Echtscheiding en erna

Mama_van_N
23-04-2025 om 15:36
Is deze rolverdeling en verdeling geld normaal ?
Hoi,
Ik wil even iets van me af schrijven en graag meningen horen of dit normaal is ja of nee of hoe anderen het doen. Ik ben 5 jaar getrouwd, zelf denk ik iets te snel. We hadden 8 maanden een relatie en gingen toen al trouwen. Ik denk na anderhalf jaar kwamen er al wat barstjes, mijn man kan namelijk niet met geld omgaan en doet niets in huis. We werkten toen beide fulltime..het sloop erin dat ik me toen eigenlijk altijd wegcijferde, niets leuks meer deed, amper kleding kocht, geen saunaatje deed, niet naar de nagelsalon ging etc. maar aan zijn kant werd het uitgegeven als water en einde vd maand en telkens geen spaargeld terwijl ik wilde sparen voor een woning, we zijn toen 2 maanden uit elkaar geweest door alle ruzies. Helaas heb ik het toen nogmaals geprobeerd, en ben ik per ongeluk zwanger geraakt. We besloten het te houden en met hulp van mijn ouders huis gekocht etc. tijdje daar in getrokken gespaard maar dat kwam ook van mijn kant. toen we eenmaal in het nieuwe huis woonden ging het uitgaven patroon van hem gewoon verder, hij loog over zijn salaris (kreeg meer) ik mocht nooit zien waaraan het opging etc. omdat we een kleine hadden ging ik minder werken. 24 uur per week, en af en toe thuis nog een paar uurtjes extra in de week, verder zorg ik voor de kleine en doe alles in huis. alleen. het enige wat hij doet is het vuilnis wegbrengen maar een bordje in de vaatwasser doet hij al niet en zijn eigen vuile was ruimt hij niet eens op. Na aftrek van alle vaste lasten en boodschappen houden we zo'n 2000 over voor leuke dingen en te sparen, dat zou eigenlijk 2300 zijn maar hij heeft boetes die hij afbetaald omdat hij altijd boetes blijft rijden (ook ruzies om) en nu is het zo dat hij daar 1700 euro van op maakt elke maand en ik met 300 over blijf voor de kleine en mij. We hebben een koopwoning maar 0 euro spaargeld op de bank. Als je er wat van zegt..dan wordt hij direct ziedend, gaat dingen roepen wat ik dan fout zou doen ( sinds de kleine er is krijgt hij minder aandacht, uhm lijkt me logisch) hij vind mij niet gezellig (nee we hebben altijd ruzie) of gewoon compleet verzinsels. Maar zoals hij zegt, ik ben de gek. Mijn vriendinnen zijn gek, mijn familie is gek. Maar even serieus dit klopt toch allemaal niet?

linn19
24-04-2025 om 08:23
Marianne76 schreef op 24-04-2025 om 08:11:
[..]
Integendeel. Er zijn ook herl wat vaders die hun rug rechten en ineens wel de vaderrol met succes op zich nemen. Hij moet die kans wel krijgen.
Die kans is er wel alleen dan met een gedegen plan die beide ouders onderstrepen zodat iedereen zich hierop kan voorbereiden incl kind.
Dus niet een strijdplan van "laat hem maar voelen".......

tsjor
25-04-2025 om 16:00
Ik vind het plan van Marianna76 een goed plan. Niet zozeer om hem te laten voelen, maar meer om allebei eraan te wennen en allebei de kans te krijgen om het te leren. Hij moet dan leren met kind om te gaan, zij moet leren om zonder kind de dag door te brengen. Als de ouders in de buurt wonen is dit een gemakkelijke overbruggingsperiode.
Ik zou geen extra huishoudelijke eisen stellen. Als je zelf in de woning komt is het jammer, dan heb je nu even wat extra werk. Maar straks zal dat in zijn woning gebeuren en is het niet meer jouw zorg. Op dat punt hoef je hem niet op te voeden.
Dus ik zou zeggen: geen verzet meer tegen 50/50, maar wel aangeven dat je daar nog aan moet wennen (houd het bij jezelf, dat is gemakkelijker) en dat je dus eerst wil oefenen met die afspraken. Je maakt voorlopige afspraken over de dagen en dan ga je een datum afspreken wanneer je daarmee gaat beginnen; en dat jij dan weg gaat op de dagen dat hij voor jullie zoontje zal zorgen.
Mogelijk worden de dagen dat jij werkt zijn dagen, zoontje zit dan op de opvang, opa en oma halen hem op of brengen hem. Dat kan later ook zo gaan: dan zijn de kosten van de kinderopvang voor hem. En het zoontje is thuis als jij ook thuis bent, want dat wil jij graag.
Tsjor

Kersje
26-04-2025 om 18:32
Marianne76 schreef op 23-04-2025 om 17:31:
Oh, als het zo makkelijk gaat dat jullie nu al over een verdeling na de scheiding praten, dan zou ik mooi voorlopig instemmen met gelijke verdeling (even rust voor jou) en daar zsm al mee beginnen. Daar komt hij snel genoeg met hangende pootjes op terug, voorspel ik.
Ga maar meteen een paar weken/maanden proefdraaien, waarbij jullie afwisselend een (halve) week elders verblijven en jullie zoon thuisblijft, dat is het rustigste voor jullie zoon. Jij komt niet even thuis om zoon uit de opvang te halen of boodschappen te doen of te koken of zoon naar bed te brengen, dat is die weken vaders verantwoordelijkheid. Laat het hem maar voelen hoeveel werk dat is. Misschien gaat het hem goed af, misschien niet.
Maak afspraken dat bij de wissel het huis schoon en opgeruimd is, de lakens gewisseld en de was gedaan. Desnoods huurt hij daar iemand voor in, zelf betalen. Is het vuil, huur jij iemand in en stuur je de rekening door naar hem.
Volledig eens met deze post!
jouw partner weet jou exact te raken op jouw zwakke punt, maar geef maar toe op zijn voorstel 50/50 en hij schrikt zich wezenloos!
En nee, je moet vooral niets over de rug van jullie kind gaan uitvechten, maar dat doe jij ook niet op deze manier. Hij heeft recht op net zoveel tijd met kind als jij, maar als hij sowieso al nooit minder wilde gaan werken voor een goede balans binnen het gezinsleven, dan gaat hij dat (waarschijnlijk) nu ook niet doen. Zo wel, alleen maar positief voor jullie kind!