Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Man wil wachten met scheiden


muppet2829

muppet2829

23-10-2023 om 20:51 Topicstarter

dank jullie wel voor al jullie reacties. Ik wil de allimentatie voor mijn dochter niet! Dat mag ze direct op haar eigen rekening krijgen! Maar ook nu ze nog geen 18 is. Ik weet dat de plicht voor beide ouders geld tot 21 jaar. En ik betaal dat met liefde, ik twijfel alleen aan zijn beweegredenen. En ik dacht misschien hier wat meer info te vinden omdat er misschien regels zijn die ik heb gemist of iets anders.

Daglichtlamp schreef op 23-10-2023 om 20:29:

[..]

Ik kan me werkelijk maar 1 reden voorstellen waarom de man het niet wil regelen voor de achttiende verjaardag van het kind en dat is de alimentatieverplichting. Dus wie gaat het nu om het geld?

Ik sloeg ook aan op de motivatie. Als hij had gezegd dat hij tijd nodig had om het een en ander te verwerken, was ik daar waarschijnlijk niet op aangeslagen. Waarom die leeftijdsgrens zo expliciet benoemen? 

TO vroeg wat de reden zou kunnen zijn. Nou, geld dus. 

muppet2829 schreef op 23-10-2023 om 20:51:

dank jullie wel voor al jullie reacties. Ik wil de allimentatie voor mijn dochter niet! Dat mag ze direct op haar eigen rekening krijgen! Maar ook nu ze nog geen 18 is. Ik weet dat de plicht voor beide ouders geld tot 21 jaar. En ik betaal dat met liefde, ik twijfel alleen aan zijn beweegredenen. En ik dacht misschien hier wat meer info te vinden omdat er misschien regels zijn die ik heb gemist of iets anders.

Nou dat is dus de regel. Voor haar 18de regel jij het met hem, gaan jullie pas scheiden na haar 18de moet ze er zelf achteraan bij haar vader en dat zal pijnlijk voor haar zijn en daar stuurt hij nu dus op aan.

Dat jij het niet wil hebben is niet het punt, zij krijgt het straks niet als het niet nu al geregeld wordt.

tsjor schreef op 23-10-2023 om 18:00:

Jemig, het gaat alleen maar over geld en hoe je ervoor kunt zorgen dat de man wel betaalt.
In augustus de echtscheidingsmelding. Man was het er 'soort van' mee eens. Dus niet van harte. Het is nu oktober. En dan zou het binnen een half jaar geregeld moeten zijn?

Tsjor

Nee, dat past natuurlijk niet in het plaatje. Dat het veel makkelijker is ( en dus goedkoper) om het hele passage "kind" in dat covenant weg te kunnen laten, lijkt toch minder logisch blijkbaar. 

Elpisto schreef op 23-10-2023 om 23:06:

[..]

Nee, dat past natuurlijk niet in het plaatje. Dat het veel makkelijker is ( en dus goedkoper) om het hele passage "kind" in dat covenant weg te kunnen laten, lijkt toch minder logisch blijkbaar.

Nou dat is niet goedkoper hoor, je hoeft vrijwel niks af te spreken als je kind die leeftijd heeft. Behalve: hoeveel geld ieder bijdraagt! Dus er is eigenlijk maar 1 reden om met dit specifieke stuk te willen wachten en dat is dat je niet of minder wilt betalen. 

Ik zit zelf met dezelfde kwestie. Draai op voor alle kosten en het is een dilemma, want als ik er een punt van maak, zet ik mijn kinderen voor het blok. Want zij zullen dan naar de rechter moeten. Dat levert een enorm loyaliteitsconflict op. Want ze weten natuurlijk best dat het niet hoort zoals het gaat, maar ik ben er onvoorwaardelijk en hun vader niet. Dus willen ze die band niet in gevaar brengen. En ik ook niet. Ze ze worstelen al genoeg daarmee dus als moeder ga je dan geen druk zetten op die relatie. 

muppet2829

muppet2829

24-10-2023 om 06:43 Topicstarter

Foetsie schreef op 23-10-2023 om 23:22:

[..]

Nou dat is niet goedkoper hoor, je hoeft vrijwel niks af te spreken als je kind die leeftijd heeft. Behalve: hoeveel geld ieder bijdraagt! Dus er is eigenlijk maar 1 reden om met dit specifieke stuk te willen wachten en dat is dat je niet of minder wilt betalen.

Ik zit zelf met dezelfde kwestie. Draai op voor alle kosten en het is een dilemma, want als ik er een punt van maak, zet ik mijn kinderen voor het blok. Want zij zullen dan naar de rechter moeten. Dat levert een enorm loyaliteitsconflict op. Want ze weten natuurlijk best dat het niet hoort zoals het gaat, maar ik ben er onvoorwaardelijk en hun vader niet. Dus willen ze die band niet in gevaar brengen. En ik ook niet. Ze ze worstelen al genoeg daarmee dus als moeder ga je dan geen druk zetten op die relatie.

Dat lijkt mij een ontzettend moeilijke situatie. En helaas zijn de kinderen de dupe. Ik snap heel goed dat je er vanwege de kinderen geen punt van wil maken. Ik ben al 17,5 jaar de enige die de kosten draagt voor het kind financieel. Want ik betaal alles voor haar. Daar komt nog bij dat mijn man de laatste 10 jaar niet tot amper heeft gewerkt. Pas sinds 2 maanden heeft hij weer werk. De band tussen dochter en man is door deze situatie niet optimaal helaas. 

'Waarom die leeftijdsgrens zo expliciet benoemen?' Misschien gevoelsmatig, dat het kind dan volwassen is en dat de belangrijkste taak daarmee volbracht is. Je kunt je ook afvragen: waarom heeft moeder dan nu ineens zoveel haast?
Toen mijn kinderen 18 werden stopte de kinderalimentatie natuurlijk. Vader en kind moesten het zelf verder maar regelen. Daarover lag niets vast op papier. Het gaat dan om 'voorzien in het levensonderhoud'.  Dat was er bij mij, dak, eten en drinken. Hij was goed in het regelen van laptops en fietsen. Het ene kind vroeg wel meer van hem (meisje: pap, ik ben in de stad....) en de jongens niet. Ook prima. Zij bedachten zelf dan wat ze wilden en hoe ze het geld daarvoor zouden krijgen, voornamelijk door een bijbaantje. Ze hebben ook nooit geweten hoeveel alimentatie etc. Als ouders nog getrouwd zijn zijn ze toch ook niet expliciet tegenover de kinderen over hoeveel vader bijdraagt aan het huishouden en hoeveel moeder? Vader als flappentapper, en moeder die daar dan achteraan gaat, wat een naar beeld.

Tsjor



In dit geval gaat het om de moeder als flappentap Tsjor. Is dat een minder naar beeld? 

Foetsie schreef op 24-10-2023 om 07:27:

In dit geval gaat het om de moeder als flappentap Tsjor. Is dat een minder naar beeld?

In dat geval lijkt het me voor de moeder beter om te wachten tot het kind 18 is. 

muppet2829

muppet2829

24-10-2023 om 08:13 Topicstarter

tsjor schreef op 24-10-2023 om 07:06:

'Waarom die leeftijdsgrens zo expliciet benoemen?' Misschien gevoelsmatig, dat het kind dan volwassen is en dat de belangrijkste taak daarmee volbracht is. Je kunt je ook afvragen: waarom heeft moeder dan nu ineens zoveel haast?
Toen mijn kinderen 18 werden stopte de kinderalimentatie natuurlijk. Vader en kind moesten het zelf verder maar regelen. Daarover lag niets vast op papier. Het gaat dan om 'voorzien in het levensonderhoud'. Dat was er bij mij, dak, eten en drinken. Hij was goed in het regelen van laptops en fietsen. Het ene kind vroeg wel meer van hem (meisje: pap, ik ben in de stad....) en de jongens niet. Ook prima. Zij bedachten zelf dan wat ze wilden en hoe ze het geld daarvoor zouden krijgen, voornamelijk door een bijbaantje. Ze hebben ook nooit geweten hoeveel alimentatie etc. Als ouders nog getrouwd zijn zijn ze toch ook niet expliciet tegenover de kinderen over hoeveel vader bijdraagt aan het huishouden en hoeveel moeder? Vader als flappentapper, en moeder die daar dan achteraan gaat, wat een naar beeld.

Tsjor



Tsjor,

Je hebt het er over dat ik haast zou hebben. Ik ben de afgelopen 5 jaar al bezig om dingen te veranderen en het tij te keren. Geloof me een dood paard verplaats je echt niet. En zoals ik al eerder zei de afgelopen 10 jaar heeft hij niet tot hooguit een paar uur gewerkt. Zijn geld kan me echt niks schelen. Ik wil het niet hebben, maar voor iemand die ontzettend graag een kind wilde verwacht ik wel een beetje meer ondersteuning

Je hebt eer nu haast mee: in augustus aangegeven dat er een scheiding komt en dat dan binnen 6 maanden geregeld willen hebben.
Je kind is er nu al 17,5 jaar. Is je man 1,5 jaar op de bank blijven liggen? Was er een reden waarom hij niet werkte? Heeft hij wel voor het kind gezorgd zodat jij kon werken?  Ik denk eerlijk gezegd dat je te laat bent om hem nu de afrekening van de afgelopen 17,5 jaar te presenteren. Het is gegaan zoals het gegaan is, je was er zelf bij. Het is heel goed mogelijk dat de koek nu op is en dat je een echtscheiding wil. Maar regel dat dan ook gewoon zonder extra olie op het vuur te gooien. Vraag je serieus af waarom die 6 maanden uitstel nu zo'n probleem is. Je kunt alles al voorbereid hebben in die 6 maanden, andere woonplek voor hem of voor jou, rekeningen apart, gedachten over meubels verdelen en het gesprek met jullie kind. Waarbij je ook de vraag kunt stellen hoe zij de toekomst ziet.

Tsjor

Foetsie schreef op 24-10-2023 om 07:27:

In dit geval gaat het om de moeder als flappentap Tsjor. Is dat een minder naar beeld?

Ik hoor moeder niet over het bedrag dat zij wil gaan vastleggen als kinderalimentatie voor het kind.

Tsjor

tsjor schreef op 24-10-2023 om 08:26:

[..]

Ik hoor moeder niet over het bedrag dat zij wil gaan vastleggen als kinderalimentatie voor het kind.

Tsjor

Ik snap de haast niet zo. 

muppet2829

muppet2829

24-10-2023 om 09:29 Topicstarter

tsjor schreef op 24-10-2023 om 08:23:

Je hebt eer nu haast mee: in augustus aangegeven dat er een scheiding komt en dat dan binnen 6 maanden geregeld willen hebben.
Je kind is er nu al 17,5 jaar. Is je man 1,5 jaar op de bank blijven liggen? Was er een reden waarom hij niet werkte? Heeft hij wel voor het kind gezorgd zodat jij kon werken? Ik denk eerlijk gezegd dat je te laat bent om hem nu de afrekening van de afgelopen 17,5 jaar te presenteren. Het is gegaan zoals het gegaan is, je was er zelf bij. Het is heel goed mogelijk dat de koek nu op is en dat je een echtscheiding wil. Maar regel dat dan ook gewoon zonder extra olie op het vuur te gooien. Vraag je serieus af waarom die 6 maanden uitstel nu zo'n probleem is. Je kunt alles al voorbereid hebben in die 6 maanden, andere woonplek voor hem of voor jou, rekeningen apart, gedachten over meubels verdelen en het gesprek met jullie kind. Waarbij je ook de vraag kunt stellen hoe zij de toekomst ziet.

Tsjor

Ik zeg dus nergens dat ik het binnen 6 maanden geregeld wil hebben. Ik wil niet nog 6 maanden wachten voordat we opzoek gaan naar een mediator. Dat is wat ik zeg. 

Iedereen bedankt voor de input. Ik heb binnenkort een afspraak bij het juridsch loket om het uit te zoeken en mocht daar inderdaad uitkomen dat het niet veel uitmaakt dan zal ik er overnadenken of ik 6 maanden langer wil wachten met het zoeken naar een mediator

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.