Echtscheiding en erna

Lotte
19-02-2016 om 10:00
Kinderalimentatie en bijzondere kosten
Hoe werkt dat met kinderalimentatie?
Je krijgt per kind of voor alle kinderen samen kinderalimentatie.
Wat valt daar allemaal onder?
Voeding, kleding, gas, water, licht, zakgeld, vakanties met jou, schoolspullen vast allemaal.
Maar alle (dure?) clubjes en sport/muziekspullen? Is daarmee rekening gehouden met die tremanormen?
En de vrijwillige maar hoge ouderbijdrage voor de school?
En rijlessen en examens?
Dure bijlessen of huiswerkbegeleiding?
Met dat soort kosten is het niet structureel, maar kunnen het wel aardig hoge kosten zijn.
Of eigenlijk: zijn er kosten die je buiten de KA alsnog met elkaar verdeelt? En verdeel je die kosten dan naar rato van netto inkomen?
Hier verdienen we beiden aardig, maar vader veel meer.
Ik ga uit van de situatie dat we deze kosten wel kunnen betalen (dus niet dat onze financiële positie zo wordt dat ze met clubjes moeten stoppen). Het is dus puur de vraag: hoe ga je daarmee om en hoe verdeel je de bijdrage?

Noet
19-02-2016 om 10:26
heel simpel
tenzij je in je convenant specifieke afspraken hebt gemaakt valt ALLES onder alimentatie.
Je zult dus moeten reserveren van je alimentatie, niet alleen voor dingen die in een jaar komen, maar ook voor de lange toekomst.
Wij verdelen daarom geen kosten buiten de KA, sterker nog, als mijn ex kleding gaat kopen met onze dochter, dan maak ik weer geld naar hem over dat voor kleding gereserveerd is. In overleg, dat dan weer wel.

Nimbo
19-02-2016 om 11:42
niet alle kosten
zijn vanzelfsprekend. Zoals bijlessen en rijlessen e.d.: daarvan is niet gezegd dat dat door ouders betaald moet worden. Als je dat wel wil, dan zul je daar tegen die tijd zelf een regeling voor moeten bedenken.

Egel
19-02-2016 om 12:33
per kind
De alimentatie wordt bepaald en betaalt per kind.
Is ook logisch, want vanaf het 18e jaar zijn jullie, zeg maar, geen financieel vertegenwoordigers meer van het kind. En over het algemeen worden ze dat op een heel ander tijdstip (tenzij tweeling of drieling). Vanaf 18 jaar moet het ook niet meer aan de andere ouder worden overgemaakt maar aan het kind zelf.
Alimentatie is bedoeld voor alles. Autorijlessen is niet iets wat tot het standaard opvoedingspakket hoort (een ouder kan 10 lessen voor een verjaardag geven, of alles betalen, of het juist helemaal aan de jongere overlaten). Een clubje wordt natuurlijk wel heel vaak gedaan. Over duizenden zaken kun je discussies hebben (hoe veel, hoe duur), dus het is zaak om eerst de alimentatie goed te laten berekenen tot wat jullie allebei redelijk vinden - ook gezien hoe luxe of karig jullie het gewend zijn geweest - en daarna is het klaar en hoeft er ook geen discussie meer te zijn. Degene die de alimentatie krijgt betaalt dan alles (school, kleding, huisvesting, clubjes, wat je maar wil).
Het zal misschien wel anders zijn bij co-ouderschap. Het is goed om te weten of iemand verantwoordelijk is voor ALLES of dat jullie andere afspraken hebben (dan minder alimentatie natuurlijk).

Paddington
19-02-2016 om 14:25
In de tabellen
staat het behoefte bedrag voor alle kinderen tegelijk aangegeven. De KA is meestal wel per kind.
Verder is het zoals hierboven al is gezegd: alles valt eronder, behalve als er andere afspraken zijn gemaakt.
Mochten jullie de zaken nog op papier moeten zetten, even een tip. Schrijf het zo neer dat het echt duidelijk is.
In mijn omgeving is er nu een twist over schoolkosten bijvoorbeeld. In het ouderschapsplan en convenant staat dat de studiekosten NA de middelbare school naar rato worden verdeeld. De discussie is nu welke scholen onder de noemer middelbare school.

Knurf
19-02-2016 om 14:59
hier
officieel valt alles er onder, maar in de praktijk draagt mijn ex-man vaak bij als het om iets bijzonders gaat. De beugel van mijn dochter, bijvoorbeeld. De eerste 1500 euro is door de verzekering betaald, alles daarboven betalen we samen (50-50). Hij hoeft dat niet te doen, maar ik stel het wel erg op prijs.

Lotte
19-02-2016 om 16:11
Bedankt / Knurf
Iedereen bedankt zover.
Knurf, verdienen jullie ongeveer even veel dat jullie het 50-50 verdelen?

Lotte
19-02-2016 om 20:43
Egel
Jij "dus het is zaak om eerst de alimentatie goed te laten berekenen tot wat jullie allebei redelijk vinden - ook gezien hoe luxe of karig jullie het gewend zijn geweest "
Hoe laat je dat "goed" berekenen?
Is dat dan dus iets anders dan de standaard tremanormen afgaande op onze inkomens?

Knurf
19-02-2016 om 20:46
Lotte
'Knurf, verdienen jullie ongeveer even veel dat jullie het 50-50 verdelen?'
Nee, als je uitgaat van ons salaris verdien ik meer. Maar mijn ex heeft nogal eens mazzeltjes (inclusief een erfenis). Ik vraag het ook alleen als ik weet dat hij het kan betalen, niet als ik merk dat hij krap zit. Hij heeft namelijk ook een gat in zijn hand

Noet
19-02-2016 om 21:23
goed berekenen
kan de trema normen zijn of elke andere berekening waar jullie het over eens zijn.
Wij hebben de trema normen niet gebruikt, wij hebben het resultaat van nibud onderzoek gebruikt dat 1 kind gemiddeld 17% van het gezinsbudget gebruikt, 2, 25% en 3, 33%. Onze inkomens bij elkaar 17% genomennen naar rato verdeeld. Niks over lasten, zorgdagen of andere verrekeningen. Wel de overblijvende kinderopvangkosten nasr rato verdeeld als toeslag op de alimentatie.
Ook geen herberekening toen ex ging trouwen/samenwonen.
Jaarlijks stuur ik nadat de indexatie bekend is een mailtje met de nieuwe berekening en dat is het.
Tremanormen zijn opgesteld voor als je er samen niet uit kan komen, het is geen vaststaande wetgeving die je moet volgen.

thuiszitter
04-03-2016 om 12:41
Wij hebben in overleg
besloten een aparte rekening te openen, waar we ieder 7500 in stoppen voor studie en rijbewijzen, waar dan de ene ouder hier geld vanaf mag halen mits dit ook echt voor de studiefinanciering en rijbewijzen nodig zijn, bonnen moeten overlegd kunnen worden, en er kan alleen geld hiervan gebruikt worden mits beide ouders akkoord zijn.
Nadat kinderen uigestudeerd zijn, en er is nog geld over, dan wordt dit gedeeld ten gunste va de kinderen, daarnaast betaal ik nog de kinder alimentatie
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.