Echtscheiding en erna

Katootje
14-12-2015 om 00:17
Ex wil kinderen alleen in even weeknummers
Hallo,
Misschien heeft iemand het ook aan de hand: dit jaar eindigt met een oneven week en begint (natuurlijk) oneven. Mijn ex heeft in het lopende jaar de kinderen in even weeknummers opgevangen. Nu ziet hij dat als een recht en eist dat dit het volgend jaar ook gebeurt. Dat betekent dat ik afspraken moet cancellen en alle zeilen bij moet zetten. Ik heb gerekend op doorlopen van het schema (1 week voornamelijk bij mij, de andere week voornamelijk bij hem)
Mag hij dit eisen? We hebben in het ouderschapsplan niks staan over wanneer het schema uitgevoerd wordt, alleen dat conform tweewekelijks schema is.
Toevallig is het dit jaar voor hem in de even weken geweest, op zijn verzoek. Dat vond ik op dat moment oké. Maar er niks expliciet afgesproken over even/oneven.
Heeft iemand advies, dit dreigt een relletje te worden.
Vast dank!
Katootje

Jamie
12-01-2016 om 19:40
Noet
Ik heb wel eens ergens gewerkt waar de even weken dus vele malen drukker waren dan de oneven en dat went heel snel hoor. Je ziet maanden vooruit in 1 oogopslag of je die week ruimte hebt voor een ziekenhuisafspraak bijv.

tsjor
12-01-2016 om 21:35
Voor kinderen
is een ouder die ruzie gaat maken met de andere ouder over iets volstrekt onbegrijpelijks als de weeknummers van een kalender erger, dan rokende ouders op het balkon.
Bij alles wat je ergernis opwekt, haal rustig adem, bedenk: gelukkig ben ik daar van af, adem uit en zoek praktische oplossingen. Neem je leven zelf in eigen hand en laat het niet allemaal regelen door advocaten en mediators.
Tsjor

Jamie
12-01-2016 om 21:39
tsjor
Als je dit draadje gelezen hebt begrijp je dat er sprake is van een misverstand. Als de een denkt dat het even/oneven is en de ander niet en je maakt allebei je afspraken daarom trent is dat toch heel vervelend. Waarom noem je dat dan meteen ruzie over iets onbegrijpelijks? Ik kan het mij wel voorstellen.

tsjor
12-01-2016 om 22:05
Jamie
Maar bekijk het eens vanuit de ogen van een kind: waar gaat het dan over? Twee ruziënde ouders over wat? Of willen ze ons, de kinderen, dan niet hebben? Als je de kinderen centraal zet, bedenk dan ook hoe zo'n conflict voor kinderen eruit ziet.
Ja, het is een simpel misverstand, een eenvoudige speling van de tijd. Een in de praktijk ontwikkelde vanzelfsprekendheid die onuitgesproken was gebleven, zoals dat gaat met vanzelfsprekendheden. Onopgemerkt, tot iemand het merkt en er dan conclusies aan verbindt. Vervelend? Ja. Maar toch niet meer dan dat. Je had er ook om kunnen lachen, jezelf voor de kop kunnen slaan dat je het zelf niet eerder opgemerkt hebt, even je gal spuwen over wat er anders gaat lopen dan je vooraf bedacht had. Maar dat is het dan ook.
Hebben jullie de regelingen voor de schrikkeldag al rond? Er zijn wel meer onregelmatigheden in het leven.
Tsjor

Jennifer
03-05-2016 om 13:35
Herkenbaar vanaf de andere zijde
Bij ons speelt dezelfde situatie. Ikzelf heb een nieuwe relatie waarbij de weekenden dat we allebei de kinderen hadden gelijk liepen. Sinds 2016 is dat dus veranderd ivm de 53e week. Ook in ons ouderschapsplan stond de 1e en 2e week beschreven en niet de ene en de andere week. Ex neemt dit letterlijk. Woont zelf samen met iemand zonder kinderen maar is niet bereid tot wijzigen. Dat onze zoon zijn stiefbroertje en zusje hierdoor niet meer zit lijkt niet belangrijk te zijn.
Ik heb het idee dat het niet anders kan dan me erbij neerleggen maar moet bekennen dat dat de ene keer makkelijker gaat dan de andere keer.

Manutd
03-05-2016 om 19:25
ook herkenbaar
In convenant staat de oneven weekenden bij mij en even woensdagen.
Maar omdat dec 2015 eindigt met oneven en januari begint met oneven, zouden de kinderen 2 weekenden achter elkaar bij mij zijn. Als ik niet alle andere weekenden ( dat de kinderen niet bij mij zijn) zou moeten werken was dat echter geen probleem maar nu dus wel omdat mijn rooster gewoon om en om door loopt.
Ook kwam ik hier pas een week van te voren achter, doordat ik een mail van ex kreeg dat ze de woensdag na mijn weekend eind dec niet bij mij zouden zijn maar bij haar omdat het geen even woensdag was.
Ik mijn planner direct gebeld, maar het was niet zo gemakkelijk om mij ineens in het andere weekend te plannen, daarbij komt dat mijn stiefdochter ook in hetzelfde weekend komt als mijn zoons.
En mijn vrouw ook 1 dag in het weekend werkt als ik werk.
Natuurlijk ex hierover gesproken, maar zij gaf in eerste instantie aan dat ze geen oplossing had en dat het mijn probleem is.
Na alles te hebben uitgelegd zei ze nee het blijft zoals het staat in het convenant.
Ik heb de woensdagen gelukkig wel kunnen ruilen van even naar oneven betreffende ouderschapsverlof.
Ik heb heel veel proberen uit te leggen aan ex en mails gestuurd en uiteindelijk kwam het erop neer dat zij de vrijdag voor mijn weekend vrij is en dat zou niet meer zo zijn als zij van weekend ging ruilen met mij.
Zij werkt geen weekenden, de ene week werkt ze 2 dagen, de andere 3.
Als reden gaf ze de kinderen zijn dit nu zo gewend en ze hebben structuur.
Ze heeft vanaf week 18 haar rooster kunnen ruilen op het werk, zodat het in principe hetzelfde zou blijven, qua vrijdagen en het weekend.
Maar nu de woensdagen.......die wil zij dan ook weer omwisselen.
Ik uitgelegd dat dat niet meer gaat ivm mijn ouderschapsverlof en de aanvraag daarvan begin januari voor de rest van het jaar.
Ik heb zelfs al een keer gezegd dan moet ik kiezen uit 2 kwaden of de weekenden met de jongens maar geen woensdagen meer of wel woensdagen maar dan de weekenden steeds oppas regelen en veel onrust en elkaar natuurlijk weinig zien.
Als het goed zijn de weekenden nu wel gewisseld, vanaf 2 weken geleden. Ze zijn hier 6 weekenden gebracht terwijl ik moest werken. Heb veel moeten regelen en vrij moeten nemen. Ik heb al problemen met mijn uren voor alle vakanties enz voor de rest van het jaar.
Maar hoe en wat nu met de woensdagen ik heb geen idee. Zij blijft bij haar standpunt dat ze vanaf week 18 op de oneven woensdag bij mij komen, terwijl ik voor de even woensdagen ouderschapsverlof heb.
En dit alles door 2 oneven weken achter elkaar... Ik wil het liefst een aanpassing in het ouderschapsplan zonder de benaming even en oneven maar om en om.
Ook daar is ze het niet mee eens.

bieb63
03-05-2016 om 22:01
manudt
Dat lijkt meer op pesten en willen en wetens dwarszitten. En dat over de hoofden van de kinderen..... Zielig.

AG
04-05-2016 om 05:52
ongelovelijk
Ongelovelijk waar mensen onenigheid over kunnen maken. Ja ik snap dat het lastig is als een ouder zich vast houdt aan de even weken. Maar ik snap ook dat als het niet duidelijk in het convenant staat dat iemand die de kinderen in het eerste jaar de even weken heeft er vanuit gaat dat het de even weken blijven.
Overigens kan ik me op geen enkele manier voorstellen dat afspraken niet zijn om te gooien, zeker niet als ze al maanden van te voren zijn gemaakt. Als kinderen ziek zijn dan dien je ook a la minute de afspraken om te gooien.
En als een partij er zo'n issue van maakt en niet van zijn stanspunt wil wijzigen dan zou ik zelf proberen om me daar maar aan aan te passen.
Je ziet je al bij je kinderen aankomen: papa en mama hebben ruzie over de even/oneven week en ze gaan er zelfs voor naar de rechtbank.
Ik weet dat het ieders recht is om naar de rechter te gaan maar wat mij betreft mogen ze het verbieden om voor dit soort futiliteiten naar de rechter te stappen. Dat geeft de familierechtbank meer tijd voor de werkelijk belangrijke zaken

Paddington
04-05-2016 om 07:26
Week 53
in het jaar 2020 hebben we er weer eentje. Ik weet niet hoe oud jullie kinderen zijn, maar misschien iets om rekening mee te houden?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.