Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ex heeft een huis!


Ik weet dat je de neiging hebt om te veel "ja" tegen je ex te zeggen. Kijk dus heel kritisch of je jullie dochters echt wel extra moet opvangen. "Dat kan niet" is ook een antwoord, en je bent hem geen uitleg verschuldigd. Hij moet zijn eigen boontjes doppen. Dan zal hij mischien wat dagen vrij moeten nemen om in zijn huis te klussen in plaats van naar Marokko te gaan. Jij hoeft de gevolgen van zijn keuzes niet op te vangen, dat weet je hopelijk? Sterkte maar weer.

ik zou hem extra dagen kinderopvang laten betalen ter compensatie van die klustijd.
dan kiest hij misschien eieren voor zijn geld en neemt vrij bij z'n baas
gr Angela

MevrouwKrul

MevrouwKrul

28-04-2023 om 09:15 Topicstarter

Anna Cara schreef op 28-04-2023 om 08:00:

Wat fijn dat hij een huis heeft. Wat jouw rust betreft: jouw (ex) man blijft sturen en invloed op je willen uitoefenen zo te lezen. Heb je daar vrede mee? Kun je het van je af laten glijden?

Misschien de telefoon niet meer opnemen als je iets doet (al dan niet met kind). Je kunt het duidelijk communiceren en dan je toestel uitzetten. Zelfs voicemail even stopzetten. Ik zou gek worden van dat gepusht dat alles op zijn moment en manier moet gaan.

Deze week leert me dat ik inderdaad nog heel erg geneigd ben om veel 'ja' te zeggen en de consequenties voor mezelf te laat te overzien. Gelukkig heb ik wel geleerd in die zin dat ik wel dingen op MIJN tijd ben blijven doen, en niet per direct als hij liep te pushen. Vandaag zijn de kinderen op de opvang, en heb ik eindelijk de rust om mijn gedachten weer even te ordenen. Veel communicatie verloopt nu telefonisch, dat wil ik niet meer. Ik zet vandaag dus een bericht in de groepsapp met daarin de gemaakte afspraken, en dat we weer via die app gaan communiceren. 

Heel sterk van je! En goed dat je reflecteert én veranderingen aanjaagt. 

MevrouwKrul

MevrouwKrul

28-04-2023 om 11:03 Topicstarter

Anna Cara schreef op 28-04-2023 om 09:30:

Heel sterk van je! En goed dat je reflecteert én veranderingen aanjaagt.

Thanks. Ik wil ook echt dat het verandert. Ook voor mezelf. Ik wil echt leren om niet meegezogen te worden in de druk van een ander. Nu is het mijn ex, maar er komen (hopelijk) nog meer relaties. En ik kies nu veel bewuster natuurlijk, als het gaat om mannen. Maar mijn patronen zijn niet zomaar weg nu ik gescheiden ben. Dus ik ben er maar gewoon dankbaar voor. En ja ik zie ook echt dat ik inmiddels veel verder ben dan bijvoorbeeld een jaar geleden. 

Angela1967 schreef op 28-04-2023 om 09:13:

ik zou hem extra dagen kinderopvang laten betalen ter compensatie van die klustijd.
dan kiest hij misschien eieren voor zijn geld en neemt vrij bij z'n baas
gr Angela

Vanuit mijn gekleurde bril vindt ik reacties als deze moeilijk, de kinderen worden weggezet tegenover geld. Bij mij is vergelijkbaars lang gebeurt en heeft het ervoor gezorgd dat ik mij emotioneel afgesloten heb. Dit hoeft natuurlijk niet bij iedereen en in deze situatie te gebeuren maar wil mijn ervaring toch delen.

Helaas weet ik niet welk advies ik MK wel kan geven omdat ik het dilemma en haar afhankelijkheid van de medewerking van vader begrijp.

bij ons werden de netto kosten kinderopvang naar rato van ons inkomen gedeeld en dit kwam bovenop de alimentatie.
Er was dus 1 contract op mijn naam want mijn inkomen was lager (meer toeslag) en zoon ging ook heen op dagen dat hij bij zijn vader was. 

Waarom bovenop de alimentatie, omdat het geen kindkosten zijn volgens de advocaat maar in het belang van beide ouders, de ontvanger genereert meer eigen inkomen en de betaler betaald minder alimentatie. Het bedrag vervalt dan ook als het kind niet meer naar de opvang gaat.

MevrouwKrul

MevrouwKrul

04-05-2023 om 10:00 Topicstarter

Ysenda schreef op 29-04-2023 om 23:19:

bij ons werden de netto kosten kinderopvang naar rato van ons inkomen gedeeld en dit kwam bovenop de alimentatie.
Er was dus 1 contract op mijn naam want mijn inkomen was lager (meer toeslag) en zoon ging ook heen op dagen dat hij bij zijn vader was.

Waarom bovenop de alimentatie, omdat het geen kindkosten zijn volgens de advocaat maar in het belang van beide ouders, de ontvanger genereert meer eigen inkomen en de betaler betaald minder alimentatie. Het bedrag vervalt dan ook als het kind niet meer naar de opvang gaat.

Mijn advocaat zei weer dat de kosten van de opvang zijn voor de ouder bij wie de kinderen op dat moment zijn. Ik heb dus sinds september alle kosten zelf gedragen en dat was een flink bedrag! 

Vanaf nu is 1 dag per week voor mijn ex. Om ingewikkelde rekensommen te voorkomen, hebben we voor nu gewoon het contract voor die ene dag op zijn naam gezet. Eigenlijk maakt het in ons geval niet veel uit. Ik dacht altijd dat mijn ex minder dan ik verdiende, maar afgelopen jaar heeft hij zelfs een klein beetje meer verdiend. Maar uiteindelijk is het ongeveer gelijk. Als het verschil echt groot wordt in salaris, dan zetten we het hele contract ook op naam van degene  die het minste verdient. 

MevrouwKrul schreef op 04-05-2023 om 10:00:

[..]

Mijn advocaat zei weer dat de kosten van de opvang zijn voor de ouder bij wie de kinderen op dat moment zijn. Ik heb dus sinds september alle kosten zelf gedragen en dat was een flink bedrag!

Vanaf nu is 1 dag per week voor mijn ex. Om ingewikkelde rekensommen te voorkomen, hebben we voor nu gewoon het contract voor die ene dag op zijn naam gezet. Eigenlijk maakt het in ons geval niet veel uit. Ik dacht altijd dat mijn ex minder dan ik verdiende, maar afgelopen jaar heeft hij zelfs een klein beetje meer verdiend. Maar uiteindelijk is het ongeveer gelijk. Als het verschil echt groot wordt in salaris, dan zetten we het hele contract ook op naam van degene die het minste verdient.

Voor wat het waard is: hier werden de opvangkosten ook buiten de alimentatieberekening gehouden en naar rato verdeeld. Lijkt me onlogisch dat de opvangkosten zijn voor degene bij wie de kinderen zijn, dan is degene die het meest zorgt ook de meeste kosten aan opvang kwijt. Of bedoelt de advocaat het inhuren van een oppasmeisje/jongen voor een paar uurtjes?

MevrouwKrul

MevrouwKrul

05-05-2023 om 10:18 Topicstarter

RosaMontana schreef op 04-05-2023 om 16:05:

[..]

Voor wat het waard is: hier werden de opvangkosten ook buiten de alimentatieberekening gehouden en naar rato verdeeld. Lijkt me onlogisch dat de opvangkosten zijn voor degene bij wie de kinderen zijn, dan is degene die het meest zorgt ook de meeste kosten aan opvang kwijt. Of bedoelt de advocaat het inhuren van een oppasmeisje/jongen voor een paar uurtjes?

Nee, ze bedoelde echt de BSO en KDV. Volgens haar was het ook meegenomen in de alimentatie berekening. Maar met 104 euro alimentatie kom je in deze tijden niet ver. Maar goed, het wordt nu beter verdeeld. Dus dat is fijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.