Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Jullie ervaring uitspraak rechter


Pawnee

Pawnee

05-02-2023 om 16:27 Topicstarter

hahaha ik heb een buslijn gevonden met daarna maar 1 overstap. Trein is wat ingewikkelder en 2 overstappen. Hij komt dan wel 5 min elke keer te laat, maar so be it. 

Ysenda schreef op 05-02-2023 om 15:11:

[..]

Helaas dat is niet meer zo, het moment van uitchecken is bepalend. Met een kortingskaart mag je niet reizen tussen 16 en half 7.

Kinderen Mogen zelfstandig met een railrunner reizen. Id is niet verplicht wel verstandig.

En daarna in de daluren de jongerendagkaart voor 12 tot 19 jarigen a € 7,60 per dag


Dat hangt van het product af. Met NS flex dal voordeel is het moment van incheceken bepalend voor wel of geen 40 % korting. (maar bijvoorbeeld bij een groepsticket mag alleen maar in de daluren gereisd worden).

Daglichtlamp schreef op 05-02-2023 om 18:36:

[..]


Dat hangt van het product af. Met NS flex dal voordeel is het moment van incheceken bepalend voor wel of geen 40 % korting. (maar bijvoorbeeld bij een groepsticket mag alleen maar in de daluren gereisd worden).

Daar kwam ik ook achter, wilde nog corrigeren maar was er nog niet aan toegekomen.

Pawnee schreef op 03-02-2023 om 23:51:

ja vroeger dat herken ik nog wel. Lijkt wel alsof het toen echt anders was. 15 min fietsen naar je pony en kinderen uit een boerendorp verderop met de bus en ook een lekkere fietstocht naar school.
Ik heb nu 1 x de rit met hem gedaan, hij heeft dan een overstap in de stad. Medium grote stad. Maar dit staat duidelijk aangegeven, het is dan nog licht en net voor de spits (1600..) ik ga dit een maandje of twee met hem samen doen. Oefenen. Een auto kopen of huren is financieel niet haalbaar voor mij. Zelfstandig reizen met de bus moet mijn inziens prima haalbaar zijn. Ex wil het niet meer en met opzet is het bij mij neergelegd, notabene zijn partner werkt op 7 min van mijn huis. Zij had anders hem ook op de weg kunnen oppikken. Het is een principe ding geworden, dit is ook op de gang tijdens de zitting uitgesproken tussen zijn advo en die van mij.
Reis ik wel mee dan kost het mij 2.5 uur reistijd heen en terug.

Pawnee, je zoon is toch 12 jaar?
Zijn er bijzondere redenen dat je dit 2 maanden (!) met hem wilt oefenen?
Is dat elke week of om de week?

Maar dan nog, 2 maanden?
Ik denk dat 1 of 2x oefenen voldoende zou moeten zijn om een 12-jarige dit alleen te laten doen. Tegenwoordig hebben ze ook nog een mobiele telefoon waardoor je hem onderweg evt. kunt begeleiden via zijn mobiel.

Ik had vroeger ook een lange busreis naar de middelbare school (als ik in de winter niet kon fietsen) met een overstap, vanaf mijn 12e. Ik ben nooit door mijn ouders begeleid, heb het meteen zelf gedaan.

Dus ik vraag me oprecht af waarom je het zo vaak met hem zou oefenen?

Pawnee schreef op 04-02-2023 om 11:17:

[..]

Dank, blijven hangen in het negatieve is niet wenselijk. Dit is ook weer een nieuwe situatie. Er zijn altijd oplossingen hij is straks niet meer volledig afhankelijk van ons.

Het zal alleen zoon denk ik wel gaan tegenstaan. Vanaf september moet hij ook 2.5 uur reizen pd ivm school 2 dagen. Terwijl ik praktisch tegenover de school woon. Steeds vaker komt er hier een jongetje binnenlopen die zijn irritaties uitspreekt over zijn pa. Hij is dus gehoord maar gaf ook aan dat hij nu ervaart dat de rechter niet echt naar hem geluisterd heeft.
Ik denk zelf dat ik en mijn advocaat in de verkeerde hoek zaten met ons verzoekschrift. En ook tijdens de zitting heb ik benoemd geen auto te hebben. In de beschikking zelf heeft de rechter aangegeven dat onze zoon gebracht moet worden door de andere ouder en dat hij naar de andere ouder “mag”Maar er staat ook dat ik een rijbewijs heb en dit zelf moet gaan uitzoeken. Het ontbreken van een auto vond zij niet relevant. Mijn ex heeft namelijk verweer gevoerd dat ik gratis gebruik kan maken van een auto ( niet waar) flexibel ben qua werk en dat de werkelijke afstand maar 20 min met de auto is. En dat is niet waar. Het is juist een bekend traject met files. Waar je rond het tijdstip van de wisseling makkelijk 50 min over doet met de auto. Ik kreeg al een bericht dat hij niet akkoord ging met het OV. Huren van een auto gaat mij alleen voor het brengen €150 ( zonder de files) kosten. Dat gaat mij financieel niet lukken. Je kan dit ook niet van mij verwachten.

Advies van mijn advocaat: of hoger beroep. Of zo laten, en leren zelfstandig te reizen. Ivm je werk en geen auto kan hij je niet verplichten zoon hand aan hand met het OV bij hem af te leveren op exact het tijdstip.

Leuk dus die uitspraak; een principe kwestie van mijn ex en ik mag het nu gaan regelen. Maar in de praktijk is het dus onze zoon die het moet dragen. Terwijl hij juist tegen de rechter heeft gezegd dat het reizen ( beperkingen sociaal leven) hem wat tegenstaat.

Vetgedrukte: heeft jouw advocaat of heb jij dat tijdens de zitting niet weersproken?

Dat laat je toch niet onweersproken tijdens de zitting?

Triest voor je zoon (en jou) dat de rechter haar oren naar je ex heeft laten hangen en zo slecht naar je zoon geluisterd heeft.

Pawnee

Pawnee

05-02-2023 om 23:44 Topicstarter

ArianneH schreef op 05-02-2023 om 23:07:

[..]

Vetgedrukte: heeft jouw advocaat of heb jij dat tijdens de zitting niet weersproken?

Dat laat je toch niet onweersproken tijdens de zitting?

Triest voor je zoon (en jou) dat de rechter haar oren naar je ex heeft laten hangen en zo slecht naar je zoon geluisterd heeft.

Ik kreeg tijdens de zitting niet het woord en heb zelfs mijn hand opgestoken om dit nog specifiek kenbaar te maken. De rechter gaf aan dat de tegenpartij dan ook het woord heeft. Ik heb dit dus toegelicht. De advocaat van mijn ex heeft toen kenbaar gemaakt dat ik wel een auto heb, het 20 min reistijd zou zijn, vader een tweede auto moest aanschaffen om het logistieke na de verhuizing te kunnen dragen en hij financieel krap zit en daarom moest terugkomen van zijn eerdere beloftes het halen en brengen voor zijn rekening te nemen. Hij hierbij heeft verzonnen dat dit kwam omdat ik geen rijbewijs had.  Ook werd uitgesproken dat zij ivm een beperkte hypotheek de stad moesten verlaten en voor dat geld niets in X beschikbaar zou zijn. De realiteit is is dat zij woonwensen hadden ( tuin & m2)  en niet gebonden waren aan X.

 Op de gang is uitgewisseld dat het halen en brengen een terugpak actie is naar mij. 


Ik mocht daar niet meer op reageren. 

Pawnee

Pawnee

05-02-2023 om 23:56 Topicstarter

ArianneH schreef op 05-02-2023 om 23:07:

[..]

Vetgedrukte: heeft jouw advocaat of heb jij dat tijdens de zitting niet weersproken?

Dat laat je toch niet onweersproken tijdens de zitting?

Triest voor je zoon (en jou) dat de rechter haar oren naar je ex heeft laten hangen en zo slecht naar je zoon geluisterd heeft.


hij wordt over een paar maanden 12. Ik ben nu belast met het brengen wat in de praktijk niet zo relaxt is. Voor zoon en mij. Er staat in de beschikking dat de ene ouder zoon brengt naar de andere ouder waar hij op dat moment is, maar onder het kopje halen en brengen waar dit wordt toegelicht staat dat ik zelf verantwoordelijk ben voor vervoer en hoe ik dit organiseer. De rechter vindt dat het in het belang van het kind is dat hij merkt dat de andere ouder hem meegeeft naar de andere ouder. Er staat niet expliciet dat ik de hele reis aanwezig moet zijn. Of van deur tot deur. Dat staat er niet. Dat eist mijn ex nu wel. Mijn advocaat zegt ook dat het aan mij is hoe ik dit regel. En daarnaast de leeftijd het mogelijk maakt anders te organiseren. En ik het recht heb om dit zelf te bepalen hoe ik dit organiseer of dat ik hem alleen laat reizen. 
Er staat verder dat wij moeten samenwerken en het belang van het kind vooropgaat. Daar staat mijn ex niet voor open en hij eist nu van deur tot deur, incl mijn aanwezigheid. Ik ga dit niet doen. 

2 maanden heb ik zo berekend, dat is zo’n 8 x reizen, het is dan nog licht en voor de spits. Wellicht is het al met een maand voldoende. Zoals geadviseerd door Temet ga ik het wel gelijk vanaf nu zo organiseren. Dan wennen we alle drie aan deze oplossing. Is het uiteindelijk in het belang van mijn zoon? Nee. Misschien niet direct. Maar uiteindelijk zal hij met zijn leeftijd vaker gaan bussen & trammen  

" Er staat in de beschikking dat de ene ouder zoon brengt naar de andere ouder waar hij op dat moment is, maar onder het kopje halen en brengen waar dit wordt toegelicht staat dat ik zelf verantwoordelijk ben voor vervoer en hoe ik dit organiseer. De rechter vindt dat het in het belang van het kind is dat hij merkt dat de andere ouder hem meegeeft naar de andere ouder. Er staat niet expliciet dat ik de hele reis aanwezig moet zijn. Of van deur tot deur. Dat staat er niet. Dat eist mijn ex nu wel. Mijn advocaat zegt ook dat het aan mij is hoe ik dit regel. En daarnaast de leeftijd het mogelijk maakt anders te organiseren. En ik het recht heb om dit zelf te bepalen hoe ik dit organiseer of dat ik hem alleen laat reizen.
Er staat verder dat wij moeten samenwerken en het belang van het kind vooropgaat. Daar staat mijn ex niet voor open en hij eist nu van deur tot deur, incl mijn aanwezigheid. Ik ga dit niet doen."

Het is gebruikelijk om het halen en brengen te verdelen. Dat verhaal over het belang van het kind en het meegeven kom je ook vaker tegen. Dat is dan het idee dat het kind kan zien dat beide ouders over en weer toestemming geven aan het kind (de kreet "emotionele toestemming" valt nog wel eens) om een band met de andere ouder te hebben. Dus dat is - naast het idee van de gezamenlijke verantwoordelijkheid - ook een reden voor dat verdelen van halen en brengen. 

Maar inderdaad: dat wil niet zeggen dat de brengende ouder per se mee moet tot de voordeur van de ontvangende ouder. Dus ex kan pruttelen wat hij wil.

Ik weet niet wat hier achter zit. Misschien wil ex dat jij naar hem komt om dan ruzie met je te zoeken, misschien gaat het hem erom jou maximaal overlast te bezorgen (kennelijk om te terug te pakken voor iets waarvan hij vindt dat jij hem dat hebt aangedaan) maar hij kan hier geen aanspraak op maken, als zoon met het OV komt heeft hij zich daar maar bij neer te leggen. En als hij dat nog niet inziet zal zijn advocaat hem dat hopelijk aan het verstand peuteren. 

Pawnee

Pawnee

06-02-2023 om 09:30 Topicstarter

fijn dat je dit nog een keer aangeeft Temet, het is toch vaak het hoepeltje waar ik door heen spring. Mijn advo bevestigde dit ook. Hij heeft dit eerder gedaan toen we nog wel op fiets afstand woonden. Opeens ( stond nergens) moest ik exact voor zijn neus op de deur mat staan bij het ophalen. En niet op de stoep bij mijn fiets of onderaan de trap. 

Pawnee schreef op 06-02-2023 om 09:30:

fijn dat je dit nog een keer aangeeft Temet, het is toch vaak het hoepeltje waar ik door heen spring. Mijn advo bevestigde dit ook. Hij heeft dit eerder gedaan toen we nog wel op fiets afstand woonden. Opeens ( stond nergens) moest ik exact voor zijn neus op de deur mat staan bij het ophalen. En niet op de stoep bij mijn fiets of onderaan de trap.

Woef. Ik zou daar gauw klaar mee zijn. Hij kan wel pootjes willen maar als je een hond vals behandeld gaat ie eerder niet luisteren. 
Ik zou juist de afstand nemen en kind zelfstandiger maken maar wel klaar staan als iets niet goed loopt. Als jij steeds volgt wat vader wil, doet kind het ook. Jullie moeten wel wat tegengas geven, anders pakt hij je hele hand. 

Ik wil er wel een wedje op leggen dat deze uitspraak niet lang houdbaar gaat zijn. Maar het is geen spelletje het is juist loodzuur. Je pakt het goed op en bewaak je grens dus ook stevig.

Pawnee

Pawnee

06-02-2023 om 09:58 Topicstarter

kleinejongen schreef op 06-02-2023 om 09:41:

[..]

Woef. Ik zou daar gauw klaar mee zijn. Hij kan wel pootjes willen maar als je een hond vals behandeld gaat ie eerder niet luisteren.
Ik zou juist de afstand nemen en kind zelfstandiger maken maar wel klaar staan als iets niet goed loopt. Als jij steeds volgt wat vader wil, doet kind het ook. Jullie moeten wel wat tegengas geven, anders pakt hij je hele hand.

Ik wil er wel een wedje op leggen dat deze uitspraak niet lang houdbaar gaat zijn. Maar het is geen spelletje het is juist loodzuur. Je pakt het goed op en bewaak je grens dus ook stevig.

Ja, helemaal waar. Zoon wordt wekelijks uitgehoord. Hoe lang zijn schermtijd was, hoe alles is gegaan, douchen, hoe laat naar bed, boek gelezen. En als iets niet klopt krijgt ik de verwijtende mailtjes. Terwijl wij hierover geen afspraken hebben. Zoon voelt zich heel onprettig bij het uithoren. Ex hierop wijzen is zinloos. Ik geef aan bij zoon dat hij dit moet benoemen en dat uithoren niet goed is en dat beide huizen verschillen hebben en dat dit helemaal niet erg is.

Pawnee schreef op 06-02-2023 om 09:58:

[..]

Ja, helemaal waar. Zoon wordt wekelijks uitgehoord. Hoe lang zijn schermtijd was, hoe alles is gegaan, douchen, hoe laat naar bed, boek gelezen. En als iets niet klopt krijgt ik de verwijtende mailtjes. Terwijl wij hierover geen afspraken hebben. Zoon voelt zich heel onprettig bij het uithoren. Ex hierop wijzen is zinloos. Ik geef aan bij zoon dat hij dit moet benoemen en dat uithoren niet goed is en dat beide huizen verschillen hebben en dat dit helemaal niet erg is.

Vreselijk contraproductief, dit gedrag van je ex. Maar dat gaat hij nog wel merken.

Bewaar ondertussen de verwijtende mailtjes, want die kunnen misschien nog eens van pas komen. 

Verder vraag ik me af of je zoon wat heeft aan Villa Pinedo, daar zit vziw een forum voor kinderen op, misschien wil hij daar onder lotgenoten zijn ei kwijt/gal spuwen:  https://www.villapinedo.nl/ . 

En je kan hem ook eens laten googlen op "informele rechtsingang". Als hij op een gegeven moment tabak van de hele situatie heeft, kan hij ook zelf actie ondernemen om daar wat aan te doen. Ik zit een beetje in tweestrijd als ik deze tip geef, want aan de ene kant vind ik ook dat het eigenlijk de taak van de ouders is om voor kinderen slechte situaties aan te pakken, aan de andere kant is het misschien voor hem fijn om te weten dat hij zelf ook wel wat middelen in handen heeft. En tenslotte, laatste tip (maar misschien had ik die al gegeven), de kinderen- en jongerenrechtswinkel: https://kjrw.eu/

Pawnee schreef op 03-02-2023 om 23:03:

Wat is jullie ervaring met het zelfstandig reizen van een zoon/dochter? Indien deze de leeftijd heeft bereikt van het alleen reizen.

Tsja, ik heb daar ervaring mee. Mijn zoon was 10 jaar toen hij naar Amsterdam ging voor een opleiding. Ik woonde helemaal aan de oostkant van Nederland. Mijn zoon ging daar naar een pleeggezin. Hij moest dus minstens twee maal per week alleen met de trein. Dat was nog in de tijd vóór de mobieltjes, alhoewel hij wel de eerste was die er een kreeg toen dat kon.

Ik moet zeggen: ik heb daardoor geleerd dat kinderen veel meer kunnen dan wij denken en dat het vaak omwille van onszelf en onze eigen angsten (die ik ook had) is dat wij kinderen beperken.

Het is goed om een keer samen met de bus te gaan, dan weet je waar eventueel lastige punten zitten (overstappen?). Maar verder zou ik hem vooral veel vertrouwen meegeven, ook het vertrouwen dat het niet erg is als er iets mis gaat (vergeten uit te checken, kun je herstellen), een mobiele telefoon meegeven met daarin ook het nummer van zijn vader, en het 'belangrijke' advies: als je ergens onderweg bent en je wil iets vragen: vraag het aan een moeder. Een vriendje van mijn zoon kreeg dat advies mee, dus op het station stapte hij naar een mevrouw toen: bent u een moeder, weet u waar perron X is?.

Bereid jezelf voor op eventuele noodsituaties (chauffeurs staken, bus rijdt niet verder), maar als vader wel een auto heeft kan hij die beter opvangen. Daarom is het belangrijk dat zoon naar vader gaat bellen als er iets is.


Komt goed!

Tsjor

Wat ik me afvraag: klopt het dat de 50/50-regeling nu veranderd is in een weekendregeling? En is dat zonder extra regeling over alimentatie gegaan?
Tweede opmerking: pas op dat je over 'het belang van je kind' niet gaat nadenken vanuit je eigen ongenoegen over het handelen van je ex. Bijvoorbeeld over het halen en brengen: er kan best wel iets goeds ontstaan uit je eigen nadenken daarover, of dat nu is dat je zoon wat meer zelfstandigheid krijgt, of dat je zelf gaat nadenken over je eigen vervoersmogelijkheden.

Tsjor

Pawnee

Pawnee

06-02-2023 om 13:35 Topicstarter

Fijn, thanks weer hele fijne adviezen. 
Villa P zal ik aan mijn zoon vertellen. Ik hoor hem ook steeds vaker aan vrienden vragen “ heb jij ook co ouderschap” “ welke dagen dan” hij zoekt ook bij zijn vrienden naar gelijkenissen en hoe zij er in staat. Over het algemeen gaat dit ook luchtig. 
Het is nog 50/50. Ook de kosten zijn al sinds de breuk 50/50. Mijn ex krijgt zelfs de kinderbijslag. Dit opnieuw laten berekenen zou betekenen dat ik alle kosten zou moeten dragen voor in ruil voor de kinderbijslag. Met het oog op de middelbare ( laptop, kamp etc) wat nog naast de contributie van sport erbij komt kwam ik daar niet goed uit. Beter laten hoe het is. 
Lullige is wel dat wij afspraken hadden gemaakt. En de rechter deze nietig heeft verklaard. In de praktijk is er nu alleen een beschikking op de zorgregeling, vakantie, feestdagen. Alle andere afspraken zijn komen te vervallen. Gemotiveerd verweer dat er nooit afspraken waken ( ex) maar afgelopen week heeft hij het wel weer over ‘de afspraken’ over bedtijden, boek lezen en schermtijd. Terwijl daar helemaal geen afspraken over zijn gemaakt. Ik ga dit ook negeren. 

Ik merk wel aan mezelf, ik wilde altijd alles netjes doen en liet vaak over mijn grenzen gaan en hij bepaalde alles. En dat de regels voor mij niet voor hem gelden. Maar wat stelt uiteindelijk een ouderschapsplan voor, eenzijdig kan je anders beslissen en de rechter kijkt uiteindelijk met name hoe het probleem opgelost kan worden. Nergens iets over de consequenties van het gedrag van je co ouder. 
Bij veilig thuis en de politie is gesteld door mijn ex dat ik agressief ben en mijn kind wilde ontvoeren. Te absurd voor woorden. Ik heb zelf tegenbewijs laten zien dat dit bullshit is. Je kan het blijkbaar erg bont maken. Ik vind dat wel bijzonder en daar ben ik wel eventjes teleurgesteld over geweest. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.