Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Ex wil geen co-ouderschap

hoi allemaal,

een tijdje geleden heb ik een topic geopend om mijn twijfels uit te spreken over de situatie waar ik in zat (achtergekomen dat man een affaire had). Inmiddels hebben wij besloten te gaan scheiden. We hebben 2 kinderen van 4 jaar en een baby’tje. 
Nu is het zo dat mijn ex aangeeft geen co-ouderschap te willen. Hij zegt dat dit hem niet lukt ivm zijn werk, maar dat hij dit mogelijk later (geen idee wanneer) nog wel wilt… De omgang zou dan zijn om het weekend. Nu zit ik dus met het volgende dilemma;

Ik vind het vrij zwaar om voor 2 kinderen te zorgen, dat lukt me zeker maar ik vind het ook fijn af en toe even op adem te kunnen komen. Mijn werk is ook vrij intensief en ik weet dat dit te veel van mij gaat vragen.
 ook betekent dit dat ik niet meer kan gaan werken (ik werk nu deeltijd) om alle kosten en zorg te kunnen betalen. Om nu zelf oppas in te schakelen en betalen voor de avonddienst die ik werk doordeweeks en de keren dat ik wil gaan sporten lijkt me ook niet realistisch. Het lijkt mij niet dat ik daar geld voor overhoud.

anderzijds verschillen mijn ex en ik enorm over de opvoeding. Mogelijk ben ik hier wat verwijtend is, maar in mijn ogen verwend hij de kids, laat de oudste veel tv kijken en geeft ze veel snoep en onderneemt daarnaast weinig uit zichzelf. Hij is bv nog nooit uit zichzelf weggegaan met de kinderen. Ik kan me zoals jullie horen ook niet vinden in zijn manier van opvoeden, maar vind het wel geweldig om te zien hoeveel liefde hij voor ze heeft. 
Maar ik ben dus wel van mening dat als wij co-ouderschap willen dit absoluut niet in het belang is van de kinderen. Dan gaan ze echt tegen mijn strengere manier van opvoeden aanlopen en zal het een groot verschil waar ze week op week mee te maken krijgen.

Ik ben vaak benieuwd naar ervaringen van anderen, dus ook in deze. Iemand hetzelfde meegemaakt? Wat hebben jullie destijds besloten en hoe gaat het nu?

Je zult, in het belang van de kinderen, net zo goed als voor de scheiding samen moeten opvoeden, hoe je het ook verdeelt. Het is niet zo dat nu je gescheiden bent jouw wil ineens geheel kan worden doorgedreven. Je moet nog steeds rekening houden met zijn opvoedstijl. Co ouderschap is wel degelijk in het belang van de kinderen, hun vader is net zo belangrijk. Jammer dat hij zich er zo vanaf probeert te maken.

Feit dat hij geen co-ouderschap wil en/of kan moet allemaal meegerekend worden in het berekenen van de alimentatie. Dus het feit dat jij minder moet gaan werken of niet meer kan gaan werken zal gecompenseerd moeten worden.

Je zou eens kunnen kijken of hij kan compenseren door tijdens jouw avonddiensten te komen oppassen. Ik ga ervan uit dan dat hij een regelmatige baan heeft.
Dat is een mooie manier om hem toch te laten zorgen. Is dat een optie?

Dat klinkt leuk, maar dan heb je dus met grote regelmaat je ex in je huis. Dat wil je niet, echt niet. Dan heb je 0 privacy (een vriendin heeft hier ervaring mee). Niet doen!
Als jullie er samen niet uitkomen zou ik zsm een advocaat in de arm nemen. Het is in een situatie als deze fijn als je iemand hebt die jouw belang op het oog heeft, en niet alleen iemand die bij het proces helpt zoals een mediator.
De zorg wordt linksom of rechtsom eerlijk verdeeld. Dus of hij zorgt evenveel of hij betaalt alimentatie. Zo is de wet. Dus hij kan ook minder gaan werken en meer zorgen.
Dat hij zijn heil buiten het huwelijk zoekt wil niet zeggen dat hij ineens alles aan jou over kan laten. De relatie met zijn kinderen heeft hij levenslang. En zo hoort het ook.

Veel sterkte.

Lizzy-5

Lizzy-5

06-08-2022 om 22:33 Topicstarter

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat lopen. Daarom was ik ook benieuwd naar ervaringen van andere ouders… Ik ben ook benieuwd aan welk bedrag alimentatie ik moet gaan denken. Maar daar helpt een mediator allemaal aan mee denk ik?

Ja, daar helpt een mediator bij. Daar zijn standaarden voor, de zogenaamde Trema-normen. Die kun je ook online vinden, dan kan je zelf al een beetje gaan rekenen.
Weet je zeker dat je aanstaande ex jou ook het beste gunt? Scheiden vanuit vreemdgaan lukt vaak niet in goede harmonie vanwege alle emoties eromheen. Als je ook maar een beetje twijfelt aan de goede wil van je ex, dan zou ik echt een eigen advocaat nemen om samen jouw wensen op papier te zetten. Kan je ex daar ook mee leven, dan is er helemaal geen probleem en kan deze advocaat als mediator fungeren en jullie scheiding regelen. Andersom, een mediator moet jullie helpen er samen uit te komen, maar (even in het algemeen) mannen zijn beter in onderhandelen, dus de kans dat hij er dan beter uit komt dan jij is best groot. Dat maakt die mediator niet uit, die gaat er niet over dat dingen eerlijk worden geregeld. Dus pas daarmee op.
Sterkte meis, wat een vreselijke situatie voor je/jullie. En dat met zulke kleine kindjes… Realiseer je ook dat jullie nog een jaar of 20 met elkaar te maken zullen hebben als ouders van jullie kinderen. Hebben jullie nog geprobeerd er samen uit te komen? 

Heb je vaste avonddiensten? Hij wil geen co-ouderschap. Maar alleen om de week een weekend is voor jou zwaar. Hij heeft ook verantwoordelijkheid naar de kinderen. Ik vind het eenbeetje makkelijk van hem zo. De kinderen zouden de avond en de nacht dat jij werkt naar hem toe kunnen gaan. En dat hij ze ochtends weer naar jou brengt.
En desnoods ook een andere avond ivm met sporten. Waarom zou jij de gehele verzorging op je moeten nemen?

Lizzy-5

Lizzy-5

07-08-2022 om 18:49 Topicstarter

wat gek, vanmorgen hier een bericht geplaatst maar ik zie hem nu niet meer terug. Ik begrijp dus dat het toch meerwaarde heeft om een advocaat en mediator beide In te schakelen. Ik hoopte met een van de twee al een eind te komen zodat de kosten daar niet door (onnodig) voor oplopen. Maar als het voor een goed doel is dan graag.

Hoe langer ik erover nadenken hoe meer ik ook vind dat om het weekend echt Te weinig is. Eventueel bovenstaand idee is wel iets om mee te nemen zodat ik ook nog iets van tijd voor mezelf heb. 

Ik ben benieuwd hoe dit alles gaat lopen, pffff. Dank voor jullie berichten. 

Nee, niet beiden. Als je denkt dat je elkaar over en weer het beste wenst en dat jullie echt in goede harmonie de zaken eerlijk kunnen regelen, dan kun je het prima af met een mediator. Maar als je ook maar een beetje twijfelt aan de intenties van je man/ex, dan ben je waarschijnlijk beter af met een eigen advocaat. Als het plan dat JIJ met de advocaat maakt ook je ex zijn goedkeuring heeft, hoeft hij geen eigen advocaat te nemen en kan alles snel met die ene advocaat geregeld worden.
Hoe dan ook is er een advocaat nodig om het scheidingsverzoek in te dienen bij de rechtbank.

Om je goed voor te bereiden kun je alvast wat convenanten downloaden en voor jezelf invullen. Dan weet je wat je allemaal moet regelen en waar je beslissingen over moet nemen. En wat jij wil. Zoek verder in je omgeving iemand die je kan helpen. Iemand die nuchter is en niet van het type ‘onderste uit de kan, want je ex is een eikel want hij is vreemdgegaan’. Dat is een recept voor een vechtscheiding.
Lees je hier in over handige en niet werkende afspraken. Er is in deze rubriek heel veel te vinden.
Als je twijfelt of iets verstandig is, vraag het hier.  

Lizzy-5

Lizzy-5

14-08-2022 om 12:38 Topicstarter

dank nog voor je reactie. 

Er is weer wat tijd overheen en de communicatie blijft moeizaam gaan. Zo komt hij nu al 2 keer terug op gemaakte afspraak mbt de omgang. Dat hij moet werken in zijn weekend en dus niet kan. Ik merk dat ik me frustreer. Ik hou alle ballen hoog, zorg alleen voor de kinderen. 
Ik heb zelfs begrepen dat hij geen andere woning wil zoeken maar eerst wil gaan sparen zodat hij voldoende geld heeft voor meubels etc. Kan dat zomaar? Dat zou toch te zot voor woorden zijn. Waar slapen zijn kinderen dan als hij ze een weekend heeft.. we zitten nog maar aan het begin en ik merk dat ik geen vertrouwen heb dat dit normaal gaat verlopen.

Lizzy-5

Lizzy-5

15-08-2022 om 19:55 Topicstarter

en ik vroeg me ook af. Mag mijn ex weigeren om meer dan om het weekend voor zijn kinderen zorgt? Want wat als ik dat te weinig vind? 

Als jullie er niet samen uitkomen, dan moet een rechter daar uitspraak over doen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.