Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Hoofdverblijf van mijn dochter

Hallo,

Sinds onze scheiding zijn we in een juridisch gevecht terecht gekomen betreffende de omgangsregeling. Uiteindelijk heeft de rechter een punt achter het proces gezet omdat er geen enkele vooruitgang meer in zat, met als resultaat dat er geen omgangsregeling tot stand is gekomen. Ondertussen zijn alle juridische en hulpverleningsprocessen gestopt en is er geen contact meer tussen moeder en mij en mijn dochter en mij. Onlangs zijn ze verhuisd en ik ben niet op de hoogte gebracht van het nieuwe/gewijzigde hoofdverblijf van mijn dochter. Formeel gezien zou mijn ex om een verhuistoestemming moeten vragen omdat ik gezaghebbende ouder ben. Dit heeft ze niet gedaan. Ik heb geen enkel informatie waar ze naartoe zijn. Wat kan ik doen?


Dit klinkt mij heel vreemd in de oren...
Waarom heeft de rechter geen omgangsregeling opgesteld? Daar zijn hun toch voor wanneer beide partijen er niet uit komen?

je moet als de wiedeweerga een advocaat inschakelen en misschien ook de politie. Moeder mag inderdaad niet verhuizen zonder toestemming. 

Dat is diep treurig. Hoe is het mogelijk dat je dit niet beter tot een einde hebt kunnen brengen, ondanks alle juridische en hulpverleningstrajecten eromheen?
'Formeel gezien zou mijn ex om een verhuistoestemming moeten vragen omdat ik gezaghebbende ouder ben.' Een beroep op formaliteiten levert alleen maar conflicten op en kan leiden tot nieuwe rechtszaken; desgewenst kan de moeder gaan verzoeken om het ouderlijk gezag van jou te beëindigen, omdat het leidt tot een voortduring van de conflicten.
Ga uit die vechtmodus, het heeft je niets opgeleverd. Wat rest is pijn, verdriet, gekrenktheid, gemis. Accepteer dat en werk eraan hoe je daar goed mee om kunt gaan. Bedenk daarna wat je op afstand nog kunt betekenen voor je dochter. Ik denk dan aan zoiets als een dagboek schrijven over jouw gevoelens (niet op internet, maar op papier), of sparen voor als ze 18 wordt. Iets waardoor jij het gevoel hebt dat je nog van betekenis kunt zijn voor haar, en waardoor zij later, als ze zelfstandig op zoek kan gaan naar haar vader de kans krijgt jou te leren kennen.

Tsjor

Heel vreemd dat dit zomaar kan. Ik dacht altijd dat als de ouders er niet samen uitkomen dat de rechter dan een omgangsregeling vaststelt. Verhuizen kan soms wel, maar je bent wel verplicht de ander in te lichten over het nieuwe adres als jullie beide gezag hebben.
Kun je niet bij hun vorige gemeente de verhuisgegevens opvragen? Ik snap dat ze die niet aan iedereen mogen geven, maar aangezien jij gezaghebbend ouder bent van een minderjarig kind heb je wel het recht om te weten waar ze woont.
Verder zou je eventueel de politie in kunnen schakelen, want het is toch een soort van ontvoering. Of een rechtszaak starten. 
Scholen zijn overigens ook verplicht om informatie over de voortgang en ontwikkeling van een kind naar beide ouders te sturen. Nu zal de moeder jouw gegevens echt niet hebben doorgegeven op de nieuwe school. Maar je zou contact op kunnen nemen met de oude school.
Wil je dochter wel contact met jou?

Ik begrijp het niet.  Een rechter is verplicht om uitspraak te doen dus er moet óf nog iets lopen, en de uitspraak is een tussenuitspraak, of je hebt geen ouderlijk gezag (meer). Dit kan niet het hele verhaal zijn. Welke hulpverlening was betrokken en onder welke vlag?

Het kan toch zijn dat er een uitspraak is gedaan over de omgangsregeling? Dan houd je nog het ouderlijk gezag.
Tsjor

tsjor schreef op 30-08-2021 om 12:31:

Het kan toch zijn dat er een uitspraak is gedaan over de omgangsregeling? Dan houd je nog het ouderlijk gezag.
Tsjor

In de openingspost staat dat het proces gestopt is. Ik las dat als dat er een uitspraak ligt én er staat dat er geen omgangsregeling tot stand gekomen is.


TO: welk proces is gestopt? Hadden jullie een (rechterlijk verplicht) mediationtraject over het ouderschapsplan?

Terug naar je advocaat. Wij hebben hier veel te weinig informatie om jou goed van advies te dienen. Wat wel opvalt is dat je je blijkbaar de verhuizing als belangrijkste punt ziet. Ik zou me vooral richten op het contact met je dochter. Daar heb je recht op.

De rechter zet er een punt achter omdat jullie er niet uit komen?
Dat kan niet kloppen. Een rechter is er juist om een beslissing te nemen als beide partijen er met elkaar niet uit komen. 

En dus heeft de rechter een beslissing genomen: geen omgangsregeling. Zo lees ik het althans. Tsjor

tsjor schreef op 31-08-2021 om 14:36:

En dus heeft de rechter een beslissing genomen: geen omgangsregeling. Zo lees ik het althans. Tsjor

Dan moet je het toch wel heel bont hebben gemaakt?

We lezen hier in elk geval niet het hele verhaal.

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

31-08-2021 om 14:58

Terug naar je advocaat zou ik zeggen.

'Dan moet je het toch wel heel bont hebben gemaakt?' Hij, of zij, of allebei. Het is zeker een uiterste noodgreep. 
Als alle juridische stappen al doorlopen zijn, dan lijkt mij 'terug naar de advocaat' een zinloze en dure exercitie, die de onrust alleen maar langer laat duren.

Tsjor

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

01-09-2021 om 10:31

tsjor schreef op 01-09-2021 om 09:55:

'Dan moet je het toch wel heel bont hebben gemaakt?' Hij, of zij, of allebei. Het is zeker een uiterste noodgreep.
Als alle juridische stappen al doorlopen zijn, dan lijkt mij 'terug naar de advocaat' een zinloze en dure exercitie, die de onrust alleen maar langer laat duren.

Tsjor

Dus dan maar gewoon toegeven?

BlueHeart schreef op 01-09-2021 om 10:31:

[..]

Dus dan maar gewoon toegeven?

Een rechter doet normaal toch een uitspraak?

CompetentSparrow79

CompetentSparrow79

01-09-2021 om 11:03

A12345 schreef op 01-09-2021 om 10:46:

[..]

Een rechter doet normaal toch een uitspraak?

Geen idee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.