Echtscheiding en erna
Rienk1
14-03-2026 om 13:58
ex-vriendin vaak nieuwe vriend
Hallo,
Ik ben een man van 39 jaar. Mijn ex is 37, twee kinderen, jongens (3 en 8).
We zijn nu een jaar uit elkaar. De kinderen wonen bij de moeder, en zijn twee dagen per week bij mij. Nou hoorde ik laatst van mijn oudste zoon, dat zijn moeder een relatie heeft. Hij werd als 'een vriend' voorgesteld, maar mijn zoon had door dat het iets anders in elkaar zat. Deze vriend werd overigens direct geïntroduceerd bij hen thuis. Mijn zoon wist ook dat ze bij elkaar in bed sliepen. Van mijn ex hoor ik hier niks over. Ik hoorde ook van mijn zoon dat deze vriend vreemd tegen hem deed.
Later ging dit blijkbaar uit. Maar, niet veel later kwam er weer regelmatig 'een vriend' van mama langs. Dit heeft blijkbaar niet lang geduurd.
En nu hoorde ik laatst dat ze alweer een nieuwe vriend heeft, die daar ook gewoon thuis komt. Ex zegt hier niks over. Nu kampen mijn kinderen met gedragsproblemen, die zijn opgetreden na de scheiding, en mijn ex en ik hebben hierover gesproken, wederom geen woord over de thuissituatie ('de vrienden').
Nu hebben we in het ouderschapsplan afgesproken dat we ten allen tijde het belang van de kinderen voorop stellen, en elkaar op de hoogte houden van belangrijke gebeurtenissen in het leven van de kinderen.
In mijn ogen strookt dit niet met elkaar.
Ik heb geen jalousie tov mijn ex. Als we geen kinderen hadden gehad, en ik had haar nooit meer gezien of gesproken, dan had ik dat prima gevonden.
Ik heb gelezen dat het beter is voor de kinderen om in het jaar na de scheiding niks te doen qua daten, en eventuele partners pas voor te stellen naar een half jaar tot een jaar. Ik ben zelf niet bezig met relaties omdat ik stabiliteit en de volledige aandacht aan de kinderen wil bieden. Dit is een bewuste keuze.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties, maak ik me voor niks zorgen, of is het vreemd wat mijn ex doet. Ik kende mijn ex altijd als een redelijk persoon, maar ze lijkt helemaal omgeslagen.
Izza
22-03-2026 om 19:41
Waar het uiteindelijk over gaat is dat jij maar minimaal betrokken bent bij je kinderen. Er zelf voor hebt gekozen om ver weg te wonen. In een ruim huis vanwege je kinderen. Maar die zijn er nooit. Dus wat hebben ze aan dat ruime huis? En je spreekt over een verhuizing (wat enorm veel geld kost). Maar hebt geen geld voor benzine. Daar klopt iets niet.
Verder ken ik werkelijk geen enkele man of vrouw van 39 die anderen van zich af moet slaan of allerlei mensen om de nek heeft hangen. En bedenk dat als dit al zou kloppen het waarschijnlijk geen serieuze partners zijn voor stabiele relaties. Dit is eerder de categorie goedkope scharrels of wanhopige types.
Pief
22-03-2026 om 19:43
Rienk1 schreef op 22-03-2026 om 19:12:
[..]
Als ze berichten sturen, heb je zin om wat leuks te doen? Wanneer zie ik je weer? Als je de trein mist, dan kun je wel bij mij slapen. Dat ze vragen aan anderen of je vrijgezel bent. Knipogen. Vaak je aanraken tijdens een normaal gesprek. Lippen natmaken. Dat ze tegen anderen zeggen dat ze je leuk vinden, en dat ze een kop als een boei krijgen als je erover begint...
Tja. niet verstuurd?
Nou, ik geloof echt wel dat deze vrouwen ergens op uit zijn, als je als vrouw alleen bent krijg je ook veel van dit soort berichten. Ik vond die mannen echt niet de hoofdprijs eerlijk gezegd. Eerder wat wanhopig of niet zo kieskeurig. Een man die zo weinig voor zijn kinderen zorgt als jij maakt bij mij geen kans trouwens. Verantwoordelijkheid nemen is veel aantrekkelijker voor veel vrouwen dan een mooi huis of een rondje in de kroeg.
Rienk1
22-03-2026 om 20:02
Izza schreef op 22-03-2026 om 19:41:
Waar het uiteindelijk over gaat is dat jij maar minimaal betrokken bent bij je kinderen. Er zelf voor hebt gekozen om ver weg te wonen. In een ruim huis vanwege je kinderen. Maar die zijn er nooit. Dus wat hebben ze aan dat ruime huis? En je spreekt over een verhuizing (wat enorm veel geld kost). Maar hebt geen geld voor benzine. Daar klopt iets niet.
Verder ken ik werkelijk geen enkele man of vrouw van 39 die anderen van zich af moet slaan of allerlei mensen om de nek heeft hangen. En bedenk dat als dit al zou kloppen het waarschijnlijk geen serieuze partners zijn voor stabiele relaties. Dit is eerder de categorie goedkope scharrels of wanhopige types.
Hierheen verhuizen was de minst slechte optie. Als het goed is, levert de verhuizing geld op, ik kan over een jaar een huis van een bekende overnemen voor een redelijke prijs. Ik wilde bijna een flat kopen, maar toen kon ik, ook goedkoop, een eengezinswoning kopen. Hierdoor kan ik makkelijker verhuizen.
Ik moet ze niet (lang niet) altijd letterlijk van me afslaan, maar stel ik spreek een vrouw ergens aan, vaak zie je dan dat haar hele gezicht oplicht, zeg maar, en hoe langer het gesprek duurt, hoe sterker de signalen. Als ik die verandering zie, dan weet ik 9 van de 10 keer dat ze me leuk vindt.
Voorbeeld, ik kwam bij het sporten vandaan, er lopen 2 vrouwen voor me, ik kuchte even. Die vrouw kijkt en begint te praten. Al snel zie je signalen, en ze negeerde haar vriendin volledig, dat geeft aan waar haar prioriteit op dat moment ligt.. Maar ik moest weg, dus ik vraag haar nummer, krijg ik, tijdje wat mee gehad, leuk, maar meer ook niet. Is maar een voorbeeld.
Rienk1
22-03-2026 om 20:07
Pief schreef op 22-03-2026 om 19:43:
[..]
Nou, ik geloof echt wel dat deze vrouwen ergens op uit zijn, als je als vrouw alleen bent krijg je ook veel van dit soort berichten. Ik vond die mannen echt niet de hoofdprijs eerlijk gezegd. Eerder wat wanhopig of niet zo kieskeurig. Een man die zo weinig voor zijn kinderen zorgt als jij maakt bij mij geen kans trouwens. Verantwoordelijkheid nemen is veel aantrekkelijker voor veel vrouwen dan een mooi huis of een rondje in de kroeg.
Ik ga helemaal niet vaak naar de kroeg. Mijn situatie wordt verkeerd ingeschat, ik zit door omstandigheden waar ik niks aan kan doen in een lastige situatie, waar ik niet teveel over uit kan weiden, aar ik moet er echt eerst uitkomen.
Ja dat zijn van die types die heel veel vrouwen berichten sturen, dan zit er altijd wel iemand tussen. Het klopt inderdaad dat vrouwen meer keuze hebben dan de meeste mannen. Ik zag het ook wel in de kroeg, één of andere kneus die weer op de versiertoer ging, maar dat liep keer op keer op niks uit.
Anoniemvoornu
22-03-2026 om 20:12
Rienk1 schreef op 22-03-2026 om 20:02:
[..]
Hierheen verhuizen was de minst slechte optie. Als het goed is, levert de verhuizing geld op, ik kan over een jaar een huis van een bekende overnemen voor een redelijke prijs. Ik wilde bijna een flat kopen, maar toen kon ik, ook goedkoop, een eengezinswoning kopen. Hierdoor kan ik makkelijker verhuizen.
Ik moet ze niet (lang niet) altijd letterlijk van me afslaan, maar stel ik spreek een vrouw ergens aan, vaak zie je dan dat haar hele gezicht oplicht, zeg maar, en hoe langer het gesprek duurt, hoe sterker de signalen. Als ik die verandering zie, dan weet ik 9 van de 10 keer dat ze me leuk vindt.
Voorbeeld, ik kwam bij het sporten vandaan, er lopen 2 vrouwen voor me, ik kuchte even. Die vrouw kijkt en begint te praten. Al snel zie je signalen, en ze negeerde haar vriendin volledig, dat geeft aan waar haar prioriteit op dat moment ligt.. Maar ik moest weg, dus ik vraag haar nummer, krijg ik, tijdje wat mee gehad, leuk, maar meer ook niet. Is maar een voorbeeld.
Dus je date wel gewoon... alleen zijn je kinderen niet genoeg aanwezig om er wat van te merken, al ligt het er zo dik op dat zelfs je oudste zoon het opvalt in de pizzeria... hoezo spreek je jezelf tegen joh.
Valeria
22-03-2026 om 20:14
Rienk1 schreef op 22-03-2026 om 20:07:
[..]
Ik ga helemaal niet vaak naar de kroeg. Mijn situatie wordt verkeerd ingeschat, ik zit door omstandigheden waar ik niks aan kan doen in een lastige situatie, waar ik niet teveel over uit kan weiden, aar ik moet er echt eerst uitkomen.
+ Maar ik moest weg, dus ik vraag haar nummer, krijg ik, tijdje wat mee gehad, leuk, maar meer ook niet.
Dus nu ineens zijn er omstandigheden en een lastige situatie, die anders zijn dan je tot nu toe hebt verteld (dat was werk/afstand/huis) waar je uit moet komen.
Plus je deed niks met vrouwen/daten, maar je hebt toch een tijdje iets met iemand gehad.
Hoe kunnen we wat schrijft serieus nemen dan?
Lotus_
22-03-2026 om 20:16
Rienk1 schreef op 22-03-2026 om 20:02:
[..]
Betrek dit soort signalen niet te veel op jezelf aub. Het is goed om te weten dat een vrouw al vanaf jongs af aan is ingeprent altijd lief te lachen, vriendelijk en likeable te zijn. Ja het is walgelijk maar sinds ik me kan herinneren wordt dit te te pas en te onpas tegen me gezegd. En vervolgens zijn het ook weer mannen waarvan de ego weer wordt gevoed omdat ze denken dat de vrouw hem leuk vindt.
Rienk1
22-03-2026 om 20:34
Anoniemvoornu schreef op 22-03-2026 om 20:12:
[..]
Dus je date wel gewoon... alleen zijn je kinderen niet genoeg aanwezig om er wat van te merken, al ligt het er zo dik op dat zelfs je oudste zoon het opvalt in de pizzaria... hoezo spreek je jezelf tegen joh.
wat is er gebeurd in die pizzeria dan? Dan was gewoon een vrouw die daar ook bestelde. Dat was in het begin, daarna besloot ik dat ik eerst de boel op de rails moest krijgen.
Rienk1
22-03-2026 om 20:36
Lotus_ schreef op 22-03-2026 om 20:16:
[..]
Betrek dit soort signalen niet te veel op jezelf aub. Het is goed om te weten dat een vrouw al vanaf jongs af aan is ingeprent altijd lief te lachen, vriendelijk en likeable te zijn. Ja het is walgelijk maar sinds ik me kan herinneren wordt dit te te pas en te onpas tegen me gezegd. En vervolgens zijn het ook weer mannen waarvan de ego weer wordt gevoed omdat ze denken dat de vrouw hem leuk vindt.
Nou ja, als ze appen dat je leuk bent, als jij dat ziet als vriendelijk en likeable, oké, maar ik zie het anders.
Rienk1
22-03-2026 om 20:37
Valeria schreef op 22-03-2026 om 20:14:
[..]
Dus nu ineens zijn er omstandigheden en een lastige situatie, die anders zijn dan je tot nu toe hebt verteld (dat was werk/afstand/huis) waar je uit moet komen.
Plus je deed niks met vrouwen/daten, maar je hebt toch een tijdje iets met iemand gehad.
Ik was helemaal niet op zoek, zij begon het gesprek, en ja, ik was net weer vrijgezel. Dus ik dacht toen -toen-, waarom niet?
Anoniemvoornu
22-03-2026 om 20:51
Rienk1 schreef op 22-03-2026 om 20:37:
[..]
Ik was helemaal niet op zoek, zij begon het gesprek, en ja, ik was net weer vrijgezel. Dus ik dacht toen -toen-, waarom niet?
En omdat jij er nu anders over denkt mag je ex het ook niet doen... hoezo hypocriet.. kan jij jezelf nog wel serieus nemen?
Rienk1
22-03-2026 om 21:56
Anoniemvoornu schreef op 22-03-2026 om 20:51:
[..]
En omdat jij er nu anders over denkt mag je ex het ook niet doen... hoezo hypocriet.. kan jij jezelf nog wel serieus nemen?
ik zeg helemaal niet dat ze geen relatie mag hebben, dat heb ik nergens gezegd. Ik vroeg alleen om advies of het wel goed is voor de kinderen, zo snel steeds een nieuwe man in huis. En nu word ik hypocriet genoemd? Bijzonder.
Volgens mij kun je het gewoon niet hebben dat er mannen zijn, die het in jouw ogen helemaal verkeerd doen, maar die maar met hun vingers hoeven te knippen om een relatie te krijgen, of fwb.
Lotus_
22-03-2026 om 22:39
Valeria schreef op 22-03-2026 om 20:14:
[..]
TO wil gewoon heel graag overkomen als een goede man. Niet per se alleen voor ons, maar vooral voor zichzelf. Goede vader, vrouwen bespringen hem graag, onderhoud zijn sociale contacten met naar de kroeg gaan en is de leuke vader door met zijn kids naar de pizzeria te gaan. Dat hij niet date want hij als goede vader vindt dat geen goed idee (en zijn ex doet dat wel, nouja zeg!). Maar door te bewijzen dat hij zo een vriendin kan uitzoeken, heeft hij ineens toch wel gedate.
En wanneer er kritisch wordt gereageerd op zijn tekortkomingen, wordt daar van alles bijgehaald wat buiten zijn macht ligt (ex, werk, geld, etc) En dat hij voor zijn kinderen toch echt altijd het beste heeft gekozen, denkt hij, door in een grotere woning te gaan wonen ipv appartement. Dit is gewoon een ego-issue.
Nick90
23-03-2026 om 06:20
Rienk1 schreef op 22-03-2026 om 21:56:
[..]
ik zeg helemaal niet dat ze geen relatie mag hebben, dat heb ik nergens gezegd. Ik vroeg alleen om advies of het wel goed is voor de kinderen, zo snel steeds een nieuwe man in huis. En nu word ik hypocriet genoemd? Bijzonder.
Volgens mij kun je het gewoon niet hebben dat er mannen zijn, die het in jouw ogen helemaal verkeerd doen, maar die maar met hun vingers hoeven te knippen om een relatie te krijgen, of fwb.
En wat denk je daar aan te kunnen doen?
Temet
23-03-2026 om 06:36
Nick90 schreef op 23-03-2026 om 06:20:
[..]
En wat denk je daar aan te kunnen doen?
TO is dit draadje volgens mij begonnen met het idee dat de afspraak in het ouderschapsplan ("handelen in het belang van de kinderen" was het meen ik ) zou betekenen dat dit niet zou mogen, en dat hij dus met een beroep op het ouderschapsplan hier wel paal en perk aan zou kunnen stellen.
Het zal hem inmiddels wel duidelijk zijn dat dat niet gaat werken, maar hij zou volgens mij nog steeds graag horen dat hij eigenlijk gelijk heeft en dat zijn ex geen nieuwe vriend mag hebben, of misschien wel mag hebben maar niet thuis mag ontvangen. Of misschien wel thuis mag ontvangen maar pas over twee jaar ofzo. Maar goed, die bevestiging gaat TO niet krijgen.