Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Half jaar na scheiding, wanneer verteld vriend zijn kinderen over onze relatie?

Hai allemaal! Ik heb wat advies nodig denk ik..
Ik ben inmiddels 8 maanden gescheiden (en woon al die tijd ook al op mezelf). Mijn ex en ik heb co-ouderschap over zoontje van 3. Ik heb sinds een half jaar een vriend die nu een maand of 6 gescheiden is met 2 kids (van 9 en 12). Allemaal behoorlijk snel achter elkaar gegaan dus. De tijd dat wij een relatie hebben, ben ik niet zichtbaar en weten onze exen en kinderen niet dat vriend en ik een relatie hebben. Dat betekent dat we niks samen kunnen doen, we zitten dus ook alleen maar bij elkaar thuis..af en toe eten we samen maar meestal niet. We fietsen met een omseg naar elkaars huis toe om maar te voorkomen dat iemand ons ziet. Het voelt voor mij alsof ik zijn minnares ben, een buitenvrouw die geen plek in zijn leven heeft. Nu begrijp ik uiteraard dat zijn kids pas een half jaar geleden te horen hebben gekregen dat hun ouders uit elkaar gaan en dat dat voor hun afschuwelijk is! Ik snap dus ook dat het vertellen dat 'papa iemand ontmoet heeft die hij heel aardig vindt' nog niet aan de orde is. Tenminste, vriend wil het voorlopig nog niet aan zijn kids vertellen. Zijn ex maakt hem niet uit, gaat echt mijn zijn kinderen.
Zijn er hier mede-forummers die dit herkennen? Ik zou heel graag willen weten hoe jullie hier mee om gegaan zijn. Vast bedankt!!!


engel

engel

16-07-2015 om 13:10

belang van de kinderen

Ik snap dat jullie verliefd zijn, bij elkaar willen zijn en dat de hele wereld het mag weten maar....Denk idd goed aan de kinderen. Een scheiding heeft veel impact en heeft tijd nodig. Forceer niets en probeer het belang van de kinderen op de 1e plek te zetten.

Moederalleen

Moederalleen

16-07-2015 om 13:16

Ik heb mijn huidige nieuwe vriend leren kennen 3 maanden na de scheiding....
Twas via een alleenstaande ouder site...
Ik heb mijn dochter er na een paar maanden bij betrokken door iets leuks te gaan doen.
Ze was heel vrolijk en von doet ook prima.
Tot nu toe doen we ook nog veel met zijn tweeën en is mijn vriend en zijn zoontje er ook bij in het weekend om een dagje wat te doen maar we wonen niet samen.
Zo heeft me dochter mij nog ook alleen en is het niet gepushte.

Ze mag zelf beslissen als we wat gaan doen of hij en zijn zoontje meegaan of dat ze liever alleen amam wil.
9 van de 10 x beslist ze dat ze graag met hun wat wil doen.
Maar zo blijft het nog lkkr luchtig en gezellig en staat er totaal geen druk op

moreen

moreen

16-07-2015 om 17:08

holly

dit klinkt alsof jij er alleen in staat. Alsof jij je nu het slachtoffer voelt van de situatie. Wat vind jouw vriend ervan dat jullie de relatie zo invullen? Misschien moet je er beter over communiceren met hem. Het klinkt ook een beetje alsof jij nodig hebt dat jij erkent wordt....door hem? En dat kan ook op andere manieren, mits hij serieus met je is en zonder dat de kinderen het al moeten weten.
Als het inderdaad vooral zijn beslissing is om dit nog niet te laten weten, dan heeft hij blijkbaar ook het beste voor met zijn kinderen. Iemand met verantwoordelijkheidsgevoel. das dan een voordeel?

Hollie H

Hollie H

16-07-2015 om 21:11 Topicstarter

RE:

Bedankt voor jullie reacties! @engel; ik vind het ook hoor, dat we echt voorzichtig moeten zijn met zijn kids. De mijne heeft vriend weleens gezien als hij een bakje koffie kwam drinken ofzo maar dat was ook niet zo vaak. Vriend heeft inderdaad (zoals Moreen terecht opmerkt) een super verantwoordelijkheidsgevoel.
@Moreen, ik denk dat jij een goed punt hebt.... Ook al snap ik dondersgoed dat het nu echt nog niet het moment is om het te vertellen...het lijkt nu alsof ik geen plek inneem bij vriend. Alsof ik er niet ben zeg maar...één of andere schijn-/ spookrelatie heb. Hij is wel behoorlijk serieus met mij, als ik bijvoorbeeld aangeef elkaar nog minder te zien dan dat we nu doen en het mogelijk beter is als we wat afstand nemen, dan wil hij dat absoluut niet! Terwijl hij ook aangeeft zijn oude leven te missen (en dan bedoelt hij niet zijn ex maar wel een huiselijk leven, de oude buurt waar hij woonde) wil hij ook zeker verder met mij. Vriend is gefrustreerd dat wij onze relatie zo invullen zoals we nu doen, hij vind het ook niks en dat is mede omdat hij ziet wat het met mij doet.
@Moederalleen, was je huidige vriend al lang gescheiden toen jullie elkaar leerden kennen?

Moederalleen

Moederalleen

16-07-2015 om 21:50

Min huidige vriend was 2 jaar alleen...
Ik 3 maanden... Maar de relatie met ex liep al 5 jaar slecht dus het was niet echt een verrassing.
Maar je voelt je gefaald en voor je kind voel je je ellendig.
Heb je week op week af?
Wij hebben dat wel.
Van maandag tot maandag

lila

lila

16-07-2015 om 21:52

jee

Hij heeft zich wel in een onmogelijke positie gemanouvreerd zeg. Behalve dat het lastig is voor jou vind ik het ook vrij oneerlijk naar de kinderen toe als het zo serieus is met jou.
Ze zullen er maar achter komen, dat hij net na de scheiding al een nieuwe vriendin had.

Hollie H

Hollie H

16-07-2015 om 22:17 Topicstarter

RE:

@Lila...ik heb kort geleden gezegd dat het volgens mij niet al te lang zou moeten duren omdat, als ík het kind zou zijn en er achter zou komen dat het al langer aan de gang zou zijn, zou ik me enorm verraden voelen. Denk ik. Ik weet het ook niet natuurlijk maar dat zou k me kunnen voorstellen. Maar omdat ik dat gezegd heb voelde vriend zich zo onder druk gezet door mij dat het het voorlopig zeker niet gaat vertellen....

Maar moet ik dan toch meer geduld hebben?

@Moederalleen, ex en ik hebben co-ouderschap: De ene week heb ik mijn kiind 5 dagen en gaat ie 2 dagen naar ex en de andere week heb ik hem 2 dagen en heeft ex hem 5 dagen.

lila

lila

17-07-2015 om 09:11

weet ik ook niet hoor

Uiteindelijk is het zijn pakkie an natuurlijk.
Kinderen hoeven niet elke scharrel mee te krijgen of gelijk bij een bloei betrokken maar dit wordt wel pijnlijk ja, een serieuze relatie al langer aan de gang.

Gerber

Gerber

17-07-2015 om 12:16

Tijd is je vriend...

Hollie, jouw situatie komt mij bekend voor, ik heb iets dergelijks bij de hand gehad. Mijn vriend heeft na een maand of 10 verteld aan zijn puberkinderen dat hij een vriendin had, en vervolgens heeft het nog een kleine 3 jaar geduurd voordat zijn kinderen en aan toe waren om mij te ontmoeten. Inderdaad, dat voelt niet altijd fijn, maar nu kan ik zeggen dat dit een verstandig traject is gebleken. De kinderen hebben ervaren dat hun moeite werd gehoord en dat vader koos voor een goede relatie met zijn kinderen. Ondertussen ging onze relatie gewoon door, met ja, een ontbrekend gedeelte waar het zijn kinderen betrof. De situatie is nu, dat kinderen mij accepetern, en dat we de feestdagen gezamelijk kunnen vieren. Dat is heel veel waard!
Bovendien, ik hoor dat jouw vriend bedroefd is om zijn verloren verleden. Ook dat is heel herkenbaar. Het vergt van jou/jullie een laveren tussen het rouwen om dat was geweest is, en het opbouwen van jullie relatie. Door jullie beider rugzak, verleden en kinderen gaat dit heel wat roeriger dan een eerste relatie, maar met veel begrip en een goede onderlinge communicatie komen jullie een heel eind. En ja, het is een les in nederigheid, maar vooral van een ontdekken van de rijkdom die je dit brengt aan zelfkennis en aan nieuwe verbintenissen. Veel geluk!

Gerber

Gerber

17-07-2015 om 12:26

exen

O ja, wat betreft de exen: dat is toch echt een ander verhaal: waarom mogen de exen niets weten van jullie relatie? Wanneer jullie relatie samenhangt met beider scheidingen, dan kan ik mij boosheid wel voorstellen, maar dan nog. Er kan van alles te zeggen zijn voor het lang verborgen houden van jullie relatie: je wilt je ex niet kwetsen, misschien is er niet voldoende vertrouwen n de huidge relatie, ik noem maar wat. Maar: zulk nieuws komt altijd rauw op het dak, de ex partner is bezig met iets nieuws op te bouwen, terwijl de ander in verbijstering bezig is de puinhopen in ogenschouw te nemen.
Ik zou zeggen: bedenk wat de motivatie is, om dit nieuws verborgen te houden. Maar ook: een kort bericht 'ik heb een nieuwe partner en we zullen 1 en ander heel rustig opbouwen in relatie tot de kinderen' is m.i niet bedreigend, maar schept wel ruimte voor jullie nieuwe relatie om dit in openheid ut te bouwen.

Hollie H

Hollie H

18-07-2015 om 10:50 Topicstarter

RE: Tijd is je vriend

Goed om te lezen hoe jullie het aangepakt hebben Gerber! Het is inderdaad niet mijn bedoeling om meteen fysiek een rol te gaan spelen in hun leven. Wat mij betreft duurt het allemaal nog even voordat we echt kennis gaan maken. Het gaat me echt om dat gevoel dat 'ik er niet mag zijn'. Ik word er onzeker van! Qua exen ligt het allemaal wat gevoelig en er zal inderdaad boosheid naar voren komen. Overigens is dat voor mij geen reden om het niet te vertellen.We hebben het eigenlijk niet over de exen gehad, meer over de kids.
En ik heb ook het gevoel dat we niet verder komen in onze relatie, er wordt niks op gebouwd. Ik heb het idee dat hij blijft hangen in het rouwen, maar dat komt misschien ook omdat ik zelf altijd in ellendige situaties vrij snel de schouders er weer onder zet. Misschien verwacht ik dat van hem ook en zou ik wat empathischer en/of geduldiger mogen zijn. Tijd is inderdaad uiteindelijk mijn vriend Gerber, momenteel een beetje een vijand

Hollie H

Hollie H

18-07-2015 om 10:52 Topicstarter

RE: Gerber

Gerber, was jouw vriend degene die rouwde om het verloren verleden of jij? Hoe gingen jullie daarmee om? Praten of juist niet? Ik voel me nl soms net zijn psycholoog....

Tijgeroog

Tijgeroog

18-07-2015 om 11:23

Tussenweg

Als ik het zo lees is het probleem vooral dat jullie relatie geheim moet blijven, en niet zo zeer dat je zijn kinderen niet ontmoet. Kun je dat niet aanpakken?
Je vriend zou de kinderen kunnen vertellen dat hij een vrouw heeft ontmoet die hij leuk vindt, dat hij verliefd is geworden en dat hij daarbij mee is. En dan mee gaan in hun behoeftes, hoeveel ze willen weten, misschien een foto en op termijn misschien ontmoeten. Of er misschien helemaal niet meer over praten.
Maar dan weten ze wat er bij hun vader speelt. De impact is veel kleiner dan wanneer je al geïntroduceerd wordt (en dus ook wanneer jullie relatie weer over zou gaan). Maar jullie hoeven het niet meer geheim te houden. Kunnen, als de kinderen bij de moeder zijn, samen gezien worden door anderen, omdat je niet meer bang hoeft te zijn dat de kinderen het te horen krijgen.

ookgescheiden

ookgescheiden

18-07-2015 om 11:24

ander geluid

Als ik dit verhaal zo aanhoor proef ik wat zaken die hier niet aan de orde komen. Voor topic starter Hollie H is de nieuwe vriend blijkbaar heel bijzonder, verliefd is misschien het meest juiste woord. Door het verleden is van beide kanten uit de schroom om nu direct in het openbaar te verschijnen. Ik heb het idee dat Hollie H juist bevestiging zoekt van haar nieuwe vriend. Het feit dat ze via omwegen in het donker in door de achterdeur enkel toegelaten wordt tot het leven van haar vriend, zorgt dat zij zich niet gewaardeerd voelt in de relatie zoals ze het graag zou willen zien. Het officieel bekendmaken bij de exen en de kinderen betrekken in de relatie is een brug te ver, dat snap ik. Maar wat is er mis mee om samen op straat gezien te worden? Iets te ondernemen?
Ooit toen ik een poosje alleen was, had ik ook een leuke man ontmoet waar ik ook heimelijk naar toe moest. Bij mij gingen al snel de alarmbellen af, want deze man was helemaal niet toe aan een relatie! Hij wilde wat rollebollen in bed en wilde absoluut niet gesignaleerd worden met mij. Hij verpakte dat in 'rustig aan doen' , maar het feit dat hij zich voor mij schaamde (dat gevoel gaf het mij) en nooit met iemand sprak over mij, zei mij genoeg. Binnen twee weken kwam na aandringen bij hem het hoge woord eruit; hij wilde niks met mij, de sex was leuk maar daar bleef het bij.

Ik zeg niet dat het bij jou zo is, maar denk goed na of je zin hebt in een leven als een soort surrogaat minnares. Je wil toch samen naar t strand kunnen gaan, uit eten, een bootje varen of gewoon simpel een boodschapje kunnen doen? Hou je eer hoog Hollie H, jij verdient een man die supertrots op jou is! Een man die echt verliefd op je is pronkt vanaf dag 1 al graag met je.
Nogmaals; niet vanaf week 1 bij de ouders op bezoek, kinderen erbij betrekken en de exen inlichten. Ga gewoon je eigen gang....en als hij dat niet wil dan trek je je conclusies.

Hollie H

Hollie H

18-07-2015 om 12:03 Topicstarter

RE: Tijgeroog en Ookgescheiden

@Tijgeroog, klopt wat je schrijft! Ik hoef inderdaad echt nog niet de kinderen te ontmoeten, daar is het nog veel te vroeg voor. Ik voel me inderdaad geheim gehouden en dat vreet aan me.

Vriend en ik kennen elkaar al vrij lang, het is een wat ingewikkeld verhaal die ik maar niet opschrijf in verband met mogelijke herkenning.... we zijn inderdaad knetterverliefd geweest maar dat ebt nu weg (bij mij in ieder geval) en ik denk dat dat ook komt door het gedoe waar we nu in zitten.

En inderdaad @Ookgescheiden, ik heb die bevestiging nodig kennelijk. Ik merk dat ik erom vraag bij hem en daar wordt hij niet blij van. Sterker nog....hij voelt zich onder druk gezet. Samen op straat gezien worden kan niet omdat vriend bang is kinderen tegen te komen die bij zijn kids in de klas zitten en dat zijn kids op die manier horen dat ze hun vader met een andere vrouw hadden zien lopen/ fietsen. En inderdaad... ik wil heel graag met hem uit eten bijvoorbeeld. Ik vind dat zoiets leuks om te doen, wordt daar heel blij van. Hoeft helemaal niet hoogstaand te zijn, een klein eetcafeetje is al helemaal top...maarja.... hij wil het niet. Ik vind idd ook dat hij me best kan 'erkennen' als zijn vriendin zonder dat iedereen al meteen van ons op de hoogte hoeft te zijn. Een gesprek hierover voeren is moeilijk omdat we eigenlijk allebei geen oplossing weten.

ookgescheiden

ookgescheiden

18-07-2015 om 12:27

andere plaats?

Kun je niet uiteten of activiteiten doen in een andere plaats? Het smeken om erkenning zou mij zoveel verdriet geven....

Hollie H

Hollie H

18-07-2015 om 14:24 Topicstarter

RE: Andere plaats

Ookgescheiden je gelooft het niet, we zijn een keer naar Belgie gereden en daar uit eten gegaan.....komt er een gezin het restaurant binnenlopen waarvan de kinderen bij 1 van zijn kinderen in de klas zitten!! Hij heeft meteen afgerekend en zijn het restaurant uitgegaan....

moreen

moreen

18-07-2015 om 16:33

nou ja....

Hij reageert ook wel een beetje overtrokken zeg. Den k je echt dat een klasgenoot daarbij stil staat; ten eerste moet hij dan herkend worden als vader van en diegene moet zich realiseren dat he een andere vrouw is en de behoefte hebben dit door te kleppen..... pffff
Ik zou van vriend vragen het gewoon te vertellen en er open over te zijn zonder dat er direct ontmoetingen moeten plaats vinden. Dit stiekeme gedoe lijkt mij hoogst vervelend en later gaan die kinderen daarachter komen, of je moet je leven lang blijven jokken over jullie startdatum e.d. Nee, dat lijkt me echt niks. Jullie...of met name je vriend maakt er een veel te groot item van.

Judith

Judith

18-07-2015 om 17:52

Moederalleen

Ja dat zou ik idd ook niet leuk vinden...
Blijf dan gewoon rustig zitten.

Maar goed ik denk ook dat je beter open kaart kan spelen en dat je d ekinderen tot jij en hij dat wil er pas bij betrekt....

Gerber

Gerber

19-07-2015 om 00:13

De verborgen vriendin

Hollie, je vroeg of het gevoel van rouw vooral bij mijn vriend een rol speelde, of bij mij. Weet je, het speelt denk ik bij allebei, op verschillende tijdstippen. Het feit dat je wilt scheiden, maakt in mij geval niet, dat mijn leven voor de scheiding nu een gesloten boek is. Nee, er zijn bij vlagen momenten dat ik het vanzelfsprekende van een gezinsleven echt mis: de verjaardagen van de kinderen, de feestdagen, de vakanties, de zaterdagochtenden met sport etc. Van die momenten dat het er toe doet dat je een gezin vormt, en dat dat goed is. Dat is nu voorbij. Ik merk dat mijn vriend die momenten van weemoed en rouw ook kent. Het is een periode die voorbij is. Boven genoemde zaken zijn nu enigszins gecompliceerd geworden.
Een nieuwe relatie heeft ook een heel andere dynamiek. Allereerst is de start heel anders: je bouwt een relatie op na een gebroken huwelijk. Vaak zijn er kinderen in het spel. Je staat voor veel dingen alleen, je financieen zijn niet optimaal. Temidden van dit ' mijnenveld' probeer je je te verbinden met een ander die een dergelijk verleden ook met zich mee draagt. Dat valt om den drommel niet mee! En ja, dan denk je je ook wel eens aan de periode dat je met al dit gedoe geen rekening hoefde te houden. In mijn geval sta ik nog steeds 100% achter mijn besluit om te scheiden, maar het is een besluit dat ook heel veel echt lastige gevolgen heeft.

Verder krijg ik het idee uit jouw verhaal dat jouw vriend echt enorm in een kramp leeft, wat betreft de openheid van zijn relatie met jou. Ik kan mij heel goed voorstellen dat je het gevoel hebt, dat je er niet mag zijn. Er zijn twee dingen denk ik die er toe doen: de ralte van vader met de kinderen, EN de relatie die vader met jou heeft. Volwassen mensen zijn toch echt vrij om een relatie aan te gaan, en hebben daar geen toestemming voor nodig van hun kinderen. Volwassen mensen hebben wel de verantwoording naar hun kinderen om een zorgzame ouder te zijn, maar dat laatste houdt een nieuwe relatie niet tegen. Mijn ervaring met mijn kinderen is, dat je heel goed kunt uit leggen dat je als ouder een nieuwe liefde hebt ontmoet. Wanneer je tegelijkertijd kunt laten merken dat dit niet ten koste gaat van de liefde tot de kinderen (met andere woorden: dat je als nieuwe geliefden soms een stap terug moet doen met het oog op de kinderen) hoort daar ook bij. Maar in het geheim, in het donker en via een omweg naar elkaar toe reizen, komt op mij niet geond over. Je staat voor je liefde! Niets geen snel afrekenen: jullie gaan samen verder! En houden daarbij heel veel rekening met jullie kinderen, maar jullie willen samen verder. Wanneer ik zou merken dat mijn vriend zo angstig was om er voor uit te komen dat we een relatie zouden hebben, dan zou ik echt willen weten, waar deze angst toe te herleiden zou zijn. Waar hij zou staan, tov mij. En of ik toch niet die rebound zou zijn, die de pijn van de scheiding wat verzacht.
Goed, veel aannames, maar wederom: sterkte in deze lastige situatie!

Gerber

Gerber

19-07-2015 om 00:31

ps en praten

Sorry van al die type fouten in het bericht hierboven. je vroeg ook nog hoe wij met gevoelens van rouw omgingen. In mijn geval, benoemde ik het. Je kunt namelijk niet altijd in de roze wolk leven, soms ben je gewoon verdrietig dat zaken zo gelopen zijn. Ik bevestig wel altijd dat het feit dat we gescheiden zijn voor mij geen vraag meer is, maa wel dat er momenten zijn dat je verdriet hebt om dat wat er niet meer is. En dat ik tegelijkertijd ook niet meer terug kan en wil naar mijn huwelijk van voorheen. En zo is het ook. dus, in eerlijkheid dit met elkaar delen, juist omdat je geen onbeschreven blad meer bent, maar een gedeeld leven met een ander achter je hebt gelaten, dat ooit veelbelovend is begonnen, maar toch niet kon voortduren.

Hollie H

Hollie H

19-07-2015 om 00:58 Topicstarter

Jullie schrijven een hoop interessante dingen ladies Wel heel erg fijn vind ik dat omdat ik op die manier toch beter een beeld kan vormen. In mijn hoofd worden dingen namelijk alsmaar groter en ingewikkelder (en in die van vriend ook en dus tussen ons samen ook) en jullie zetten me weer even in de realiteit. Soms is het namelijk niet zo ingewikkeld als ik het inmiddels gemaakt heb. Eigenlijk wat Moreen zegt.... hij (ik dus ook) maakt er een heel groot item van...
Het is namelijk niet zo dat ik meteen wil samenwonen, helemaal niet zelfs.... Ik heb meerdere malen gevraagd of ik een rebound ben. Hij verzekert me van niet.... ik kan het me eerlijk gezegd ook niet echt voorstellen... hij is heel oprecht, als persoon ook zeg maar. Maargoed...je weet nooit wat voor verborgen agenda sommigen hebben maar eerlijk gezegd geloof ik hem daar wel in. Maar hij vind dat hij het zijn kids niet aan kan doen om ze weer een heftige mededeling te doen. Ze hebben 6 maanden geleden te horen gekregen dat hun ouders uit elkaar gaan en dan moeten ze nu weer te horen krijgen dat hun vader een andere vrouw leuk vindt (dit zijn zijn woorden). Ik snap hem wel hoor, maar toch voelt het niet goed.
Ja ik snap wat jij bedoelt Gerber. Ik heb dat gezinsleven niet echt gehad nog omdat mijn kind pas 3 jaar is. Ik snap wel dat als je kinderen ouder zijn, je inderdaad sportmomenten hebt, vakanties, feestdagen etc. dat heeft vriend ook inderdaad, ik herken wel wat jij schrijft. Maaein ik het niet ken en ik ook redelijk kort door de bocht kan izjn denk ik weleens... Tsjonge.... wat maak jij er een drama van. maar dat is natuurlijk niet helemaal fair tegenover hem... goed om het even van jou te horen, helpt mij wat meer begrip te hebben

+ Brunette +

+ Brunette +

19-07-2015 om 02:17

Er moet toch wel een tussenoplossing zijn?

Dat je de kinderen er nog niet bij wilt betrekken, snap ik. Maar je hoeft toch niet meteen als stel naar buiten te treden? Wat is er verkeerd aan als een stel goede vrienden met elkaar uit eten gaan of samen boodschappen doen? Je hoeft toch niet meteen innig verliefd handje in handje in dat restaurant te zitten of op straat te lopen? Dat de buitenwereld op een gegeven moment gaat fluisteren dat jullie misschien wel iets met elkaar hebben, is toch niet zo erg? Die weet toch niet hoe lang e.e.a. al aan de gang is.

Hollie H

Hollie H

19-07-2015 om 11:40 Topicstarter

Tussenoplossing

Ha Brunette (mooi tijdstip Een tussenoplossing zou mijns inziens ook helemaal prima zijn. Maar hij wil gewoon echt geen leuke dingen doen met mij...toch echt heel bang dat hij iemand tegenkomt die hij kent. Ik moet echt even een goed gesprek voeren, maar dat kan nu helaas niet. Hij is nu op vakantie met zijn kids, dat appen van ons leidt tot niks...alleen maar tot meer frustratie en onbegrip

Gerber

Gerber

20-07-2015 om 11:49

Bron van de pijn en slappe oplossingen

Hollie, ooit hoorde ik dat begin van herstel te vinden is bij de bron van de pijn. In jouw geval is de bron van de pijn de, in mijn ogen, haast obsessieve angst, dat de kinderen jouw vriend te weten komen van jullie relatie. Jullie, of beter zijn, nogal omslachtige oplossing is dan maar alles in het geniep. Dit is echter geen oplossing voor de angst, maar een lapmiddel waar je geen relatie mee opbouwt. Door op deze wijze iedereen te vriend te willen houden, wordt geen recht gedaan aan de realiteit, jouw bestaan in zijn leven maar ook niet aan de kinderen. Jouw vriend, en jij zullen echt moeten nagaan, waar die angst werkelijk op is terug te voeren, en of dit een reeele angst is.
Het is mijn ervaring dat kinderen veel veerkracht hebben (met de juiste begeleiding uiteraard) en dat kinderen ook werkelijk blij kunnen zijn met een nieuwe liefde in het leven van een ouder. Jawel, dat is mogelijk, mits deze mededeling met rust en kalmte wordt omkleed. In mijn geval: de vader van mijn kinderen had 9 maanden na de scheiding een nieuwe liefde ontmoet. Na drie weken maakten de kinderen kennis met deze liefde, die ook meteen bij vader bleef slapen. Natuurlijk was dat eng, en zaten ze er niet op te wachten, maar ze zagen ook dat hun vader voor het eerst weer gelukkig was. Dat gunden ze hem echt. Nu zijn mijn kinderen heus geen model kinderen, maar wat ik wil zeggen is dat hun veerkracht en goede wil hierin groot kan zijn.
MAAR: mochten de kinderen van jouw vriend bij hun moeder heel veel verdriet en gekwetstheid ervaren omtrent de scheiding, en mogelijke woede en teleurstelling over de nieuwe relatie, dan gaan kinderen zich ook gespleten voelen in hun loyaliteit naar beide ouders. Het hangt dus voor een heel groot gedeelte al van de gun-factor (niet een wapen!!) van de beide ouders, hoe zij staan tegenover een nieuwe relatie, en of zij hun eventuele ongenoegen delen met hun kinderen of niet.
In jullie geval: het sparen van de kool en de geit is een halfslachtige poging (in mijn ogen) om met deze situatie om te gaan. Het kan ook zijn dat jouw vriend zich opnieuw moet leren focussen op zijn vaderrol, dat is in een nieuwe situatie na de scheidng toch een lastig proces. In dat geval kan ik je het boek 'In de naam van de vader' van Marleen Heylen aanbevelen. Ook voor een gedeelte te lezen volgens mij bij Google Books. Ik wens je veel sterkte en geduld!

Hollie H

Hollie H

20-07-2015 om 21:00 Topicstarter

RE: Gerber

Ha Gerber, wat schrijf je dat treffend.... dank je wel!

Ik vind vriend ook behoorlijk obsessief als ik eerlijk ben. Wel een mooie om over na te denken 'begin van herstel is te vinden bij de bron van de pijn'. Voor mij is die bron wel vrij duidelijk ja..... maar de bron van vriend's pijn ligt heel ergens anders.... hij vindt dat hij zijn zoons de pijn aangedaan heeft, het verdriet van het opgebroken gezin. Ergens is dat ook zo omdat hij het geïnitieerd heeft.... toch stond zijn ex een aantal jaren geleden ook al met haar koffers in haar hand omdat het niet meer ging. Toen hebben ze niet doorgezet. Nu dus wel en dat is zijn 'schuld'.
Het verdriet van zijn kinderen doet hem pijn. Het doet hem pijn dat hij niet meer uitgenodigd wordt voor verjaardagen van hun oude groep bekenden, hij mist zijn huis en haat het huis waar hij nu woont. Hij heeft dus een hoop pijn, verdriet en frustratie. En dus een vriendin die verdriet heeft om wat hij doet. (of ja... wat hij dus vooral NIET doet Ondertussen bouwen wij inderdaad helemaal niks op, we komen geen stap verder terwijl onze relatie toch al een half jaar duurt.

Ik ben heel erg geneigd om elkaar minder te gaan zien als hij terug is van vakantie want ik trek deze situatie niet zo heel best. Ik ben verdrietig maar ook boos. Ik denk dat als we elkaar minder zien, ik minder met de hoop leef dat hij me volledig aanwezig laat zijn in zijn leven. Hij appte gisteravond nog 'Hoe kunnen we hier uitkomen. Ik wil met je door.' Ik heb teruggestuurd dat ik niks meer durf voor te stellen of te zeggen omdat hij zich dan onder druk gezet voelt. Dat zei hij nl voor hij op vakantie ging... hij wilde het eerst op vakantie gaan vertellen aan zijn kids maar ineens toch niet omdat ik hem onder druk zette. Ik had hem gewoon verteld wat ik van de situatie vond maar dat voelde hij als 'onder druk zetten'.
Ik heb trouwens niet het idee dat zijn kinderen veel boosheid ervaren bij zijn ex maar dat weet ik niet echt.
Hij heeft wel meerdere malen aangegeven dat hij zich verscheurd voelt tussen mij en zijn kids. Als zijn kinderen onverwacht bij hem zijn op een avond dat wij eigenlijk hadden afgesproken, durft hij mij dat niet te vertellen.... bang voor mijn reactie. Dus die kool en die geit.... gaan zeker op voor hem! Maarja...misschien geef ik hem wel te weinig vertrouwen om het tegen me te durven zeggen.

Wel fijn om te horen dat jouw kids het zo opgepakt hebben. Is jouw ex nog samen met die vrouw? En heb jij eigenlijk een nieuwe liefde?

ps: ik zal de titel van dat boek even googlen, dank je!

Hollie H

Hollie H

20-07-2015 om 21:20 Topicstarter

RE: Gerber II

Gerber sorry, ik zie dat je inderdaad een relatie hebt.... je hebt het uitgebreid beschrven in je stukje over het verdriet om je 'oude leven' wat niet meer is.....

Gerber

Gerber

21-07-2015 om 14:57

Ander perspectief

Hollie, je hebt denk ik wel een beetje een beeld waar de bron van jouw pijn zou kunnen liggen. Het is daarbij fair, om ook te bedenken waar die van jouw vriend ligt. Jouw vriend appte jou een bericht, heel waardevol; hij wil met jou werder, maar weet niet hoe. Hou je vast aan dat eerste deel, en leer daarop te vertrouwen.
Vanuit dat vertrouwen proberen te begrijpen dat het ongetwijfeld voor jouw vriend een zoeken is, hoe hij vader kan en wil zijn. De grote vrees van heel veel vaders is, dat zij op de een of andere wijze vervreemden van hun kinderen. Of erger nog, dat kinderen het kontakt verbreken met vader. In mijn nabije omgeving ken ik tenminste 3 vaders die hebben moeten ervaren dat hun kinderen zich van hen af keerden. In alle gevallen was daar ook een gekwetste en verdrietige exvrouw, die haar kinderen deelgenoot maakten van haar verdriet. Ik zei al, tijd is je vriend, en ook voor deze drie vaders kwam het moment, dat de kinderen weer kontakt zochten, maar het zijn uiterst pijnlijke ervaringen.

Jullie zijn beiden niet lang gescheiden. Wie weet zoekt jouw vriend manieren om zijn vaderrol te funderen, zijn band met zijn kinderen goed te houden, juist uit vrees ze te verliezen. In zijn huwelijk zou de omgang met de kinderen toch heel anders geweest zijn, dan in deze situatie waar hij de zorg alleen draagt op zijn zorgdagen. Ik weet het niet. Het pleit in mijn ogen enorm voor hem, dat hij de zorg voor zijn kinderen niet te grabbel gooit, maar daar in wil investeren. Ik zie dit bij mijn vriend ook gebeuren, en stiekem ben ik daar apetrots op!

Dit maakt jouw frustratie natuurlijk niet minder groot, maar er zijn denk ik echt wel manieren om hier op termijn uit te komen, Probeer samen te achterhalen waar hij het meeste bang voor: wat gebeurt er, wanneer de kinderen boos op hem zijn (en misschien ook niet) wanneer ze van jouw bestaan weten? Waar is hij dan bang voor? En wie weet helpt het, om dit eens voor te leggen aan een familietherapeut, iemand die geschoold is in processen van loyaliteit tussen ouders en kinderen. Ik noem maar wat. Je kunt er zo veel wijzer van worden, door deze processen te herkennen en te begrijpen. En te leren vertrouwen op je ouderrol.

Goed, voor mijn doen heb ik vaak gereageerd. Normaal lees ik eigenlijk wat mee op dit forum. Maar jouw vraag triggerde mij, omdat het een stuk raakt waar ik zelf ook veel vragen en verdriet bij heb gehad. Maar waarvan ik nu zeg, dat dit proces mij ook heel veel heeft opgeleverd aan inzicht, begrip en liefde voor de diverse kringen van families om mij heen. Dat wens ik jou ook toe!

Hollie H

Hollie H

21-07-2015 om 17:17 Topicstarter

RE: Ander perspectief

Gerber ik vind het ontzettend lief en constructief, de manier waarop jij mijn probleem bekijkt en beschrijft. Door jouw (laatste) verhaal zie ik het weer meer met een open vizier..... ik zat zo in mijn verdriet/ ongenoegen/ teleurstelling.... dat ik het echt heel moeilijk vond om het weer open te gooien. ik moet het alsnog zelf doen maar even een andere invalshoek is wel heel erg prettig. Vooral het kijken (en bespreken) naar/van de bron van Vriend's pijn is een eye opener. Het klinkt zo simpel, waarom denk ik daar niet aan... maar ik zwelgde (zwolg?) even in mijn eigen (negatieve) gevoel.

Ontzettend gaaf trouwens dat het jou zoveel opgeleverd heeft en dat jullie zo met elkaar om kunnen gaan (alle families in jouw leven).... daar is begrip, acceptatie en tijd voor nodig. niet met oogkleppen op doorstieren en je eigen gelijk willen halen. Mooi om te lezen.... hoop dat ik op termijn, net zo ver ben als jij

+ Brunette +

+ Brunette +

22-07-2015 om 00:45

Je staat altijd op nummer twee als er kinderen in het spel zijn.

Tenminste, zo zou het moeten zijn. Zelf zou ik alleen nog een man in mijn leven toelaten als die zou accepteren dat mijn dochter belangrijker is dan wie dan ook. Niet dat ik geen tijd zou inruimen of aandacht zou hebben voor die nummer twee maar met kinderen tot pakweg zestien jaar of als er een nog verse scheiding op de achtergrond meespeelt, zijn de mogelijkheden nou eenmaal beperkt. Andersom zou ik me ook zo opstellen. En wachten op betere tijden (waarmee ik bedoel: tijden waarin je minder beperkt bent om bij je geliefde te zijn). Als een relatie aanvoelt alsof het voor de rest van je leven is, dan neem je die paar schaarse jaren toch voor lief?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.