Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Kindergebonden budget

Ik heb een vraagje over het kindergebonden budget. Mijn vriend en ik gaan helaas uitelkaar. We hebben 2 kinderen. 

Heb ik het nu goed begrepen, dat je het beste voor één kind de kinderbijslag op naam van de moeder bvb kan zetten en de kinderbijslag voor het andere kind om naam van de vader? Hierdoor ontvangen wij beide kindergebonden budget. 
We verdienen beide nagenoeg hetzelfde.


Zoals ik het begrijp van gescheiden mensen klopt dat. Zodat je inderdaad beide kgb krijgt. En wellicht is dat bedrag dan hoger dan twee kinderen op 1 adres van een van de ouders inschrijven. 

 Het bedrag voor het eerste kind is veel hoger dan dat voor het tweede kind. Elk een kind levert dus in totaal meer geld op. Daarnaast is er een aanzienlijke verhoging van het kindgebonden-budget voor alleenstaande ouders, even uitgaande dat beide ouders nog geen nieuwe partner hebben krijgen ze ook beide dat bedrag als je elk 1 kind inschrijft.

Ja dat is de manier om in plaats van samen de gemeenschap flink te laten bijdragen aan je kinderen. 

Decembermamma schreef op 12-10-2022 om 10:15:

Ja dat is de manier om in plaats van samen de gemeenschap flink te laten bijdragen aan je kinderen.

Flink ook nog. De belastingdienst is failliet door mensen te discrimineren en kinderen als gevolg daarvan uit huis te plaatsen. Dat kost nu heel veel geld en beschadigde mensen. 
Maar die paar euro extra die gescheiden ouders krijgen voor apart inschrijven is de gemeenschap laten opdraaien voor hun kinderen. 
Glad ijs.

Het systeem zit zo in elkaar, dat als je dit doet iets meer krijgt. 


Zijn genoeg mensen die aan een tweede huis hoop geld verdienen zonder dat ze er zelf in wonen. Absurd hoge huur vragen van bijvoorbeeld een gescheiden ouder die het alleen nauwelijks of niet kan betalen. Naar wie gaat het extra verdiende uiteindelijk? 
Zo ken ik er ook nog wel een paar 

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 10:59

Decembermamma schreef op 12-10-2022 om 10:15:

Ja dat is de manier om in plaats van samen de gemeenschap flink te laten bijdragen aan je kinderen.

Ach zeikmens, neem nog een glaasje azijn. 

Ik hoop echt serieus dat jij ooit eens flink de deksel op je neus gaat krijgen en beseft dat je zelf ook afhankelijk bent van bijdragen van anderen. Je bent echt een zielig hoopje figuur.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

12-10-2022 om 11:05

Decembermamma schreef op 12-10-2022 om 10:15:

Ja dat is de manier om in plaats van samen de gemeenschap flink te laten bijdragen aan je kinderen.

Nee hoor. De belastingdienst maakt dit mogelijk dus waarom geen gebruik van maken. Er zijn ook mensen die een tweede huis kopen voor hun kind die daar dan weer huurtoeslag voor aan kan vragen, dat vind ik eigenlijk erger.

Nee zal hun nooit overkomen. Daar hebben ze ook antwoord op. Maar het antwoord op vraag to is ja, dat is slim.

Ken een hele hoop gescheiden ouders die het zo oplossen. En juist niet als het slechter uitvalt. Maar de gemeenschap draagt net zo goed bij aan mensen die anderen een poot uitdraaien, via het belastingstelsel. Gewoon omdat het kan. Leuker kunnen we het niet maken. 

Dus waarom zou je hier dan niet kiezen voor beide kgb? Ga er vanuit dat de kinderen ook bij beide deels wonen. Dan is dit toch gewoon feitelijke situatie. 

Battle-Royale schreef op 12-10-2022 om 11:05:

[..]

Nee hoor. De belastingdienst maakt dit mogelijk dus waarom geen gebruik van maken. Er zijn ook mensen die een tweede huis kopen voor hun kind die daar dan weer huurtoeslag voor aan kan vragen, dat vind ik eigenlijk erger.

Dat zou decembermama nooit doen. Want ze zal nooit alleenstaande mama worden en het complete huis voor kind zelf bekostigen. En niet verdienen op het tweede huis. Dat zou beetje jammer zijn voor de gemeenschap, dat een gezin dat huis dan niet kan huren en huurtoeslag er voor aanvraagt. 

Nou… ik zou het persoonlijk alleen zo doen als de kinderen ook daadwerkelijk 50/50 bij beide ouders zijn. Anders vind ik het toch wel neigen naar misbruik van de regels.

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 11:20

daarbij.. het kitb wordt verdeeld tussen beide ouders, dus zelfs in het meest gunstige geval zal het totaal niet veel hoger uitvallen dan wanneer één ouder het krijgt. 

Wij splitsen het ook, betekend ook dat de kinderbijslag gesplitst wordt. Het is niet en en. Alles gaat gewoon door de helft. Dus voor de belastingbetaler zal er weinig verschil zijn. 

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 11:21

MMcGonagall schreef op 12-10-2022 om 11:18:

Nou… ik zou het persoonlijk alleen zo doen als de kinderen ook daadwerkelijk 50/50 bij beide ouders zijn. Anders vind ik het toch wel neigen naar misbruik van de regels.

Je moet in dat geval ook een kind ingeschreven hebben staan én pin me er niet aan vast.. een co ouderschap regeling hebben.

Bijtje82 schreef op 12-10-2022 om 11:21:

[..]

Je moet in dat geval ook een kind ingeschreven hebben staan én pin me er niet aan vast.. een co ouderschap regeling hebben.

Ja dat lijkt mij ook. Maar in praktijk zullen veel co-ouderschappen niet exact 50 50 zijn. En ik denk dat er gevallen zijn dat kind praktisch er misschien wel niet verblijft. Dan nog. Dit is een regeling met waarschijnlijk voorwaarden en daar moet je aan voldoen. 
Snap geenszins die wijzende vinger van misbruik en gemeenschap laten betalen. Er zit vast iets groters dwars. Dat de rest van de wereld zoveel misbruik maakt van kgb bij scheiding kan het toch niet enkel zijn…

Bijtje82

Bijtje82

12-10-2022 om 11:54

kleinejongen schreef op 12-10-2022 om 11:47:

[..]

Ja dat lijkt mij ook. Maar in praktijk zullen veel co-ouderschappen niet exact 50 50 zijn. En ik denk dat er gevallen zijn dat kind praktisch er misschien wel niet verblijft. Dan nog. Dit is een regeling met waarschijnlijk voorwaarden en daar moet je aan voldoen.
Snap geenszins die wijzende vinger van misbruik en gemeenschap laten betalen. Er zit vast iets groters dwars. Dat de rest van de wereld zoveel misbruik maakt van kgb bij scheiding kan het toch niet enkel zijn…

Omdat veel mensen weinig kennis hebben over hoe het werkelijk zit. Zij gaan voornamelijk af op aannames en zaken die toevallig gunstig uitpakken. 

Dat eeuwige gehaat op mensen die iets ontvangen van de staat omdat ze daar recht op hebben. 

Iedereen betaald belasting, de een net ff wat meer dan de ander. Hierdoor blijft de kloof net ff wat minder groot tussen arm.en modaal en kunnen mensen met een lager inkomen ook gewoon boodschappen doen. Waar ze trouwens evenveel belasting voor betalen als iemand die het beter heeft. 

Maar de modalen weten het altijd, of iig heel vaak veel beter te vertellen dan mensen met een laag inkomen. Puur om het feit dat een laag inkomen geassocieerd wordt met een laag IQ. Ik heb een IQ van 124.. dus dat zegt geen zak.

Ja ik lees ook mee waar ik niet altijd reageer. Of je kind moet krijgen als je arm bent. Dat je een extra huis bezet als je scheidt.

Ik heb afgelopen twee weken een alleenstaande die dakloos was in een opvang geholpen, buiten slapen op een camping omdat je thuis niet veilig bent vind ik ver gaan. Als je wederhelft er een potje van maakt.
Daarnaast een alleenstaande oma die constant haar kleinkind (eren) en kind helpt omdat er geen fluit gebeurt vanuit de overheid. Houdt zelf geen cent en rust over. Voor niets krijgt ze iets van waardering. 
Maar als mensen hun broek kunnen ophouden met alle kleine beetjes zijn ze ook al fout. Want hebben ze wel nagedacht over kinderen krijgen?

Wat heeft het kind eraan als er zo gedacht wordt? Laat er eens geld extra komen voor mensen die het al moeilijk zat hebben.

kleinejongen schreef op 12-10-2022 om 11:14:

[..]

Dat zou decembermama nooit doen. Want ze zal nooit alleenstaande mama worden en het complete huis voor kind zelf bekostigen. En niet verdienen op het tweede huis. Dat zou beetje jammer zijn voor de gemeenschap, dat een gezin dat huis dan niet kan huren en huurtoeslag er voor aanvraagt.

O ik sluit niet uit ooit alleenstaande moeder te worden maar ik sluit wel uit dat ik daarin misbruik ga maken van regelen die voor noodzaak gemaakt zijn. Ik zal.geen recht hebben op een sociale huurwoning en koopwoningen in mijn prijs zijn er niet dus ik zal wel op straat komen te staan ja. Maar dat is wat men inderdaad bereikt, ik ga geen andere ouders met kinderen op straat laten staan omdat ik urgentie zou moeten hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.