Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

Man wil wachten met scheiden


tsjor schreef op 24-10-2023 om 08:26:

[..]

Ik hoor moeder niet over het bedrag dat zij wil gaan vastleggen als kinderalimentatie voor het kind.

Tsjor

De moeder betaalt al alles, dus zal dit grotendeels boven doen, kinderalimentatie of niet. Het verschil is of de vader wel of geen bijdrage levert. Tenzij het kind bij de vader gaat wonen, dan moet de moeder een bijdrage van leveren, maar ik heb niet het idee dat dat het geval is. 

Je mag gewoon van beide ouders verwachten dat ze een bijdrage leveren naar inkomen. Zo moeilijk is dat niet. Het is niet klaar met 18.

Afgezien van de eventuele alimentatie, als je wil scheiden en de ander doet helemaal niks om iets aan de relatie te verbeteren behalve aan de rem hangen , wat schiet je er dan mee op om weer zes maanden te moeten wachten? Gaat er in die tijd een spectaculaire verbetering komen in de relatie?
Wat schiet TO er mee op om te wachten? Wat schiet de dochter ermee op? Wat heeft de a.s. ex ermee te winnen? Ja, tijd, maar verder? Wat bedoelt vader met “dochter overal buiten houden”? Het is niet dat ze nu wel mee zou moeten naar de mediator of dat ze straks niks gaat merken van de scheiding.
Ik zou niet wachten TO. Je wacht al zo lang.

Is voor je ex al duidelijk hoe hij terecht komt qua woonsituatie? Meestal zie ik dat als dat geregeld is en beide partijen er vertrouwen in hebben dat het financieel gaat lukken, de weerstand verdwijnt bij degene in de onzekerste positie.
Is zijn baan een beetje zeker, want als daar iets mis gaat, moet je niet alleen voor je kind betalen maar ook nog partneralimentatie.

Foetsie schreef op 24-10-2023 om 09:35:

[..]

De moeder betaalt al alles, dus zal dit grotendeels boven doen, kinderalimentatie of niet. Het verschil is of de vader wel of geen bijdrage levert. Tenzij het kind bij de vader gaat wonen, dan moet de moeder een bijdrage van leveren, maar ik heb niet het idee dat dat het geval is.

Je mag gewoon van beide ouders verwachten dat ze een bijdrage leveren naar inkomen. Zo moeilijk is dat niet. Het is niet klaar met 18.

En als het niet vast ligt op een bepaald bedrag, ik heb nog nooit een bedrag vastgelegd gekregen, dan doe je dat al naar gelang je mogelijkheden. Inderdaad, naar inkomen. Maar ik zou het toch wel vervelend vinden als de overheid (bijvoorbeeld) had vastgelegd dat ik zoveel van mijn salaris moet betalen aan mijn kind. Met de studiebeurs is het hooguit een bijdrage die verwacht mag worden (niet verplicht te stellen) en die ook in natura kan worden uitgekeerd. anders zou mijn dochter acuut naar de rechter stappen en coquilles eisen in plaats van boerenkool. Ik beslis dan toch over mijn eigen portemonnee. Geen coquilles.

Tsjor

'Wat schiet TO er mee op om te wachten?' Ze hoeft ondertussen niet niets te doen. Ze kan bijvoorbeeld al gaan zoeken naar andere woongelegenheid, aparte rekeningen etc. De winst die te behalen i is dat aanstaande ex wellicht dan mee gaat werken (dat kun je nog afspreken: werk je dan wel mee?). Dan is er een half jaar 'verloren', maar een zee van tijd en gebrek aan strijd gewonnen. Plus een hoop geld.

Tsjor

muppet2829

muppet2829

24-10-2023 om 13:50 Topicstarter

In deze omgeving is een huis vinden helaas onmogelijk. Ik moet nog uitzoeken of een urgentieverklaring hier nog gegeven word of dat dat niet meer gedaan word. En die krijg ik pas als er iets in gang is gezet. Behalve de ziektekosten verzekering splitsen en de autoverzekering op zijn naam zetten is er niet heel veel meer wat ik nu kan gaan regelen. Onze rekeningen zijn altijd gesplitst gebleven dus dit is ook in orde

Ik herhaal maar weer eens: kies een mediator die ook advocaat is. Dan weet je zeker dat er geen juridisch belangrijke zaken buiten de boot vallen in de mediation, bovendien heb je sowieso een advocaat nodig om de scheiding te regelen. 

muppet2829

muppet2829

24-10-2023 om 14:42 Topicstarter

Temet schreef op 24-10-2023 om 14:37:

Ik herhaal maar weer eens: kies een mediator die ook advocaat is. Dan weet je zeker dat er geen juridisch belangrijke zaken buiten de boot vallen in de mediation, bovendien heb je sowieso een advocaat nodig om de scheiding te regelen.

Ik heb inderdaad 2 mogelijke kandidaten die ook advocaat zijn. En ook redelijk in de buurt zijn, wat misschien handig kan zijn

muppet2829 schreef op 24-10-2023 om 14:42:

[..]

Ik heb inderdaad 2 mogelijke kandidaten die ook advocaat zijn. En ook redelijk in de buurt zijn, wat misschien handig kan zijn

Dan kun je die alvast aanschrijven om te vragen of jullie kunnen kennismaken en of ze een wachtlijst hebben.

muppet2829

muppet2829

24-10-2023 om 14:55 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 24-10-2023 om 14:44:

[..]

Dan kun je die alvast aanschrijven om te vragen of jullie kunnen kennismaken en of ze een wachtlijst hebben.

Of ze een wachtlijst hebben kan ik vragen. Voor een kennismaking zal man dus mee moeten werken

muppet2829 schreef op 24-10-2023 om 14:55:

[..]

Of ze een wachtlijst hebben kan ik vragen. Voor een kennismaking zal man dus mee moeten werken

Je kan zelf om advies vragen. En op basis van het advies kun je man voorstellen om wel eerder te gaan. 

Het is me nog niet zo heel duidelijk waarom de formele echtscheiding zo belangrijk voor jou is. Voor zover ik weet, is de start van de echtscheidingsprocedure, het moment dat je je bij een advocaat meldt om het in gang te zetten, het ijkmoment voor veel regeldingen. Ik kreeg bijvoorbeeld destijds een bijstandsuitkering terwijl ons huis nog verkocht moest worden en scheiding pas twee jaar later definitief was afgehandeld. Ik zou dus heel goed kijken wat er nodig is om stappen te kunnen zetten en of het waar is dat je pas verder kan als die scheiding helemaal rond is. Tegen de tijd dat mijn scheiding rond was, had ik een uitkering gehad en alweer werk gevonden. Ik was al twee keer verhuisd. Er kan misschien meer dan je denkt. 

muppet2829 schreef op 24-10-2023 om 14:55:

[..]

Of ze een wachtlijst hebben kan ik vragen. Voor een kennismaking zal man dus mee moeten werken

Ik ben destijds, ook met weigerachtige man, de eerste keer alleen gegaan. Dat was prima. Ze (wij hadden een duo) wilden namelijk sowieso ook een gesprek met elk van ons apart.

muppet2829

muppet2829

24-10-2023 om 16:43 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 24-10-2023 om 15:22:

[..]

Ik ben destijds, ook met weigerachtige man, de eerste keer alleen gegaan. Dat was prima. Ze (wij hadden een duo) wilden namelijk sowieso ook een gesprek met elk van ons apart.

Oh bedankt voor de tip! 

muppet2829 schreef op 24-10-2023 om 13:50:

In deze omgeving is een huis vinden helaas onmogelijk. Ik moet nog uitzoeken of een urgentieverklaring hier nog gegeven word of dat dat niet meer gedaan word. En die krijg ik pas als er iets in gang is gezet. Behalve de ziektekosten verzekering splitsen en de autoverzekering op zijn naam zetten is er niet heel veel meer wat ik nu kan gaan regelen. Onze rekeningen zijn altijd gesplitst gebleven dus dit is ook in orde

Wil jij geen auto blijven rijden dan? Ik was destijds eigenlijk wel blij dat de autoverzekering toevallig op mijn naam stond en ik de schadevrije jaren kon houden. De auto zelf stond op man's naam, dus die hebben we wel overgeschreven, omdat ik hem graag wilde houden.

muppet2829

muppet2829

24-10-2023 om 17:08 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 24-10-2023 om 16:57:

[..]

Wil jij geen auto blijven rijden dan? Ik was destijds eigenlijk wel blij dat de autoverzekering toevallig op mijn naam stond en ik de schadevrije jaren kon houden. De auto zelf stond op man's naam, dus die hebben we wel overgeschreven, omdat ik hem graag wilde houden.

De auto staat hier ook op mans naam. Heel eerlijk gezegd heb ik nog niet over de auto nagedacht. Maar ik kan altijd de auto van mijn moeder lenen mocht het echt nodig zijn. Dus ik heb er geen probleem mee om er afstand van te doen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.