Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Is deze rolverdeling en verdeling geld normaal ?

Elpisto schreef op 21-05-2025 om 14:29:

[..]

Een wat late reactie, maar ik zou daar niet direct van uit gaan. Bij ontslag van hoofdelijke aansprakelijkheid kijkt men niet naar de leencapaciteit, maar naar de betaalcapaciteit. En daar zit wel een heel erg groot verschil in. Bij betaalcapaciteit kijken ze namelijk naar wat er binnen komt en wat er uit gaat en op basis daarvan wordt dan berekend wat je betaallast zou kunnen zijn qua hypotheek.

Daar zit een heel groot verschil in. Voorbeeld: Ik krijg een verhoging in KGB als alleenstaande ouder, die bij de berekening leencapaciteit niet mee telt, maar bij de betaalcapaciteit wel. Normaal gesproken kun je ongeveer 4/4,5 keer je jaarsalaris lenen. Kijkend naar betaalcapaciteit, komen hypotheken wel eens rond op 8x het jaarsalaris.

Dit wist ik ook niet, maar toen ik toch een poging ondernam om de woning op naam te krijgen, bleek er toch wel wat mogelijk.

Kan dit beamen zo is het bij mij ook gegaan, en inderdaad kan stuk meer (kijk maar eens naar beheercriteria). Hypotheekadviseur kan dit voor je berekenen, eerste gesprek kost niks bij meeste adviseurs en je weet meteen hoe of wat.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.