Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Inschrijven gemeente

hallo, 

Ik schrijf dit omdat ik in paniek ben. 
Mijn scheiding is bijna rond en mijn ex man blijft in het huis. Ik heb een woning kunnen vinden en krijg volgende week de sleutel. Ik huur dit met een goede vriend. Hij weet dat niet.... uit angst dat hij dan denkt dat ik een ander heb. Ik huur het zgn met mijn vader. 

Nu moet ik mij daar strax in gaan schrijven met de Kids. Dat staat ook zo in het ouderschapsplan. Dit omdat ik dan de subsidie krijg voor de Kids die we dan delen. We doen co ouderschap. Nu vraagt de gemeente ook het huurcontract. Daar staat de naam van deze vriend ook op... ik ben nu zo vreselijk bang dat hij erachter komt. Of dat er een brief hier thuis komt waar dat in staat. 

Ik weet me geen raad meer... weet iemand hier hoe dat verloopt?

Wie kan mij hiermee helpen aub


Ik zou toch nadenken of je niet beter eerlijk kunt zijn. Wat hij denkt over de relatie tussen jou en die man is niet eens het belangrijkste. Jullie zijn gescheiden, dus hij heeft niets meer te zeggen over jouw relaties. Wel over zijn kinderen. Hoe zou jij het vinden als je ex stiekem met een vrouw woont terwijl je kinderen daar ook komen? 

Daarnaast: heb je er rekening mee gehouden dat het inkomen van de man met wie je samenwoont meetelt voor je toeslagen? Dat kan echt heel veel geld schelen. 

Shirley77

Shirley77

21-02-2022 om 21:21 Topicstarter

sorry ik denk dat ik het niet goed uitleg. Ik ga er alleen wonen. Met de Kids. Ik ga niet samen wonen. Hij heeft mij alleen geholpen met het financiële gedeelte omdat het op mijn salaris alleen niet lukt

Op papier woon je er wel samen. Dat kan van invloed zijn op je toeslagen.
Waar woont die vriend dan? Want hij moet zich toch ook inschrijven?
Ik zou overigens niet weten waarom de gemeente jouw huurcontract naar je ex zou sturen. Volgens mij mag dat niet eens. Mocht hij er toch achter komen, dan kun je toch gewoon uitleggen dat hij je financieel steunt maar er niet woont? Je kinderen kunnen dat dan bevestigen. En mocht je ooit besluiten samen te gaan wonen met een nieuwe partner, dan heeft je ex daar niks over te zeggen. Andersom trouwens ook niet, als hij een nieuwe partner heeft.

Shirley77

Shirley77

21-02-2022 om 22:05 Topicstarter

ik snap dat dit heel gek overkomt voor jullie. Maar ik moet hier weg en er is geen andere uitweg. Nee op papier wonen we niet samen hij heeft gewoon zijn eigen huis in een ander gemeente. We huren het alleen samen op papier. Ik betaal alles zelf alleen als ik het op mijn salaris zou doen dan zou ik het niet kunnen huren. 

Gaat mij erom dat ik doodsbang ben...
Want ik wil niet dat ie dat te weten komt

Als jullie het samen huren dan woon je toch voor de gemeente samen? Ook al vind jij dat jullie alleen op papier samenwonen, hij staat als medehuurder op het contract. Zolang je geen uitkering hebt is dat volgens mij niet zo’n probleem.
Je ex is een groter probleem. Denk je niet dat hij bozer is als hij er achter komt? Maar als jouw vriend je alleen financieel helpt komt hij er tochniet achter?  

Vriend staat wel op het huurcontract, maar als hij niet in de woning gaat wonen en zich ook niet op dat adres inschrijft denk ik eigenlijk niet dat de verhuurder dat te weten komt of er een punt van maakt. Dus ik denk dat het wel los loopt

Dat de gemeente een kopie van het huurcontract wil zien, is vziw ter voorkoming van spookbewoners: mensen die zich ergens inschrijven waar ze niet wonen, en zonder dat de hoofdbewoner daarvan op de hoogte is. De gemeente bewaart dat contract waarschijnlijk helemaal niet, en verstrekt het ook niet aan derden, althans dat zou niet moeten.

De overheid zet bijna nooit informatie over andere mensen in brieven. In de beschikkingen kinderopvangtoeslag staat niet eens wie mijn toeslagpartner is. Alleen maar een bedrag en een site waar je kunt inloggen om de berekening te controleren. Ik denk dat voor huurtoeslag hetzelfde geldt. Je kunt natuurlijk voor de zekerheid zo snel mogelijk inschrijven op het nieuwe adres en pas daarna de huurtoeslag aanvragen, zodat de post naar het nieuwe adres gaat. Maar ik denk dus niet dat er in post aan jou geadresseerd informatie zal staan over je toeslagpartner.

Voor wat betreft post aan je ex over jouw situatie, die gaat er niet zijn. Misschien krijgt je vriend een brief (op het nieuwe adres) dat jij je ingeschreven hebt op dat adres. Of jij krijgt een brief (ook op het nieuwe adres) dat je vriend zich daar ingeschreven heeft. Maar je ex krijgt niets. Je ex heeft geen link met dat nieuwe adres en krijgt geen informatie over wat zich afspeelt op dat nieuwe adres.

Het grote gevaar is Digid. Je vriend kan eenvoudig een nieuw wachtwoord voor je aanvragen en de post met dat nieuwe wachtwoord (op je huidige adres) onderscheppen. En dat wachtwoord kan hij ook blijven gebruiken nadat je verhuisd bent. Je vriend kan niet je huidige wachtwoord achterhalen. Je moet nu meteen ergens inloggen met Digid om te controleren dat je wachtwoord nog steeds is wat jij denkt dat het is. Het zou ook verstandig zijn om sms-controle in te schakelen zodat je nergens meer met alleen een wachtwoord kunt inloggen, maar besef wel dat je bij het inschakelen van sms-controle een brief krijgt. Als je denkt dat je vriend die brief onderschept of er boos om wordt, wacht dan tot de inschrijving op je nieuwe adres om sms-controle te activeren.

Ik snap niet waarom je co-ouderschap aangaat met iemand die je in staat acht tot schending briefgeheim, stalking, en ex-partner geweld ("doodsbang"). Krijg je hier begeleiding in? Heb je iemand om je angsten mee te delen? 

Shirley77

Shirley77

22-02-2022 om 10:54 Topicstarter

bedankt voor de reacties allemaal heel lief dat jullie mij willen helpen. 
Ja ik krijg hulp gelukkig....
En huurtoeslag is niet van toepassing aangezien het vrije sector huur is. Sociale huurwoningen waar ik voor in aanmerking kom duurt nog minimaal 5 jaar voordat ik daar eens kans ga maken!!! Vreselijk hoe dat in elkaar zit. Voor iedereen die een woning wil. Het is bijna niet te doen. 

Het gaat mij erom dat de gemeente waar ik naartoe verhuis dus vraagt om een huurcontract. Inderdaad als bewijs dat je er ook gaat wonen. En dat is ook prima. De gemeente waar ik nu woon vraagt dat niet. 

Het grootste probleem vind ik dat ik mijn Kids daar ook in moet schrijven en dat ik bang ben dat ze toestemming van de vader nodig hebben. 
De gemeente geeft natuurlijk door aan de overheidsinstanties wat mijn nieuwe adres is ivm met toeslagen enzo. Maar die mogen toch niet doorgeven dat ik dat huis met een ander huur???

Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar hier kan je iig niet zomaar te weten komen wie op welk adres woont. Als die vriend er niet fysiek is, denk ik dat je je niet onmiddellijk zorgen moet maken. Maar waarom zo bang? Ik heb met je te doen dat je blijkbaar de daver op je lijf hebt voor wat je ex zou kunnen denken (ik kan er mij iets bij voorstellen, was even ook aan 't hoppen en kon terecht bij mannelijke vriend maar niet gedaan ivm angst). Hebben jullie nog goed contact? En hoe zie je dat in geval van co-ouderschap dan? Ik zou open kaart spelen en vertellen dat dit voor jou de enige mogelijkheid was om te huren. Is dat echt geen optie? Zodat je uit de angst gaat? 

De gemeente wil met dat huurcontract alleen maar controleren of er een rechtsgeldige reden is om je op dat adres in te schrijven. Anders zou iedereen zich bij wijze van spreken op willekeurige adressen kunnen inschrijven. Ik vermoed dat de gemeente wel ergens een kopie van dat contract bewaart, maar dat de bijzonderheden niet eens in de basisadministratie staat vermeld. Dat iemand een huis huurt, hoeft trouwens helemaal niet te betekenen dat die persoon daar ook gaat wonen. Je kunt bij wijze van spreken tien huizen huren, waarvan er maar een je huisadres is. Hij is waarschijnlijk gewoon ingeschreven op het adres waar hij werkelijk woont. 

De enige tip die ik nog volgens mij niet gelezen heb. Geef bij de inschrijving aam dat het een geheim adres is. Heb je je al ingeschreven dan kan je het later alsnog aangeven.
Je adres mag alleen met derden die erbij moeten kunnen worden doorgegeven. Ik heb dat ook en mijn ex ook. Adressen van ons komen dus nooit in stukken te staan (als iedereen oplet). Alleen bijvoorbeeld een gerechtsdeurwaarder of instanties van de overheid kunnen inzien welk GBA adres jij hebt. Het mag niet met derden gedeeld worden. Zelfs een advocaat van bijvoorbeeld je ex krijgt het niet. De rechtbank stuurt het door aan de persoon met geheim adres. 

Het is trouwens niet waar dat iedereen zich overal netjes aan houdt en je nooit gegevens van anderen te zien krijgt. Ik heb een hoop slordigheden meegemaakt.

bijvoorbeeld na een woningruil had de vorige bewoner zich blijkbaar nog niet ingeschreven op mijn oude adres. Stond dus nog op het adres waar ik ben gaan wonen. Deze gemeente stuurde mij een brief met een zogenaamd adres onderzoek waarin de volledige namen en geboortedatum qua personalia in stonden van degene met wie ik de woning had geruild. Dat vind ik echt ver gaan. Zij hadden beter aan mij gewoon kunnen vragen wie er wel woonden. Dan had ik kunnen verklaren dat ik en mijn kinderen er woonden. Maar dat die gegevens van de oude bewoner en kind gewoon in een brief stonden aan mij vond ik regelrechte privacyschending. Die gemeente moet zelf maar uitzoeken, zou niet mijn probleem moeten zijn dat de oude bewoner zich blijkbaar niet heeft uitgeschreven. Bij een adresonderzoek is dat helaas wel een dingetje. Vind het wel te ver gaan dat de gemeente die gegevens toen heeft vermeld in een brief aan mij. 

Maar Shirley, als jouw kinderen bij jou wonen heeft je ex toch wel het recht om te weten waar jij woont? De kinderen moeten toch gehaald en gebracht worden?
Met het huurcontract geef je bij de gemeente aan dat jij de woning huurt en daarom ingeschreven staat. Het is bij mijn weten niet toegestaan om dergelijke informatie met jan en alleman te delen.
Ik kan volgens mij ook niet naar de gemeente gaan met de vraag wie er op adres x woont en dat ze me dat dan vertellen. Pas bij vermoedens van te veel mensen of illegale bewoning kan de gemeente gaan controleren. En anders leg je het verhaal bij de gemeente uit. De woning is niet van de gemeente dus het zal hen verder aan hun reet roesten hoe je die betaalt, tenzij je een uitkering hebt, maar dan lijkt particuliere huur me sowieso geen optie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.