Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

M.G

M.G

12-10-2025 om 08:35

Ex laat kinderen logeren bij ouders om te kunnen daten/vrouwen te laten slapen

Ik ben nieuw hier, en loop tegen iets aan waar ik graag van zou horen hoe anderen hier over denken en mee om zouden gaan. 
Mijn ex en ik zijn ongeveer 2,5jaar uit elkaar. En hebben een 50/50 co-ouderschap. Ik heb zelf al 2 jaar een nieuwe relatie. De kinderen kunnen het goed vinden met mijn nieuwe vriend en zijn kinderen. We gaan niet samenwonen zolang de kinderen op de basisschool zitten. In de weekenden dat we de kinderen hebben spreken we meestal 1 dag met alle (5) kinderen af. En de rest besteden we zelf tijd met onze eigen kinderen. 
Mijn ex kan het ook goed vinden met mijn nieuwe vriend. Zelf heeft hij verschillende relaties gehad, maar loopt dit vaak stuk na een paar maand. Aan het begin afgesproken dat de kinderen pas voor worden gesteld aan een nieuwe partner als het zo’n 6 tot 9 maand serieus is. En daar houd hij zich tot nu toe gelukkig ook aan. Ook hebben we afgesproken dat een nieuwe partner geen invloed mag hebben op de omgang/tijd met de kinderen. Nu heeft mijn ex sinds een paar maand weer een nieuwe vriendin. Ook zij heeft kinderen, beide hebben ze net het andere weekend de kinderen. Met als gevolg dat mijn ex nu de kinderen regelmatig naar zijn ouders brengt om te logeren om met haar af te kunnen spreken in het weekend. De kinderen vinden het logeren wel leuk. Het probleem is wel dat ze op de maandag altijd bij mij zijn en dan vaak wel moe zijn omdat ze minder goed slapen als in hun eigen bed. Zijn nieuwe vriendin is Duits, wat ik ook best al wel een ding vind met de kinderen en het communiceren met elkaar op den duur. Mijn ex gaf daarop aan de kinderen in de toekomst niet te willen betrekken met zijn nieuwe partner maar dat gescheiden wil houden van elkaar. Ik vraag me af of dat haalbaar is. En mijn grotere vraag is hoevaak de kinderen weggebracht gaan worden zodat ze wel met elkaar kunnen afspreken. Kan en mag ik hier iets van vinden? Ik heb het een keer geprobeerd met hem te bespreken met de vraag waarom hij deze keuze maakt, en aangegeven dat ik vind dat dit ten koste gaat van de tijd die hij met zijn kinderen heeft. Daarbij gaat hij in de weekenden ook nog regelmatig sporten en blijven de kinderen dan alleen thuis (leeftijd 11 en 7) De dagen dat hij ze door de week heeft werk hij thuis als ze er zijn of gaan ze naar de BSO.

ik hoor graag jullie meningen hierover! 

Wow zeg wat zit jij er bovenop! Beetje minder bemoeien zou wel beter zijn voor  als er dan een keer echt iets is. Je kinderen vinden logeren bij opa en oma leuk en het is ook goed voor de band tussen hun lijkt me. Bso is ook echt geen drama voor een kind. 

Als je hebt afgesproken dat je 6 tot 9 maanden wacht met een nieuwe partner voorstellen dan zul je daarop moeten wachten en de kinderen ook. Je hebt niets te maken met het liefdesleven van je ex of hoe hij zijn dagen met de kinderen invult. Jullie kunnen het goed met elkaar vinden, ook met jouw vriend, en dat is het allerbelangrijkste. Zeker als het om praktische zaken gaat.

Verder klink je alsof je het zelf perfect geregeld hebt en je ex niet. Overschat jezelf niet met dat samenwonen als ze op het VO zitten: de puberteit moet nog komen. Misschien moet je wel wachten met samenwonen tot ze uit huis zijn. De tijd zal het leren. 2 Jaar is nog maar heel kort.

Niet mee bemoeien. Hij mag zijn leven inrichten zoals hij het wil. En iets minder superieur doen mag ook wel.

Jij hebt dus het geluk, dat jou vriend en jij hetzelfde weekend de kinderen hebben en je ex niet. Ik neem aan dat jij de weekendregeling niet wilt omruilen ?
Dan kun je er van vinden wat je wilt, maar kun je er verder weinig mee.

Ik lees niets geks. Je ex heeft dingen ook gewoon goed geregeld voor de kinderen. Misschien anders dan jij het zou doen, maar ik vind er niets onverantwoordelijks aan.

Eens met bovenstaande. En als de kinderen mogelijk een extra taal in de schoot geworpen krijgen lijkt me dat een kadootje!

Heb jij, MG, dan zelf een oplossing voor hem om aan alle ‘eisen’ te voldoen? Dus: voorstellen nwe partner na minimaal 6-9 mnd én geen geloggeer bij anderen……..ik wel, jullie ruilen de weekenden!

Je zou kunnen voorstellen de weken te ruilen zodat hij en zijn partner in hetzelfde weekend hun kinderen hebben. En voor de rest; niet mee bemoeien. Het zijn geen kleuters meer en kinderen van 11 en 7 kunnen best even een uurtje alleen zijn als vader een rondje gaat hardlopen. Dat zijn vriendin Duitstalig is, dat is niet zo'n issue. Ze begrijpen elkaar snel genoeg als het zover is dat ze elkaar gaan ontmoeten. Verder is het mooi dat opa en oma een band hebben met de kinderen. Als je merkt dat ze daar op maandag te moe van zijn dan kun je hooguit overleggen (dus niet EISEN) om het te beperken tot de vrijdagavond en/of de zaterdagavond zodat ze op zondag weer in het eigen ritme/slaappatroon komen. Maar dat ondervang je al deels als je gewoon de weken ruilt met wat je nu doet. Of komt jou dat niet uit met jouw vriend... 

Je mag er wat van vinden maar daar blijft het ook bij. Je kan van hem niet verwachten dat hij zijn leven leeft zoals jij dat graag wilt. Zo te lezen heeft hij het prima voor elkaar en houdt hij zich aan de afspraken uit het ouderschapsplan. Je zou kunnen voorstellen om de weekenden te ruilen. Kan dat niet, dan hoeft er niets te veranderen.  En waarom is het een ding dat zij Duits is? 

Eens met bovenstaande reacties.
Beetje jammer ook wel dat de titel van je topic ('vrouwen') suggereert dat hij er op los rommelt, terwijl het hier om één vrouw gaat, zijn vaste vriendin.
Ik begrijp dat het even slikken is voor jou, dus ik zie je pijn, maar hij doet niets verkeerd.

Courage schreef op 12-10-2025 om 14:48:

Eens met bovenstaande reacties.
Beetje jammer ook wel dat de titel van je topic ('vrouwen') suggereert dat hij er op los rommelt, terwijl het hier om één vrouw gaat, zijn vaste vriendin.
Ik begrijp dat het even slikken is voor jou, dus ik zie je pijn, maar hij doet niets verkeerd.

En zelfs al zou hij er op los rommelen dan is dat nog niet aan TO.

Hij neemt zijn verantwoordelijkheid en  houdt zich aan de afspraken wat kun je meer eisen.

Wensen is wat anders maar dat ligt niet vast in nu geldende afspraken.

Het is wel een bizarre co ouderschaps definitie die jou ex erop nahoud. Als hij zo graag co ouderschap wil zorg dan ook dat je beschikbaar bent voor de kinderen en ze niet hele weekenden gaat droppen voor eigenbelang.

Dit gezegd hebbende zou ik, omdat de kinderen het bij opa en oma wel leuk vinden, pas iets aangeven aan je ex op het moment dat de kinderen er zelf problemen van ondervinden en dat aangeven. Of als er problemen gaan ontstaan met planning sport of andere bezigheden van de kinderen in het weekend dat de kinderen bij opa en oma zijn. 

Blijf in het hier en nu. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.