken. Nu hij minder betaalt legt hij die berekening gewoon naast zich neer en betaalt hij minder op basis van zijn berekening 'die in zijn hoofd zit'. Wat jij omschrijft is hoe ik het probeer aan te vliegen, maar dat kan alleen als de ander daar ook zo naar kijkt.

Wat betreft het tweede deel: is dit hoe de verdeling werkt? Ik dacht dat we gewoon de gezamenlijke spullen zouden verdelen. Wel de waarde inschatten zodat iedereen ongeveer evenveel in waarde meeneemt, maar wat de ander dan moet aanschaffen is zijn/haar verantwoordelijkheid. Anders wordt het wel heel ingewikkeld met bonnen, verdeelsleutels en dan weer de balans opmaken. 

nou ja hij heeft ook meebetaald aan het tapijt en behang en verf wat achterblijft dus lijkt me redelijk als je aan hem daar een bijdrage voor betaald. En een wasmachine, bank en bed sleep je niet zomaar mee dus lijkt me handig dat dat blijft staan toch? Anders kost het ook weer de huur van een verhuisbus.

MevrouwKrul

MevrouwKrul

01-05-2022 om 14:37 Topicstarter

Decembermamma schreef op 01-05-2022 om 11:28:

nou ja hij heeft ook meebetaald aan het tapijt en behang en verf wat achterblijft dus lijkt me redelijk als je aan hem daar een bijdrage voor betaald. En een wasmachine, bank en bed sleep je niet zomaar mee dus lijkt me handig dat dat blijft staan toch? Anders kost het ook weer de huur van een verhuisbus.

Ik heb ooit voorgesteld dat degene die blijft inderdaad een kleine bijdrage levert, een soort van uitkopen. Dat weigerde hij. Maar goed, toen was er dan ook nog sprake van dat hij in het huis zou blijven. Hoewel ik normaal gesproken het helemaal eens ben met wat jij zegt, heb ik er in dit geval toch een beetje moeite mee. 

MevrouwKrul

MevrouwKrul

01-05-2022 om 15:42 Topicstarter

Temet schreef op 01-05-2022 om 08:46:

Ik zou eerst even met de advocaat overleggen wat naar haar ervaring een handige manier is om dit aan te pakken.

Dat sowieso.

Ik kom je enkel even een hart onder de riem steken MevrouwKrul, ik word al moe als ik jouw strijd lees, laat staan hoe vermoeiend dit voor jou is! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.