Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Keifyn

Keifyn

06-03-2017 om 19:06

Huis ex vervuild...wat te doen

Hallo,

Na de peutertijd van mijn inmiddels pubers hier niet meer geschreven, maar nu wel behoefte aan een beetje goede raad. Ik ben nu bijna vier jaar gescheiden. Mijn kinderen gaan om het weekend naar hun vader. Gisteren was ik er even om wat spullen van mijn dochter op te halen (was er al lang niet meer geweest) en het is er zo ontzettend vies. Het stinkt, de lucht voelt zwaar van het stof, alles plakt en zit onder de vlekken. Mijn kinderen hebben allebei een allergische aanleg en mijn dochter komt erg vaak met hoofdpijn en ziekig terug van haar vader. Ik heb het idee dat dat ook wel wat met de staat van het huis te maken kan hebben.

Eigenlijk wil ik niet dat mijn kinderen in zo'n vies huis overnachten, maar ex bewegen om schoon te maken gaat vast niet lukken (en als het me zou lukken hem te veranderen, waren we vast nooit uit elkaar gegaan ). Als ik er iets van zeg wordt hij boos. Hoe pak ik dit nou het beste aan?

Hoop op goede adviezen, zit er erg mee.....

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-03-2017 om 19:23

Helpen?

Ik weet niet hoe jullie nu met elkaar omgaan, maar kan je hem niet gewoon een keer een handje helpen? Een middagje ofzo?

Mijntje

Mijntje

06-03-2017 om 19:27

familie

Heb je nog contact met broers/zussen/vrienden van je ex? En bij hen je zorgen uitspreken, van hen wil hij misschien wel hulp aannemen?

Keifyn

Keifyn

06-03-2017 om 19:39

Helaas

Helaas geen contact meer met broers en zussen, weinig met zijn vrienden, alleen als we elkaar toevallig tegenkomen. Ik heb al aangeboden te helpen, maar daar reageert hij niet op. Hij lijkt zich aangevallen te voelen. Ik ben duidelijk niet de juiste persoon om er iets van te zeggen. Ga eens nadenken of ik iemand uit zijn omgeving in kan schakelen...

Sally MacLennane

Sally MacLennane

06-03-2017 om 19:56

ervaringsdeskundige hier...

Je kunt niets doen als hij zich aangevallen voelt en geen hulp wil. In mijn geval sloot ex zich ook steeds verder af, ook van familie; vrienden had hij niet.

Mijn kinderen puberden ook, hadden er enorm onder te lijden, want zij kregen de schuld van de viezigheid en troep, maar als ze wilden hebben kregen ze een grote mond omdat ze het niet goed deden in zijn ogen.

Zou er meer aan de hand kunnen zijn? Teken aan de wand bij ex waren stapels post (wijst vaak op achterstallige rekeningen!). Ook was er (achteraf gezien) sprake van psychische problematiek. Wat voor, weet ik niet, ik ben geen psychiater, al hebben we wel vermoedens achteraf.

Geen hulp aanbieden, vervuilen, misschien nog meer tekenen aan de wand. Is er sprake van veranderd gedrag of omstandigheden? Denk ook aan werkloosheid. Of een vork van psychische problematiek waardoor hij er niet meer uit komt.

En ook: klagen je kinderen er over?

Bij ons speelde het alweer een paar jaar geleden. Ik stond machteloos. Pas later hoorde ik over bemoeizorg (google eens op die term), maar dan nog moet je ex er wel voor open staan. Mijn ex deed voor niemand open, helaas.

Vraag eens informatie bij de GGZ, huisarts, praktijkondersteuner o.i.d.

Ik wens je heel veel sterkte toe!

Anno

Anno

06-03-2017 om 19:57

Hier

Hier gebeurde hetzelfde. Ik heb een zakelijke afspraak gemaakt. Ik sop, hij betaalt. Beide partijen mogen stoppen op elk zonder opgaaf van reden, liefst met iets van een waarschuwing vooraf.
Mijn kinderen leven er en ik wilde het niet uit de hand laten lopen. Via een omweg tot dit gesprek kunnen komen.

Het voelt wel dubbel hoor maar voor de kinderen beter.

Bwah

Ja je ex vervuilt en het gaat duidelijk niet goed met hem. Dit is zorgelijk en er is hulp nodig. Maar dit is volgens mij niet de kern van je vraag.

Zo te horen maak je je vooral zorgen over de gezondheid van je kinderen. Juist dat aspect in de hele situatie lijkt me nu wel te overzien.

Je kinderen zijn pubers zeg je, dus hebben zelf ook wel wat middelen om met de situatie om te gaan. Ze gaan eens in de twee weken naar hun vader. Dus het gaat denk ik om maximaal twee overnachtingen per twee weken? Lijkt mij persoonlijk geen reden tot grote zorg voor hun gezondheid.
Als ze het echt te vies vinden, dan kunnen ze ervoor kiezen om hun vader ergens anders te ontmoeten. Of ze maken zelf het huis (een beetje) schoon. Of ze gaan helemaal niet meer naar hem toe.

Kortom, ik denk dat jouw kinderen het eerst zelf als een probleem moeten zien. Misschien is dat wel helemaal niet zo en vinden ze het prima (mijn pubers bijvoorbeeld hebben heel andere ideeën over hygiene dan ikzelf...) Als zij er inderdaad problemen mee hebben, dan zou je met hen kunnen overleggen welke oplossingen zij zelf hebben.

Anno

Anno

07-03-2017 om 14:41

Zelf schoonmaken door pubers

Een handje helpen oké.
Maar kinderen vragen niet om 2 huishoudens te hebben en daarmee voor dubbele hulp komen te staan.
Het huis van hun vader, ook dat van hun moeder, op wat normale dingen na, is hun taak niet.
Zeker niet als er, om wat voor reden ook, een puinhoop ontstaat.

Mijn ex wordt gewoon overvallen door vrouwen die voor hem aan de slag willen met koken, schoonmaken, een schouder aanbieden, hem even uit de sleur willen halen. Maarja als je ex niets wil...Ook een huisarts kan daar niet veel mee, je mag zorg mijden.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

07-03-2017 om 14:55

Zorg mijden

Volgens onderstaande URL is het wel degelijk mogelijk. Helaas leerde ik deze mogelijkheid pas kennen toen het kalf was verdronken.

https://www.kwintes.nl/hulpaanbod/begeleiding-thuis/

"Bemoeizorg helpt mensen die hard hulp nodig hebben maar die niet willen, kunnen of durven te vragen. Er wordt met de cliënt contact gelegd, en er wordt geprobeerd om de vertrouwen te winnen en een relatie op te bouwen. Tijd speelt hierbij geen rol. Als er een vertrouwensbasis is, wordt gezocht naar passende hulpverlening. Doel is om iemand (weer) in zorg te krijgen om te kunnen onderzoeken wat nodig is. Soms kan dat in een korte periode van begeleiding en soms is wat langduriger zorg nodig. Zodat wie gestrand is, weer op weg wordt geholpen. Zoekt u hulp voor iemand? Neem direct contact met ons op."

Er moet dan echt wel meer zijn dan een beetje opgehoopt stof, maar wat TS beschrijft (stinken, plakken, vlekken, de staat van het huis, kinderen die ziek terugkomen) is wel een beetje meer dan dat. Het komt overeen met de situatie bij mijn ex en achteraf hoorde ik van de organisatie waarvan ik de link plaatste dat hij voor bemoeizorg in aanmerking zou zijn gekomen.

verhuiswagen

verhuiswagen

07-03-2017 om 15:21

pas op met wat je doet

Ik ben ook ooit op het volledig vervuilde huis gestuit van mijn ex. Geen enkel stoel, bank, zitplaats, tafel of plank kon nog iets bij. Overal troep, kledingstukken, post en kranten. Ik heb daar direct actie op ondernomen, want ik schrok me de tering (excusez le mot), want de moeder van mijn ex is echt een schoonmaakfreak. Nou dat heb ik geweten, heb echt zo'n bak ellende over me heen gekregen met als klap op de vuurpijl een melding bij het AMK, omdat ik heel schadelijk zou zijn voor de kinderen. Dus als je wat doet, doe het heel voorzichtig, maar ik zie al dat je dat doet. Die bemoeizorg lijkt me wel wat, alhoewel ik de naam vreemd vind, wat wie het aangaat wil juist niet dat er bemoeit wordt!

Sally MacLennane

Sally MacLennane

07-03-2017 om 16:54

Verhuiswagen

Ook ik werd niet geloofd, tot de situatie heel erg escaleerde. School, de begeleiding van mijn kinderen... En ondertussen kreeg ik wel telefoontjes van school als kinderen in vieze of te kleine kinderen door vader naar school waren gebracht, ook al waren het "zijn" dagen.

Ook werd ik gewaarschuwd dat ik geen vechtscheiding over de rug van de kinderen moest voeren, want het was zo'n áárdige, voorkomende en nette meneer.

Dat hij niemand bij hem thuis liet komen terwijl met name de begeleiding (wegens autisme kinderen) wel bij mij binnen kwamen, deed bij niemand een belletje rinkelen...

Kort daarna kwam (om een heel andere reden) de organisatie uit mijn url in beeld, die het wél geloofde, maar toen was het al te laat. Die vertelden me toen dat ze, als ze niet binnen gelaten werden, al genoeg zouden weten.

Ik weet niet of Verhuiswagen naar zo'n instantie is gestapt, want een beetje goede instantie voelt al gauw nattigheid als ze niet binnen mogen komen. En een versmeerd huis heb je niet na een haastig poetsbeurtje om goede sier te maken op orde.

Als ik het eerder had geweten had ik die instantie echt gebeld en mijn zorgen uitgesproken.

Verhuiswagen

Verhuiswagen

07-03-2017 om 18:13

T was me onduidelijk Sally

Sally ik wist totaal niet waar ik alarm moest slaan. En toen ik amk om hulp vroeg kreeg ik via de advocaat van m'n ex een zgn. kindertherapeut op mijn dak die vond dat ik niets te zeggen had over hoe de kinderen bij vader woonden. Ook kreeg ik te horen dat het prima is dat een 12 en 15 jarige elke dag tot 21.30 uur alleen zijn omdat vader weg is. Nee ik was de moeder die op n vechtscheiding aanstuurde! Uiteindelijk bleek dat het de kindertherapeut ging om het feit dat ik moest betalen. Aan de kindertherapeut !!! Mijn ex heeft maanden nergens op willen reageren. Ik wist dus niet hoe het met mijn kinderen ging. Dat was heel normaal zei t amk toen. Heel frustrerend gebeuren. Zeker omdat ik op dat moment dakloos werd, en dat werd ik omdat mijn ex n flat gekocht had. Dat kon ie doordat hij t voormalige gezinshuis met 30% verlies verkocht. Was heel heftige tijd. Huis kwijt kinderen kwijt en toen erachter komen dat vader met mijn kinderen vervuilden.....
Ik heb toen veel info gevraagd hier maar voelde me niet begrepen en geloofd....

Anno

Anno

07-03-2017 om 18:21

Sally

De zorg probeert maar als de patiënt niet wil sta je redelijk machteloos. Dan zou je eerder bij een wijkagent/woningcorporatie aan moeten kloppen.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

07-03-2017 om 18:38

Verhuiswagen

Ook ik wist het niet, ik wist wel dat ik op moest oppassen met Jeugdzorg, Kinderbescherming en zo, dus daar ben ik nooit heen gegaan.
Pas toen een ramp onafwendbaar was en ingrijpen voor iedereen te laat, kwam deze partij in beeld. Geen idee of die hadden kunnen redden, maar die had in ieder geval wel in het belang van mijn ex gehandeld, en niet met het idee "kost wat kost de kinderen redden".

Een andere insteek dus.

Maar ik geloof direct dat er niet overal wonderen verricht kunnen worden.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

07-03-2017 om 18:40

Anno

Wijkagent is een optie als het overlast oplevert voor de buurt. Woningbouw alleen als er sprake is van een huurhuis én overlast voor de buurt. Been there, done that

Het is in ieder geval een heel lastige situatie, zeker als er kinderen bij betrokken zijn en een oprecht bezorgde ex.

Anno

Anno

07-03-2017 om 20:25

Sally

Dat weet ik, maar als aan de kant van de gezondheidszorg niets te doen blijkt dan zijn dat de enige opties: eruit zetten bij een huurwoning( even zwartwit) en bij stank en zooi gebeurt dat vanzelf een keer of de wijkagent die een oogje in het zeil houdt bij bv stank of vuil. Maar zorgmijden gebeurt veel. Zelfs bij partners van zieke mensen die soms echt alle zorg buiten de deur houden.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

07-03-2017 om 21:05

Anno

Ik weet het, ook bemoeizorg is niet zaligmakend. En over zorgmijden kan ik je helaas alles vertellen. Ben jarenlang met een zorgmijder getrouwd geweest en dat ging zo ver dat hij zich ook onttrok aan de zorg die onze kinderen nodig hadden, want "er is niks aan de hand" (en het lag natuurlijk aan mij).

Maar toch vind ik het jammer dat ik de mogelijkheid niet eerder wist. Met name voor de kinderen.

Keifyn

Keifyn

10-03-2017 om 08:55

Dank voor de reacties

Dank jullie voor alle reacties. Mijn dochter verteld regelmatig dat ze de vadkamer gepoetst heeft bij papa omdat ze bang was dat er schimmel.op haar hoofd viel tijdens het douchen..dus ze pakt wel wat dingen op. Ik vind het prima als kinderen een beetje meehelepen, maar vibd niet dat ze verantwoordelijk mogen zijn voor het schoonmaken van het huis. We wonen dicht bij elkaar dus heb de afspraak met ze gemaakt dat ze altijd even.hier mogen douchen als ze willen.

Ik vind professionele hulp inschakelen nog wel een hele stap. Ben daar zelf geloof ik nog niet aan toe. Vrees dat dat de wankele situatie tussen mij en ex helemaal de das om doet en vind het belangrijk dat ex een rol speelt in het leven van mijn kinderen. Ben er nog.niet uit hoe het moet...

Jasmijn

Jasmijn

10-03-2017 om 15:13

kinderen laten zeggen

Kunnen de kinderen papa niet aansporen om gewoon een schoonmaakster te nemen? Hij heeft er blijkbaar geen zin in, en kinderen kunnen meehelpen maar voor de kleine dingetjes. Misschien vindt hij het prima en was hij nog niet op het idee gekomen.

Wieke

Wieke

10-03-2017 om 21:24

Andere insteek

Volgens mij kun je niet ziek worden van een rommelig of vies huis, zolang het niet gaat om uitwerpselen of bedorven voedsel van mensen of dieren. Rondslingerende kranten, post en kleding zijn niet schadelijk, tenzij die kleding vol bloed en uitwerpselen zit.
Schimmel op het plafond van de badkamer komt niet onvoldoende schoonmaken, maar door onvoldoende ventilatie. Dat is meestal een bouwkundig probleem, dat niet makkelijk is te verhelpen.
Bij mensen die daar gevoelig voor zijn, bijv. met allergieën, kan schimmel tot klachten leiden. Misschien dat je kinderen daardoor ziek worden?

Ava

Ava

10-03-2017 om 22:10

Niet ziek?

Wat een lastige situatie.

Dus al die hygiënemaatregelen in operatiekamers is eigenlijk onzinnig?
Dat lijkt mij niet. Van niet opruimen, kan je niet schoonmaken en krijg je stof, vettigheid en ongedierte. Dat wordt uiteindelijk een broeinest van culturen. Heel slecht voor je longen oa. Van de gedachte dat kinderen daarin rondlopen, krijg ik het idee van verwaarlozing met toestemming (al dan niet gedwongen). Moeilijk lijkt mij dat!

Het klinkt alsof je ex eerst iemand moet vertrouwen. Heb je al eens gevraagd aan Humanitas of zij iets kunnen? Zijn zij niet juist meer voor het contact, al is het voor een endje wandelen oid, waaruit langzaam en voorzichtig bijvoorbeeld een schoonmaakcontact kan groeien? Al dan niet met Humanitas, dus..

Sally MacLennane

Sally MacLennane

10-03-2017 om 22:12

Wieke

Stof en kleverige meubels kunnen op zich geen kwaad, maar zijn niet zelden een zichtbaar teken van een onderliggend probleem. Let wel, ik zeg niet dat dat altijd zo is, maar het kan wel een aanwijzing zijn dat er meer aan de hand is.

Rommel kan wijzen op het kwijtraken van de regie. De ene "rommel" is de andere niet.

Rondslingerende post (vooral dichte enveloppen, maar ook al geopende enveloppen op een stapel) kunnen wijzen op problemen met de administratie bijhouden, misschien betaalproblemen.

Een schimmelige badkamer kan komen door een slechte bouw of ventilatie-onmogelijkheden (ik heb ook zo'n badkamer gehad, heel frustrerend!), maar ook op slecht onderhoud (zit er een raampje in dat open kan?).

Wieke

Wieke

10-03-2017 om 23:06

Ava

In een operatiekamer gelden heel andere standaarden voor hygiëne dan in het dagelijks leven, omdat gebruik en omgeving heel anders zijn.
Een woonhuis is geen plaats om mensen te opereren en ook geen plaats waar veel verschillende ernstig zieken verblijven.
Niet te vergelijken.

Wieke

Wieke

10-03-2017 om 23:19

Sally

Wat ik bedoel is dat je moet analyseren wat een probleem is of kan zijn, zonder automatisch af te gaan op wat sociaal gewenst of gangbaar is.
Alleen dan kun je effectief er achter komen wat kan helpen en prioriteiten stellen. Juist bij een ex lijkt me dat je beter niet onnodig gaat klagen, melden of hulp inroepen.

Dus ik zou als eerste de schimmel in de badkamer aankaarten, als de kinderen klagen over hoofdpijn e.d. Is er een raampje in de badkamer? Dan uitleggen dat het nodig is om 1 keer de schimmel weg te halen met schimmelwerend spul en daarna altijd goed te luchten. (Pas op in schimmelwerend spul zit chloor e.d., dat is slecht voor de gezondheid, tijdens en na de behandeling zeker goed luchten.) Het kan best dat iemand dat niet weet. Is er geen raampje, dan is de kans groot dat het makkelijk is op te lossen. Ik zou het probleem dan wel bespreken, maar er niet van uitgaan​ dat het snel kan worden opgelost.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.