Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Jullie ervaring uitspraak rechter


'Gemotiveerd verweer dat er nooit afspraken waken ( ex) maar afgelopen week heeft hij het wel weer over ‘de afspraken’ over bedtijden, boek lezen en schermtijd. Terwijl daar helemaal geen afspraken over zijn gemaakt. Ik ga dit ook negeren.'
Goed dat je dit gaat negeren, in feite gaat het over een semantische discussie die je zelf in je hoofd aan het voeren bent over het woordje 'afspraken'. Negeer dat.
Zo ook zijn opmerkingen over jouw bedtijden etc. Je zoon wordt ermee lastig gevallen, daar kun je weinig aan doen. Maar je kunt het voor jezelf en je zoon groot en klein maken. Klein maken is: dat is zijn mening, maar dit is mijn huis en wij zijn gescheiden. Dus zijn mening is niet van belang.
Ik vroeg naar de 50/50  verdeling, omdat je kind dan blijkbaar ver moet reizen van en naar school, vanuit huis van ex blijkbaar 20 minuten met de auto.
'ik wilde altijd alles netjes doen en liet vaak over mijn grenzen gaan...' Dat laatste valt mij nok op. Bijvoorbeeld hier in jouw verhaal: 'Mijn ex krijgt zelfs de kinderbijslag. Dit opnieuw laten berekenen zou betekenen dat ik alle kosten zou moeten dragen voor in ruil voor de kinderbijslag.' Van wie zou je dan alle kosten moeten dragen? Betekent het dan nu dat je ex 'alle kosten' draagt? Op zich is het goed om het hele financiële verhaal maar te laten zitten, omdat het je misschien meer energie kost dan aan geld op zou kunnen leveren, maar het valt me wel op dat je ex in staat is om zijn wensen zodanig aan jou te presenteren dat je denkt dat het wetten zijn waaraan jij moet gehoorzamen. Of dat valt onder 'ik wilde altijd alles netjes doen....' dat weet ik niet, ik vind het in elk geval een ongezonde ontwikkeling voor beiden.

Tsjor

Pawnee

Pawnee

08-02-2023 om 18:10 Topicstarter

Nog maar net de nieuwe regeling en we beginnen lekker. Connection heeft een staking deze week. Op tijd gecommuniceerd aan ex. En ja hoor, ruim op tijd vetrokken en alsnog 40 min moeten wachten want de overstap bus viel telkens uit. Zoon belt op eigen initiatief zijn vader om dit te delen. Ex zegt doodleuk,” ik kom je niet halen dit is je moeder haar pakkie aan” meneer woont 5 auto minuten van het station af….En hangt zoon op…

En vervolgens druppelen de sms’jes binnen; “17 uur is hij hier, je neemt maar een taxi, je bent onbetrouwbaar en je wist van de stakingen af en bent slecht georganiseerd en neemt je verantwoordelijk niet” 

zucht…. Eindelijk kwam er gelukkig toch een bus en zoon heeft de overstap super goed alleen gedaan. Amper 10 min te laat. Maar alsnog kwam er een appje dat ik mij niet aan de afspraken houd van de beschikking. 

* zak ik de 💩 *  ( niet gestuurd hoor hahahah) 
Maandag heb ik er 3 uur in totaal over gedaan en vandaag 2 uur. We gaan gewoon door met afbouwen en zelfstandig reizen. Hij doet het goed en het voelde ook goed voor hem het tweede stuk van de rit al alleen te doen. 
@tjsor: kosten zijn ieder voor zich. In de praktijk betaal ik vaak iets meer. Mede omdat afstemmen vaak lastig is met hem en hij in de praktijk doet waar hij zelf zin in heeft en ook betaald waar hij zelf zin in heeft. Ik betaal extra het kinderfeestje van zijn klas ( ook mijn voordeel want vader is er dan niet bij)  en nu de aanvullende verzekering ivm een beugel betaal ik ook. Duurt eeuwen voor hij iets overmaakt. Daarom baal ik ook dat de rechter hier niet in mee wilde gaan. Stond ook allemaal in ons concept ouderschasplan wél uitgeschreven. Deze is nu nietig verklaard. Onderling afstemmen gaat ook niet meer werken. Het is een vervelende machtsstrijd wat niet is op te lossen. Ik wil dan ook zoveel mogelijk laten voor wat het is en waar ik wel zelf invloed heb. En de rest wil ik zoveel mogelijk van mij af laten glijden. 
Ik had gehoopt met de rechtszaak rust en duidelijkheid. Ik dacht lange tijd dat meebuigen de oplossing was en ik desnoods extra moest inleveren “ voor de goede vrede” Daar ben ik nu wel helemaal van teruggekomen. Voordeel is dat zoon zelf ook ziet hoe het is. Dat hij soms het onmogelijke eist. 

De rechter heeft in de beschikking de zomervakantie anders opgenomen. En wel 14 dagen ( oude afspraak) ipv 21 dagen ( zijn voorstel) Ik was zelf wel akkoord gegaan met 21 dagen. Ik neem aan dat wanneer de tegenpartij die anders wil zien dat zij de rechter vragen om aanpassing van de afspraak? 
Helaas is dit geen ingang om op een ander punt tot onderhandeling te komen gaf mijn advocaat aan. Tenzij ik in hoger beroep ga. 

Pawnee

Pawnee

15-02-2023 om 00:27 Topicstarter

Temet schreef op 06-02-2023 om 08:48:

" Er staat in de beschikking dat de ene ouder zoon brengt naar de andere ouder waar hij op dat moment is, maar onder het kopje halen en brengen waar dit wordt toegelicht staat dat ik zelf verantwoordelijk ben voor vervoer en hoe ik dit organiseer. De rechter vindt dat het in het belang van het kind is dat hij merkt dat de andere ouder hem meegeeft naar de andere ouder. Er staat niet expliciet dat ik de hele reis aanwezig moet zijn. Of van deur tot deur. Dat staat er niet. Dat eist mijn ex nu wel. Mijn advocaat zegt ook dat het aan mij is hoe ik dit regel. En daarnaast de leeftijd het mogelijk maakt anders te organiseren. En ik het recht heb om dit zelf te bepalen hoe ik dit organiseer of dat ik hem alleen laat reizen.
Er staat verder dat wij moeten samenwerken en het belang van het kind vooropgaat. Daar staat mijn ex niet voor open en hij eist nu van deur tot deur, incl mijn aanwezigheid. Ik ga dit niet doen."

Het is gebruikelijk om het halen en brengen te verdelen. Dat verhaal over het belang van het kind en het meegeven kom je ook vaker tegen. Dat is dan het idee dat het kind kan zien dat beide ouders over en weer toestemming geven aan het kind (de kreet "emotionele toestemming" valt nog wel eens) om een band met de andere ouder te hebben. Dus dat is - naast het idee van de gezamenlijke verantwoordelijkheid - ook een reden voor dat verdelen van halen en brengen.

Maar inderdaad: dat wil niet zeggen dat de brengende ouder per se mee moet tot de voordeur van de ontvangende ouder. Dus ex kan pruttelen wat hij wil.

Ik weet niet wat hier achter zit. Misschien wil ex dat jij naar hem komt om dan ruzie met je te zoeken, misschien gaat het hem erom jou maximaal overlast te bezorgen (kennelijk om te terug te pakken voor iets waarvan hij vindt dat jij hem dat hebt aangedaan) maar hij kan hier geen aanspraak op maken, als zoon met het OV komt heeft hij zich daar maar bij neer te leggen. En als hij dat nog niet inziet zal zijn advocaat hem dat hopelijk aan het verstand peuteren.

Hoi Temet, kan ik jou om advies vragen? 

Het verweer was 2 werkdagen voor de zitting pas verstuurd. Hierdoor heb ik niet gezien dat ook de vrije schooldagen zoals goede vrijdag en Hemelvaart ( 2 vrije lesdagen) niet zijn opgenomen in de verdeling van de feestdagen. Deze vallen altijd op de dagen van mijn ex. 

Wel heb ik bij de mondelinge zitting aangegeven dat vader wel geniet van langere weekenden hierdoor en heb ik dit tegen verzoek gedaan welke is afgewezen. Erg krom.

Kan dit alleen via een hoger beroep. Beetje lullig op detailniveau. En met de kosten die er bij betrokken zijn. Of kan dat ook nog op een andere snelle wijze via de rechter alsnog verzocht worden deze nog wel eerlijk te verdelen?

In onderling overleg/overeenstemming kunnen jullie van de beschikking afwijken. Op een onderdeel, of op alle onderdelen, wat jullie maar willen. 
Als er geen overeenstemming is, dan is hoger beroep nu de enige optie. En ik zou dat serieus overwegen. Het hoger beroep kan worden gebruikt om alles aan te kaarten waar je niet blij mee bent, inclusief dingen die je eventueel vergeten was in de rechtbankzaak (voor zover rechtstreeks samenhangend met wat er al ligt). 

Je kan natuurlijk wel de dreiging van een hoger beroep gebruiken om een andere afspraak over de feestdagen aan de orde te stellen, maar dat moet je alleen doen als je daadwerkelijk in hoger beroep gaat als je er niet snel uit komt. Anders word je ongeloofwaardig, en daar heb je dan later weer last van. 

En als je in beroep wilt, bespreek dan met je advocaat dat die een beetje doorpakt en dus niet wacht tot de laatste week van de driemaandentermijn voordat het beroep daadwerkelijk wordt ingediend. Net op tijd is ook op tijd, maar de procedure duurt wel langer, en het maakt m.i. ook een wat sterkere indruk als je een beetje voortmaakt met een beroep. 

Wat betreft dat gezever van je ex over iets te laat ivm staking: rustig laten blaten, niet op reageren, als hij door heeft dat hij jou er niet mee heeft, houdt hij waarschijnlijk vanzelf wel op (ga even los tegen je vriendinnen of familie over wat voor oetl*l je ex is). Naar de rechter gaan hierom laat hij wel uit zijn hoofd, dan krijgt hij op zijn falie van de rechter. Nog daargelaten dat als hij gaat procederen, jij een tegenverzoek kan indienen, dus ook daar zal hij voor willen oppassen. 

Je kan ook besluiten alles nu zo te laten, te wachten totdat voor hem de lol van de overwinning er een beetje af is, en dan kijken of er alsnog wat aan te passen valt. Maar er is natuurlijk geen garantie dat het lukt. 

Een nieuw verzoek indienen in de toekomst kan, maar alleen als je kan laten zien waarom de huidige regeling in de praktijk toch echt niet goed blijkt te werken. Want als je dingen aan de orde stelt die eigenlijk nu ook al duidelijk zijn, dan krijg je het verwijt dat je je nieuwe verzoek gebruikt als een 'verkapt hoger beroep' - je had eigenlijk in beroep gemoeten, dat heb je destijds niet gedaan, en nu probeer je alsnog een herkansing te creëren. Daar houden rechters niet van. Het is soms een evenwichtsoefening om het terechte nieuwe verzoek af te bakenen van het verkapte hoger beroep.

Pawnee

Pawnee

15-02-2023 om 11:09 Topicstarter

Temet schreef op 15-02-2023 om 10:14:

In onderling overleg/overeenstemming kunnen jullie van de beschikking afwijken. Op een onderdeel, of op alle onderdelen, wat jullie maar willen.
Als er geen overeenstemming is, dan is hoger beroep nu de enige optie. En ik zou dat serieus overwegen. Het hoger beroep kan worden gebruikt om alles aan te kaarten waar je niet blij mee bent, inclusief dingen die je eventueel vergeten was in de rechtbankzaak (voor zover rechtstreeks samenhangend met wat er al ligt).

Je kan natuurlijk wel de dreiging van een hoger beroep gebruiken om een andere afspraak over de feestdagen aan de orde te stellen, maar dat moet je alleen doen als je daadwerkelijk in hoger beroep gaat als je er niet snel uit komt. Anders word je ongeloofwaardig, en daar heb je dan later weer last van.

En als je in beroep wilt, bespreek dan met je advocaat dat die een beetje doorpakt en dus niet wacht tot de laatste week van de driemaandentermijn voordat het beroep daadwerkelijk wordt ingediend. Net op tijd is ook op tijd, maar de procedure duurt wel langer, en het maakt m.i. ook een wat sterkere indruk als je een beetje voortmaakt met een beroep.

Wat betreft dat gezever van je ex over iets te laat ivm staking: rustig laten blaten, niet op reageren, als hij door heeft dat hij jou er niet mee heeft, houdt hij waarschijnlijk vanzelf wel op (ga even los tegen je vriendinnen of familie over wat voor oetl*l je ex is). Naar de rechter gaan hierom laat hij wel uit zijn hoofd, dan krijgt hij op zijn falie van de rechter. Nog daargelaten dat als hij gaat procederen, jij een tegenverzoek kan indienen, dus ook daar zal hij voor willen oppassen.

Je kan ook besluiten alles nu zo te laten, te wachten totdat voor hem de lol van de overwinning er een beetje af is, en dan kijken of er alsnog wat aan te passen valt. Maar er is natuurlijk geen garantie dat het lukt.

Een nieuw verzoek indienen in de toekomst kan, maar alleen als je kan laten zien waarom de huidige regeling in de praktijk toch echt niet goed blijkt te werken. Want als je dingen aan de orde stelt die eigenlijk nu ook al duidelijk zijn, dan krijg je het verwijt dat je je nieuwe verzoek gebruikt als een 'verkapt hoger beroep' - je had eigenlijk in beroep gemoeten, dat heb je destijds niet gedaan, en nu probeer je alsnog een herkansing te creëren. Daar houden rechters niet van. Het is soms een evenwichtsoefening om het terechte nieuwe verzoek af te bakenen van het verkapte hoger beroep.

Fijn deze reactie, jouw uitleg is duidelijker dan die van mijn eigen advocaat. Die heeft mij ook niet op alle feestdagen gewezen. Wij zaten bij nader inzien in de verkeerde hoek. Wellicht had ze dit nog wel nader kunnen toelichten bij mij en dat ik meer voorbereid was daarop…. En dat had ik ook zelf scherp moeten hebben. Maar omdat het verweer zo laat was binnengekomen was er weinig tijd. 

Mijn beeld bij een hoger beroep is: het duurt lang en kost een flink bedrag aan geld. Eveneens wederom de 340 euro Griffiekosten. En je kan voor de kosten van de tegenpartij worden veroordeeld? Ook al zijn het in de beschikking maar 2 feestdagen en de zorgregelingen tijd ivm het OV wat ik 1 uur wil laten opschuiven op verzoek van ons kind en door mijn werktijd. Het zou dus gaan om een kleine aanpassing. En onze 50/50 financiële verdeling is ook niet vastgelegd. 

Er staat nu een fout in het vonnis. Deze moet vandaag hersteld worden ivm de deadline. En de tegenpartij wil de rechter verzoeken dit aan te passen. Zou dit eventueel nog een moment kunnen zijn om de rechter te vragen over de feestdagen en deze alsnog kunnen toevoegen? Of gebeurt dit alleen bij fouten in het vonnis? Ze heeft een oude afspraak overgenomen maar ik was akkoord met het voorstel van de tegenpartij. Anders is een mail met intentie hoger beroep ook nog een optie en mogelijk ga ik die vandaag ook inzetten. 

Dankjewel voor je uitleg! Wordt zeer gewaardeerd. Nu de zitting achter de rug is zie ik wat ik aan feiten en omstandigheden had kunnen toelichten en dit mogelijk een andere uitkomst had gegeven. 



Ik lees iets over een fout in de beslissing. Als dat een fout is in de zin van een "kennelijke verschrijving", een foute geboortedatum, of, wat ik ook wel eens gezien heb, een knip/plak fout waardoor er een hele verkeerde naam van een ander kind in de beslissing stond, dan kan dat reden zijn om een zgn herstelbeschikking te vragen en te krijgen. 

Inhoudelijke dingen waarover partijen van mening kunnen verschillen zijn geen reden voor een herstelbeschikking. Daarvoor is het hoger beroep bedoeld. 

Overigens: de beslissing van de rechtbank in dit soort zaken is een beschikking, geen vonnis. Dat maakt voor jou inhoudelijk niks uit maar vandaar dus ook de term herstelbeschikking. 

In familiezaken wordt in de regel geen proceskostenveroordeling uitgesproken, ook niet in hoger beroep. Dat gebeurt vziw alleen als een partij het erg bont maakt met procederen. Een keer in hoger beroep valt daar beslist niet onder. Daar zou ik me dus geen zorgen over maken, het zijn alleen je eigen kosten waar je mee rekening moet houden. 

Als je in hoger beroep gaat zou ik niet alleen over twee feestdagen gaan klagen. 
Het lijkt mij nog steeds meer dan terecht dat je jouw kant van het verhaal goed uitzet. Laat de advocaat dit ook benoemen dat er tijdens de zitting nauwelijks toelichting van jullie kon worden uitgesproken. Dus die toelichting zou ik in het hoger beroep zetten. 
Het hele gebeuren van dat zoon nu met ov gaat en jij geen eigen vervoer hebt, de eisen van ex en het klagen over de uitvoering (ov staking als voorbeeld) blijft leiden tot gedoe en dat het nooit goed genoeg zal worden in zijn optiek. Dat zou ik aankaarten als hoofdpunt. En dan daarnaast kun je een nieuwe lijst van feestdagen waarover je graag uitspraak wilt voorleggen. Plus de foute overgenomen afspraken. Maar dat is inderdaad een verschrijving en iets heel anders als inhoudelijk klagen over de uitspraak die je kunt aanvechten met een hoger beroep.

" Als je in hoger beroep gaat zou ik niet alleen over twee feestdagen gaan klagen."

Nee, inderdaad, ga in beroep over alles wat je aan de beschikking van de rechtbank niet zint.

Pawnee

Pawnee

15-02-2023 om 14:07 Topicstarter

hi kleine Jongen :

Zelf denk ik ook wel, jeetje het gaat alleen om 2 vrije dagen Hemelvaart, goede vrijdag en de zorgregeling een uurtje opschuiven voor in HB. Hij op zijn beurt snoept wel de dagen bij mij weg en dat wordt nog toegekend ook. Dat voelt krom. Achteraf gezien baal ik wel hoor. 
Maar zie ik ook het ‘ voordeel ‘ van het brengen. Omdat ik nu ook regie heb. 

En verder denk ik alleen dat de rechter ver weg blijft van twee werelden en de wijze waarop de exen over elkaar spreken. er zijn vervelende voorvallen geweest maar ik ben wel het vertrouwen kwijt in het NL recht systeem dat dit gehoord zal worden of dat je ergens als moeder ook beschermd wordt. 
Wat ik probeer is een verzoek onderling tussen de advocaten om tot een verdeling van de dagen te komen en het opschuiven van het brengen naar iets later op de dag. Met bericht dat ik overweeg een HB. Wellicht wil hij dit dan wel overwegen. Anders zoek ik de aankomende weken naar een jurist/advocaat die met een fixed fee dit verzoek met mij wil doen. Het gaat alleen om dit verzoek en ik verwacht eigenlijk wanneer het zover komt dat mijn ex niet in verweer gaat. Immers zou dit lijkt mij een eerlijke deling zijn van dagen. Wat ik ook kan doen is wachten tot zoon 12/13 jaar is en zelf verzoekt dit eerlijk te verdelen. Wanneer hij ook zijn mening mag uitspreken. 

Pawnee

Pawnee

15-02-2023 om 14:14 Topicstarter

hoger beroep zou dan zijn dat we ook nu niet officieel hebben vastgelegd hoe de financiën zijn geregeld, paspoort en reisdocumenten en afstemming medische zaken. Aangezien deze in de praktijk ook constructief verlopen. Ik zou wel wat zaken kunnen aankaarten die dan ook in een beschikking wellicht kunnen worden vastgelegd. 

" Anders zoek ik de aankomende weken naar een jurist/advocaat die met een fixed fee dit verzoek met mij wil doen."

Daar beginnen veel advocaten niet aan, omdat dan gewoonlijk ofwel de advocaat, ofwel de cliënt benadeeld wordt. Want ofwel de cliënt heeft eigenlijk teveel betaald, ofwel de advocaat heeft veel minder ontvangen dan wat normaal het geval zou zijn geweest. Je kan wel bespreken dat de kosten een punt van zorg voor je zijn, en bespreken of er manieren zijn om de kosten te beperken, maar er zijn vziw niet zo heel veel advocaten die een omgangszaak aannemen op basis van een vast bedrag. 

En bedoel je nu een los verzoek over alleen die paar feestdagen, los van een hoger beroep? Ik betwijfel of dat kan, maar daar weet je advocaat meer van. 

Pawnee

Pawnee

15-02-2023 om 15:15 Topicstarter

Mijn huidige advocaat heeft aangegeven dat zij nog een poging kan wagen om dit met de tegenpartij alsnog te organiseren. Mocht dit worden afgewezen dat is er alleen nog een HB. 
Voor dan de missende feestdagen, het brengen. En wellicht de financiële verdeling ook nog te laten opnemen in het stuk. Ook geeft het krijgen van reisdocumenten stress. Vader heeft daarnaast het paspoort. Verder zou ik dan kunnen voorleggen dat het wisselmoment op de woensdagavond ( met OV belemmering) wordt doorgeschoven naar de donderdagochtend en dat zoon vanuit mijn huis start met school. Dit mogelijk een rustigere start is. 
Zit er verder nog verschil in tussen werken met een advocaat in dit proces of dat je een jurist inzet? Of mag een willekeurige jurist geen familierecht zaken oppakken? 

Alleen een advocaat kan hoger beroep instellen. 

Pawnee schreef op 15-02-2023 om 15:15:

Mijn huidige advocaat heeft aangegeven dat zij nog een poging kan wagen om dit met de tegenpartij alsnog te organiseren. Mocht dit worden afgewezen dat is er alleen nog een HB.
Voor dan de missende feestdagen, het brengen. En wellicht de financiële verdeling ook nog te laten opnemen in het stuk. Ook geeft het krijgen van reisdocumenten stress. Vader heeft daarnaast het paspoort. Verder zou ik dan kunnen voorleggen dat het wisselmoment op de woensdagavond ( met OV belemmering) wordt doorgeschoven naar de donderdagochtend en dat zoon vanuit mijn huis start met school. Dit mogelijk een rustigere start is.
Zit er verder nog verschil in tussen werken met een advocaat in dit proces of dat je een jurist inzet? Of mag een willekeurige jurist geen familierecht zaken oppakken?

Je kunt tegelijkertijd een paspoort en een id-kaart hebben, dat is ook nog een idee

Ik zou zelf geen hoger beroep instellen voor en vanwege die twee dagen. Heb altijd gezegd neem lekker Pasen Pinksteren en Hemelvaart en zeg het maar. Gewoon omdat ik kind in principe altijd heb op de weekend in twee weken na. En vaak vallen die dagen in je eigen weekend ook nog. Nu was kind veel jonger destijds. Zo stond ik er in en wist dat het toch vader te moeilijk zou worden maar tja elke situatie is anders. Als je kind daar met tegenzin en onhandig met school zit en vervoersprobleem is dit wat mij betreft wel relevant en hoge prioriteit in hoger beroep.
“n verder denk ik alleen dat de rechter ver weg blijft van twee werelden en de wijze waarop de exen over elkaar spreken. er zijn vervelende voorvallen geweest maar ik ben wel het vertrouwen kwijt in het NL recht systeem dat dit gehoord zal worden of dat je ergens als moeder ook beschermd wordt.” en dat is ook zo. Vooral als het om van die kleine uurtjes gaat. 
Het gaat om structureel die afspraken en manier van halen en brengen die niet lang vol te houden zijn. Ik zou ook aangeven dat zoon het nu probeert maar er niet vrolijk van is. Hij kan het wel maar over elk minpuntje zeurt vader weer. 

Ik denk niet dat je ex iets gaat aanpassen onder dreiging van dan anders hoger beroep. Hoger beroep indienen en als vader zich onderling wil aanpassen kun je het nog intrekken. 
Ik zou als je toch in hoger beroep gaat gelijk vragen om een identiteitsbewijs. Vanaf twaalf jaar kan kind het zonder ouders aanvragen en heeft hij pa en jou niet meer nodig. Voor mij was de laatste x de overweging als ik nu geen identiteitskaart krijg dan wacht ik tot jij twaalf is. Vader weigerde en sprak allerlei onzin uit maar ik heb uiteindelijk gewoon vervangende toestemming gekregen en paspoort bleef in mijn beheer. 
Je kunt ook zeggen zoon houdt hem zelf bij zich. In ov moeten ze zich trouwens kunnen legitimeren he. Kan vanaf 12 of 14 zijn. Voor de zorg ook vanaf 0 jaar. Aangezien mijn zoon nogal wat hulp afneemt was voor de rechter wel duidelijk dat ik risico s loop op boetes en geen hulp krijgen. Staat wel op website Rijksoverheid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.