Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Lastig co-ouderschap en communicatie


Kersje schreef op 21-08-2022 om 15:54:

[..]

Je hoeft niet altijd zelf gescheiden te zijn om ergens een mening of andere ervaring in te hebben natuurlijk. Ik vind dit altijd zulke dooddoeners.

Sorry, is offtopic, maar ik lees het wel vaker en het is gewoonweg niet altijd relevant!

Het punt is: je kunt wel een (andere) mening hebben maar wat kun je eraan doen? Mensen die zelf gescheiden zijn van iemand die het niet altijd even nauw neemt met wat de gemiddelde mens verstaat onder ouderlijke verantwoordelijkheid, weten dat er geen manier is om de ander daartoe te dwingen. En om je kind niet in de problemen te brengen met eindeloze, ellendige conflicten tussen zijn vader en moeder over hoe het zou moeten, richt je je op het weerbaar maken van je kind. Je kunt wel eens iets vragen natuurlijk maar dat stadium is deze moeder duidelijk voorbij. En dan sta je in feite met lege handen want wil je echt het hele leven van je kind en jezelf overhoop halen met verontwaardiging, meldingen bij Veilig Thuis en juridische strijd? De meeste mensen voelen daar niet veel voor omdat het middel dan algauw erger is dan de kwaal. En dat staat redelijk los van je mening. 

Ik ben het overigens wel met je eens dat dat smeren overduidelijk een battle is die je moet pikken, op de een of andere manier. 

Mija schreef op 21-08-2022 om 18:08:

[..]

Het punt is: je kunt wel een (andere) mening hebben maar wat kun je eraan doen? Mensen die zelf gescheiden zijn van iemand die het niet altijd even nauw neemt met wat de gemiddelde mens verstaat onder ouderlijke verantwoordelijkheid, weten dat er geen manier is om de ander daartoe te dwingen. En om je kind niet in de problemen te brengen met eindeloze, ellendige conflicten tussen zijn vader en moeder over hoe het zou moeten, richt je je op het weerbaar maken van je kind. Je kunt wel eens iets vragen natuurlijk maar dat stadium is deze moeder duidelijk voorbij. En dan sta je in feite met lege handen want wil je echt het hele leven van je kind en jezelf overhoop halen met verontwaardiging, meldingen bij Veilig Thuis en juridische strijd? De meeste mensen voelen daar niet veel voor omdat het middel dan algauw erger is dan de kwaal. En dat staat redelijk los van je mening.

Ik ben het overigens wel met je eens dat dat smeren overduidelijk een battle is die je moet pikken, op de een of andere manier.

Ik heb het dan ook niet over onoverkomelijke ‘kleine’ meningsverschillen, dat moge duidelijk zijn.

Wat bij vader gebeurt, heb je weinig invloed op maar van medische zorg zou ik wel degelijk een flink punt maken. Het is verwaarlozing om een kind medische behandeling te ontzeggen en je kind heeft daar veel last en pijn van. Dat is gewoon niet oké. 
Ik ben zeer voor zelfstandigheid en zelfredzaamheid voor kinderen, maar een kind van vijf uren zonder toezicht buiten laten of een uur laten lopen naar een activiteit gaat me toch echt te ver, als het waar is. Kinderen van vijf hebben nog wel veel fantasie en nog niet altijd even veel besef van tijd.
Als jouw contact met de nieuwe partner goed is, zou ik toch proberen om met haar contact op te nemen en dit te bespreken. 
En stuur gerust foto's mee van de open eczeem om aan te tonen dat het echt wel belangrijk is dat er gesmeerd wordt. 

Even terug naar de realiteit: kind is op woensdag bij vader en 1 keer in de twee weken een weekend. Moedervan Abelien kan dus heel veel dagen zelf voor het kind zorgen, inclusief creme smeren. Het probleem ontstond nu rond de vakantie. Dat komt volgend jaar weer terug en dan is hij 6. Ik kan me overigens niet voorstellen dat vader en vriendin de open wonden van het kind niet gezien hebben, maar goed, er zijn vreemde vogels.
Wat betreft het lopen over de straat, kijk met je kind hoe hij dat doet. Ga zelf een keer met je kind lopen en vraag hoe hij dat doet. Misschien weet hij heel goed wat hij moet doen. Maar ja, ik stam nog uit de tijd dat je buiten op straat kon spelen als klein kind. En ik heb mijn zoon met 10 jaar wekelijks alleen met de trein naar Amsterdam laten gaan, vanuit het oosten van het land, vanwege zijn opleiding. Ging goed en daarvan heb ik geleerd dat kinderen veel meer kunnen dan ouders denken (of willen).
Kersje, als je gescheiden bent heb je geen invloed meer op de opvoeding van de andere ouder. Omgekeerd ook niet. De kans is te groot dat er alleen maar ruzies uit voort komen en daar lijden kinderen echt onder, bijvoorbeeld doordat ze in een loyaliteitsconflict terecht komen, wat je hier al ziet gebeuren.

Tsjor

"Ik kan me overigens niet voorstellen dat vader en vriendin de open wonden van het kind niet gezien hebben, maar goed, er zijn vreemde vogels."

Nou ja, vader heeft dat smeren veronachtzaamd, denkend dat het wel losliep (voor zover hij al dacht), en vervolgens toen het kind met eczeem zat, gedacht 'ach ja, Pietje heeft nou eenmaal eczeem, rot voor 'm". Zonder bewust de link te leggen dat de schade een stuk minder zou zijn geweest als hij netjes had gesmeerd. 

Het is trouwens ook nog denkbaar dat hij nu wel degelijk inziet dat hij beter had moeten  smeren, maar dat gaat-ie natuurlijk niet hardop toegeven want dan moet hij erkennen dat hij zijn zoontje onnodig ongemak en pijn heeft bezorgd. 

Ik zou trouwens de gok niet nemen dat het besef is doorgedrongen, en inderdaad via de partner proberen te bereiken dat er volgende keer wel gewoon gesmeerd wordt.



Wat betreft het lopen over de straat, kijk met je kind hoe hij dat doet. Ga zelf een keer met je kind lopen en vraag hoe hij dat doet. Misschien weet hij heel goed wat hij moet doen. Maar ja, ik stam nog uit de tijd dat je buiten op straat kon spelen als klein kind. En ik heb mijn zoon met 10 jaar wekelijks alleen met de trein naar Amsterdam laten gaan, vanuit het oosten van het land, vanwege zijn opleiding. Ging goed en daarvan heb ik geleerd dat kinderen veel meer kunnen dan ouders denken (of willen).

Voor een kind van 5 jaar vind ik het nog wel tricky. Mijn kinderen zijn 6 en 7. Drukke wegen gaan goed met mij erbij. 

Zonder mij zou het in principe ook wel goed gaan, maar vind het toch nog (te) spannend hoe het gaat als aan de overkant een vriendje zwaait, of ze die veel te hard rijdende auto aan zien komen, etc. 

Dus ik laat ze niet alleen langs of over drukke wegen gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.