Echtscheiding en erna

Happysad
12-01-2015 om 10:31
Ex-man zakt steeds verder in depressie
In oktober 2013 zijn mijn ex-man en ik uit elkaar gegaan.
Dit was mijn keuze, ik kon niet meer. We hebben 2 kinderen van 13 en 10 jaar.
Hij heeft erg veel verdriet gehad om de scheiding en moest toezien dat ik een jaar na de scheiding ben gaan samenwonen met mijn nieuwe vriend. Deze man kent hij ook al 15 jaar. Ze kunnen goed met elkaar overweg overigens.
Nu lijkt het mentaal steeds slechter met mijn ex-man te gaan. Helaas begint dat zijn weerslag te krijgen op de kinderen.
Hij heeft ze om de week een lang weekend maar steeds vaker zegt hij af. Ook zegt hij vaak tegen de kinderen dat hij een "kutleven" heeft. De jongste van 10 zegt dat zij daarom zelf ook een kutleven heeft en ligt er in bed om te huilen.
Ik weet niet meer zo goed hoe ik hiermee om moet gaan. Ik ben altijd begripvol maar vind het zo erg dat hij de kinderen steeds herinnert aan zijn gemoedsrust. Ze kunnen er niets mee maar de last ligt inmiddels wel op hun schouders.
Mijn ex ziet natuurlijk dat ik "gewoon" doorleef maar 100% gelukkig ben ik nog niet. Ik hoop dat hij hier uitkomt en weer vooruit kan kijken. Dan pas kan ik ook ongestoord gaan genieten van mijn nieuwe leven.
Een gesprek aangaan vind ik lastig omdat hij zich op dit moment alleen maar aangevallen voelt. En ik ben bang dat hij zichzelf misschien iets aandoet als ik hem vertel dat de kinderen hiermee worstelen. Zover lijkt hij te zijn in mijn ogen...
Liefs Happysad

tsjor
12-01-2015 om 11:24
Afstand
Hoe groot is de afstand voor de kinderen naar hun vader en kunnen ze dar zelf naartoe?
Het is ook heel wat als je in een keer je gezin verliest, je kinderen alleen in een weekend 'mag' zien en je ex een nieuwe relatie opbouwt met een goede vriend van je (die je dan ook 'kwijt' bent.
Hem gaan vertellen hoe erg het voor de kinderen is zou ik zeker niet gaan doen, dat helpt helemaal niet.
Er kunnen twee dingen spelen: het ene is dat hij echt een depressie doormaakt en daarvoor zou hij naar de dokter moeten gaan. Misschien speelde dat al eerder, ook tijdens jullie relatie al, maar is er in feite te weinig aandacht aan besteed of is het verdoezeld gebleven onder de dagelijkse gang van zaken en komt het nu manifest naar boven. Maar op zich is er in de situatie ook wel aanleiding voor een depressie als iemand daar gevoelig voor is.
Jij kunt hem niet naar de huisarts praten, de kinderen zouden het kunnen opperen, maar zeker niet echt met hem kunnen bespreken. Daar is een volwassene voor nodig. Hoe is nu de relatie tussen jouw nieuwe liefde en je ex-man? Kan hij nog in kontakt komen met hem? Zou hij dat willen op een regelmatige basis, zodat de zorgen van de kinderen door hem (als vriend) worden overgenomen? Kent hij anders andere vrienden van hem? Of ken jij een familielid van hem die zich om hem zou kunnen bekommeren? Ik zou zeker actief gaan zoeken naar een volwassene die de zorgen voor hem op zich kan nemen, op regelmatige basis kontakt met hem kan houden en het verloop van de depressie in de gaten kan houden en kan adviseren over eventuele behandeling of hulp van de huisarts.
Een andere insteek is, dat zijn leven weer 'zin' moet krijgen. Een weekend 'de kinderen krijgen' is daarvoor onvoldoende. Als de kinderen in de buurt wonen en er zelf naartoe kunnen gaan zouden zij ook door de week een avond naar hem toe kunnen gaan en bij hem gaan eten. Als de kinderen een hobby hebben zou je kunnen kijken of hij daar iets mee kan in de zin van belangstelling tonen, halen en brengen, contributie betalen etc. Maar het kan ook zijnd at hij kapotte fietsen repareert, vastgelopen computers maakt, een spaarrekening vult, ik weet niet waar zijn sterke kanten liggen.
Met andere woorden je zou er actief over na kunnen denken hoe je het vaderschap voor hem een zinvollere invulling geeft dan een keer per twee weken de kinderen op bezoek krijgen. Dat kun je brengen als een behoefte van de kinderen (de kinderen willen graag) of als een behoefte van jou (ik heb hulp nodig bij). Als daar kosten aan verbonden zijn kun je dat eventueel in mindering brengen op de alimentatie, zodat je duidelijk maakt dat het je echt niet om geld te doen is.
Dus ik zou die twee dingen doen: hem de kans geven om het vaderschap zinvoller invullen, waarbij jij de voorzet doet; en zorgen dat er een volwassene is die een goede band met hem heeft en hem in de gaten houdt.
Jij kunt zelf weinig doen, gezien jouw positie in het hele verhaal.
Tsjor
Z

Happysad
12-01-2015 om 13:03
Vaderschap
Beste Tsjor,
De kinderen kunnen op de fiets naar hem toe en eten zeker 1 avond in de week bij hem.
Ook is hij bij sportwedstrijden en brengt en haalt hij de kinderen als ze in het weekend iets hebben.
Het contact met zijn ouders is goed en de buurman is een goede vriend van hem. Heb ook wel het idee dat die hem vaak "oppakt". Maar het lijkt erop dat ook goedbedoelde hulp niet genoeg is. Hij kan gewoon erg moeilijk zin aan het leven geven. Dat was in onze relatie ook al zo, sociaal gezien leunde hij volledig op mij.
Mijn zorgen betreffen: wat zeg ik wel en niet over de kinderen. Ze zijn steeds meer gespannen als ze naar hem toe moeten en hij begint ook steeds weer over de scheiding terwijl zij er wel "klaar" mee zijn. Ze zitten goed in hun vel (vooralsnog) en hebben genoeg vriendjes. In hoeverre zal de gemoedsrust van hun vader invloed hebben?

tsjor
12-01-2015 om 13:21
Moet dat dan?
Moet je er iets over zeggen tegen hem? Je kunt hooguit met je kinderen bespreken hoe zij dan reageren. ze zijn 13 en 10, dus op de drempel van een eigen mening hebben etc.
Ik weet niet hoe het kontakt met je ex is, maar je kunt wel zeggen dat jij je zorgen maakt om hem (dus niet via de band van de kinderen) als je daar konkrete aanwijzingen voor hebt (dus niet wat de kinderen zeggen). Ik zou hem zeker niet gaan belasten met het verhaal dat de kinderen last hebben van hem, dat is wel heel erg zwaar.
'In hoeverre zal de gemoedsrust van hun vader invloed hebben?' Tsja, daar kun je heel vele over speculeren. Ze hebben geen zonnige, sociale vader, maar die hebben ze dan ook niet, dus er is geen mogelijkheid om te bedenken hoe je kinderen zullen zijn als zij een zonnige en sociale vader zouden hebben gehad. Het is uiteraard makkelijk om straks alle eventuele problemen te wijten aan de depressiviteit van vader en zijn problemen met de scheiding. Dan heb je een levenslang excuus en een schuldige. Terwijl het volstrekt onduidelijk is waar kinderen last van krijgen, hoe kinderen ergens op reageren, wat de invloed is van een gezin op het houden van vriendjes etc. De hormonenstorm die eraan komt heeft veel meer invloed en dat is buiten je bereik.
Het enige wat je nu kunt doen is je kinderen helpen om te leren hiermee om te gaan: wat zeg je dan, wat kun je zeggen, hoe voel jij je, hoort die zorg nog wel bij jou etc. etc. Je eigen houding zal ook invloed hebben. Straal je uit dat je het hem kwalijk neemt, of dat je je zorgen maakt, of dat je blij bent dat je ervan af bent, dat heeft allemaal invloed op de kinderen.
' Maar het lijkt erop dat ook goedbedoelde hulp niet genoeg is. Hij kan gewoon erg moeilijk zin aan het leven geven. Dat was in onze relatie ook al zo, sociaal gezien leunde hij volledig op mij.' Het kan ook zijn dat er eigenlijk altijd al een neiging is tot depressiviteit, maar dat die neiging nu manifest geworden is. Dan zou je toch moeten kijken of hij niet te bewegen is om naar de huisarts te gaan. Dat kun je waarschijnlijk niet zelf doen, dus daar zou je een andere volwassene voor moeten inschakelen.
Ik begrijp dat je vriend geen kontakt meer met hem heeft? Heb jij wel nog kontakt met de buren of de ouders? je kunt niet zomaar iets achter zijn rug om doen, dus het vraagt wel enig taktisch vermogen en creatief denken, hoe je je zorgen over hem zou kunnen uiten. Het kan ook zijn dat je tot de conclusie komt dat jij er helaas nu niets meer aan kunt doen. Behalve dan je kinderen zo goed mogelijk begeleiden.
Tsjor

Yeahright
12-01-2015 om 23:03
Sorry?
Het zal zijn dat ik t met een filter lees maar ik lees dat jij bij je man bent weggegaan, met een goede vriend van hem bent verder gegaan en nu het hebt over 'ongestoord genieten van je nieuwe leven'. Toe maar zeg. Misschien zit de oplossing niet alleen maar in je ex maar is het misschien nuttig als jij ook even pas op de plaats maakt. 'Ongestoord genieten' of gelukkig zijn is geen geboorterecht hoor, misschien wil je wel tikkie teveel te snel.
Tsjor heeft je inhoudelijke tips gegeven maar dit hoort er ook bij. Vind ik.

Moniek
14-01-2015 om 09:30
Herkenning
Jouw verhaal, is mijn verhaal Happysad. Het enige verschil is dat ik geen nieuwe relatie heb of heb gehad. Ook ik zie mijn ex-partner wegzakken. Ook hij zegt vaak af, is negatief, klaagt. Naar de kinderen, naar mij, maar ook naar zijn ouders en collega's.
Hij vindt ook dat ik wel een leuk leven heb, terwijl ik niets meer of minder doe als voorheen. Ik werk, zorg voor de kinderen, maar ik zie wel de mooie en leuke dingen in het leven, een vriendin op de koffie, het zonnetje, kinderen maken een grappige opmerking of een avondje uit. Ik kan hier van genieten, maar mijn ex-partner niet (meer).
Ik heb het hem gezegd, dat zijn negatieve houding niet leuk is voor anderen (ik bedoelde daar de kinderen mee, maar dat heb ik niet gezegd). Maar dan krijg ik een relaas van wat er allemaal verkeerd is, in zijn leven.
Ik vertel de kinderen eerlijk hoe het is, dat hij niet lekker in zijn vel zit, dat dit zeker niet aan hen ligt. Maar kinderen gaan inderdaad steeds minder graag naar hem toe, en dat is heel moeilijk.
Dus geen raad, maar ik wil je wel een steuntje in de rug geven.

Tigerfeet
14-01-2015 om 14:14
herkenning andersom
Mijn ex is van mijn gescheiden, ik was degene die depressief is(was). Hij woonde na twee maanden al samen. Ik heb echt weleens iets eruit geflapt dat beter niet had gekund als mijn ex weer eens iets onhandigs deed. Ik heb altijd mijn liefde voor de kinderen ingezet, en daarbij mijzelf echt wel op zij geschoven, veel geslikt. Mijn kinderen hebben mijn verdriet wel gezien, niet mijn boosheid, woede en frustratie, dat ventileerde ik hier of bij vriendinnen.
Ik zou me er bij neerleggen dat je ex afzegt, misschien op dit moment wel beter voor de kinderen. Ik vind wat hij tegen ze zegt zorgwekkend, absoluut niet iets wat kinderen mee moeten krijgen en al helemaal niet iets wat hun beeld moet gaan worden.
Dat jij dit niet bij hem kunt aankaarten is logisch, jij bent minimaal de boosdoener. Maar misschien kun je het via familie aankaarten?? heb je nog contact met je ex schoonfamilie? Of via een mentor op school of of of .............. Met mijn oudste ging het een tijdje slecht op school(hij was wel welkom bij zijn vader zijn zusje niet), zijn juf heeft mijn ex ingelicht en ik heb hulp aangevraagd. Ik heb samen met de kinderen professionele hulp gehad. We hebben daar met zijn drieen veel aan gehad. Mijn oudste heeft beter grenzen geleerd, mijn jongste beter uitleggen naar mij toe wat haar dwars zat en ik heb een sparpartner gehad hoe ik dingen met de kinderen kon oplossen.
Voor een duidelijk beeld, mijn ex heeft er (sinds twee jaar) zelf voor gekozen maar 3 uur in de 14 dagen er voor de kinderen te zijn en zelfs dat zegt hij regelmatig af. Ik sta er alleen voor en evengoed hou ik mij voor ogen wat goed is voor mijn kinderen. Niet omdat ik nu zo speciaal of geweldig ben, maar ik hou ontzettend veel van ze en wil ze mijn pijn verdriet en frustratie niet meegeven.
Tigerfeet
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.