Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ex verbiedt om minderjarige zoon bij nieuwe partner te laten logeren

Goedemiddag allemaal,

Ik ben de sinds 2 jaar de partner van een fantastische vrouw met 2 kinderen (7 en 9). Ik kan heel goed opschieten met haar kinderen. Haar 7 jarige zoontje wil heel graag bij mij logeren. Haar ex verbiedt haar dat. Wat zijn onze rechten?

Groet Dennis


Bedoel je dat het jongetje in zijn eentje bij jou zou logeren?

Daar zou ik ook niet mee akkoord gaan hoor!

DennisK schreef op 23-02-2021 om 13:20:

Goedemiddag allemaal,

Wat zijn onze rechten?

Geen.

Persoonlijk zou ik dat ook niet zo'n goed plan vinden tenzij de moeder en het andere kind ook meekomen.

Ik vind het tactisch niet handig, maar volgens mij zit het zo dat de ouder (met ouderlijk gezag) bij wie het kind op een bepaald moment verblijft, bepaalt wat dat kind doet en of het ergens mag logeren. 

Dus als moeder dit goed vindt dan mag dat gewoon en kan vader dit niet verbieden. 

Als je de veiligheid van je kind in gevaar brengt door het bijvoorbeeld te laten logeren bij een bekende pedofiel of in een tentje op een vuilnisbelt oid dan kan de andere ouder natuurlijk wel een melding doen bij Veilig Thuis, of in een rechtszaak bepleiten dat hij/zij alleen het gezag moet hebben, of een omgangsregeling stilleggen oid, maar er is geen wettelijk vetorecht voor een ouder over logeerpartijtjes van een kind in de tijd dat dat kind bij de andere ouder is. 

De vraag die bij mij opkomt is overigens waarom DennisK deze vraag stelt en niet moeder zelf, maar goed, er zijn hier wel vaker mensen die zich opwerpen als belangenbehartiger van de nieuwe partner in de strijd met partners ex. Handig vind ik dat meestal niet, maar dat terzijde. 

Groeten, 

Temet

MeikeT schreef op 23-02-2021 om 13:39:

[..]

Geen.

Als de vader hier had gevraagd: ik wil niet dat mijn kind bij nieuwe partner ex logeert, wat zijn mijn rechten?, hadden wij ook gezegd: Geen. 

De vraag wat je rechten zijn, is niet zo interessant. Volgens mij kan je vriendin haar kinderen in 'haar tijd' laten logeren waar ze wil. Daar kan die vader over gaan zeiken maar 'rechten' heeft hij niet. Maar dat zou de vraag eigenlijk niet moeten zijn. De vraag is: is het wijs? Zo zonder context zou ik zeggen: Nee, het is niet wijs om dat kind alleen bij jou te laten logeren als vader daar zoveel moeite mee heeft. Verzin maar wat anders, doe af en toe een uitje met hem of zo. 

Ja, tenzij...

Als er niets is vastgelegd hierover, dat kan moeder tijdens "haar" tijd met kind de zorg uitbesteden aan anderen.

Het is mogelijk dat er iets anders is vastgelegd in het ouderschapsplan. Er kan bijvoorbeeld zijn afgesproken dat als een ouder "niet kan", dat hij/zij dan eerst de andere ouder moet vragen of die een extra dag/weekend wil. En alleen als die andere ouder niet wil, mag de zorg uitbesteed worden.

Wat is wijs? Dat hangt er heel erg van af wat de kans is dat ex "hetzelfde" doet en hoe je daar tegenover staat als dat gebeurt. Waarbij "hetzelfde" natuurlijk ook iets totaal anders zou kunnen zijn (een scharrel-van-de-week, een hulpbehoevende grootouder, etc.). 

De vraag naar rechten is altijd interessant

Als jurist vind ik de vraag wat je rechten zijn in principe natuurlijk altijd interessant

Maar zonder gekheid. We weten niet wat hier speelt. Maar als iemand zegt tegen jou dat hij iets verbiedt dan is het reuze interessant om te weten wat je rechten zijn. Dan weet je namelijk ook of die ander überhaupt wel in een positie is om iets te verbieden. Dat maakt voor jouw opstelling in de discussie dan weer verschil, zou ik mij zo kunnen voorstellen. Het maakt nogal uit of je om jou moverende redenen besluit de ander toch maar zijn zin te geven of dat je wel gedwongen bent de commando's van de ander op te volgen en daarin geen keus hebt. 

Groeten, 

Temet

Ik vind dit wel intrigerend. Mijn eerste gedacht was dat het leuk is dat dat jochie bij de vriend van zijn moeder wil logeren. En dat die vriend dat ook wil. Maar gezien de reacties hier ben ik daar naïef in. 

Hoe zit dat dan? Hoe vaak ben jij bij de moeder, waarom ga je naar je eigen huis om haar zoon te laten logeren, hoe is dat idee überhaupt ontstaan? 

Daar heb je helemaal gelijk in Temet, het is natuurlijk de basis. Het is meer dat het daar niet altijd bij ophoudt, bij wat mag.

Of het leuk is en of het wijs is, zijn eigenlijk ook twee verschillende dingen. Ik vind het ook leuk dat dit kind zo zelfstandig een band opbouwt met zijn stiefvader. Maar als logeren werkt als een rode lap op een stier en een heleboel ellende in de verhoudingen teweeg gaat brengen, kan het zijn dat het meer ellende dan plezier brengt, ook voor de jongen. Beter voorlopig die band op een andere manier vormgeven? Niets is voor altijd. Maar nogmaals, dit is zonder context, alleen met de info die hier staat. Heel algemeen dus.

Ik vind het belangrijker dat je je gaat afvragen waarom je zoiets zou willen (afdwingen door de wet erbij te halen) terwijl 1 van de ouders het niet wil. 

Nou Poezie, misschien omdat dit een vader is die van alles verbiedt, niet uit zorg om het welzijn van het kind, maar uit wrok om het feit dat zijn ex een nieuwe relatie heeft. 

Of dat hier speelt weten we uiteraard niet, maar die mensen bestaan. En dan kan het soms zinvol zijn om schouderophalend te zeggen "je kunt wel zoveel willen".

Groeten, 

Temet

Het is overigens niet moeder die hier iets wil  afdwingen, maar vader, die wil afdwingen dat moeder iets niet doet. De vraag kan ook worden omgekeerd. 

Het kan ook heel verstandig zijn om vader hier wel zijn zin te geven. Het doet ook een beetje gek aan, een kind dat alleen zou willen logeren bij de nieuwe vlam van moeder, maar nogmaals: wij weten verder helemaal niks van de omstandigheden. 

Groeten, 

Temet

Temet schreef op 23-02-2021 om 17:28:

Het is overigens niet moeder die hier iets wil afdwingen, maar vader, die wil afdwingen dat moeder iets niet doet. De vraag kan ook worden omgekeerd.

Het kan ook heel verstandig zijn om vader hier wel zijn zin te geven. Het doet ook een beetje gek aan, een kind dat alleen zou willen logeren bij de nieuwe vlam van moeder, maar nogmaals: wij weten verder helemaal niks van de omstandigheden.

Groeten,

Temet

Als je de OP leest, dan wordt moeder hier niet eens in meegenomen. De TO is iemand die niets is van dit kind, dus mijns inziens heeft hij absoluut niet meer rechten dan de vader.

Poezie schreef op 23-02-2021 om 17:31:

[..]

Als je de OP leest, dan wordt moeder hier niet eens in meegenomen. De TO is iemand die niets is van dit kind, dus mijns inziens heeft hij absoluut niet meer rechten dan de vader.

Uit de openingspost: “Haar ex verbiedt haar dat.”

Moeder wil dus toestemming geven maar ‘mag dat niet’ van vader. Ik begrijp wel dat je wil weten of dat juridisch ergens op gebaseerd is of gewoon dwingelandij. En ik ben het met Temet eens dat als daar een patroon in zit, het heel zinvol kan zijn om daar een keer een grens in te trekken en zelf te beslissen. Maar goed, ik zeg het nog maar een keer: die context heeft het nu niet. 

Moeder heeft misschien helemaal geen zin om haar zoon bij hem te laten logeren. Misschien is het zelfs wel zo dat zij niet tegen haar vriend durft te zeggen dat ze niet wil dat haar zoon bij vriend logeert en daarom maar tegen hem zegt dat vader het niet wil hebben.

En misschien wil TS wel graag een machtstrijd aangaan met vader, omdat hij niet uit kan staan dat zijn nieuwe vriendin nog samen met haar ex beslissingen te maken heeft, al gaan die over de kinderen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.