Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Inschrijven gemeente


kleinejongen schreef op 24-02-2022 om 11:58:

Het is trouwens niet waar dat iedereen zich overal netjes aan houdt en je nooit gegevens van anderen te zien krijgt. Ik heb een hoop slordigheden meegemaakt.

bijvoorbeeld na een woningruil had de vorige bewoner zich blijkbaar nog niet ingeschreven op mijn oude adres. Stond dus nog op het adres waar ik ben gaan wonen. Deze gemeente stuurde mij een brief met een zogenaamd adres onderzoek waarin de volledige namen en geboortedatum qua personalia in stonden van degene met wie ik de woning had geruild. Dat vind ik echt ver gaan. Zij hadden beter aan mij gewoon kunnen vragen wie er wel woonden. Dan had ik kunnen verklaren dat ik en mijn kinderen er woonden. Maar dat die gegevens van de oude bewoner en kind gewoon in een brief stonden aan mij vond ik regelrechte privacyschending. Die gemeente moet zelf maar uitzoeken, zou niet mijn probleem moeten zijn dat de oude bewoner zich blijkbaar niet heeft uitgeschreven. Bij een adresonderzoek is dat helaas wel een dingetje. Vind het wel te ver gaan dat de gemeente die gegevens toen heeft vermeld in een brief aan mij.

Dat is toch niet zo raar? Volgens hun gegevens stonden die oude bewoners op jouw nieuwe adres ingeschreven, dus kon de brief er gewoon heen gestuurd worden. 

Rhonda schreef op 24-02-2022 om 14:02:

[..]

Dat is toch niet zo raar? Volgens hun gegevens stonden die oude bewoners op jouw nieuwe adres ingeschreven, dus kon de brief er gewoon heen gestuurd worden.

Het feit dat de gemeente een onderzoek instelt, geeft al aan dat er twijfels zijn. Dus kleinejongen heeft volkomen gelijk dat de gemeente hier voorzichtiger mee moet omspringen.

”Dat is toch niet zo raar? Volgens hun gegevens stonden die oude bewoners op jouw nieuwe adres ingeschreven, dus kon de brief er gewoon heen gestuurd worden.”

De brief was aan mij gericht. Daarin stond  een opsomming aan personalia van vijf mensen waarvan drie van mij en mijn kinderen maar twee van de oude bewoners. Dat gaat mij niets aan hoe zij precies heten en waar en wanneer geboren.
Ik snap wel dat ze een adresonderzoek aan het doen waren maar dan hadden ze beter anders kunnen aanpakken. Door mij te vragen en te laten verklaren wie er wel wonen, desnoods ondertekend door mij. 
Of door mij op te bellen bijvoorbeeld en aam te geven dat er meer mensen dan ik aangeef staan ingeschreven. Maar niet door gegevens van anderen aan mij te verstrekken. Ja ik vind dat wel raar. Tenzij het om vermiste personen gaat of iets anders ernstigs. 
Dan kan de gemeente zelf de personen registreren en uitgeschrijven met onbekende bestemming waar ze nu wonen. Tot dat ze zich wel weer ergens inschrijven. 

kleinejongen schreef op 24-02-2022 om 16:51:

”Dat is toch niet zo raar? Volgens hun gegevens stonden die oude bewoners op jouw nieuwe adres ingeschreven, dus kon de brief er gewoon heen gestuurd worden.”

De brief was aan mij gericht. Daarin stond een opsomming aan personalia van vijf mensen waarvan drie van mij en mijn kinderen maar twee van de oude bewoners. Dat gaat mij niets aan hoe zij precies heten en waar en wanneer geboren.
Ik snap wel dat ze een adresonderzoek aan het doen waren maar dan hadden ze beter anders kunnen aanpakken. Door mij te vragen en te laten verklaren wie er wel wonen, desnoods ondertekend door mij.
Of door mij op te bellen bijvoorbeeld en aam te geven dat er meer mensen dan ik aangeef staan ingeschreven. Maar niet door gegevens van anderen aan mij te verstrekken. Ja ik vind dat wel raar. Tenzij het om vermiste personen gaat of iets anders ernstigs.
Dan kan de gemeente zelf de personen registreren en uitgeschrijven met onbekende bestemming waar ze nu wonen. Tot dat ze zich wel weer ergens inschrijven.

Toen ik een huis kocht kreeg ik ook een koopakte waar in stond wie de vorige bewoners zijn (van wie ik het huis kocht) met geboortedatum, geboorteplaats erbij. 
Overigens kun je koopaktes van huizen voor een paar euro opvragen en dan staat er bij op wiens naam/namen het huis staat, ook inclusief geboortedata.
Maar een gemeente die op verzoek informatie gaat verstrekken over wie waar woont inclusief huurcontracten dat lijkt me niet erg waarschijnlijk.

“Toen ik een huis kocht kreeg ik ook een koopakte waar in stond wie de vorige bewoners zijn (van wie ik het huis kocht) met geboortedatum, geboorteplaats erbij.
Overigens kun je koopaktes van huizen voor een paar euro opvragen en dan staat er bij op wiens naam/namen het huis staat, ook inclusief geboortedata.
Maar een gemeente die op verzoek informatie gaat verstrekken over wie waar woont inclusief huurcontracten dat lijkt me niet erg waarschijnlijk”

Belachelijk. Niet als je een huis koopt dat je weet van wie en wat echt nodig is. Maar een koopakte voor een paar euro. 
Laatst werd nog bekend dat adressen van politici dus via KVK het adres werd achterhaald. Weliswaar ook tegen een kleine vergoeding maar toch. Je hebt geen privé meer als mensen kwaad willen en je een bezoekje willen komen brengen uit verveling. Er moet een doel achter zitten om die gegevens op te vragen waarbij het verenigbaar is het te verstrekken.

ik geloof ook niet dat gemeenten iets met huurcontracten doen. Behalve als je in een uitkering zit. Daar heb ik helaas ook negatieve ervaringen mee. Dat had te maken met recht op uitkering en dat ze dachten iets te hebben gevonden. Het sloeg nergens op want uiteindelijk gaat het om wie er staan ingeschreven volgens BRP en GBA en het huurcontract kan dan wel niet kloppen. Hoeft niets met elkaar te maken te hebben. 

kleinejongen schreef op 24-02-2022 om 17:24:

“Toen ik een huis kocht kreeg ik ook een koopakte waar in stond wie de vorige bewoners zijn (van wie ik het huis kocht) met geboortedatum, geboorteplaats erbij.
Overigens kun je koopaktes van huizen voor een paar euro opvragen en dan staat er bij op wiens naam/namen het huis staat, ook inclusief geboortedata.
Maar een gemeente die op verzoek informatie gaat verstrekken over wie waar woont inclusief huurcontracten dat lijkt me niet erg waarschijnlijk”

Belachelijk. Niet als je een huis koopt dat je weet van wie en wat echt nodig is. Maar een koopakte voor een paar euro.
Laatst werd nog bekend dat adressen van politici dus via KVK het adres werd achterhaald. Weliswaar ook tegen een kleine vergoeding maar toch. Je hebt geen privé meer als mensen kwaad willen en je een bezoekje willen komen brengen uit verveling. Er moet een doel achter zitten om die gegevens op te vragen waarbij het verenigbaar is het te verstrekken.

ik geloof ook niet dat gemeenten iets met huurcontracten doen. Behalve als je in een uitkering zit. Daar heb ik helaas ook negatieve ervaringen mee. Dat had te maken met recht op uitkering en dat ze dachten iets te hebben gevonden. Het sloeg nergens op want uiteindelijk gaat het om wie er staan ingeschreven volgens BRP en GBA en het huurcontract kan dan wel niet kloppen. Hoeft niets met elkaar te maken te hebben.

Heel eerlijk gezegd heb ik de informatie over de geboortedatum en plaats van de mensen van wie ik het huis kocht niet echt nodig. Maar dat staat ook in de papieren van de notaris en die zijn echt wel een stukje duurder dan een paar euro.

Dat van die koopaktes voor een paar euro weet ik van een collega die het vermoeden had dat haar vriend (ze hadden nog niet lang een relatie en woonden ook niet samen) vreemd ging. Kocht voor een paar euro de koopakte van het huis waar hij woonde en kwam er achter dat dat huis inderdaad op twee namen stond.

En dan nog hoeft het niets te zeggen. Want waren het twee vreemde namen of een vreemde naam en was dat misschien zijn ex? Kan van alles wezen. Paar euro om iets te ontdekken waar je niet blij van wordt. 

Bij de gemeente waren ze ooit van alles aan het uitzoeken bij de vader van mijn kind en mij. Ik stond nog op zijn huurcontract. Heb er uiteindelijk nooit gewoond. Huurde zelf een woning in een andere plaats. Ging allemaal om uitkering en ze deden enorm hun best om alles af te wijzen. Sterker nog, ik ben op een gegeven moment maar weer verhuisd omdat ze mijn recht op uitkering niet konden vaststellen. Ze probeerden gewoon van alles te vinden wat er niet was om aan te tonen dat we samenwoonden. We woonden niet samen en het staat ook nergens dat ze het dachten. Je hebt contact omdat je samen een kind hebt maar overal werd wat achter gezocht. 
Voelde me vluchteling in eigen land. Ben maar vertrokken naar een ander deel van het land. Via de rechter heb ik jaren later mijn recht op uitkering alsnog gekregen. Het was een onvergetelijke nare tijd. Met als gevolg dat ik vijf maanden alleen op toeslagen en voedselbank heb moeten teren daar. Ze bleken acht weken voor mijn deur te hebben gebivakkeerd. Ik had op een gegeven moment het vertrouwen verloren en heb de huur maar opgezegd en stond in principe op straat. 
Achteraf hadden ze nooit zo mogen oordelen. Over dat huurcontract was het verhaal dat ik verantwoordelijk was als hij de huur niet zou betalen. Nou en? Dat is toch mijn probleem? Ik hem toen zijn woningbouw moeten vragen mijn naam van zijn huurcontract te moeten halen. Ondertussen ontving ik huurtoeslag voor mijn eigen huurwoning. Wat de sociale dienst zich daarin bemoeide en bepaalde was echt dikke onzin. Uiteindelijk wezen ze alsnog mijn uitkering af. Heb met twee kinderen dakloos bij familie tijdelijk gewoond en van daaruit weer helemaal opnieuw moeten beginnen. Slaat echt nergens op maar het gebeurde wel. 

kleinejongen schreef op 24-02-2022 om 18:32:

En dan nog hoeft het niets te zeggen. Want waren het twee vreemde namen of een vreemde naam en was dat misschien zijn ex? Kan van alles wezen. Paar euro om iets te ontdekken waar je niet blij van wordt.

Bij de gemeente waren ze ooit van alles aan het uitzoeken bij de vader van mijn kind en mij. Ik stond nog op zijn huurcontract. Heb er uiteindelijk nooit gewoond. Huurde zelf een woning in een andere plaats. Ging allemaal om uitkering en ze deden enorm hun best om alles af te wijzen. Sterker nog, ik ben op een gegeven moment maar weer verhuisd omdat ze mijn recht op uitkering niet konden vaststellen. Ze probeerden gewoon van alles te vinden wat er niet was om aan te tonen dat we samenwoonden. We woonden niet samen en het staat ook nergens dat ze het dachten. Je hebt contact omdat je samen een kind hebt maar overal werd wat achter gezocht.
Voelde me vluchteling in eigen land. Ben maar vertrokken naar een ander deel van het land. Via de rechter heb ik jaren later mijn recht op uitkering alsnog gekregen. Het was een onvergetelijke nare tijd. Met als gevolg dat ik vijf maanden alleen op toeslagen en voedselbank heb moeten teren daar. Ze bleken acht weken voor mijn deur te hebben gebivakkeerd. Ik had op een gegeven moment het vertrouwen verloren en heb de huur maar opgezegd en stond in principe op straat.
Achteraf hadden ze nooit zo mogen oordelen. Over dat huurcontract was het verhaal dat ik verantwoordelijk was als hij de huur niet zou betalen. Nou en? Dat is toch mijn probleem? Ik hem toen zijn woningbouw moeten vragen mijn naam van zijn huurcontract te moeten halen. Ondertussen ontving ik huurtoeslag voor mijn eigen huurwoning. Wat de sociale dienst zich daarin bemoeide en bepaalde was echt dikke onzin. Uiteindelijk wezen ze alsnog mijn uitkering af. Heb met twee kinderen dakloos bij familie tijdelijk gewoond en van daaruit weer helemaal opnieuw moeten beginnen. Slaat echt nergens op maar het gebeurde wel.

Het waren de naam van de vriend in kwestie en zijn geregistreerde partner, die hij aanvankelijk beweerde 'niet te kennen', totdat zij met dat contract aan kwam zetten, toen kon hij niet langer ontkennen. Het huis hadden ze pas net gekocht samen. De argwaan ontstond vanwege een auto die wel erg vaak daar stond. Die zou van zijn moeder zijn (die bleek bij nader inzien niet eens een rijbewijs te hebben). Afin, het is inmiddels uit.

Jouw verhaal is wel heel heftig. Maar voor zover wij weten heeft shirley geen uitkering. Zo lang je niet afhankelijk bent van de gemeente voor geld, hebben ze geen reden om zo te controleren en ook niet om gegevens van huurcontracten te delen met iedereen die daar om vraagt.

Wat is eigenlijk de reden dat de gemeente jouw huurcontract moet zien to? Ik heb dat namelijk nog nooit meegemaakt bij het inschrijven van een gemeente. Behalve dus gezeur van sociale dienst.
Je gaat iets huren maar het is geen sociale huurwoning maak ik op uit je verhaal. Ik zou me eerder druk maken om de toeslagen omdat wellicht je huisgenoot invloed heeft en als toeslagpartner wordt gezien. Of je voert apart een huishouden, het kan allemaal van invloed zijn op je inkomen bij de belastingdienst.

“Het waren de naam van de vriend in kwestie en zijn geregistreerde partner, die hij aanvankelijk beweerde 'niet te kennen', totdat zij met dat contract aan kwam zetten, toen kon hij niet langer ontkennen. Het huis hadden ze pas net gekocht samen. De argwaan ontstond vanwege een auto die wel erg vaak daar stond. Die zou van zijn moeder zijn (die bleek bij nader inzien niet eens een rijbewijs te hebben). Afin, het is inmiddels uit.

Jouw verhaal is wel heel heftig. Maar voor zover wij weten heeft shirley geen uitkering. Zo lang je niet afhankelijk bent van de gemeente voor geld, hebben ze geen reden om zo te controleren en ook niet om gegevens van huurcontracten te delen met iedereen die daar om vraagt”

Soms is het wel handig dus om je vermoedens te verzekeren. Domme man ook, hoe lang was ie van plan dat vol te houden?


Tja die ex had ik op een gegeven moment ook ruzie mee, doordat ik onder druk stond van dat gezeur van de sociale dienst. Misschien hadden ze gehoopt dat ik bij hem in zou trekken. Waarom denk je dat we nou juist uit elkaar waren. Tijdens het schaduwen kwam hij dus ook helemaal niet meer bij mij en toen heeft de gemeente het gauw gegooid op we kunnen uw recht op uitkering niet vaststellen dus we wijzen uw aanvraag af. 

Gevolg was dat ik 200 om verderop woon en het met vader en kind eigenlijk door toedoen van de gemeente grote afstand hebben veroorzaakt. Ze mij hebben weggejaagd, ik voelde me daar niet welkom, ongewenst als bewoner. En later heb ik dus alsnog alles bij uitspraak gekregen. Toen was al het leed al geschied. Vader woont nog steeds in dat huis.
Was trouwens dezelfde gemeente die ook dat adresonderzoek deed, en met gegevens van anderen strooide.

Shirley77

Shirley77

05-03-2022 om 21:40 Topicstarter

uiteraard weet mijn ex man waar ik woon. Hij brengt of haalt de Kids ook natuurlijk!
Mij gaat het om het feit dat ik zeg dat ik het met mijn vader huur maar er eigenlijk een vriend is die mij helpt. Kortom op papier staan wij samen op het huurcontract. Maar mijn vriend ( geen relatie ) woont gewoon in zijn eigen huis. Dit hebben we zo gedaan omdat hij mij wil helpen omdat het anders jaren kan duren eer dat ik aan een huurwoning kom. Ik moet ook 2 Kids onderbrengen en met mijn salaris alleen is het allemaal veel te klein. 

De gemeente waar ik nu in woon vraagt ook niet naar een huur of koopcontract. Waar ik naartoe verhuis helaas wel. Puur inderdaad om te zien of ik daadwerkelijk dat huis bezit zeg maar. Dat is ook allemaal geen probleem. 

Maar de Kids komen op mijn adres ingeschreven te staan. Dat is zo afgesproken en staat ook in het ouderschapsplan en het convenant. Dit vanwege kindgebonden budget. ( dan schrijf je de Kids in bij de ouder met het laagste inkomen ) 
Mij gaat het puur om het feit dat ik NIET wil dat hij erachter komt dat ik het dus niet met mijn vader huur maar met een vriend. Hij gaat hoe dan ook denken dat ik dan een relatie met hem heb!!! 
Dus ik ben gewoon heel bang dat die gemeente een brief naar mijn oude adres stuurt ( het huis waar hij blijft wonen ) en dat daar dan iets in staat ofzo. 

LikableCobra14

LikableCobra14

05-03-2022 om 22:26

Ik ben maatschappelijk werker en ondersteunde enige tijd geleden een gescheiden meneer. Zijn ex-vrouw had de kinderen op een ander adres ingeschreven, en hij kwam hier pas na enkele maanden achter vanwege het wijzigen van de huurtoeslag. Niemand heeft hem om toestemming gevraagd voor de wijziging van het inschrijfadres van de kinderen en hij was hier ook niet van op de hoogste gesteld. 

De gemeente zal waarschijnlijk alleen brieven naar je nieuwe adres sturen na inschrijving. Indien je hier twijfels over hebt zou ik het gewoon even navragen. Als je aangeeft dat je wil dat de informatie op het huurcontract niet gedeeld wordt hebben ze dit te respecteren. Ik denk zelfs dat het delen van deze gegevens zonder jouw toestemming in strijd is met privacywetgeving. Succes. 

Misschien staat het hierin:
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerpen/overheid/basisregistratie-personen-brp

En anders bel je je gemeente toch gewoon op om te vragen hoe ze met deze persoonsgegevens omgaan? Waarschijnlijk heet de afdeling burgerzaken of anders vraag je naar de BRP (basisregistratie personen) in de volksmond ook wel bevolkingsadministratie. 

Dus die vriend pleegt fraude. Moet hij niet ook op papier verhuizen naar jouw huis? Zijn jullie dan geen belastingpartners?

Thomass schreef op 06-03-2022 om 00:35:

Dus die vriend pleegt fraude. Moet hij niet ook op papier verhuizen naar jouw huis? Zijn jullie dan geen belastingpartners?

De man staat samen met haar op het huurcontract. Daarmee is hij een financiële verplichting aangegaan. Misschien kun je onderbouwen waarom hij fraudeert als hij zich niet op dat adres inschrijft? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.