Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ex laat kind vreselijk laat naar bed gaan

Ik weet; na een scheiding doet elke ouder (meestal) zijn of haar best, en moet je je neerleggen bij dingen die je niet fijn vindt of anders zou doen. Ik ben alleen benieuwd of ik iets mag vinden en zeggen van het volgende.

Mijn ex en ik zijn inmiddels al zeven jaar uit elkaar. Onze dochter is negen jaar. Onze dochter is om de week een weekend bij haar vader. In de vakanties is ze daar de helft van de vakantie. Mijn ex is erg van de feestjes (bij vrienden zitten tot laat, muziek aan, bbq, biertjes) en ook op de dagen dat dochter daar is. In de vakantieperiode sliep ze gemiddeld na half twaalf. In weekenden is half een geen uitzondering. Hij vindt zelf dat dat weekend is, dus prima kan. Ik krijg haar dan terug op zondagavond, waarop ze onmogelijk op een normale tijd kan inslapen (want ook nog langer blijven liggen die ochtend) en met geen mogelijkheid op maandagochtend wakker te krijgen is. Ze is dan moe, misselijk en vreselijk slecht gehumeurd. We krijgen haar wel op school, maar met de grootste moeite. Ik vermoed dat ze op de dagen (misschien zelfs wel dagenlang) moeite heeft om zich te concentreren en ik maak mij daar dan ook best zorgen om. Ze zit dan ook gewoon slecht in haar vel. Is erg negatief (want te moe) en niets is dan goed. Ze klaagt over pijn en kou en er is dagen geen land mee te bezeilen.

Wie heeft er tips voor mij? Is dit een gevalletje ‘gewoon accepteren’ of mag ik hier wel iets van zeggen? En hoe pak je dat dan aan? In principe kunnen we prima met elkaar, maar we bemoeien ons eigenlijk ook weinig met elkaars manier van opvoeden.


Praat met je dochter.
De gevolgen die je beschrijft zijn wel heel erg groot en langdurig. De vraag is of er niet iets anders achter zit, bijvoorbeeld dat ze het weekend geweldig vindt en de rest van de dagen bij jou maar saai. Misschien kun je zulke gesprekken het beste voeren op zondagavond, als ze op jouw tijd naar bed moet en dan nog niet kan slapen.
Een andere vraag die je kunt bespreken is: wat doe je als je moe bent en papa nog aan het feesten is? Durf je dan te zeggen dat je wil gaan slapen?
De vakantieperiode is voorbij, dus wellicht wordt het probleem wat minder groot. Maar het kan ook zijn dat je te maken hebt met een chronisch verschil tussen ochtendmensen en avondmensen.

Tsjor

Jaydy

Jaydy

20-09-2021 om 09:24 Topicstarter

Ze zit bij de visite in een hoekje op haar tablet tot midden in de nacht. Ik geloof niet echt dat ze het zelf ziet als een feestje. Ze appt op die momenten ook wel eens dat ze moe is of zich verveelt.

Het gaat hier inderdaad om een nachtmens. Mijn ex werkt nachtdiensten. Ook in die weekenden houdt hij dus meestal dat ritme aan. Overdag lang uitslapen en in de avond begint zijn dag pas echt. Mijn dochter gaat meestal met tegenzin die kant op omdat ze zich grotendeels dus zelf moet vermaken.

Hoi Jaydy, ik denk in het belang van je dochter dat het goed is om je ex in elk geval te vertellen over de lastige zondagavonden en maandagochtenden. Je kunt het allicht proberen. En zijn de feestjes bij ex thuis of zijn ze dan ergens anders? Want is  ze daar thuis dan kun je proberen haar wat zelfstandiger naar bed te laten gaan: desnoods met jouw support?
Je kunt ook je dochter stimuleren om haar vader het probleem voor te leggen, maar ze moet natuurlijk niet de verantwoordelijkheid krijgen van het probleem of tussen jullie in gezet worden als communicatiemiddel. Dat is naar voor haar. Maar ze kan al wel een beetje de verantwoordelijkheid voor haar eigen welzijn oppakken met haar 9 jaartjes denk ik.

Ik zou er eerst eens met je ex over praten. Dat je hem zijn feestjes gunt, maar dat je dochter maandag ook gewoon naar school moet.

Herken het wel. Als mijn kinderen in het weekend heel laat gaan slapen, dan is maandagochtend erg wennen. Idem dito na een vakantie. 

Zeker als je prima met elkaar kunt praten, zou ik het gewoon voorleggen. En dan vooral constaterend wat er maandagochtend en daarna aan de hand is. Zonder meteen met heel veel verwijten te beginnen.

Ik zou zeggen bespreek het met je dochter en je ex. Want nachtmens en schoolgaand kind gaat niet zo fijn samen. Idee om misschien paar keer je dochter daar te laten slapen. Moet je ex zorgen dat ze op tijd op school is. Dan krijgt hij pas mee wat de gevolgen voor haar zijn?  

Mijn jongste kind had, in tegenstelling tot de rest, een hekel aan laat naar bed gaan. Dus op vakantie als wij nog lekker met een wijntje zaten om half negen, stond hij al aan onze arm te trekken dat hij naar bed wilde...
Misschien is die mogelijkheid er voor je dochter ook, om aan haar vader te vragen of ze eerder naar bed mag omdat ze moe is en laat naar bed mogen is op zich niet voor iedereen een traktatie.

WendelmoedM schreef op 20-09-2021 om 20:59:

Mijn jongste kind had, in tegenstelling tot de rest, een hekel aan laat naar bed gaan. Dus op vakantie als wij nog lekker met een wijntje zaten om half negen, stond hij al aan onze arm te trekken dat hij naar bed wilde...
Misschien is die mogelijkheid er voor je dochter ook, om aan haar vader te vragen of ze eerder naar bed mag omdat ze moe is en laat naar bed mogen is op zich niet voor iedereen een traktatie.

Dat ligt aan het kind. Sommige kinderen blijven op zolang ze niet meer kunnen. Mijn dochter gaat bijvoorbeeld uit zichzelf naar bed. Doet ze al heel lang. Mijn zoon niet. Die moet ik naar boven sturen, anders valt 'ie op de bank in slaap. En dan soms ook nog eens de spelcomputer uitzetten, anders gaat 'ie daar op verder. 

'Mijn ex werkt nachtdiensten.' Dat verklaart het ritme. Nu je dochter nog zover krijgen dat ze uit zichzelf naar bed gaat als ze moe is.

Tsjor

tsjor schreef op 22-09-2021 om 09:28:

'Mijn ex werkt nachtdiensten.' Dat verklaart het ritme.  

Tsjor

Dat is natuurlijk leuk en aardig, maar jonge kinderen hoeven zich niet aan te passen aan de nachtdiensten van een van hun ouders. 

Dus? Ouders die nachtdienst draaien geen kinderen laten krijgen? Of verplicht ontslag zodra er een kind is?
Tsjor

Belangrijker vind ik dat iemand bij een voorstelling van zaken het punt van te laat naar bed gaan etc. zwaar aanzet als vorm van verwijtbaar gedrag, en pas veel later komt met een relevant gegeven, waaruit blijkt dat vader 's nachts werkt. Als dat al meteen meegenomen was in de beschrijving had je anders naar de situatie kunnen kijken en bijvoorbeeld vragen kunnen stellen als: kan vader ander werk doen of hetzelfde werk op andere tijden.

Tsjor

Imi

Imi

11-10-2021 om 09:53

Of: kan vader er ondanks zijn nachtwerk voor zorgen dat zijn kind op tijd naar bed gaat? 

dan

dan

11-10-2021 om 10:30

voor zover ik het begrijp werkt ex niet op de momenten dat zijn dochter bij hem is maar houdt hij wel het ritme ervan aan. Misschien is het voor hem wel haalbaar om de feestjes niet elders te houden maar bij hem thuis zodat dochter wel naar bed kan zodra ze moe is. Of als dat niet kan, dat ze samen weg gaan zodat dochter op tijd kan slapen en op tijd weer op. Als de ex een redelijke man is, dan zal hij misschien wel bereid zijn om het anders aan te pakken. 

tsjor schreef op 11-10-2021 om 09:46:

Dus? Ouders die nachtdienst draaien geen kinderen laten krijgen? Of verplicht ontslag zodra er een kind is?
Tsjor

Nee. Maar hij moet er wel voor zorgen dat ze op tijd naar bed gaan. Voor kinderen is voldoende slaap en een normaal dag- en nachtritme erg belangrijk. 

Prima dat hij nachtdiensten draait, maar kinderen hoeven daarom niet het dag- en nachtritme van iemand met nachtdiensten te hebben. 

Zoals TO ook al stelt, maandag is het gewoon weer school. 

A12345 schreef op 11-10-2021 om 10:59:

[..]

Nee. Maar hij moet er wel voor zorgen dat ze op tijd naar bed gaan. Voor kinderen is voldoende slaap en een normaal dag- en nachtritme erg belangrijk.

Prima dat hij nachtdiensten draait, maar kinderen hoeven daarom niet het dag- en nachtritme van iemand met nachtdiensten te hebben.

Zoals TO ook al stelt, maandag is het gewoon weer school.

En als hij dat niet doet, kan TO dat afdwingen door ..... ? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.