Echtscheiding en erna
Rienk1
14-03-2026 om 13:58
ex-vriendin vaak nieuwe vriend
Hallo,
Ik ben een man van 39 jaar. Mijn ex is 37, twee kinderen, jongens (3 en 8).
We zijn nu een jaar uit elkaar. De kinderen wonen bij de moeder, en zijn twee dagen per week bij mij. Nou hoorde ik laatst van mijn oudste zoon, dat zijn moeder een relatie heeft. Hij werd als 'een vriend' voorgesteld, maar mijn zoon had door dat het iets anders in elkaar zat. Deze vriend werd overigens direct geïntroduceerd bij hen thuis. Mijn zoon wist ook dat ze bij elkaar in bed sliepen. Van mijn ex hoor ik hier niks over. Ik hoorde ook van mijn zoon dat deze vriend vreemd tegen hem deed.
Later ging dit blijkbaar uit. Maar, niet veel later kwam er weer regelmatig 'een vriend' van mama langs. Dit heeft blijkbaar niet lang geduurd.
En nu hoorde ik laatst dat ze alweer een nieuwe vriend heeft, die daar ook gewoon thuis komt. Ex zegt hier niks over. Nu kampen mijn kinderen met gedragsproblemen, die zijn opgetreden na de scheiding, en mijn ex en ik hebben hierover gesproken, wederom geen woord over de thuissituatie ('de vrienden').
Nu hebben we in het ouderschapsplan afgesproken dat we ten allen tijde het belang van de kinderen voorop stellen, en elkaar op de hoogte houden van belangrijke gebeurtenissen in het leven van de kinderen.
In mijn ogen strookt dit niet met elkaar.
Ik heb geen jalousie tov mijn ex. Als we geen kinderen hadden gehad, en ik had haar nooit meer gezien of gesproken, dan had ik dat prima gevonden.
Ik heb gelezen dat het beter is voor de kinderen om in het jaar na de scheiding niks te doen qua daten, en eventuele partners pas voor te stellen naar een half jaar tot een jaar. Ik ben zelf niet bezig met relaties omdat ik stabiliteit en de volledige aandacht aan de kinderen wil bieden. Dit is een bewuste keuze.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties, maak ik me voor niks zorgen, of is het vreemd wat mijn ex doet. Ik kende mijn ex altijd als een redelijk persoon, maar ze lijkt helemaal omgeslagen.
Pief
23-03-2026 om 07:22
Ik denk dat TO het hebben van scharrels niet ziet als daten. Natuurlijk stel je scharrels niet voor aan je kinderen, voordat je al een tijd een serieuze nieuwe relatie hebt. Het lastige voor de moeder van de kinderen is dat ze vrijwel altijd de kinderen heeft. Dus ze kan eigenlijk helemaal niet daten of scharrelen zonder dat de kinderen de mannen zien.
TO, Mijn kinderen zijn al een stuk ouder en de kinderen van mijn partner ook, maar ze wonen allen fulltime thuis, dus na een week of drie afspreken buiten de deur kwamen we bij elkaar over de vloer en zagen we elkaars kinderen. Nu was dat bij mij en bij hem de eerste en enige die we hebben voorgesteld aan de kinderen, maar dat kan ook anders lopen. Jij kan zes dagen in de week afspreken zonder dat de kinderen iets merken. Jouw ex niet. Die kids hebben het al door als ze op date gaat, want dan moet er oppas komen.
Rienk1
23-03-2026 om 07:45
Nick90 schreef op 23-03-2026 om 06:20:
[..]
En wat denk je daar aan te kunnen doen?
Maakt niet uit, is mijn probleem niet
Anoniemvoornu
23-03-2026 om 09:35
Rienk1 schreef op 22-03-2026 om 21:56:
[..]
ik zeg helemaal niet dat ze geen relatie mag hebben, dat heb ik nergens gezegd. Ik vroeg alleen om advies of het wel goed is voor de kinderen, zo snel steeds een nieuwe man in huis. En nu word ik hypocriet genoemd? Bijzonder.
Volgens mij kun je het gewoon niet hebben dat er mannen zijn, die het in jouw ogen helemaal verkeerd doen, maar die maar met hun vingers hoeven te knippen om een relatie te krijgen, of fwb.
Wat een ego zeg... alsof jouw seksleven belangrijk is voor een ander. Nee ik vind het gewoon sneu als iemand duidelijk zijn prioriteiten niet op orde heeft als ouder zijnde. Dat een avondje kroeg wel kan maar een nachtje langer logeren bij papa niet want daar heeft papa geen geld voor. Een keer kuchen en de dames smelten bij de sportschool ' die gratis is? want sporten kun je ook thuis en dat geld kun je nu beter gebruiken om een lang weekend met kids te kunnen betalen.
Nick90
23-03-2026 om 10:24
Rienk1 schreef op 23-03-2026 om 07:45:
[..]
Maakt niet uit, is mijn probleem niet
Oh nou fijn dat je probleem opgelost is.
Rienk1
23-03-2026 om 13:01
Nick90 schreef op 23-03-2026 om 10:24:
[..]
Oh nou fijn dat je probleem opgelost is.
Ja. Blij om
Rienk1
23-03-2026 om 13:25
Anoniemvoornu schreef op 23-03-2026 om 09:35:
[..]
Wat een ego zeg... alsof jouw seksleven belangrijk is voor een ander. Nee ik vind het gewoon sneu als iemand duidelijk zijn prioriteiten niet op orde heeft als ouder zijnde. Dat een avondje kroeg wel kan maar een nachtje langer logeren bij papa niet want daar heeft papa geen geld voor. Een keer kuchen en de dames smelten bij de sportschool ' die gratis is? want sporten kun je ook thuis en dat geld kun je nu beter gebruiken om een lang weekend met kids te kunnen betalen.
Ik zeg niet dat ze smelten ik zeg wat er gebeurde.
Sporten daar kost me idd niks daar.
Elpisto
17-04-2026 om 12:19
Temet schreef op 21-03-2026 om 15:24:
Als ik de eerste berichten in dit draadje goed onthouden heb, worden de heren in kwestie niet geïntroduceerd als "de nieuwe vriend" maar als een vriend, en trekken de kinderen (of TO ?) zelf de conclusie dat het om liefdesrelaties gaat.
Kinderen zijn natuurlijk niet dom. Nu vind ik ook wel wat van hoe TO zich opstelt en zeker de reacties over "de vrouw waar iedereen naar kijkt" doen toch wel een beetje een glimlach op mijn gezicht toveren.
Maar goed, ik denk zoals ik al een keer aangegeven heb volgens mij, dat TO zich lekker op zichzelf moet richten. De vraag "Heb ik er last van, of hebben mijn kinderen er last van" zou je eigenlijk tot vervelens aan toe moeten stellen. En op basis daar van wel of geen actie ondernemen.
Is het wenselijk dat kids met elke scharrel te maken krijgen? Nee, tuurlijk niet. Kun je er wat aan doen? Jazeker. Maar niet direct. Het enige wat je er mee kunt is er een gesprek over aan gaan met je kids op het moment dat ze er mee naar jou toe komen. En heel veel meer dan hun gevoel er over erkennen, kun je toch niet doen. Maar dan kunnen je kids in elk geval hun verhaal kwijt aan een ouder die stabiel en rustig het gesprek met ze aan gaat. Die hebben er ook 0,0 aan als jij er met gestrekt been in gaat en gaat roepen hoe belachelijk het allemaal is.
Mag je er wat van vinden? Tuurlijk. Vind ik ook wel. Ik vind dat je als ouder lekker moet doen waar je zin in hebt als je de kids niet hebt, maar dat je wel in je achterhoofd moet houden dat je ouder bent. Dat houdt in dat er bepaalde dingen zijn die niet zo handig zijn.
Maar er echt wat mee kunnen? Je kids zijn dar misschien ook nog wat te jong voor. Bij mij ligt dat anders. Oudste krijgt het allemaal via Insta etc. mee en schaamt zich dood voor zijn moeder. Dus ga ik daar gesprekken mee aan en als dat echt een issue blijft, zit die vanzelf bij mij.
Je moet je aanpassen aan de band die je als co-ouders hebt. Ben je nog de beste maatjes bij wijze van, dan kun je inderdaad voorzichtig gesprekken aan gaan of bepaalde dingen wel handig zijn. Maar als dat niet zo is, moet je ook je plan de campagne aanpassen. Als je weet dat iets niet bespreekbaar is met je ex, dan moet je dit vooral ook niet willen doen. En ook dan helpt het soms wel hoe je het brengt.
Afijn, gelet op hoe je berichten schrijft vraag ik me wel echt af hoe los je van je ex bent. Ik vind het persoonlijk ook niet fijn om bepaalde verhalen te horen over ex en het leger aan mannen wat inmiddels voorbij gekomen is. Maar ik realiseer me vooral dat dat een gevoel is wat wellicht wel heel normaal is en dat ik daar niet per see wat van hoef te vinden. Of ja, vinden mag. Maar dat kan ik wel gewoon prima voor mezelf houden.
griteson
20-04-2026 om 13:18
Wat vervelend dat je je hier zorgen over maakt, vooral omdat je merkt dat de kinderen er gedragsproblemen door krijgen. Het is heel begrijpelijk dat je stabiliteit voor hen wilt. Mijn advies zou zijn om het gesprek met je ex aan te gaan, niet over haar datums, maar over de zorgelijke signalen van jullie zoon. Je kunt samen een afspraak maken, bijvoorbeeld met een gezinscoach of via het buurtteam, om te kijken wat de kinderen nodig hebben en hoe jullie beide huizen veilig en voorspelbaar kunnen houden. Dat gaat niet over wie gelijk heeft, maar alleen over het welzijn van jullie jongens.