Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Het einde nadert, en dan?

Deze week hebben we te horen gekregen dat mijn ex ongeneeslijk ziek is en het einde snel zal naderen. Ongelooflijk.
We zijn nu 20 jaar gescheiden, net zo lang als we getrouwd waren. We hebben al uitgesproken, dat het goed is dat we apart wonen (wel bij elkaar in de buurt), maar dat het ook goed is dat we contact hebben gehouden. Mijn instelling was en is altijd geweest dat een scheiding het einde is van de relatie en alles wat dat aan narigheid met zich meegebracht heeft. De nare dingen kun je achter je laten. Maar de goede dingen kun je -op termijn etc.- overhouden. En dat is ons gelukt. Ik ben daar ook wel trots op. We hebben 3 volwassen kinderen, mooie mensen met fijne partners en een eigen, zinvol bestaan.
Afgezien van de emotionele toestanden raken we ook verzeild in wat regeltoestanden.
Mijn ex heeft een koopwoning. Nu heb ik geen verstand van nalatenschappen met een koopwoning, vandaar mijn vraag: hoe gaat dat dan? De woning zal verkocht moeten worden, maar kun je dan de hypotheek door laten lopen, tijdelijk? Het zal aan de kinderen zijn om dat allemaal te regelen straks, zij zijn de erfgenamen. Maar ik wil op voorhand toch alvast wat kennis verzamelen.
In wat voor proces komen we straks terecht? Bank, belastingen, nutsvoorzieningen?

Tsjor


je kinderen zijn de erfgenamen, wat zij samen met hun vader nu kunnen doen is de hypotheekacte erbij pakken en kijken welke voorwaarden er zijn bij het overlijden van de hypotheekgever.
Ze zullen ook de voorwaarden van de overlijdensrisicoverzekering moeten doornemen.

Wat juist nu een goed hulpmiddel kan zijn om alle belangrijke dingen op een rijtje te krijgen is het boek van Marieke Henselmans "Wegwijzer voor nabestaanden" https://bespaarboeken.nl/site/product/wegwijzer-voor-nabestaanden-2/

Voor de uitvaart zelf kan haar werkboek "Laat je niet kisten" een hulpmiddel zijn. https://bespaarboeken.nl/site/product/laat-je-niet-kisten-door-de-commercie-werkboek/

Ik weet niet hoe veel tijd er nog is maar ik zou dit nu gelijk gaan doen nu ze hun vader nog kunnen vragen hoe en waar dingen geregeld zijn zodat ze straks als de eind fase er is ze alle aandacht voor hun vader en zichzelf kunnen hebben en deze zakelijke kant geregeld is en op dat moment weinig/geen aandacht vraagt van hun maar bv juist door jou of een andere vertrouwenspersoon met wat meer afstand gedaan kan worden.

Je zou ook advies kunnen vragen bij de bank waar de hypotheek loopt. Zij kennen de preciese voorwaarden. Er is ook informatie (en advies) te vinden bij Vereniging Eigen Huis en bij de Consumentenbond. Bij de bibliotheek kun je hun boeken en tijdschriften ook vinden, kopen is best zonde want je gebruikt zo'n boek hopelijk maar kort en eenmalig.
Toen mijn moeder overleed en ik als executeur-testamentair was aangewezen, heb ik wel dat boekje van de Consumentenbond gekocht. Als hij jou aanwijst als executeur-testamentair dan ben je ook verantwoordelijk voor de aangifte erfbelasting etc. Daar kun je ook wel veel informatie over vinden op de Belastingdienst site.
Heeft hij een testament gemaakt? En een levenstestament, voor alle dingen die beslist moeten worden nu hij nog in leven is maar het zelf niet meer kan of wil regelen?

Ach Tsjor, ik heb helemaal geen verstand van nalatenschappen maar wil je toch even sterkte wensen met het hele proces. Je hebt een hele bijzondere band met je ex en het doet vast pijn om hem nu te moeten loslaten. Ik hoop dat jullie deze laatste fase in kunnen gaan met de liefde en compassie die jullie in de loop der jaren met elkaar hebben ontwikkeld. Ik hoop dat er goed afscheid kan worden genomen en dat het einde voor hem zacht en liefdevol kan zijn. Ook sterkte voor jullie kinderen! 

Dat boekje van de Consumentenbond is een goed advies.
En qua hypotheek: als deze een tijdje gewoon betaald blijft worden zal de bank er niet zo heel erg veel van vinden. Zo’n huis is meestal ook niet in een dag verkocht. Daar gaat meestal wel een aantal maanden overheen.

Dat gezegd hebbende, zijn banken meestal wel soepeler als er met hen overlegd wordt dan als ze voor een voldongen feit gesteld worden. Waarschijnlijk willem ze wel een soort van verkoopplan zien, maar dat zouden je kinderen met een makelaar kunnen afstemmen.

Is er een kans dat een van de kinderen het huis zou willen overnemen?

Wat heftig voor je, Tsjor. Geen verstand van hoe jij en je kinderen dit moeten aanpakken (de genoemde tips lijken me goed) maar ik wil je veel sterkte wensen. Je bent toch lang samen geweest en daarna ook nog in goed contact met elkaar gebleven, dan raakt het je natuurlijk diep dat hij nu ernstig ziek is en als hij er straks niet meer is.

Hier ook geen verstand van, toch begrijpelijk dat je dit onbezorgd wilt afsluiten zodat de kinderen straks niet in vervelende toestanden komen. 
Wil je ex ook dat je hiermee bezig bent? Ik kan me voorstellen dat als je binnenkort overlijdt en mensen bezig zijn met na je dood dat confronterend is. Tuurlijk moet dat wel gebeuren, voor of na je er nog bent maar ja jij gaat de wereld verlaten. 
Vooral als er een kind is die het huis wil overnemen of tewel er in gaan wonen is dit wel iets wat ik bij de bank zou willen navragen. Verder denk ik, na het overlijden… eerst wat moet er met spullen etc. En tijd om te rouwen. De hele begrafenis of crematie is al best een opgaaf. Hoe is dat geregeld? 
Ik wens je sterkte bij dit hele proces en ook dat er duidelijke antwoorden te vinden zijn. 

Bijtje82

Bijtje82

03-09-2022 om 16:49

Sowieso even aan je ex vragen hoe hij zijn hypotheek heeft afgesloten. Zeker nu hij nog leeft en zelf kan tekenen voor bepaalde zaken, is de afwikkeling vaak een stuk 'makkelijker' 

Misschien heb je ook hier wat aan. 

https://www.erfwijzer.nl/hypotheek-overlijden.html#:~:text=Na%20overlijden%20loopt%20de%20hypotheek,gedeeltelijk%20of%20geheel%20worden%20be%C3%ABindigd.

Verder zou hij eventueel kunnen overwegen om het huis alvast te koop te zetten, de overdracht hoeft natuurlijk niet meteen plaatst te vinden. Stel de artsen geven hem nog 6 mnd dan kun je eventueel de overdracht eerder dan of uiterlijk op xx datum vastleggen. En je ex een volmacht laten tekenen bij de notaris is absoluut geen slecht idee. 

Dit hebben wij ook gedaan met onze woning. Was in November verkocht, maar hebben in overleg met de kopers een datum in juni laten vastleggen zodat wij beiden nog ruim tijd hadden om eeen eigen woning te vinden. 
Op deze manier heb je achteraf het minste gezeik. 

Maar het is zeker verstandig om nu al eea uit te zoeken en vast te laten leggen. Dat scheelt echt enorm. 

Sterkte voor jullie allemaal. 😘

Alvast het huis verkopen lijkt me wel erg voorbarig. Dan heeft hij ook nog de hete adem van de oplevering in zijn nek. En dat huis raakt ook wel verkocht als hij er niet meer is.
Mijn zus heeft haar huis ook aangehouden toen ze al in een hospice zat. (Het ergste vond ze dat ze de kat moest overdoen aan iemand anders omdat die niet mee kon naar het hospice.)
Na haar overlijden heeft haar zoon het huis verkocht, op zijn gemak.
Als er een hypothek is en geen geld kan ik me voorstellen dat er iets meer haast is, maar verkopen voor iemand overleden is, lijkt me heel akelig.
Is er geen levensverzekering die de hypotheek afbetaalt? Zijn de kinderen volwassen?
Een levenstestament eindigt overigens wel op de dag van overlijden, dus als je daarvoor wel gemachtigd was om zijn rekeningen te betalen (ik noem maar wat) door dat testament dan eindigt het daar en moet je bij de bank eerst een verklaring van erfrecht overleggen.

Maar alle feiten en regelingen op een stokje, vergeet allebei niet dat praktische zaken maar praktische zaken zijn en die lossen zich wel op. De tijd die je nog samen door kan brengen, de tijd die hij nu heeft, het traject dat er komen gaat en waarschijnlijk niet zo duidelijk uitgestippeld is als artsen soms suggereren, dat is wat er nu toe doet.

Bijtje82

Bijtje82

03-09-2022 om 20:07

WendelmoedM schreef op 03-09-2022 om 19:36:

Alvast het huis verkopen lijkt me wel erg voorbarig. Dan heeft hij ook nog de hete adem van de oplevering in zijn nek. En dat huis raakt ook wel verkocht als hij er niet meer is.
Mijn zus heeft haar huis ook aangehouden toen ze al in een hospice zat. (Het ergste vond ze dat ze de kat moest overdoen aan iemand anders omdat die niet mee kon naar het hospice.)
Na haar overlijden heeft haar zoon het huis verkocht, op zijn gemak.
Als er een hypothek is en geen geld kan ik me voorstellen dat er iets meer haast is, maar verkopen voor iemand overleden is, lijkt me heel akelig.
Is er geen levensverzekering die de hypotheek afbetaalt? Zijn de kinderen volwassen?
Een levenstestament eindigt overigens wel op de dag van overlijden, dus als je daarvoor wel gemachtigd was om zijn rekeningen te betalen (ik noem maar wat) door dat testament dan eindigt het daar en moet je bij de bank eerst een verklaring van erfrecht overleggen.

Maar alle feiten en regelingen op een stokje, vergeet allebei niet dat praktische zaken maar praktische zaken zijn en die lossen zich wel op. De tijd die je nog samen door kan brengen, de tijd die hij nu heeft, het traject dat er komen gaat en waarschijnlijk niet zo duidelijk uitgestippeld is als artsen soms suggereren, dat is wat er nu toe doet.

Het zijn maar opties. En het is altijd makkelijker bij leven.

Theodorusu schreef op 03-09-2022 om 21:24:

- knip, spam -

Stijlloze reactie bij zo'n gevoelig onderwerp 

Allereerst sterkte gewenst. Wat een verdrietige situatie. Het 'voordeel' aan ziekte t.o.v. een ongeluk of iets dergelijks, is dat je van tevoren al dingen kunt regelen.
Ik zou een huis niet verkopen voordat iemand dood gaat, tenzij het aan een eigen kind wordt verkocht. Zorg dan wel voor een marktconforme vraagprijs zodat het ook eerlijk is voor de andere kinderen. 
Voor zover ik weet komt een rekening als iemand overlijdt op naam te staan van de 'ervan van xxx' en kunnen daarvan openstaande, later binnenkomende of doorlopende rekeningen worden betaald. Bijvoorbeeld rekeningen van een ziekenhuis/hospice, dat duurt vaak even. Abonnementen moeten worden opgezegd, maar bijvoorbeeld gas en stroom in de woning moeten wel nog doorlopen. 
Het is denk ik ook handig om vooraf al één iemand aan te wijzen als contactpersoon voor instanties en/of taken te verdelen. Mocht je ex specifieke wensen hebben, kan hij ook - alleen of met de kinderen - naar een notaris om het een en ander vast te leggen.

tsjor

tsjor

04-09-2022 om 07:09 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties.
We kunnen nu gelukkig inderdaad al van tevoren dingen regelen en dat is fijn. Enkele jaren geleden heeft hij en hartaanval gehad, en toen zaten we ineens, zo vanuit school en werk, in het ziekenhuis. Maar we hebben geen 6 maanden meer.
Emotioneel is het een rollercoaster. Ik merk dt ik er behoefte aanheb, en gelukkig ook de kans krijg, om met een paar mensen die hem en onze relatie verder niet kennen, te praten en dan juist over de moeilijke dingen die er geweest zijn. Op dat gebied ben ik altijd een gesloten oester geweest, maar nu moet het eruit. En dat is ook goed. Mensen denken dat het gemakkelijk is geweest dat we nu een goede relatie hebben en dat de kinderen contact met hem hebben gehouden, maar hemel, dat is hard werken geweest. Mijn dochter zei gisteren nog tegen mij dat zij van vrienden vaak te horen krijgt: hoe doen jouw ouders dat, na de scheiding. Ik heb haar gezegd dat er een simpel recept voor is: met de scheiding laat je het slechte achter je, daarna probeer je het goede weer op te bouwen. Ik ben nu blij dat dat gelukt is, ook al maakt het het naderende afscheid zwaarder.
Goede tip, hypotheekakte nakijken. Hij is op administratief gebied een chaoot. Gelukkig heeft hij zijn zus ingeschakeld om samen door de papieren te struinen. Misschien is het een goed idee om zijn zus te benoemen tot testamentair executeur, als de kinderen dat zouden willen. Zijn zus werkt niet meer en heeft dus wat meer tijd en is zelf nuchter en praktisch. Zij heeft ook een goede band met de kinderen, altijd gehouden, op haar initiatief. Maar de kinderen hebben daar ook iets over te zeggen. de oudste is 35 en de jongste wordt vandaag (moeilijk genoeg) 25. Ze werken allemaal en wonen op afstand. Goed om die optie met iedereen te bespreken.
We hebben indertijd, bij de aankoop van ons eerste huis, een testament laten maken. Toen is alles op de langstlevende gezet. Maar ik wil niet dat dat nu nog geldig zou zijn. De kinderen zijn de erfgenamen. Ik heb nog geen idee hoe dat werkt, zo'n testament als je jaren later gescheiden bent. Dus in mijn hoofd moeten we (hij dus) misschien nog langs de notaris. Daar maak ik me dan zorgen over, hebben we die tijd nog wel, moet dat nog etc. Gelukkig is hij nog helder van geest en heeft (net) genoeg energie om nu dit soort dingen aan te pakken. Hoe het over 4 weken is weet ik niet. Dus er is haast.
De boekjes met praktische tips heb ik wel vaker voorbij zien komen. Ik onthoud de tip van de consumentenbond.

Tsjor

Een goed na-huwelijk is hard werken. Ik weet dat uit ervaring. En ik ervaar ook dat mensen zeggen 'Ja, maar jullie gaan ook goed met elkaar om/jullie doen het ook goed' en dergelijke opmerkingen, alsof dat een gemakkelijke opgave is geweest en ik daarom geen recht van spreken heb over wat een scheiding met je doet....Vanuit die positie van mezelf kan ik me wel iets voorstellen over wat het naderend overlijden van je ex met je doet, ook (of juist) met betrekking tot jullie kinderen. En het mogelijke onbegrip van je omgeving over dat het je aangrijpt.
Vanuit mijn omgeving hier en daar hoor ik dat de taak executeur testamentair een gigantische klus is die je nagenoeg volledig in beslag kan nemen. Bijvoorbeeld de Belastingdienst m.b.t. erfenis belasting, huis verkoop etc. Je kunt ook een externe ex.test. aanwijzen, die het met zijn/haar ervaring makkelijker en zakelijker kan afhandelen.

tsjor

tsjor

04-09-2022 om 23:11 Topicstarter

Madee, goed punt. Daar beginnen we nu over na te denken. Er is wel iemand die dat zou kunnen. Het zou ons allemaal zeker ontlasten.

Tsjor

Mochten mijn ouders overlijden dan laat ik een goede bekende van de familie de rompslomp afhandelen. Die krijgt 1% van de waarde van de erfenis minus aftek schulden ed. Dat hebben we al gevraagd. Sterkte

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.