Echtscheiding en erna

Blush
23-01-2016 om 15:17
Ex verhuist, moet ik rijden?
Ik zou willen vragen of jullie weten of ik wettelijk zal moeten rijden om mijn dochter bij haar vader te brengen 60 km verderop. Mijn ex en ik hebben samengewoond in het dorp waar ik nu nog steeds woon met mijn dochter. Zij gaat elk weekend naar haar vader, kort en lang weekend om en om. Nu rij ik elke vrijdag met de auto van iemand anders het grootste gedeelte van de reis en hij brengt haar volledig terug. Nu wil hij dat we het rijden precies gaan verdelen. Ik vraag me af of dat redelijk is omdat hij degene is die verhuist is, hij is samen gaan wonen met zijn nieuwe vriendin. Het is nu ook allemaal een gedoe omdat ik sinds een paar maanden geen auto meer heb en geen geld voor een nieuwe. De benzinekosten lopen trouwens ook aardig op.. Iemand hier ervaring mee? Ik heb zo het vermoeden dat hij hiermee naar de rechter stapt omdat hij vindt dat hij in zijn recht staat.Ik ben in gesprek met een maatschappelijkwerkster die zegt dat een rechter hem waarschijnlijk gelijk gaat geven of ik nou een auto heb of niet. Openbaarvervoer is er niet op deze route of ik betaal de hoofdprijs aan de trein die rijdt met een omweg daarheen.

Hortensia
23-01-2016 om 15:32
lastig
Eigenlijk had je meteen moeten protesteren tegen die verhuizing. Als ouder kun je niet zomaar verder weg gaan wonen, tenzij het in goed overleg is.
Ik ben zelf degene die is verhuisd (ca. 50 km) en heb dit besproken met mijn ex. Hij wist dat het noodzakelijk was i.v.m. de uitzichtloze wachtlijsten voor woningen en gaf me helemaal gelijk. Ik had toen nog een auto en ik vond het redelijk dat ik voor vervoer moest zorgen, wat ik dan ook heb gedaan.
Gelukkig is hier wel OV, en daar hebben we ook veel gebruik van gemaakt. Ik zorgde voor de OV-kaart. De kosten waren te overzien, maar ik vond: ik moest zo nodig verhuizen (ook al was het uit noodzaak), dus de verantwoordelijkheid ligt bij mij.
Ik vraag me oprecht af of een ouder zomaar mag verhuizen en eisen dat de andere ouder maar voor de kosten opdraait. Redelijk vind ik het in geen geval, zeker als de niet-verhuisde ouder geen auto en beroerd OV heeft en hierdoor op flinke kosten wordt gejaagd.
Ik heb even een rondje google gedaan en vond een interessante link:
http://www.familierechtadvocaat.nl/index.php/ouderlijk-gezag/143-verhuizing-met-kind
En http://ak-advocaten.eu/verhuizen-met-kinderen-na-scheiding/
Nou draaien dit soort vragen meestal om de verblijfplek van de kinderen na verhuizing, maar met name de 1e link gaat ook in op de gevolgen voor de niet-verhuizende ouder. Ik citeer: "In de praktijk komt het ook voor dat een ouder de gok waagt en verhuist zonder toestemming van de ouder of de rechter. Dit gokje kan overigens wel heel nadelig uitpakken, als de andere ouder dit niet accepteert en de kwestie toch aan de rechter voorlegt. De rechter kan namelijk beslissen dat de reeds verhuisde ouder terug moet verhuizen. Dit is niet alleen heel onrustig voor het kind, maar ook een kostbare aangelegenheid voor de verhuisde ouder!"
En: "de (extra) kosten van de omgang na de verhuizing dienen geheel of gedeeltelijk te worden gecompenseerd door de verhuizende ouder."
Laat hem dus maar naar die rechter stappen, hij zou nog wel eens van een ijskoude kermis kunnen thuiskomen!

Blush
23-01-2016 om 15:54
Terug verhuizen hoeft van mij niet, al zou het wel handig zijn
Bedankt voor de reactie Hortensia!
Ik zal je zeggen dat hij nooit gemeld heeft dat hij wilde verhuizen. Ik wist wel (gehoord van mijn dochter) dat hij onze dochter elk weekend meenam naar zijn nieuwe vriendin. Zijn huis is onlangs verkocht zag ik. We zijn nu bezig met een ouderschapsplan. Ik moet wel zeggen dat ik blij ben met zijn nieuwe situatie, hij kon slecht alleen zijn. Mijn dochter heeft een hele lieve stiefmoeder. Snap dat hij daar is ingetrokken want zij heeft ook schoolgaande kinderen. Dus terug verhuizen lijkt mij onverstandig. Maar nu is er dus gelul over het rijden. Ik ga de linkjes bekijken..

Kandelaar4
23-01-2016 om 16:06
Niet dat het er toe doet
..maar om even een plaatje van je situatie te krijgen.... hoe lang woont jou ex al bij zijn vriendin in? Maw hoe lang rij jij al met de auto van een ander naar je ex om je dochter daar te brengen?
Ik denk dat die link van Hortensia een interessante is!!

Blush
23-01-2016 om 16:20
Kandelaar4
We zijn bijna 5 jaar uit elkaar. Hij heeft een relatie met huidige vriendin sinds een jaar en ik rij vanaf augustus. Dit had hij toen face to face gevraagd. De eerste 4 jaar sinds de scheiding gingen wij nog vaak met elkaar om en dat is gestopt vlak voordat hij zijn huidige vriendin tegen kwam. We zijn in september aan de gang gegaan met een ouderschapsplan omdat dit toch wel nodig was. Communicatie is nul komma nul sinds een jaar nu. Vandaar dat ik ook niet wist dat hij bij haar ingetrokken was. Hoor het allemaal via mijn dochter.

Blush
23-01-2016 om 16:23
Link Hortensia
Die link is op zich wel handig maar het meeste gaat over een verhuizing van de verzorgende ouder met het kind. Heb me rot gegoogled, vandaar de oproep hier.

Hortensia
23-01-2016 om 17:08
dat klopt
Maar ik plaatste heb toch vanwege die opmerking over de kosten voor de andere ouder. Verblijfplaats van het kind is in dit geval inderdaad geen issue.
Ik denk dat je ex niet sterk staat.

Frezzel
23-01-2016 om 18:02
Wat staat er in het convenant?
Mijn man en zijn ex hadden in het convenant opgenomen:
'De kinderen hebben hun vaste woon- en verblijfplaats bij de moeder'
En
'Vader draagt zorg voor het halen en brengen van de kinderen'
Vervolgens ging moeder 3 kwartier rijden verderop wonen, en weigerde vader op wat voor manier dan ook tegemoet te komen.
Volgens de advocaat had het weinig zin om dit aan te vechten, vanwege de omschrijving in het convenant.

Blush
23-01-2016 om 18:16
Frezzel
We zijn nu een ouderschapsplan aan het opzetten dus er is nog niks officieel. Kun je nagaan wat een zin invloed kan hebben op lang termijn.. Vindt zij zelf niet dat ze kan bijdragen in het rijden omdat zij verhuist is? En had zij de verhuizing aangekondigd en/of toestemming gevraagd?

Frezzel
23-01-2016 om 19:37
Nee, geen toestemming gevraagd
Ze is gewoon verhuisd want 'haar vriend wilde niet uit zijn omgeving weg'.
Ze vindt dat ze niet hoeft bij te dragen, want de afspraak is dat vader rijdt. Inderdaad, een zinnetje met verdragende gevolgen.
Gelukkij hebben wij een auto en de kosten kunnen we dragen.
In jouw geval is dat natuurlijk anders, en zeker omdat er nog geen convenant ligt, zou ik zeker niet zomaar akkoord gaan als ik jou was.

Blush
23-01-2016 om 19:45
Frezzel
Wat lullig.. Snap dat niet..
Ik wil wel redelijk zijn, maar wat is redelijk. Moeilijk hoor.

bieb63
24-01-2016 om 00:04
Ik weet nietwat de wettelijke regels hierover zijn, als ze er al zijn. Maar mij lijkt dat als de ander tig kilometer verder gaat wonen ( theoretisch zou dat zefs on een ander land lunnen zijn...) dat jij voor (deedl) van her bervoer moet opdraaien. Lijkt mij heel vreemd. Maar ben benieuwd wat de wet huerover zegt.

Vesper Lynd
24-01-2016 om 00:39
Wet
De wet zegt hier niets over. Hooguit kun je naar de rechter en dan hopen dat die bepaalt dat de verhuizende partij voor extra reistijd en -kosten moet opdraaien.

tsjor
24-01-2016 om 10:19
Ieders eigen verantwoordelijkheid.
Voor zover ik weet hebben gescheiden partners geen toestemming nodig van elkaar of van een rechter om te verhuizen. Je bent niet elkaars gevangene. Je moet wel zorgen dat de zorg voor de kinderen doorgaat. Als het kan doe je dat in overleg, als dat niet kan ga je naar de rechter.
Blush, in feite heb je al een nieuwe modus vivendi geaccepteerd, door ná de verhuizing van je ex je kind halverwege te brengen met de auto. De volgende stap was dat je de auto hebt weggedaan. Dat is jouw verantwoordelijkheid, daar heb jij keuzes in gemaakt. Dat brengt bepaalde consequenties met zich mee, zoals de vraag: hoe breng ik mijn kind nu bij vader? Jouw oplossing: ik leen een auto.
Ik begrijp dat je je kind met die auto halverwege bracht, dat is dus 30 km. Je ex wil nu dat je je kind helemaal brengt. Dat is dus 60 km. Het conflict gaat dus over 30 km. heen en terug extra rijden, twee keer per maand. Dat is dus 2 keer 60 km extra rijden, Oftewel 120 km. extra.
Wat is het probleem van die 120 km. per maand extra? zijn dat de kosten van de benzine? Ik weet niet wat je afgesproken hebt. Benzine kost op dit moment ongeveer 1,50 euro per liter, een auto rijdt ongeveer 1 op 12 (ik tel alles heel ruim) dus dan zou dat tien liter benzine is 15 euro per maand extra kosten. Heb je ook een kilometervergoeding afgesproken, dan zijn die kosten wat hoger. Ik snap dat je er een probleem mee hebt dat je ex dit jou opgelegd heeft door te verhuizen. Aan de nadere kant zie je ook de voordelen van die verhuizing. Misschien kun je je ex uitleggen dat je echt een financieel probleem hebt en dat je uitgerekend hebt wat het extra kost. Misschien wil hij dat bedrag wel betalen of kun je dat via een herberekening van de kinderalimentatie erbij krijgen. Misschien valt je salarisstrook wel mee aan het einde van deze maand en kun je het bedrag zelf bijleggen en jezelf zo veel ruzies besparen.
In een ouderschapsplan zou ik over dit soort zaken afspreken: ieder is verantwoordelijk voor de eigen keuzes en draagt zelf de gevolgen van eigen beslissingen die genomen zijn na de scheiding. Dat kun je nu niet meer terugeisen voor de situatie van de verhuizing zelf. Maar wel voor de toekomst. Ik zou het zo algemeen stellen, omdat het over van alles kan gaan: een verhuizing, de auto weg doen, etc.
Tsjor

Blush
24-01-2016 om 11:00
Tsjor
Tsjor, bedankt voor je reactie.
Ik snap je punt hoor over dat het mijn keuze was dat ik de auto heb weggedaan. Maar het is een beetje zuur dat ie er niet meer is doordat ik hem weg moest doen omdat ie naar de sloop moest. Heb nu 1000 euro op mijn spaarrekening, maar zit nog steeds in dubio of het verstandig is om dat te besteden aan een auto. Wil het wel maar dan moeten er niet noodzakelijkere kosten op mijn pad komen. Nu kan ik gelukkig een auto lenen maar het is ook veel vervelend om de auto steeds te lenen. Nu is het zo dat mijn dochter er elk weekend heen gaat omdat hij door de week niet meer kan en hij twee weken haar niet zien te lang vindt duren.Deze afspraak hadden we gemaakt toen hij nog zelf alles reed. Op een gegeven moment vroeg hij face to face zou je elke week naar punt A willen rijden en ik had ja gezegd met mijn goede gedrag. Weet ik veel dat hij later zou vragen of ik nog meer zou willen rijden met de woorden dat ik het verplicht ben. Ik had 3 hele weekenden voorgesteld om een rij-moment te ontlasten maar daar ging hij niet mee akkoord. Ik heb het even nagerekend, als ik de helft ga rijden is het 160 km meer en volgens routenet is dat 40 euro. We hebben niks afgesproken over de km vergoeding. Het zou me dan 80 euro per maand gaan kosten en ik krijg 200 euro alimentatie. Vind het ook een beetje zonde dat bijna de helft van dat geld op gaat aan benzine voor zijn verhuizing. Ik ga ook meteen bij het ouderschapsplan een herberekening laten doen want dit bedrag hebben we ooit mondeling afgesproken. Dank je voor je moeite om even mee te denken!

Blush
24-01-2016 om 11:06
Benzine geld
Ik weet dat ik meteen om onkostenvergoeding had kunnen vragen. Punt A was ook verder dan ik dacht.. Dat is was ook een beetje dom. Ik had ook ja gezegd omdat hij het aardig vroeg. Een paar maanden later kwam hij met met mails dat ik VERPLICHT ben meer te rijden en dan komt de vraag natuurlijk heel anders over. Vandaar dat ik me nu afvroeg of het wel redelijk is.

Leen13
24-01-2016 om 13:24
stoppen
Hard misschien maar heeft het zin om te stoppen met halen en brengen? Je ex heeft een auto en is degene die verhuisd is. Jij hebt uit aardigheid al teveel meegegeven.
Hij kan duidelijk zijn. Jij kan dat ook. Je auto is weg. Het kost je geld dat ten koste gaat van de alimentatie.
En vader heeft zelf wel een auto. Dan kan hij jullie kind halen en brengen.

Leen13
24-01-2016 om 13:59
uitleggen
Leg gewoon uit dat het je teveel wordt. Je hebt geen auto meer en je wringt je al in een bocht door een auto te lenen om hem en de kinderen tegemoet te komen. die vraag er bovenop is je teveel geworden, dit is geen volhouden.
Terwijl ex een auto heeft en maar hoeft in te stappen en heen en weer te rijden. Leg dat gewoon uit aan je ex. Even goede vrienden maar je zorgt al voor je kind en die inspanning is niet in verhouding. Je wilt graag meedenken en meewerken maar het is gewoon niet handig als hij wel een auto heeft en jij moet je in bochten wringen.
Jij zorgt dat alles klaar staat en bij terugkomst weer gewassen en geordend wordt. Hij haalt en brengt de kinderen. Hoe erg is dat?
is het een wedstrijd waarin je beiden wel precies de helft moet doen ook al heeft de een meer middelen dan de ander?

Suze
24-01-2016 om 14:41
spaargeld
Eens met AnneJ.
Als je echt alleen maar 1000 euro spaargeld hebt, zou ik (ja ik) echt NOOIT een auto kopen in deze situatie.
Je moet een buffer achter de hand hebben en 1000 euro lijkt me al erg weinig (is mijn mening). Ziek worden en zo even 385 euro eigen risico op moeten hoesten, kapotte wasmachine, je moet er toch niet aan denken dat je een auto speciaal gaat kopen.
En ergens heb ik het vermoeden dat je ex het financieel veel breder heeft dus dat de benzinekosten sowieso voor hem minder goed en probleem zijn.
Ik zou zeker niet meer gaan doen dan je nu doet, maar inderdaad eerder nog aangeven dat dit zo'n gedoe is dus dat hij beter kan rijden en dat jij bijv wat meer de was doet.
Is de tijd die gemoeid is met rijden geen issue? Dat zou voor mij nl ook meespelen, maar goed, ik heb structureel tijd tekort.

tsjor
24-01-2016 om 14:43
AnneJ
Hoe erg het is blijkt wel uit hoeveel moeite het Blush kost.
'Het kost je geld dat ten koste gaat van de alimentatie.' Dat is vreemd. De auto kostte ook geld. alimentatie is niet een vergoeding van gemaakte onkosten. Het is een bedrag waarmee gedeeltelijk in het onderhoud wordt voorzien en als daar verschuivingen in zijn dan moeten die in principe binnen dat bedrag worden opgevangen.
'En vader heeft zelf wel een auto. Dan kan hij jullie kind halen en brengen.' Ja, maar je vergeet dat er inmiddels alweer een andere modus vivendi is ontstaan. En Blush beschikt niet over de auto van haar ex.
In jouw redenering zou hij dan kunnen zeggen dat dat van de alimentatie af gaat.
Daarom is het zo lastig als mensen rond de echtscheiding niet gewoon hele formele regeltjes en berekeningen hanteren. Dat levert later altijd gedonder op. Bereken de alimentatie gewoon, dar komt dan een bedrag uit en daarmee moet je het dan doen. spreek af dat ieder verantwoordelijk is voor de eigen keuzes na de scheiding. Als iemand met een goede baan dan plotseling wil gaan freelancen, dan kan dat, maar dat tast de afspraken in principe niet aan. Of als iemand verhuist, idem dito. Je hoeft geen details vast te leggen, maar dit soort globale afspraken wel.
Tsjor

tsjor
24-01-2016 om 14:45
Dit ook
Je gaat na de scheiding ook niet over de financiële bandbreedte van je ex: 'En ergens heb ik het vermoeden dat je ex het financieel veel breder heeft dus dat de benzinekosten sowieso voor hem minder goed en probleem zijn' Dat soort dingen moet je regelen bij de scheiding. Daarna houdt het op. Ex kan ook niet gaan bedenken en bepalen dat Blush best wel meer uren kan werken, waardoor ze meer kan verdienen en die auto geen probleem meer is.
Tsjor

bieb63
24-01-2016 om 14:47
toch vraag ik het me af
Ik ken een situatie waarbij pa naar (Noord)Frankrijk is verhuisd. Daar woont zijn nieuwe vriendin en is hij een bedrijf gestart. Dat is sowieso natuurlijk al een ding, want kids kunnen daar niet te pas en te onpas naar toe ivm school. Kinderen vinden het dus niet leuk dat ze pa zo weinig zien en pa vindt dat uiteindelijk ook niet leuk. Consequentie is dus ook, dat ma gedurende de schoolweken altijd alleen met de kinderen is en ook zo goed als alles (in de ruime zin van het woord moet regelen, en eigenlijk nooit 'vrij' is (of te pas en te onpas oppas regelen). Kinderen gaan in (een deel) van de vakanties altijd naar hem. Maar zou moeder in dit geval dus ook al die vakanties ofwel halen ofwel brengen voor haar rekening moeten nemen??? Niet alleen de kosten, maar vooral ook de tijd die het kost (hele dag zoet om heen en weer te brengen.....). T.z.t. zullen ze met de trein gaat (kosten), maar dat is nu nog niet aan de orde. Dus, ja, ik vraag me het af en waar ligt de grens wbt afstand?

Leen13
24-01-2016 om 14:53
Ja Tsjor
Het lastige is dat je aan de zijkant de oplossingen wel weet maar dat iemand dat altijd in zijn haar context heeft die wij niet kennen. Ik houdt heel erg van autorijden en ik vind het echt te miezerig voor woorden dat iemand die wel een auto heeft van iemand die dat niet heeft gaat vragen om een eind te rijden in een geleende auto en dan ook nog eens weer nog een stuk verder. Je rekt de zaak op. Dat kun je uitleggen. Want ex heeft waarschijnlijk helemaal niet door hoeveel gedoe het is. Terwijl hij zelf zo in zijn auto stapt.
Het moet toch niet gekker worden. Met zulke constructies is gewoon de redelijkheid zoek.
In een gezin draag je bij naar vermogen en je probeert elkaars grenzen niet te overschrijden. Ook niet in een exgezin.

Blush
24-01-2016 om 17:49
Werk
Dat ik de auto niet meer heb scheelt zeker geld, al geef ik voor de geleende auto een benzinevergoeding. Tuurlijk overweeg ik om van die 1000 euro een auto te kopen om dat geleen af te zijn en niet altijd maar altijd met kind nat geregend te worden omdat alles op de fiets moet. Meer werken is ook een optie maar heb nu mijn werkweek zo ingedeeld dat dochter 1 of 2 keer per week naar de bso hoeft en ik werk zoveel mogelijk als zij bij haar vader is (weekenden en vakanties). Ik werk nu 22 uur per week.
Ik snap wel dat mijn ex het lekker is dat ik de helft rij en hij is nu zo ingesteld dat hij geen rekening met mijn situatie wilt houden dus in overleg is er niet meer bij. Dit is gekomen doordat ik nee heb gezegd op zijn verzoek dat dochter alle weekenden en alle vakanties bij hem kan zijn (dit wil hij sinds hij samenwoont). Ik ben blij dat hij er wil zijn voor zijn dochter maar dat ik wil niet alleen het ren en vlieg werk doen en hij alle vrije dagen. Dus nu zijn we overeengekomen dat ze alleen om de zondag bij mij is en een paar dagen van elke vakantie. Het is gewoon jammer dat hij door de week niet meer kan door de afstand.
Het blijft gewoon lastig betreft het rijden, ik hoor in mijn omgeving ook heel verschillende meningen net als hier. Nu is het zo dat ik een angsthaas ben in de auto buiten het dorp (en dat weet hij) maar ik weet dat dat zijn probleem niet is. Nu ook allemaal gelul over wat te doen met de weersomstandigheden met gladheid en sneeuw, dat zie ik al helemaal niet zitten. Gelukkig heb ik daar tot nu toe nog geen last van gehad.. (afkloppen ).

Blush
24-01-2016 om 17:55
Tsjor alimentatie
Het is inderdaad slim om een nieuwe berekening te maken betreft de alimentatie, dan is het eerlijk, ook al zou hij lager uit kunnen komen, wat ik niet denk trouwens. Maar so be it.
Snap dat de benzine niet daar van betaald zou moeten worden maar ik maak wel kosten door zijn verhuizing, dus ga je het al snel zo beredeneren in je hoofd.

Leen13
24-01-2016 om 18:27
Nat regenen
Meestal wordt je maar zo'n keer of 3 per jaar goed nat door buiten fietsen. Ik denk dat je nog even af moet kicken van de auto.
Ik heb al jaren geen auto meer en ook ik denk er nog weleens aan. Maar als ik dan aan de kosten denk en aan mijn gezondheid dan weet ik nog steeds waarom ik geen auto heb. Ik heb een goede regenjas van de ANWB.
Afgelopen week in de regen met dochter naar school gefietst. Ja, had ik een auto gehad dan was dat de keuze geweest, maar dan ga je steeds meer met de auto doen. Misschien ook wel weer de boodschappen, die ik nu in een paar keer per week gewoon fietsend haal.
Daardoor is er wel geld over voor extraatjes voor de kinderen en om onverwachtte kosten op te vangen. En je kunt ook altijd een keer een taxi nemen of een auto huren. Dat is veel goedkoper dan een auto op de weg houden.

Blush
24-01-2016 om 18:31
AnneJ
Dan heb ik waarschijnlijk steeds pech met het weer , maar het is inderdaad ook afkicken hoor.

Hortensia
24-01-2016 om 18:36
Blush
Ik heb net als AnneJ al een tijd geen auto meer en inderdaad valt het met het weer vaak wel mee. Mede dankzij buienradar lukt het me meestal wel om tussen de buien door te fietsen en toch op tijd te komen
Maar ik geef toe: deze winter heb ik mijn regenpak veel vaker gebruikt dan al die andere autoloze maanden bij elkaar! Eergisteren ook weer de volle laag gehad...

Leen13
24-01-2016 om 18:41
Naar de rechter
Als ex naar de rechter gaat kun je gewoon de standaardregelingen gaan vragen, naast het halen en brengen. Weekend in de twee weken en de helft van de vakanties.
Jij hebt geen auto, prijzig en onhandig ov, en het meeste werk aan kind, helemaal niet raar dat vader met auto dan kind komt halen.
Ik zou niet teveel vastleggen in een ouderschapsplan om de gebruikelijke redenen dat elke regel ook weer veel discussie en conflict kan opleveren.

Moni
24-01-2016 om 19:30
3 keer per jaar nat worden is wel heel optimistisch
De afgelopen weken was er voor jongste puber een variatie van 0-1 keer per dag tot 4 keer per dag. Dat was dan inclusief fietsen naar sport in de avond.

Leen13
24-01-2016 om 19:51
Miezeren
Het kan beste miezeren, maar dat is toch zo weer droog. Bakken uit de hemel is er niet vaak. Maar inderdaad, de afgelopen weken regende het wel veel. Maar toch niet zo dat je kletsnat wordt.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.