Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Huiselijk geweld en erkenning

Hoi,

Wou hier kort even mijn verhaal doen. Ik zit met een dilemma dat veel stress geeft. Ik heb een knipperlichtrelatie gehad van 5 jaar. Uiteindelijk ben ik zwanger geworden. Toen ik ongeveer 16 weken zwanger was, heeft mijn ex mij twee keer op de grond geduwd. omdat ik weigerde hem binnen te laten had blauwe plekken ervan over gehouden. Het jaar daarop had ik ook het een en ander meegemaakt. Mijn ex had mijn voordeur ingetrapt en ik moest me verschuilen in een andere kamer. Ook daar heeft hij de deur ingetrapt. Ook had hij mij ondergepuugd. Had een melding gedaan bij de politie van het op grond smijten.

Nu is mijn zoontje ouder en faciliteerde ik omgang bij mijn ouders, echter blijft mijn ex mij intimideren als het niet gaat zoals hij wilt. Ik heb de omgang nu tijdelijk gestopt omdat ik toch aangifte wilde doen en omdat ik begeleide omgang wil. had dat ook aangegeven, maar hij wilde daar eerst niet aan meewerken.

Nu heeft hij een advocaat in de arm genomen en wil hij gezag en erkenning. Dit geeft veel stress. Hij belt mij meerdere keren en is onaangekondigd langsgekomen, wat geen veilig gevoel geeft.

Zijn er hier misschien mensen die het een en al hebben meegemaakt zo ja hoe is dat nu kwa situatie en omgang.

Groetjes😊

MRI

MRI

10-01-2026 om 12:13

Wat ontzettend rot voor je dat je dit meemaakt. Ik zou sowieso een logboek bijhouden van alle incidenten, een gesprek met de wijkagent hebben en wellicht ook melding doen bij de politie van alles. Zij  kunnen misschien een stop gesprek met hem houden. Over het eenzijdig de omgang stoppen heb ik niet genoeg juridische kennis. Het lijkt me dat het niet verstandig is en dat je de oplossing moet zoeken in contact met veilig thuis oid. Maar anderen weten hier meer over. ik hoop dat ze je hier raad komen geven

Als hij een rechtszaak begint, zou ik een advocaat in de arm nemen. Je kan dat ook nu al doen. Als je een laag inkomen hebt, kom je mogelijk in aanmerking voor gefinancierde rechtsbijstand (kijk op www.rechtsbijstand.nl).

Als je nu nog geen advocaat wil inschakelen kun je zijn advocaat mailen en doorgeven dat je alleen akkoord gaat met omgang onder begeleiding en dat je niet instemt met gezamenlijk gezag.

In een rechtszaak zal de erkenning er waarschijnlijk wel komen, omgang zal er waarschijnlijk in eerste instantie onder begeleiding komen en alleen worden uitgebreid als het goed gaat, en gezag krijgt hij waarschijnlijk niet.

Als wordt voorgesteld om de erkenning in gezamenlijk overleg te regelen, ga daar dan alleen mee akkoord als bij de erkenning wordt vastgelegd dat er geen gezamenlijk ouderlijk gezag komt.

O ja, als je toch zijn advocaat schrijft, kan je meteen doorgeven dat je ex niet welkom is en niet meer moet langskomen. Komt hij toch, niet opendoen. Als hij belt, ophangen. En als hij appt, de appjes bewaren.

Lees anders de lange draad "problemen met ex" van Catwoman door. Die zaak loopt al meer dan een jaar, een rechtszaak is er nog altijd niet, en onbegeleide omgang ook niet, omdat die man er een zooitje van maakt.

Het klinkt ontzettend pittig waarin je je bevindt! Ik zou ‘oppassen’ met gezag geven en dit door de rechtbank laten bepalen als het zover komt. Ik heb helaas onder druk en enorme angst door m’n ex samen erkenning en gezag gedaan, zonder dat ik bewust was van de juridische gevolgen. Dit betekent dat je niet zomaar kan verhuizen zonder toestemming, of op vakantie gaan, opvang/school wijzigen, medische verwijzingen, omgang wijzigen etc. Wat je zou kunnen doen is hem bijv 1x per week of 2 weken (wat voor jou fijn voelt) hem een e-mail sturen met belangrijke info over jullie kind, mocht er een rechtszaak komen kun je laten zien dat je hem wel altijd hebt geïnformeerd met belangrijke zaken over jullie kind. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.