Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Kindergebonden budget


Die alleenstaande ouderkop geldt als extra inderdaad. Vanuit de bijstand krijg je niets meer dan een alleenstaande zonder kinderen. En om gelijk te trekken ontvangt een alleenstaande ouder nu meer kgb dan voor 2015. Of je nu weinig inkomsten hebt uit werk of bijstand of andere manieren of combinaties daarvan. 
Die kgb verdeelt juist het geld vanuit de overheid als je gescheiden bent. En gescheiden leven kost nou eenmaal meer. Ik heb ook meer kosten omdat een kind geheel niet bij de andere ouder komt, en de ander ook niet zoveel bij haar vader. 
Als kinderen daar ook deels verblijven dan is daar inschrijven geen gek idee. En dan ontvang je die kgb ook apart. 
Als je dit goed gezamelijk regelt lijkt me dat juist voordelig voor iedereen.

kleinejongen schreef op 12-10-2022 om 14:56:

Die alleenstaande ouderkop geldt als extra inderdaad. Vanuit de bijstand krijg je niets meer dan een alleenstaande zonder kinderen. En om gelijk te trekken ontvangt een alleenstaande ouder nu meer kgb dan voor 2015. Of je nu weinig inkomsten hebt uit werk of bijstand of andere manieren of combinaties daarvan.
Die kgb verdeelt juist het geld vanuit de overheid als je gescheiden bent. En gescheiden leven kost nou eenmaal meer. Ik heb ook meer kosten omdat een kind geheel niet bij de andere ouder komt, en de ander ook niet zoveel bij haar vader.
Als kinderen daar ook deels verblijven dan is daar inschrijven geen gek idee. En dan ontvang je die kgb ook apart.
Als je dit goed gezamelijk regelt lijkt me dat juist voordelig voor iedereen.

Het wordt vaak niet gezamenlijk geregeld, omdat het vaker regel dan uitzondering is dat je op dat moment in je leven (rondom een scheiding) samen op een pagina zit waarin je dat soort dingen nog goed wilt en kan uit zoeken. Laten we wel zijn: 9/10 gevallen gaat niet scheiden omdat ze op dat moment elkaar heel erg aardig vinden. 

Ik vind de toon in dit draadje zeer onaangenaam richting mensen die genoeg verdienen om nergens voor in aanmerking te komen. Wij verdienen ruim, maar ik mekker echt never nooit over hoeveel belasting ik moet betalen. Ik realiseer me heel goed dat dat voor een groot deel gewoon geluk hebben is (of: weinig pech in het leven hebben). Ik reserveer een flink deel van mijn inkomen voor mensen die het niet zo ruim hebben. Dat gaat van giften aan familie tot een hele rits goede doelen. Verder doe ik veel vrijwilligerswerk. Niet om mezelf op de borst te kloppen, maar ik wilde toch even laten weten dat niet iedereen die goed verdient een ander niks gunt.
On topic: als je met je ex op redelijk goede voet staat, zou ik zeker de kinderen op twee adressen inschrijven. 

Bijtje82 schreef op 12-10-2022 om 11:20:

daarbij.. het kitb wordt verdeeld tussen beide ouders, dus zelfs in het meest gunstige geval zal het totaal niet veel hoger uitvallen dan wanneer één ouder het krijgt.

Wij splitsen het ook, betekend ook dat de kinderbijslag gesplitst wordt. Het is niet en en. Alles gaat gewoon door de helft. Dus voor de belastingbetaler zal er weinig verschil zijn.

Je hebt inderdaad alleen recht op KGB voor een kind waarvoor jij de aanvrager bent van de kinderbijslag.  Voor de kinderbijslag zelf kun je aan de SVB vragen om het bedrag te verdelen tussen beide co-ouders.  Dit kan niet voor het KGB.  Alleen de ouder die de kinderbijslag aanvraagt ontvangt het KGB. Je kunt natuurlijk wel onderling afspraken maken over de verdeling van dat bedrag.

wil40 schreef op 12-10-2022 om 13:56:

Zoals ik de link lees kan dit helemaal niet. Kinderbijslag kan je delen maar er is maar één aanvrager, de aanvrager krijgt het kindgebonden budget. Het is dus wel slim om te kijken welke ouder dit aanvraagt, met minder inkomsten krijg je een hoger kindgebonden budget.
Het is het dagelijkse werk van Elpisto, dus ik zal het wel niet goed begrijpen.

En natuurlijk maak je gebruik van wettelijke regelingen en tegemoetkomingen die er zijn.

Het gaat dan ook alleen als er meerdere kinderen zijn.

wil40 schreef op 12-10-2022 om 14:34:

De alleenstaande ouderkop is als tegemoetkoming in de schoolkosten, je kind moet dan 12 jaar of ouder zijn.
Het is idd best spitten in het leesvoer.

Onjuist. De verhoging van het KGB met 12 jaar voor alle kinderen is in de plaats gekomen van de tegemoetkoming in de schoolkosten die je daarvoor had. De alleenstaande ouderkop heeft daar niets mee te maken. Die is gekomen in plaats van een andere belastingmaatregel voor alleenstaande ouders, ik denk dat dat ging om de verhoging van de combinatiekorting voor alleenstaande ouders.

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 16:56

Daglichtlamp schreef op 12-10-2022 om 16:06:

[..]

Je hebt inderdaad alleen recht op KGB voor een kind waarvoor jij de aanvrager bent van de kinderbijslag. Voor de kinderbijslag zelf kun je aan de SVB vragen om het bedrag te verdelen tussen beide co-ouders. Dit kan niet voor het KGB. Alleen de ouder die de kinderbijslag aanvraagt ontvangt het KGB. Je kunt natuurlijk wel onderling afspraken maken over de verdeling van dat bedrag.

Hmm nee klopt niet helemaal. Mijn ex krijgt de helft van mijn kinderbijslag en ik die van hem. En dan ook echt letterlijk, het wordt apart overgemaakt. Dus niet beiden ong. 370. Maar 1x 200 en een keer 170 of iets in die richting. Dus hij de helft van mijn deel, en ik de helft van dat van hem. Het is dus niet iets dat wij onderling moeten regelen, dat regelt de svb zelf als beide ouders aanvragen.

En hij krijgt ook kitb.

Nu kan ik vinden dat hij met zijn inkomen minder recht heeft dan alles door de helft, maar het is nu eenmaal zo bepaald.

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 16:57

De verschillen in mening over hoe het al dan niet zo horen zegt alweer genoeg over hoe onduidelijk de regels zijn. 😁 

Bijtje82 schreef op 12-10-2022 om 16:56:

[..]

Hmm nee klopt niet helemaal. Mijn ex krijgt de helft van mijn kinderbijslag en ik die van hem. En dan ook echt letterlijk, het wordt apart overgemaakt. Dus niet beiden ong. 370. Maar 1x 200 en een keer 170 of iets in die richting. Dus hij de helft van mijn deel, en ik de helft van dat van hem. Het is dus niet iets dat wij onderling moeten regelen, dat regelt de svb zelf als beide ouders aanvragen.

En hij krijgt ook kitb.

Nu kan ik vinden dat hij met zijn inkomen minder recht heeft dan alles door de helft, maar het is nu eenmaal zo bepaald.

Dat is precies wat ik zeg, jullie zijn beiden voor 1 kind aanvrager van de kinderbijslag. Die verdeelt de SVB over jullie omdat jullie dat gevraagd hebben. Het kindgebonden budget krijgt ieder van jullie voor het kind waarvoor hij of zij de aanvragen van de kinderbijslag is. Dat bedrag wordt door de belastingdienst niet verdeeld. (dus als het daar een verschillend bedrag is, bijvoorbeeld omdat 1 van jullie wel de alleenstaande ouderkop heeft of de ander niet, of omdat het bedrag verschilt omdat de kinderen niet even oud zijn, dan moet je dat zelf verdelen als je dat zou willen).

Inderdaad heb je bij scheiding meestal niet de beste voet om eerlijk naar beider situatie te handelen. Op allerlei vlakken, ook qua zorgverdeling. 

De toon naar mensen die al in crisis verkeren, bij scheiden bijvoorbeeld om de maatschappij er voor op te laten draaien is ook niet mals. 
Er zijn regelingen waar je gebruik van kunt maken. Die zijn er ook voor, je hebt de keus om het zo te doen. Mits beide ouders die keus samen maken. Lastig genoeg omdat bij scheiden wel meer geregeld moet worden.
Dat er gelukkig niet alleen maar scheef gekeken wordt naar elkaar, gunnen we elkaar meer. Fijn te horen dat er mensen zijn die hun eigen geld met liefde delen als dat nodig is. Dat is niet zo vanzelfsprekend voor iedereen. 

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 18:23

Daglichtlamp schreef op 12-10-2022 om 17:37:

[..]

Dat is precies wat ik zeg, jullie zijn beiden voor 1 kind aanvrager van de kinderbijslag. Die verdeelt de SVB over jullie omdat jullie dat gevraagd hebben. Het kindgebonden budget krijgt ieder van jullie voor het kind waarvoor hij of zij de aanvragen van de kinderbijslag is. Dat bedrag wordt door de belastingdienst niet verdeeld. (dus als het daar een verschillend bedrag is, bijvoorbeeld omdat 1 van jullie wel de alleenstaande ouderkop heeft of de ander niet, of omdat het bedrag verschilt omdat de kinderen niet even oud zijn, dan moet je dat zelf verdelen als je dat zou willen).

Durf niet met 100% zekerheid te zeggen wat klopt. De twee jongsten staan bij mij, de oudste bij hem. We krijgen beiden evenveel kinderbijslag en voor zover ik weet ook beiden evenveel kitb. Maar dat laatste weet ik eigenlijk niet zeker. 

Hij deed daar heel moeilijk over, het ging hem echt om het geld. En ik wilde gewoon van het gezeur af met hem, want dat drukte echt een negatieve stempel op mijn leven en relatie.  Alle gesprekken die we hadden gingen over geld wat hij vond dat ie van mij moest krijgen. Ondanks dat hij veel lagere lasten heeft.

Afgelopen week zat ie te zeuren over een mail van de opvang. Omdat ze hun extra kosten gaan doorbelasten vanwege hun hoge kosten. Hij betaald geen cent, dus waar maakt hij zich druk om.

Dat is precies waar het hier ook mis gaat. Je ergens mee bemoeien waar jij niet eens zelf direct voor betaalt. En de kosten zijn wel voor ook zijn kinderen. 
Het lijkt wel of er altijd een schuld is die op een ander te betrekken is. Je doet je best en betaalt je scheel. En dan nog een wijzende vinger. 
Ik kreeg zelfs de no show rekeningen van mijn ex. Kind krijgt hulp, hij regelt een gesprek voor zichzelf over kind. Komt blijkbaar niet opdagen, rekening van 50 euro hup naar adres kind. 
Als je uit elkaar gaat heb je gescheiden huishoudens. Zonder het inkomen van de ander heb je altijd minder. Daar is vast een berekening op los gelaten. Als je werkt heb je daar voordeel van. Bijvoorbeeld als je kgb kunt krijgen. En kinderopvang zou ook voor beide moeten gelden. Het regelen en ook qua kosten. Tenzij ex thuis zit en kind zelf opvangt of oppas regelt. Maar vind gewoon bizar als ik erover nadenk wat er vaak op 1 paar schouders terecht komt. 

En dan is er een regeling die beide ouders de helft kan uitbetalen, dus dat kan enorm helpen om niet van elkaar afhankelijk te zijn. Vind als beide ouders werken het geen gek idee dat beide ouders hun opvang op hun dag betalen. 

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 19:30

kleinejongen schreef op 12-10-2022 om 19:04:

Dat is precies waar het hier ook mis gaat. Je ergens mee bemoeien waar jij niet eens zelf direct voor betaalt. En de kosten zijn wel voor ook zijn kinderen.
Het lijkt wel of er altijd een schuld is die op een ander te betrekken is. Je doet je best en betaalt je scheel. En dan nog een wijzende vinger.
Ik kreeg zelfs de no show rekeningen van mijn ex. Kind krijgt hulp, hij regelt een gesprek voor zichzelf over kind. Komt blijkbaar niet opdagen, rekening van 50 euro hup naar adres kind.
Als je uit elkaar gaat heb je gescheiden huishoudens. Zonder het inkomen van de ander heb je altijd minder. Daar is vast een berekening op los gelaten. Als je werkt heb je daar voordeel van. Bijvoorbeeld als je kgb kunt krijgen. En kinderopvang zou ook voor beide moeten gelden. Het regelen en ook qua kosten. Tenzij ex thuis zit en kind zelf opvangt of oppas regelt. Maar vind gewoon bizar als ik erover nadenk wat er vaak op 1 paar schouders terecht komt.

En dan is er een regeling die beide ouders de helft kan uitbetalen, dus dat kan enorm helpen om niet van elkaar afhankelijk te zijn. Vind als beide ouders werken het geen gek idee dat beide ouders hun opvang op hun dag betalen.

We hebben iets afgesproken en hij komt de.afspraak niet na.. Samen de.opvangkosten betalen is ook de foeslag delen, daar pas ik inmiddels voor. Hij vangt al genoeg. En ik heb gewoon geen zin meer om me nog ergens druk om te moeten maken. 

onze situatie is nu rustig en dat vind ik wel fijn zo. Hoe minder ik van hem hoor hoe beter.

Bijtje82 schreef op 12-10-2022 om 18:23:

[..]

Durf niet met 100% zekerheid te zeggen wat klopt. De twee jongsten staan bij mij, de oudste bij hem. We krijgen beiden evenveel kinderbijslag en voor zover ik weet ook beiden evenveel kitb. Maar dat laatste weet ik eigenlijk niet zeker.


Kindgebonden budget is deels inkomensafhankelijk. Ik acht de kans nihil dat jullie beiden precies hetzelfde bedrag ontvangen.

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 19:49

Daglichtlamp schreef op 12-10-2022 om 19:39:

[..]


Kindgebonden budget is deels inkomensafhankelijk. Ik acht de kans nihil dat jullie beiden precies hetzelfde bedrag ontvangen.

Heb geen idee en ga er zeker ook niet naar vragen. 😁 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.