Echtscheiding en erna

Wanhopigemama
07-09-2016 om 07:29
Kinderen alleen thuis gelaten
Hallo allemaal,
Graag zou ik jullie advies/ mening willen. Afgelopen maandag zijn mijn kinderen na 3 weken vakantie bij hun vader weer thuis gekomen. Ik heb 2 jongens van 6 en net 9.
Mijn oudste zei meteen dat papa ze op zateravond alleen thuis had gelaten om samen met zijn nieuwe vriendin naar een feestje te gaan. Hij had zijn telefoon achtergelaten ze konden zijn vriendin bellen als er iets was. Dit hebben ze avonds vele malen geprobeerd omdat ze bang waren. Ze hebben ook mij proberen te bellen rond 23 uur, helaas was ik aan het werk en heb dit pas veel later gezien. Later heeft vader hun terug gebeld met de mededeling dat ze nog wel 2 uurtjes weg waren dat ze maar moesten gaan slapen!
Ik heb nu met mijn kinderen afgesproken dat ze een telefoon mee krijgen als ze naar hun vader gaan met enkele nummers erin.
Mijn hart breekt als moeder als ik eraan denk dat mijn kinderen daar alleen hebben gezeten tot midden in de nacht.
Mijn ex en ik communiceren alleen per mail. Uiteraard heb ik hem een mail hierover gestuurd maar helaas geen reactie terug.

Moederdochter 6
07-09-2016 om 10:25
Lijkt me vreselijk en idd het doet je moederhart zeer!
heel goed dat je ze een telefoon meegeeft.
Maar je brengt ze niet met een gerust hart weg!

Veere
07-09-2016 om 10:55
sta sterk
Wat lastig zeg... Zeker als je er zelf later pas achter komt. Er is geen wet die het verbiedt, maar je bent wel strafbaar als er iets gebeurt als je weg bent. Daar zit je dan mooi mee... Je ex duidelijk maken dat je dit niet wilt, helpt dat? Mijn man is nog niet mijn ex, maar accepteert mijn 'overbezorgdheid' ook niet. Toch, als jij dat zo voelt en vooral als je kinderen aangeven heel angstig te zijn in die situatie, handel daar wel naar. Praktisch gezien kun je misschien ook nog een buurvrouw inseinen, zodat ze daar ook naar toe kunnen. Als dat niet gaat, je ex aanbieden een extra avond de kinderen te hebben zodat hij kan gaan stappen. Lijkt een zwaktebod, maar het belang van je kinderen mag hierbij voor op staan. Jij hebt als moeder en verzorger alle recht om de veiligheid van je kinderen zo in te vullen als jij goed vindt!

Paddington
07-09-2016 om 13:51
Heel moeilijk
Ik snap heel goed wat voor jou het probleem is. Het probleem waar je wel rekening mee moet houden is: waar ligt de grens?
De telefoon meegeven is een goede oplossing. Wel zou ik ook iets over aangeven bij vader. Probeer dat wel een beetje luchtig te houden. Niemand wordt graag op zijn/haar fouten gewezen, zeker niet door de ex.

Leen13
07-09-2016 om 14:28
Dossier
Je kunt ook je kinderen een mobiel geven en als hij ze weer een avond alleen laat bel je de wijkrechercheur en gaat er samen heen om ze op te halen.
Je kunt ze natuurlijk ook zelf ophalen.
Vertel je kinderen gewoon dat ze jou kunnen bellen als ze meer dan een uur alleen gelaten worden.

Triva
07-09-2016 om 17:26
Annej
Wat is nu weer een wijkrechercheur?
Overigens: wat heeft het voor zin om die kinderen een telefoon te geven als jij niet ziet dat ze bellen als jij werkt?

Leen13
07-09-2016 om 17:43
wijkrecherche
https://thesaurus.politieacademie.nl/Thesaurus/Term/8159
Politie die wijkgebonden zaken, vaak in de sociale sfeer, behandelt. Je krijgt er wel direct jeugdzorg bij als er kinderen bij betrokken blijken te zijn.
Ik heb er zelf goede ervaringen mee in mijn situatie. Toen je er nog niet automatisch jeugdzorg bij kreeg.

Wanhopigemama
07-09-2016 om 18:32
Telefoon
Ik heb ze niet alleen mijn nummer gegeven maar ook van mijn man, moeder en broer. Dan is er vast wel iemand die ze eraan krijgen.

Temet
07-09-2016 om 22:42
veiligheid en veiligheidsgevoel
Ik vind het discutabel of deze situatie nu voor de kinderen onveilig was, al vind ik 9 en 6 wel behoorlijk jong om een hele avond/deel van de nacht zonder ouders of oppas te zijn. Erger is dat de kinderen het kennelijk ook niet prettig vonden, ze hebben vader gebeld, en vader heeft ze laten zitten. Dat laatste zou mij het meeste storen.
Was-ie na het telefoontje onmiddellijk naar huis gekomen en had hij vervolgens geconcludeerd dat hij het zo niet meer zou doen dan zou het niet zo erg zijn, maar dat hij kennelijk de onbehaaglijke gevoelens van zijn toch nog behoorlijk jonge kinderen niet serieus neemt, dat vind ik kwalijk. En daar zou ik het ook met hem over hebben. Niet zozeer 'wat als er dit-of-dat gebeurd was' (waarmee je meteen in een discussie dreigt te verzanden over wat reële risico's zijn), maar meer 'ze zijn bang geweest, ze zijn hier nog niet aan toe, en waarom heb je daar niks mee gedaan'. Je laat je kinderen niet nodeloos in de rats zitten, lijkt me. Dan plan je maar een avondje uit met je lief als je kinderen bij je ex zijn.
Groeten,
Temet

Marcel78
08-09-2016 om 10:14
Ik
weet ook niet goed wat ik ermee moet....
Ex en ik zijn 5 jaar uit elkaar. Zoons zijn net 7 en bijna 11 jaar.
Zoon van toen nog 6 ineens erg last van verlatingsangst. Van hem alvast in de auto zetten en ik het karretje terug brengen, hij helemaal overstuur in de auto. Tot bang zijn dat hij na school niet opgehaald wordt. Met het naar bed brengen helemaal van slag.
Na vragen en doorvragen , blijkt dat hij en zijn broer savonds alleen thuis zijn, hun moeder gaat dan in dezelfde straat bij vrienden op bezoek. Oudste weet dit wel, maar jongste wordt vaak wakker en gaat moeder zoeken, helemaal overstuur want ze is er niet. Broer wakker maken, proberen haar te bellen maar dat lukt ze niet... Oudste heeft jongste mee in bed genomen.
Met buren is afgesproken dat ze van school worden opgehaald op een dag dat ze normaal gesproken naar de bso gaan, hij is echt heel erg bang dat hem vergeten.
Het werkt door op hem bij mij, bij opa en oma...
Nog iets, oudste zoon heeft een mobile telefoon van moeder gekregen, hij kan er niet mee bellen, wel WiFi. Het is dat hij kan laten zien dat hij verantwoordelijk mee om kan gaan en dan krijgt hij op zijn 11e verjaardag een telefoon van haar. Hij heeft nu ook social media.... Wij beide hebben daar de inlog gegevens van. Ik kan zien dat hij om 21:30 nog online is, aan het chatten is met zowel zijn moeder als vriendjes. Ik vind 21:30 of later echt te laat voor 10 jarige om naar bed te gaan door de weeks.
Ook lees ik dan in een berichtje dat zijn broertje om 21 uur nog voorgelezen moet worden door moeders.
Het is dat ik dit nu weet door die berichtjes anders zou ik niet weten hoelaat ze daar naar bed gaan. Maar het zit me echt niet lekker. Kan hier iets mee? Ik heb geen goede verstandhouding met mijn ex, alleen communicatie via mail.
Ben wel duidelijk naar hem toe geweest dat zijn mobiel hier bij mij niet mee naar boven gaat en dat hij echt eerder op bed gaat, en dan het (cliché) bij mama zijn mama's regels en bij mij die van mij.

Belgje
08-09-2016 om 10:46
Hier verboden
Wanhopigemama: Hier in België is het verboden om kinderen onder de 12 alleen thuis te laten. Natuurlijk staat de politie niet bij elk geval voor de deur, de regel bestaat om excessen te voorkomen. Ik zou de wijkagent om advies vragen.
Marcel: Nee, jij hebt geen invloed op de bedtijden van je kinderen als ze bij hun moeder zijn. Je kunt je zorgen uiten, meer niet. Maar moeder bepaalt hoe het er in haar huis aan toegaat.
Je kunt haar ook adviseren dat ALS ze naar de buren gaat, ze het duidelijk zegt tegen de kinderen, zodat die niet voor een verrassing staan als ze wakker worden. Als je denkt dat het de spuigaten uitloopt, kun je ook advies aan de wijkagent vragen.

ilsepilse
08-09-2016 om 11:18
angst
je mag er niet aan denken dat er brand zou zijn uitgebroken, de arme kinderen, dit is echt nog te jong, ik heb ooit toen mijn zoon 1 was even de auto naar het station gebracht en was binnen 15 minuten terug, uitgerekend wanneer de bus terugreed enz, en toen zat ik al met angst dat hij misschien wakker zou worden en niemand er was voor hem... het is nu 22 jr geleden en ik ben het nog niet vergeten ...

Triva
08-09-2016 om 16:01
Belgie
'Wanhopigemama: Hier in België is het verboden om kinderen onder de 12 alleen thuis te laten. '
Ik vind het te gek voor woorden. Sommige kinderen gaan al met 11 naar het voortgezet onderwijs, ondernemen hele fietstochten in hun eentje en als ze dan thuiskomen mag je als ouder niet even een boodschapje doen zonder ze mee te nemen?

Wanhopigemama
08-09-2016 om 16:23
Boodschap doen
Triva een boodschap doen vind ik wel heel wat anders dan een hele avond en halve nacht wegblijven voor een feestje. Ik vind het wel een goede zaak dat kinderen onder de 12 niet alleen thuis mogen blijven.

Hanne.
08-09-2016 om 17:04
Onder de 12
De regel dat in Belgie kinderen onder de 12 niet alleen thuis zouden mogen blijven ken ik niet en kan ik ook niet terugvinden (Google), maar zou toch voor grote praktische problemen zorgen hier. Een 11 jarige die naar het VO gaat is toch met enige regelmaat hele dagen alleen thuis.
Maar goed, daar ging de vraag niet over. Daar ging het over een 6 en een 9 jarige. Ik sluit me bij Temet aan. 6 en 9 is heel jong, maar het grootste probleem lijkt te zitten in dat ze het zelf niet fijn vonden.
Mijn kinderen zijn iets ouder en ik heb ze laatst gevraagd wat ze er van vinden om 's avonds alleen thuis te blijven terwijl ik bij de buurvrouw ben. Dat vinden ze geen goed idee, dus doe ik het voorlopig niet. Terwijl het in feite nergens over gaat, want overdag zijn ze ook alleen thuis terwijl ik in geen velden of wegen te bekennen ben.

Triva
08-09-2016 om 18:28
Wanhopige mama
het was natuurlijk een voorbeeld. Dat zou dus al niet mogen. Is toch vreemd?

Jippox
08-09-2016 om 20:00
Nee
Ik zou daar ook niet blij mee zijn. Met name inderdaad het deel dat de kinderen angstig zijn en toch aan hun lot over gelaten worden. Ik zou als moeder aanbieden om voortaan in voorkomende gevallen graag zelf op te passen. Als de vader daarmee niet akkoord gaat, zou ik inderdaad een telefoon meegeven en de kinderen ophalen als zoiets zich weer voordoet.

Jasmijn
08-09-2016 om 20:02
vragen of hij voortaan een oppas regelt
Je kunt wellicht nog een keer aangeven dat je het geen goed idee vindt en dat de kinderen bang waren, of hij voortaan een oppas wil regelen als hij lang weggaat, iedereen blij

Wanhopigemama
08-09-2016 om 20:23
Jasmijn
Was het inderdaad maar zo makkelijk zoals jij het zegt....

Paddington
12-09-2016 om 11:18
Ligt eraan hoe jet brengt
Ik denk dat als ik jouw reacties zo lees je verder komt met een andere aanpak. Je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn.
Bijvoorbeeld:
Hallo ..... (naam ex),
Van de kinderen heb ik begrepen dat ze zaterdagavond alleen thuis waren. Daar ik ervan overtuigd ben dat jij als vader onze kinderen nooit een hele avond alleen zou thuislaten, ga ik ervan uit dat jij een oppas had geregeld. Bij deze wil je daarom laten weten dat deze oppas zijn/haar werk niet goed heeft gedaan. De kinderen waren erg bang en vonden de situatie niet prettig. Het lijkt mij zinvol om dit aan het oppasburo te melden, zodat deze de betreffende oppas hierop aan kunnen spreken. Ik weet namelijk zeker dat jij zo'n situatie als onze kinderen hebben meegemaakt voor andere kinderen van dezelfde leeftijd absoluut wil voorkomen.
Met vriendelijke groet,
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.