Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

marc

marc

13-07-2019 om 19:35

In korte tijd verhuist

Sinds een weekje zijn we verhuist naar een andere woonplaats, in tijd enkele min korter, en in km’s 5 km verder, en nu komt ex er mee sta ze hem niet meer komt ophalen.

Hoe gaan jullie hier mee om?
Wat heb je dan nog aan een ouderschapsplan en convenant als ex meent zich er nooit aan te hoeven houden!

Marc

'Wat heb je dan nog aan een ouderschapsplan en convenant als ex meent zich er nooit aan te hoeven houden!'

Je bedoelt jezelf, neem ik aan? Of stond jouw verhuizing in het convenant?

Zelf rijden?

Dan zou je je kind naar je ex kunnen brengen en ophalen. Tenslotte ben jij verhuisd.

Marie

Marie

13-07-2019 om 21:15

Zonder overleg?

Je bent zonder het aan je ex te melden ergens anders gaan wonen?
Niet echt handig natuurlijk.

Hij wil kind wel uit oude woonplaats halen? Dan kind daar laten ophalen?

Over hoeveel km hebben we het trouwens?

Ik ook

Ik ook

14-07-2019 om 16:56

Zelf rijden

Ben ooit zelf verhuisd en de rechter (vooraf) was duidelijk. De verhuizende ouder wordt verantwoordelijk voor het mogelijk houden van de omgang, dus rijden.

marc

marc

14-07-2019 om 18:05

Er stond niks in

Er stond niks in het convenant, iig geen beperking dat wanneer je verhuist ex konden niet hoeft op te halen. Woonde voorheen 23 km van haar en nu 28 km.
Er stond gewoon in vader haalt kinderen op als het mijn weekend was, moeder haalt ze zondagavond tussen 19-20 uur op

Tja Marc

Jij bent letterlijk: staat niet in convenant. Kan wel van alles niet in convenant staan.
Zij doet letterlijk: 5 km verderop gaan wonen is verhuizen en dan ben jij aan zet.
Overigens vind ik 5 km ook niet niks. op de fiets 2x20 minuten extra.
5 km extra kan een overstap betekenen op de bus of ander ov, of zelfs onbereikbaarheid met ov. En zelfs de auto kan een probleem krijgen met parkeren of omrijden.
Je hebt het jezelf, onwetend, moeilijk gemaakt.

De wet

https://www.verder-online.nl/verhuizen

"In de meeste gevallen is na een scheiding echter sprake van een gezamenlijk gezag. Dan is het aan de ouders om samen te besluiten waar de kinderen wonen. Mocht één van de ouders willen verhuizen met de kinderen, dan is daarvoor de toestemming van de ander nodig, zelfs de nieuwe woonplaats een paar kilometer verderop. Hoewel het misschien logisch klinkt, zijn veel gescheiden ouders zich hier niet van bewust. Zij komen tot deze ontdekking op het moment dat de verhuisdozen al zijn ingepakt.

Wat nu als de andere partner geen toestemming geeft? In dat geval kan de rechter gevraagd worden om vervangende toestemming te verlenen. In zo’n procedure staat het belang van een kind voorop. Natuurlijk wordt er ook rekening gehouden met de belangen van de beide ouders."

Triva

Triva

14-07-2019 om 19:46

Annej

"5 km extra kan een overstap betekenen op de bus of ander ov, of zelfs onbereikbaarheid met ov. En zelfs de auto kan een probleem krijgen met parkeren of omrijden."

Er staat duidelijk dat de reisTIJD korter is geworden.

Triva

'Er staat duidelijk dat de reisTIJD korter is geworden.'

Misschien wel voor Marc maar niet voor zijn ex? Wie weet heeft zij geen auto.

wel of niet in convenant

Eerlijk gezegd zou ik hier de strijd niet over aan gaan. Hoewel ik het ook gezeur vind van ex (tenzij haar reistijd inderdaad langer wordt). Haal en breng je kind gewoon. Dan ontneem je ex in ieder geval een punt om moeilijk over te doen. Wie weet draait ze over tijdje bij. Is je kind elk weekend bij je? Of slechts een keer per twee weken? Zie de reistijd als extra tijd met je kind.

Merel

Merel

15-07-2019 om 16:32

Waarom eigenlijk niet

Geeft je ex ook aan waarom ze niet komt ophalen?
Is bijvoorbeeld de route vervelender geworden (bijv. meer snelweg, en daardoor drukker verkeer, soms vinden mensen dat vervelender)

Het is inderdaad 'maar' 5km verder, maar dat is, als je het omrekent toch (als je om het weekend de kinderen brengt/haalt) toch 260 km per jaar extra.
Is er overleg geweest?

Dat geloof ik dan weer niet

Ja, er moet overlegd worden bij een verhuizing, maar dat gaat over een verhuizing verder weg. Ik geloof werkelijk niet dat er moeilijk gedaan zal worden (door de rechter) over 5 kilometer (tenzij dat over de grens is natuurlijk).
Maar zoals hier de reacties over elkaar buitelen met teksten en al om te “bewijzen” dat deze verhuizing niet zomaar plaats had mogen hebben, zo zal de ex wellicht ook menen dat hier sprake is van een Grove Overtreding van de Wettelijke PLichten omtrent het Ouderschap.

En als dat het geval is dan is makkelijk te verklaren waarom hij of zij het kind niet meer komt halen.
Die ex is Ernstig Tekort Gedaan en dat zal marc moeten weten.

Om het niet te laten escaleren marc, zou ik kind gewoon brengen totdat het stof is gaan liggen en de gemoederen weer bedaard zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.