Echtscheiding en erna

Blush
23-01-2016 om 15:17
Ex verhuist, moet ik rijden?
Ik zou willen vragen of jullie weten of ik wettelijk zal moeten rijden om mijn dochter bij haar vader te brengen 60 km verderop. Mijn ex en ik hebben samengewoond in het dorp waar ik nu nog steeds woon met mijn dochter. Zij gaat elk weekend naar haar vader, kort en lang weekend om en om. Nu rij ik elke vrijdag met de auto van iemand anders het grootste gedeelte van de reis en hij brengt haar volledig terug. Nu wil hij dat we het rijden precies gaan verdelen. Ik vraag me af of dat redelijk is omdat hij degene is die verhuist is, hij is samen gaan wonen met zijn nieuwe vriendin. Het is nu ook allemaal een gedoe omdat ik sinds een paar maanden geen auto meer heb en geen geld voor een nieuwe. De benzinekosten lopen trouwens ook aardig op.. Iemand hier ervaring mee? Ik heb zo het vermoeden dat hij hiermee naar de rechter stapt omdat hij vindt dat hij in zijn recht staat.Ik ben in gesprek met een maatschappelijkwerkster die zegt dat een rechter hem waarschijnlijk gelijk gaat geven of ik nou een auto heb of niet. Openbaarvervoer is er niet op deze route of ik betaal de hoofdprijs aan de trein die rijdt met een omweg daarheen.

Moni
24-01-2016 om 19:53
Zoon is het niet met je eens
We hebben hem moeten helpen de zeiknatte broek van zijn benen af te stropen...... Meerdere keren.

Leen13
24-01-2016 om 19:55
Haha Moni
Tijd voor een regenbroek? Maar dat vinden ze dan weer niet cool dus.

Hortensia
24-01-2016 om 19:55
Moni
Ja, deze winter is best nat. En niet zo'n beetje.
Maar ik ervaar dat toch als een uitzondering.

Moni
24-01-2016 om 19:58
De regenbroek zit in zijn fietstas.......
en daar blijft die meestal in zitten
Hij mag thuis de deur niet uit zonder regenbroek als het meer regent dan miezert. Maar op een of andere manier regent het tussen 7.45 en 8.00 meestal niet.
Zoon zit niet zo met wel of niet cool. Wel met te veel werk.

Hortensia
24-01-2016 om 20:20
Moni
Dan moet hij ook niet klagen als hij zijn broek niet uitkrijgt vanwege de nattigheid

Moni
24-01-2016 om 21:47
Hij klaagt niet
want hij weet dat hij dan zijn regenbroek maar aan moet doen.
We zijn het alleen niet eens dat je gemiddeld maar drie keer per jaar nat regent en dat het meestal alleen maar miezert.

Imogen
25-01-2016 om 07:19
toch wel
'Maar inderdaad, de afgelopen weken regende het wel veel. Maar toch niet zo dat je kletsnat wordt.'
In de auto niet, nee. Maar 3 km op de fiets voel je echt wel. Er viel zoveel regen dat zelfs mijn tuin blank stond!

Hortensia
25-01-2016 om 08:18
Dat klopt, Imogen
Zoals ik al schreef: deze winter heb ik mijn regenpak vaker aangehad dan ooit. Ik trek dat ding niet snel aan omdat ik het niet prettig vind zitten, maar als het echt met bakken omlaag komt kies ik er toch maar voor.
Het is regelmatig gebeurd dat dat pak maandenlang ongebruikt in mijn fietstas lag (en ik fiets véél), maar deze winter gebeurde het een paar keer dat ik dat pak aan moest trekken terwijl het nog te drogen hing van de vorige bui. Het is echt opvallend!
Ik wandel ook regelmatig in een bos hier in de buurt en ik heb nog niet eerder meegemaakt dat hele stukken half verhard wandel-/fietspad langere tijd achtereen niet goed begaanbaar zijn vanwege de modder. Vroeger hadden we na een hoosbui ook wel eens een modderpad, maar dat duurde nooit lang. Maar de paden krijgen de tijd niet om te herstellen omdat er de laatste maanden zo vaak stevige regenval is.

Emine
25-01-2016 om 09:47
Niet zo bang zijn
...voor dat naar de rechter stappen. Hij heeft nog geen gelijk gekregen en moet ook maar zien dat hij dat krijgt.
Ik zou me dus zeker niet onder druk laten zetten door dat hij 'anders naar de rechter stapt.' Dan doet hij dat. Het ergste dat kan gebeuren is dat je alsnog moet rijden. Waarom zou je het dan nu al doen, als het zoveel gedoe geeft.
Ik zou alleen rijden als je dochter ernstig benadeelt wordt als je het niet doet. Dat kan zijn als de andere ouder totaal geen mogelijkheid heeft het op te halen, of als de andere ouder het type rijder is waar je je kind liever niet aan meegeeft.....maar rijden om je ex te plezieren, dat zou ik dus niet doen. Zoek het uit.

Blush
25-01-2016 om 20:08
Emine
Waar ik vooral mee zit is dat mijn maatschappelijkwerkster (die er naar horen veel vanaf weet) heeft gezegd dat hij waarschijnlijk in zijn recht staat. Nu wordt helemaal voorgoed de verstandhouding verpest als ik het tot een rechtzaak laat komen of ik ben het voor en kom hem alsnog tegemoet..
Heb vanochtend ontdekt dat een weekendabonnement bij de ns maar 32 euro per maand kost. Dus als ik met zijn wensen in zee ga kan ik voorstellen haar elk weekend op te halen. Wel een stuk goedkoper dan met de auto en hoef ik geen auto meer te lenen.
Tja, nu knopen doorhakken..

Hortensia
25-01-2016 om 20:24
Blush
Ik denk dat je eerder moet afgaan op het advies van iemand die daadwerkelijk de nodige juridische kennis heeft.

Blush
25-01-2016 om 20:28
Hortensia
Twee keer de jurofoon gebeld, die zeiden dat het in overleg moet. Er is hier geen wet voor.

Blush
25-01-2016 om 20:31
Advocaat
Mijn ex heeft trouwens sinds kort een advocate. Vanaf nu gaat alle correspondentie via haar.

Leen13
25-01-2016 om 20:42
Overleg?
Nou, dat klinkt niet echt als 'overleg' nu je exman een advocaat heeft ingehuurd.
Hopelijk heb je zelf ook inmiddels een advocaat en dan zou ik daar mee overleggen.
Verschiet niet direct al je kruit want je komt nu in onderhandelingen terecht. Dan zou ik ook iets te onderhandelen willen hebben.
Anders wordt jij degene die uitsluitend inlevert.
Ik zou gaan voor het weekend om de twee weken en vader haalt en brengt. Dan kan het altijd nog meevallen.

Noet
25-01-2016 om 21:05
hou oud is je dochter
want die gaat haar leven bij 1 van jullie opbouwen, dan zal het contact met de andere ouder in een andere modus komen, feestjes, bijbaantjes, schoolwerk etc.
Houd daar ook rekening mee, dat je kind zelfstandiger gaat worden en meer de eigen tijden van bij pa of ma gaat bepalen.
En dat moment komt sneller dan je denkt. Mijn dochter is nu 10 en het begint al.

Blush
25-01-2016 om 21:12
Onderhandeling
Over wanneer mijn dochter naar hem gaat zijn we al over uit, daar heb ik flink mijn poot in stijf gehouden want hij wilde haar alle weekenden en alle vakanties. Nu moeten we alleen het rijden nog kortsluiten. Hij blijft maar eisen dat ik de helft moet rijden.

Leen13
25-01-2016 om 21:12
En dan
Heb je kans dat vader wel de huidige weekenden houdt mits hij haar haalt.

Hortensia
25-01-2016 om 21:22
er zit dus al een advocaat op
Ik ben heel benieuwd hoe dit uit gaat pakken. Ik weet niet precies hoe ik dit moet googlen, maar ik vraag me af of er al jurisprudentie over is die slaat op een situatie als deze.
Ik ga duimen voor je!

Arawen
25-01-2016 om 22:00
Volgens mij niet
Ik heb ook al eens gezocht naar die jurispudentie maar ook nooit iets gevonden. Alle info is gericht op de verhuizing van de verzorgende ouder, met de kinderen. Opgestart door de andere, achterblijvende ouder, om te voorkomen dat die zijn/haar kinderen kwijt zou raken.
Hier een om-het-weekend regeling en een ex die plotsklaps en zonder overleg 175 km verderop verhuisde. Ik heb hem verplicht gesteld zelf de heen-en-weer te verzorgen (da's heel veel autorijden) maar al snel werden dat treinkaartjes voor de kinderen. Die waren gelukkig destijds al tieners. 3 uur OV reizen is ook niet fijn.. al met al werden die weekendjes om de week al vrij snel een weekend om de zoveel tijd.
Ik heb me er, na de eerste schok vol woede en ongeloof, bij neer gelegd. Vond het erger voor de kinderen.

Blush
25-01-2016 om 22:37
Mijn dochter is nu 7 en ze is graag bij beide ouders.
Dank je hortensia, ik duim ook voor mijzelf .
Ik zit ook op dit forum omdat er helemaal NIX is te vinden op internet.

Emine
26-01-2016 om 16:41
Hmmm
Je schrijft:
"Waar ik vooral mee zit is dat mijn maatschappelijkwerkster (die er naar horen veel vanaf weet) heeft gezegd dat hij waarschijnlijk in zijn recht staat."
Mijn antwoord: De maatschappelijk werkster heeft maatschappelijk werk gestudeerd en geen rechten. Ze praat voor haar beurt.
Je schrijft:
"Nu wordt helemaal voorgoed de verstandhouding verpest als ik het tot een rechtzaak laat komen of ik ben het voor en kom hem alsnog tegemoet.."
Mijn antwoord: Hoezo laat JIJ het op een rechtszaak aankomen? Hij dreigt toch om die aan te spannen? Dit is precies wat ik bedoel als ik zeg dat je je niet al te zeer onder druk moet laten zetten door het dreigement van rechtszaken. Je gaat nu als het ware hem ontschuldigen voor het feit dat hij een rechtszaak dreigt aan te spannen. Als in: hij moet wel, ik doe tenslotte.....Terwijl hij degene is die besluit niet in overleg te gaan en een zaak aan te spannen. Je bent echt te bang. Je laat over je lopen. Uit angst. En je ex lacht zijn lul uit zijn broek. Hij houdt je in het gareel met dreigementen.
Je schrijft: "Heb vanochtend ontdekt dat een weekendabonnement bij de ns maar 32 euro per maand kost."
Mijn antwoord: wie gaat dat betalen? Ik weet dat gescheiden vaders de reiskosten van de alimentatie kunnen aftrekken als ze NIET zelf verhuisd zijn. Dat geeft mij ook het vermoeden dat ze ze niet af kunnen trekken als ze wel zelf verhuisd zijn. Je ex is bezig kosten die voor hem zijn, op deze manier op jou te verhalen.
En wat die verstandhouding betreft. Je denkt dat je er een hebt, maar volgens mij is die verstandhouding door en door ziek. En ben jij gaan geloven dat het normaal is dat jij zo behandeld en voor het karretje gespannen wordt.

Hortensia
26-01-2016 om 16:54
eens met Emine
"En wat die verstandhouding betreft. Je denkt dat je er een hebt, maar volgens mij is die verstandhouding door en door ziek. En ben jij gaan geloven dat het normaal is dat jij zo behandeld en voor het karretje gespannen wordt."
Precies.
Hij is degene die verhuisd is en jou voor het blok heeft gesteld.
Jij vreest voor een verpeste verstandhouding maar die was al verpest en jij probeert die te redden voor de lieve vrede. Dat wéét hij. Wie begon er met de advocaat? En nou voel jij je verantwoordelijk als jij eens een keertje niet naar zijn pijpen danst?

Leen13
26-01-2016 om 17:00
Ook geen co ouderschap
Je hebt argumenten genoeg. Ook om co ouderschap af te wijzen. Jij bent altijd de primaire verzorger geweest en ook nu is je ex niet in de gelegenheid om de primaire verzorger te zijn maar kan hij dat mogelijk door een nieuwe vrouw.
Bovendien is het voor co ouderschap noodzakelijk dat je goed kunt overleggen samen en je ex heeft die overlegvorm opgezegd door een advocaat te nemen waardoor je in een onderhandelingssituatie terecht komt. Niet goed voor co ouderschap.
Bovendien heb je al teveel meegegeven. In het toekennen van de dagen en in het brengen van je kind zolang dat nog kon. Dat gaat niet meer want je hebt geen auto meer en je wringt je met een leenauto in bochten.
Je wilt een 'gewoon' arrangement. Kind om de week een weekend, helft van de vakanties en vader haalt en brengt. Jij regelt en doet al genoeg door de weeks voor kind, zonder auto, alles op de fiets of met ov.
Grote kans dat je dat nog toegewezen krijgt ook.

Emine
26-01-2016 om 17:24
Co-ouderschap.....
....vereist bovendien dat je dicht bij elkaar woont.
Gezien alle problemen die er nu al zijn, lijkt een echt co-ouderschap me tamelijk kansloos.

Blush
26-01-2016 om 20:54
Co-ouderschap
Hij wil geen co-ouderschap hoor, hij wilde alle weekenden en alle vakanties (om mij te onlasten..). We hebben nu een verdeling waar ik me ook in kan vinden. Het ging nu alleen nog om het rijden.
Jullie hebben gelijk hoor wat betreft het toegeven. Ik moet voor mijzelf op een rijtje zetten wat ik zelf eerlijk vind en dat communiseren naar hem.
Ehhh die kosten van het reizen, is dat voor mij dan aftrekbaar?

Leen13
26-01-2016 om 21:13
Alleen eigen woon- werkverkeer
Alleen je eigen woon werkverkeer mag je deels aftrekken.

Suze
26-01-2016 om 23:06
Wat jij wil
Blush, bedenk goed wat jij wil.
En dan met name wat jij wil ZONDER rekening te houden met wat hij wil.
Ik hoorde van een echtscheidingsmediator dat als vrouwen 100 willen en de man 0, vrouwen vaak zegt dat ze 50 willen (al rekning houdend met wat de man wil geven), waardoor ze op 25 uitkomen.
Dus doe dat niet!
En ga dus maar niet uit van wat je nu doet (deels rijden), want dat heb je tijdelijk met kunst en vliegwerk gedaan, maar vind je ni gewoon niet redelijk omdat hij je zo op kosten jaagt (die jij niet goed kunt missen).
Als je uiteindelijk uitkomt op dat jij toch af en toe (minder vaak dan nu, dus minder vaak een auto lenen) moet rijden is dat voor jou misschien wel acceptabel. Bijv 1 x per 3 of 4 weekenden (en dan wel helemaal) en hij alle andere keren jullie kind ophaalt.
Of misschien accepteert hij het wel als jij met argumenten aangeeft dat hij toch degene zal zijn die moet rijden.
Ik zou in elk geval zolang je niet (veel) meer spaargeld hebt niet een auto kopen om zijn probleem op te lossen.

Hortensia
27-01-2016 om 09:09
Suze
"Ik hoorde van een echtscheidingsmediator dat als vrouwen 100 willen en de man 0, vrouwen vaak zegt dat ze 50 willen (al rekning houdend met wat de man wil geven), waardoor ze op 25 uitkomen."
Dat klopt helemaal. En als jij een ex hebt die nogal eigenwijs is (bijvoorbeeld zonder overleg verhuizen en vervolgens eisen dat jij ook het vervoer regelt) kun je zelf op 10 uitkomen.
Hij heeft een probleem. Hij gooit het op jouw bordje. En jij gaat redden. Wat volgens mij weer een typische vrouweneigenschap is maar je komt er wel door in de problemen, zeker als het je je spaargeld gaat kosten omdat je toch maar die auto gaat kopen terwijl je die niet voor niets hebt weggedaan.

Suze
27-01-2016 om 09:34
auto
"maar je komt er wel door in de problemen, zeker als het je je spaargeld gaat kosten omdat je toch maar die auto gaat kopen terwijl je die niet voor niets hebt weggedaan."
Ik begreep dat dat auto naar de sloop moest.
Maar doet niet af aan het feit dat je volgens mij zo weinig spaargeld niet aan het kopen van een auto moet uitgeven, omdat je ex zonder overleg verhuisd is en jij jullie kind "moet" brengen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.