Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

José

José

06-04-2020 om 12:36

Ieder eigen advocaat - nog tips & tricks van ervaringsdeskundigen?

Kogel door de kerk hier, ruim 20 jaar getrouwd maar manlief al zo'n 2 jaar huis uit en nu dan het officiële pad bewandelen. Aangezien we niet echt on speaking terms zijn, geen mediator of gezamenlijke advocaat. Intakegesprek gehad, meerdere issues de revue gepasseerd zoals kids en alimentatie, ouderschapsplan, inboedel, woning, auto's, bankrekeningen, verzekeringen, pensioen enzovoort. Het standaard riedeltje zeg maar.

Omdat ik zo goed mogelijk beslagen ten ijs wil komen én hier ook met zo weinig mogelijk kleerscheuren vanaf of door wil komen, me al veel verdiept in allerlei zaken rondom scheiding -google is your best friend- maar toch... zijn er wellicht dingen waar ik nog aan moet denken, die op het 1e gezicht misschien niet zo belangrijk zijn, maar die je toch ook niet moet vergeten.

Andersgezegd: heeft iemand nog tips & tricks. Je hoort wel vaker van deze en gene achteraf 'had ik dat geweten' of 'had ik maar...'. Ben benieuwd.


Pensioen

Bedenk wat je met de wederzijdse aanspraken op elkaars pensioen wil en laat dat meetellen in de financieel beoordeling of wederzijds uitsluiten.
En..... let er op dat dit ook terecht komt in de definitieve versie van het echtscheidingsconvenant voor het naar de rechter gaat.
Dat is bij mij tot twee keer toe niet gelukt. De advocaten hadden er niets mee en ik heb het ingebracht en besproken en zelfs zelf geformuleerd maar op magische wijze is het niet terecht gekomen in het einddocument en bovendien aan mijn aandacht ontsnapt.

Doe de jaarplanning van de kinderen wat minutieuzer zodat je dat zonder overleg op papier hebt. Als het makkelijk te overleggen is kun je toch wel eens afwijken en als het altijd gedonder geeft heb je het in elk geval op papier waarbij je beiden elkaar aan de afspraken probeert te houden.

Dus niet: Kerst en Oud/Nieuw elkaar afwisselen. Maar iets als inplannen van data en tijden met gebruik van even of oneven weken en dan de feestdagen daar waar ze vallen zo laten. Ook verjaardagen. En vakanties. Tot aan de tijd waarop de overdracht plaatsvind, op de minuut. Eventueel op een ander tijdstip bij jou inhalen.

José

José

06-04-2020 om 13:24

Pensioenen

Dank AnneJ, advocaat gaf al aan geen pensioendeskundige te zijn, dus ga evt nog bij mijn eigen pensioenfonds informeren. Hij is de fulltimer, ik de parttimer dus lijkt me dat we voor wettelijke verdeling zijnde verevening moeten gaan. Wel is er bij mijn fonds de mogelijkheid om het opgebouwde partnerpensioen ten gunste van je eigen pensioen te laten overhevelen, daar zal partner dan voor moeten tekenen. Dat zouden we dan wederzijds kunnen afspreken.

Met wederzijds uitsluiten bedoel je denk ik dat je tekent voor geen aanspraak maken op elkaars pensioen?

Afgelopen twee jaar

Hoe hebben jullie het afgelopen twee jaar geregeld? Financieel, kinderen, woning? Zijn er grote veranderingen nodig?

Tsjor

Inderdaad Jose

Wederzijds uitsluiten is dat je geen enkele aanspraak meer maakt op elkaars pensioen. Alleen al om na zoveel jaar niet weer terecht te komen in financiële ergernissen.
Je kunt het verevenen met andere afspraken die nu wel uitvoerbaar zijn als alimentatie of eenmalige betaling.
Daar zijn vast ook wel wettelijke regels voor.

Flavia

Flavia

06-04-2020 om 13:31

even / oneven weken

Dat zou ik nou juist niet doen, er zijn namelijk om de zoveel jaar jaren waar week 53 is, en dan heb je 2 oneven weken achter elkaar en dat geeft altijd gedoe.

Geef 1 ouder de verantwoording om eind van het jaar een voorlopige jaarplanning af te geven. weekenden, vakanties 50/50 met belangrijke data de je dan al weet gemarkeerd.
Bij ons zijn dat toernooien uit de belangrijkste toernooi cyclus, vakantieperioden die afwijken tussen ons kind en de 2e leg van mijn ex.

Dan geef je je ex 2-3 weken de tijd om daarop te reageren en dan leg je het vast.
Dat is de basis van het komende jaar. En natuurlijk zijn er dan afwijkingen maar dat is de basis.

Ene jaar bepaal jij de weken van de zomervakantie, andere jaar je ex. En ook daar kunnen redenen zijn om een keer af te wijken (Corona is er 1 voor ons. Ex zou verweg, dat gaat dit jaar niet, dus mag hij het volgend jaar nog een keer proberen)

1 weeksvakantie de helft sluit aan aan het 1e weekend waar ze zijn. Dus 1e weekend bij je ex, dan tot woensdag daar.

Een mooi moment omdat te doen is begin november als de indexering van de alimentatie bekend is. Dus krijg je dan 1 zeer zakelijke mail: nieuw alimentatiebedrag en de agenda voor het jaar er na.

Ja Flavia

Dat is wel vragen om gedoe. Wanneer is de planning klaar. En als iemand dat dan niet klaar heeft? En wat als er vakantieafspraken door de ander gemaakt worden die je met geen mogelijkheid kunt nakomen?
Als je dit vooraf geregeld hebt heb je alleen met jezelf te maken en je eigen werkgeven en netwerk om de afspraken voor elkaar te krijgen.
Als overleg mogelijk is is er geen probleem, dan kun je afwijken. Als er geen overleg mogelijk is of iemand gaat lopen zieken of heeft eigen belangen die strijdig zijn met die van jou dan heb je voor je het weet jaren gezeur en gedoe en zelfs mogelijk herhaalde gang naar de rechter.

Flavia

Flavia

06-04-2020 om 13:39

Anne

Wanneer is de planning klaar: eenvoudig in het convenant op te nemen: de voorlopige planning is uiterlijk gereed op datum x (15 november), gemaakt door A en uiterlijk op datum y geeft B de opmerkingen, bij geen opmerkingen is het vastgesteld volgens voorstel op datum C.

Sorry Flavia

Ik heb een tijdje met twee collega's, met kinderen, moeten plannen die vonden dat ze vakantie, maar ook vrije dagen, niet zo vroeg van te voren konden plannen en dat wilden overleggen. Helaas. Met sommige mensen zijn geen afspraken te maken ook niet dat je terugvalt op een vast schema als het niet klaar is. Smoesjes eindeloos.
Dus heb ik ze 'gedwongen' om volgens een vast schema te werken.
Het zal ook met je ervaringen te maken hebben.

Paasei

Paasei

06-04-2020 om 14:28

Pick your battle

Hier ook gescheiden via advocaat en rechtbank. Mijn tips:

- Pick your battles. Ofwel, bedenk wat voor jou echt het allerbelangrijkste is en houd je daar aan vast. Dan kun je voor de rest soepeler zijn c.q. water bij de wijn doen. Heen-en-weer gehak op details kost energie maar ook geld; advocaten moeten telkens brieven schrijven e.d.

- Zoek dan ook een advocaat die daar in mee denkt. Geen 'haai' die wel eens voor jou zal gaan 'vechten' maar een reëel type.

- Denk erom; een ouderschapsplan is leuk in theorie maar geeft geen enkele garantie dat de andere partij zich daar ook aan gaat houden. Ofwel; zo weinig mogelijk details vast leggen ('nieuwe relaties moeten eerst worden aangekondigd voordat ze aan de kinderen worden voorgesteld'). Na 20 jaar relatie zijn de kinderen vast al ouder. Laat ze zoveel mogelijk vrij in hun keuze waar ze willen zijn. Die regelen dat zelf wel.

- Kinderalimentatie: denk erom; die loopt door tot 21 jaar. Dus na hun 18e verjaardag ontvangen de kinderen zelf. Dat is handig als ze gaan studeren; op die manier is een stukje bijdrage van de alimentatie-betalende ouder gegarandeerd. Dus regelen die hap, ook al vind je het voor jezelf misschien niet zo nodig.
(Ik heb van kinderalimentatie af gezien en had me dat nooit gerealiseerd. Gevolg is nu dat vader geen euro bijdraagt aan studie kinderen.)

Paasei

Paasei

06-04-2020 om 14:34

Autoverzekering

En nog een tip, die me net te binnen schoot; de autoverzekering. Onze gezinsauto heeft altijd op ex' naam gestaan. Dus na de scheiding, toen ik een eigen auto kreeg, bleek ik geen schadevrije jaren te hebben opgebouwd.. ondanks het feit dat ik meer in die gezinsauto heb gereden dat hij. Degene op wiens naam de auto staat krijgt standaard de schadevrije jaren. Ik moest dus bij 0 beginnen en dat scheelt nogal wat op de premie..
Schadevrije jaren kun je ook delen. Iets voor in de onderhandeling.

Flavia

Flavia

06-04-2020 om 14:43

Anne

Wat is een vast schema.
Bij ons staat in het convenant: weekenden om en om vrij mi tot ma ochtend, wisseling via kdv of school/bso. vakantie 50/50 gedeeld, 1e weekend bepaald de verdeling.

Alleen werk ik dat visueel uit in een kalender met kleurmarkeringen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-04-2020 om 14:52

Wat losser

Wij doen om en om het weekend en in jaren waar je eindigt met week 53 heb je het jaar erop dus een wisseling even/oneven. Dan kan het gewoon doorlopen. De feestdagen gaan in overleg, maar als er een donderdag in valt (vaste dag van vader) is die dag in de regel voor vader. Idem bij de weekends, dus bijv eerste paasdag in het weekend van de ouder waar het weekend valt.
Vakanties gaan in overleg, niet per se 50/50, maar we laten de normale regeling doorlopen muv de weken die we zelf op vakantie zijn.
Alimentatie krijg ik niet zoveel, vader bleek erg veel moeite te hebben met geld aan mij geven. Gelukkig heb ik tegenwoordig een hoger inkomen dan hij zodat het ook niet heel oneerlijk voelt.

Overlijdensrisicoverzekering, uitwonende kinderen, en pensioen

Overlijdensrisicoverzekering:
Als je er een hebt, moet je besluiten wat daarmee gebeurt. Ook als je er geenhebt, kun je afspreken dat iedere ouder "zichzelf" (dwv de eigen alimentatieverplichting of natura-bijdrage) moet verzekering. Maar eigenlijk is het bedrag te pietluttig om moeilijk over te doen. (Lineair dalende dekkeing en looptijd < 20 jaar is spotgoedkoop.) Als je ex een alimentatieverplichting naar jou toe heeft, kun je zonder zijn toestemming zelf een overlijdensrisicoverzekering afsluiten op zijn leven. En natuurlijk ook eentje op je eigen leven.

Maak het correcte onderscheid tussen partneralimentatie en kinderalimentatie. Niet uitruilen met elkaar. Als je het eens kunt worden, kun je expliciet vastleggen wat er gebeurt met de alimentatie als de kinderen uitwonend gaan of als ze (na hun 18e) er voor kiezen om bij de andere ouder te gaan wonen. Dat geeft de kinderen veel duidelijkheid en dan hoeven ze zelf niet in onderhandeling of conflict te gaan. Maar als je er niet uit komt, dan niet. Standaard loopt de kinderalimentatie door tot ze 21 worden.

Pensioen: ga er niet van uit dat de advocaat er verstand van heeft. Als je het pensioen gaat afkopen, win dat advies in bij de belastingdienst of bij een belastingadviseur wat de consequenties daarvan zijn. Doe dat sowieso bij alle eenmalige betalingen. Zowel om te checken of het voorstel "fair" is, als ook om een plan te maken wat je met het beste met het ontvangen geld kunt doen (qua belastingen).

José

José

06-04-2020 om 19:50

Reacties

dank voor jullie reacties tot nu toe. 28-jarige relatie waarvan dus 20 jaar getrouwd en inderdaad al grotere kinderen hier, 1 van nog net 18 en 1 van 15. Weinig tot geen contact met vader. En alleen voor jongste nog ouderschapsplan op te stellen. Daarin staat wens van het kind centraal heb ik met advocaat ook afgesproken eigenlijk. Dus zo weinig mogelijk dichttimmeren, maar wat jij ook zegt Paasei die regelen het dan zelf wel, vrij in hun keuze.

Pick your battles had ik me ook al bedacht ook na gesprek advocaat dat ik af en toe water bij wijn zal 'moeten' doen. Heb een paar belangrijke pijlers voor mezelf.

Kinderalimentatie t/m 21 jaar waarvan die van 18 het zelf krijgt overgemaakt besproken met advocaat. Zie op google links en rechts nog wel eventueel bijdrage in studiekosten na het 21e jaar voorbij komen. Oudste gaat universitaire studie volgen dus nog wel even bezig. Bijdrage van zowel vader als moeder naar draagkracht dan in convenant laten zetten zie ik hier en daar. Moet ik nog even over nadenken.

Autoverzekering: volgens mijn financieel adviseur kun je bij verzekeringsmij bij scheiding de schadevrije jaren ook verdelen. Check

Overlijdensverzekering:hebben we inderdaad. Ik betaal die van hem en mij, hij die van de kinderen. Ook check.

En Tsjor: hoe ging het de afgelopen 2 jaar? als waren we nog getrouwd, zijn we dus ook nog tot op heden Beide verantwoordelijk voor gemeenschappelijke huishouding e.d.

Verschil

'als waren we nog getrouwd,' Maar je schreef dat manlief al zo'n twee jaar uit huis was.
Je hebt het allemaal al op een rijtje, dus waar voorzie je de mogelijke kleerscheuren?

Tsjor

Flavia

Flavia

06-04-2020 om 21:18

Studeren

Wij hebben er in staan dat de allimentatie doorloopt toe einde 1e studie.

José

José

06-04-2020 om 21:37

studie

Hoi Flavia, daarvan zei mijn advocaat dus dat dat eigenlijk nooit werd gedaan,of in ieder geval ongebruikelijk is. Meestal werd de KA t/m 21 jaar berekend en daarna niet meer.

Bedoel jij met studie dan ook een vervolgstudie, dus na het middelbare onderwijs?

@Tsjor, ja waar verwacht ik die, is niet zo dat ik ze meteen verwacht. Maar wil geen dingen over het hoofd zien, juist misschien kleine dingen waar advocaat ook niet zo 123 bij stil staat. Ook maar een mens wat dat betreft.

Hooguit zou ie dwars kunnen gaan liggen bij woning. Dat hij bord Te Koop in de tuin wil, maar hij weet ook wel dat ik hier graag wil blijven wonen met kids. Is zelf vrijwillig vertrokken. Dus dat wordt dan uitkopen. Of een andere constructie, die schijnen er dan ook weer te bestaan.

Flavia

Flavia

06-04-2020 om 21:48

Er staat

De partijen verplichten zich aan hun kind als zij 21 jaar of ouder is een (studie)bijdrage te betalen zo lang zij met redelijke resultaten en in overleg met hen met een beroepsopleiding bezig is of studeert doch uiterlijk tot het tijdstip dat zij de 27jarige leeftijd bereikt.

En er staat ook in dat de allimentatie na de 18e verjaardag aan mij betaald wordt als ze nog bij mij woont tenzij dochter zich daar tegen verzet.

Paasei

Paasei

06-04-2020 om 22:26

Uitkopen

Heb ik ook gedaan. In de tijd net voor de huizenmarkt in elkaar klapte (ja dat is ook een tijd geweest) en ons huis een behoorlijke overwaarde had. Daarvan moest ik hem dus de helft betalen. Gelukkig heeft de bank me daarvoor toen een extra hypotheek toegekend. Het kan dus wel.

Over ouderbijdrage studie; ja, de DUO groep berekent die, op basis van inkomen van beide ouders individueel. Maar.. dat berekende bedrag is geheel vrijblijvend. De ouder beslist zelf of er betaald wordt of niet. Nu is jouw a.s. ex daar hopelijk betrouwbaar in. Maar ja, dat dacht ik ook van de mijne.. en ik kwam van een koude kermis thuis. Anyway, vanaf hun 18e jaar moeten kinderen zelf financiele afspraken maken met hun ouders. Als er met vader niets af te spreken valt, kun jij alleen gefrustreerd toekijken. Daarom; regel die alimentatie. Dan ligt dat bedrag althans vast tot hun 21ste.

Nadine

Nadine

06-04-2020 om 22:55

Verzekering etc.

Overlijdensverzekering is iets anders dan een overlijdensrisicoverzekering!

Overlijdensverzekering voor ouders is duurder dan voor de kinderen, dus hou je daar rekening mee?

Mocht hij kind toch vaker bij hem willen hebben om minder KA te betalen (dat soort ouders heb je), neem dan expliciet op dat hij meer KA moet betalen (concreet zijn met bedragen) als kind feitelijk dan toch weer minder bij hem is. Zodat je met feitelijk bijhouden dagen dat kind bij vader is, daadwerkelijk meer KA kunt vorderen, zonder eerst naar rechter te gaan.

José

José

07-04-2020 om 00:46

studie DUO

Zoiiets kwam ik via Google ook tegen Flavia, soortgelijke teksten in voorbeelden convenant. Jij hebt het over alimentatie /t/m 1e studie, maar je zult denk ik de evt bijdrage van ouders bedoelen die door DUO wordt berekend zoals Nadia aangeeft. Zullen geen feitelijke bedragen genoemd zijn toch.

Inderdaad gewoon een overlijdensverzekering, ofwel uitvaartverzekering. Al jaren sinds samenwonen begin jaren 90 afgesloten. Later dan voor kinderen erbij genomen. Ook maar eens kritisch naar kijken nu, zeker sinds overlijden van mijn moeder en uitvaartondernemer ook aangaf dat je nog beter aparte spaarrekening ervoor kunt hebben bijv. Heb je waarschijnlijk meer te besteden dan via zo'n organisatie.

Verder nog wel een leningdeel spaarhypotheek met daaraan gekoppeld een overlijdensrisicoverzekering. Was destijds ook verplicht volgens mij bij afsluiten, Spaarhypotheek met levensverzekering.Ook gezien de NHG

Flavia

Flavia

07-04-2020 om 06:13

overlijdensrisico

niet alleen een begravenisverzekering, maar ook een overlijdensrisicoverzekering op het leven van je expartner kan verstandig zijn als er nog een lange alimentatieperiode is.
Dan verzeker je het bedrag ter hoogte van de alimentatie, uit het pensioen is de betaling voor kinderen zeer beperkt

Alimentatie studerend kind

Ga je dan ook in het ouderschapsplan een bedrag neerzetten voor de kosten van je kind als het kind thuis woont en toch op kamers gaat wonen? IK bedoel: stel dat kind bij moeder woont (zulke ouders heb je) en kind gaat op kamers wonen. dan heeft moeder tot die tijd de kosten van woning, gas water licht, internet, voedsel en de wasmachine betaald. Kind krijgt vanaf 18 jaar de alimentatie van vader (bedrag geld). Kind gaat op kamers wonen. Betaalt moeder dan huur, eten en drinken, wasmachine? en is dat dan ook vastgelegd in het ouderschapsplan?

Tsjor

Nadine

'Mocht hij kind toch vaker bij hem willen hebben om minder KA te betalen (dat soort ouders heb je), neem dan expliciet op dat hij meer KA moet betalen (concreet zijn met bedragen) als kind feitelijk dan toch weer minder bij hem is. Zodat je met feitelijk bijhouden dagen dat kind bij vader is, daadwerkelijk meer KA kunt vorderen, zonder eerst naar rechter te gaan.'
Ik zou zelf onpasselijk worden als ik op die manier mijn kind te gelde zou gaan maken. Bovendien wordt een verschil van mening over of een kind wel of niet wil komen dan ook onmiddellijk een financieel conflict. Je kunt afspraken maken over waar je kind ingeschreven wordt. Op dat adres komt dan ook de kinderbijslag en het kindgebonden budget binnen, zelfs als je kind feitelijk niet aanwezig is. Of heb je dan ook afspraken in het ouderschapsplan staan over verdeling van KB en KGB en belastingvoordelen voor alleenstaande ouders (de inkomensafhankelijke combinatiekorting als je werkt en een kkind op jouw adres staat ingeschreven)?

Tsjor

Grootste angel

'Hooguit zou ie dwars kunnen gaan liggen bij woning. Dat hij bord Te Koop in de tuin wil, maar hij weet ook wel dat ik hier graag wil blijven wonen met kids. Is zelf vrijwillig vertrokken. Dus dat wordt dan uitkopen. Of een andere constructie, die schijnen er dan ook weer te bestaan.'
Mag ik daaruit opmaken dat hij de afgelopen twee jaar bijvoorbeeld de hypotheek is blijven doorbetalen? En dat hij darnaast een eigen onderkomen heeft, wat hij zelf bekostigd (jullie waren nog getrouwd, maar ik neem aan dat je daar neit aan meebetaald hebt).
Het kan zijn dat je er graag wil blijven wonen, maar als dat niet haalbaar is kan het niet. Dat hij vrijwillig vertrokken is zegt niets over hoe het geregeld moet worden. Scheiden gaat niet langs de lijn van schuldigverklaring en dus betalen. Als je kleerscheuren wil voorkomen moet je dat uit je hoofd zetten.Dat is in elk geval een eerste belangrijke stap die je in je hoofd kunt zetten, voordat je gaat praten over de regelingen: het is niet zo dat je kunt zeggen: hij wil scheiden, ik niet, dus hij moet maar betalen. Het besef moet tot je doordringen, dat de relatie voorbij is en dat jullie nu gaan scheiden.
Aangezien jouw leven en het leven van de kinderen de afgelopen twee jaar eigenlijk op dezelfde voet is doorgegaan denk ik, dat hij niet de beroerdste is als het gaat om het zorgen voor vrouw en kinderen. Je hoeft hem niet als je vijand te behandelen. Maar als je zelf de mogelijke gevolgen van de scheiding niet wil accepteren, dan ben je zelf je eigen grootste vijand, omdat je denken dan niet past bij de realiteit. Je hebt dan onrealistische verwachtingen of eisen.
Wat heb je zelf afgelopen twee jaar bedacht en/of gedaan om het mogelijk te maken dat je na de scheiding huisvesting hebt, in deze woning dan wel in een andere woning? Heb je je ingeschreven voor een huurwoning? Heb je een makelaar de waarde van de woning laten bepalen? Weet je hoeveel je zou moeten betalen om de woning tot jouw eigendom te maken? Heb je al een gesprek gehad met de bank om te kijken of je een tweede hypotheek kunt krijgen voor de overwaarde? Kun je de woning onderhouden, dan wel ben je eventueel bereid om de woning later zelf te verkopen en kleiner te gaan wonen als de kinderen uit huis zijn of als je het onderhoud niet kunt betalen? Stel da tje de woning verkoopt, weet je dan hoeveel jij aan kapitaal uit die woning krijgt (de helft van de overwaarde) en of je daarmee een nieuwe start kunt maken door een andere woning te kopen?
Heb je mogelijkheden om je inkomen te verhogen als dat nodig is voor de hypotheek bijvoorbeeld?

Tsjor

Mijn advies

Houd het eenvoudig.
Laat KA berekenen volgens de tremanormen, ga ervan uit dat het kind die krijgt vanaf 18 jaar.
Laat PA berekenen volgens de tremanormen en accepteer die, dat is dan voor 5 jaar.
Inboedel: degene die het huis verlaat mag als eerste de spullen meenemen die hij/zij wil, behalve spullen van de kinderen. Kijk of er daarna nog iets te verrekenen valt. Wat echt nodig is moet je daarna zelf weer kopen.
Omgangsregeling bij kinderen van jouw leeftijd? Het is belangrijk dat kinderen kontakt houden met beide ouders, maar vanaf 15, 16 jaar is dat wat anders dan bij kleine kinderen. Ik zou het met de kinderen bespreken en met hem bespreken wat voor hem belangrijk is, en op een rijtje zetten wat voor jou belangrijk is (bijvoorbeeld dat je ruimte wil hebben om te werken of voor een vrij weekend). Maak geen regels waar kinderen normaal gesproken ook niet mee te maken zouden hebben: kinderen van 18 jaar verplicht je ook niet om een weekend bij hun ouders te blijven. Inschrijven op adres kan wel een ding zijn: voor jongere kinderen levert het financiële voordelen op; voor oudere kinderen kan het ineens betekenen dat je een meerpersoonshuishouden wordt en dat kan ook (beperkte) nadelen hebben voor gemeentelijke belastingen bijvoorbeeld.
Veel andere dingen, zoals DUO-berekening, pensioen regelen etc. zijn al bij wet geregeld.
Ik denk dat de woning het grootste probleem is. Maar ik denk ook dat het goed is om het als zodanig te zien. zorg dat je de rest met zo min mogelijk problemen regelt, zodat je je kunt richten op het grootste struikelblok.

Tsjor

Sas

Sas

07-04-2020 om 12:15

Hier regeling voor KA tot 25e, of 23e

En vanaf 21 is dat dan alleen KA als kind studeert. Werkend of niet-werkend telt niet mee. En volgens mij ook iets over 'serieus' studeert. Inschrijven is niet genoeg.

Volgens mij heb ik die tip van OO gehaald toen.

Sas

Maar wat heb je dan geregeld voor de kosten die niet in geld worden uitgedrukt, maar zitten in woning, gas, water, licht, internet, wasmachine etc. Heb je daar dan ook een bedrag voor opgenomen in het ouderschapsplan? Of ga je ervan uit dat kind al studerend bij jou blijft wonen tot 25ste?
Houd je dan de DUO-bijdrage aan of is het bedrag van KA hoger?
Tsjor

Sas

Sas

08-04-2020 om 09:42

Nee, niet geregeld

Ten tijde van scheiding zou 1 kind binnenkort op kamers gaan voor de studie en 1 kind zou thuis blijven wonen (co-ouderschap, week afwisselen).
Kinderen mogen gratis bij ons wonen. En krijgen bijdrage van beide ouders voor studie/zakgeld/kleedgeld. Dat is net aan genoeg voor de noodzakelijke uitgaven. Hebben ze meer nodig, dan moeten ze daarvoor werken.
Kind dat op kamers is gegaan, krijgt een wat hogere bijdrage van de ouders. De rest wordt geleend. Dat komt ongeveer overeen met het bedrag van de DUO berekening. Maar dat merkten we later pas.

Eigenlijk kijken we niet meer naar de KA afspraken, maar nemen we allebei onze verantwoordelijkheid en dragen evenveel bij. Dat is een luxe, als ik sommige verhalen lees. Gelukkig is het voor ons normaal.

Flavia

Flavia

08-04-2020 om 09:58

evenveel vs naar rato

Ik ben meer voor een naar rato verdeling.

Mijn ex verdiende tentijde van de scheiding 2x zo veel dan mij en inmiddels is dat gat nog groter geworden. Dan zou ik het vreemd vinden als ik evenveel moet bijdragen.

Zijn de inkomens gelijk kom je daarmee ook aan ongeveer evenveel bijdragen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.